در این کانال مطالبی در رابطه با فلسفه زبان نگرش ها بە مسائل زبانی زبان آموزی، تک زبانگی و چند زبانگی نشانە شناسی تحلیل گفتمان صرف و نحو و آواشناسی زباشناسی نظری و کاربردی رویکردهای زایشی، شناختی، نقش‌گرا .. د.میرمکری https://t.me/linguisticsacademy


مدل‌های زبان طبیعی (Natural Language Models)

ابتدا باید گفت که در هر شبیه سازی و حل مسئله، یک مدل سازی اولیه لازم است. این مدل سازی ممکن است ریاضی، ‌ فیزیکی، تجسمی و یا به هر گونه دیگر متناسب با ماهیت شبیه سازی یا حل مسئله باشد. برای مثال، وقتی شما می‌خواهید یک پدیده فیزیکی را شبیه سازی کنید و یا یک مسئله فیزیک را حل کنید، ابتدا سعی می‌کنید، شرایط را در قالب یک مدل ریاضی یا تجسمی، مجرد کنید. بدین معنی که اجزای بدون اهمیت آن را کنار بگذارید و تنها مهم‌ترین عوامل را در بررسی خود تأثیر دهید. بدین ترتیب، با تقریب بالایی توانسته‌اید نزدیک جواب را پیدا کنید. بنابراین، قدرت مدل سازی شما آن جا معلوم می‌شود که در عین سادگی، جامع و شامل باشد …در این جا، به یکی از پرکاربردترین مدل‌ها در زمینه شبیه سازی زبان انسان اشاره می‌کنیم. این مدل، بر خلاف اسم آن، نه تنها در مدل سازی زبان، بلکه در بسیاری از زمینه‌های هوش مصنوعی، مانند پردازش متن، پردازش سیگنال، تصویر و … راهکارهای مفیدی در اختیار می‌گذارد …ابتدا ببینیم زبان طبیعی چه معنایی دارد؟ زبان طبیعی (natural language)، به زبانی می‌گویند که بین انسان‌ها رایج است و انسان‌ها می‌توانند از آن برای ار ...
  • گزارش تخلف

مردم افغانستان را چه بنامیم؛ افغان، افغانی یا افغانستانی؟.. نام درست کشور افغانستان و ملت آن چیست‌؟

و مردم ایران‌، به‌ویژه رسانه‌ها که وظیفه حساس‌تری در این امور دارند، باید چه نام‌هایی را به کار برند؟. به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، عمدتا در رسانه‌ها و مردم کاربرد «افغان»، «افغانی» و «افغانستانی» چندان با یکدیگر تفاوت ندارد. اما پرسش این است که میان این سه، کدام‌یک صحیح‌تر است و مردم افغانستان را باید چه بنامیم؟ محمدکاظم کاظمی شاعر و کارشناس ادبی افغانستانی، در یادداشتی که در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی منتشر کرده، به این موضوع پرداخته است. یادداشت کاظمی به این شرح است:. نمی‌توان انکار کرد که بخشی از احساس یا تصویر ذهنی‌ای که از پدیده‌ها داریم‌، به نامشان ارتباط می‌یابد. این که نام یک پدیده تا چه‌حد با ماهیت آن سازگار است‌، موضوعی است مهم و قابل تأمل‌، هم بدین دلیل است که نهادن نام‌های نیکو بر اشخاص و یادکردن آنها با نامی که خود می‌پسندند، از وظایف اجتماعی انسان‌هاست و از جمله آداب معاشرت دانسته می‌شود. مسلما وقتی پای یک قوم‌، طایفه یا ملت به میان می‌آید، قضیه حساسیت بیشتری می‌یابد، به‌ویژه اگر آن قوم‌، طایفه یا ملت با ما پیوندی دینی‌، زبانی‌، تاریخی و فرهنگی داشته با ...
  • گزارش تخلف

ترسیم فرهنگ لغات مغز به رمزگشایی افکار درونی کمک می‌کند

اگر یک نقشه مغزی کمک کند افکار درونی افراد را رمزگشایی کنیم چه می‌شود؟. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی با ساختن یک اطلس معنایی که با رنگ‌های زنده و استفاده از چندین بعد نشان می‌دهد مغز چطور زبان را سازماندهی می‌کند گامی در همین راستا برداشته‌اند. این اطلس، مناطق مغزی که به واژه‌های مترادف و هم معنی واکنش نشان می‌دهد را مشخص می‌کند …یافته‌های این مطالعه که توسط بنیاد ملی علم آمریکا مورد حمایت مالی قرار گرفته و در نشریه Nature منتشر شده است بر اساس یک مطالعه تصویربرداری مغزی است که فعالیت عصبی آزمودنی‌ها را در حالی که به داستان هایی از یک برنامه رادیویی گوش می‌دادند ثبت کرده است. دانشمندان نشان دادند حداقل یک سوم قشر مخچه‌ای (cerebral cortex) از جمله مناطق درگیر در شناخت سطح بالا در پردازش زبان درگیر است. نکته قابل توجه مطالعه این بود که نشان داد افراد مختلف نقشه‌های زبانی مشابهی دارند.. الکس هوث، نویسنده ارشد مقاله و محقق پست دکتری علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «شباهت آزمودنی‌های مختلف از نظر نقشه معنایی واقعا شگفتی آور است». نقشه‌های دقیق که نشان دهند مغز چطور واژه‌های ...
  • گزارش تخلف

()... Anthropological Linguistics زبان شناسی مردم شناسی.. Applied Linguistics زبان شناسی کاربردی

Cognitive Science علوم شناختی. Computational Linguistics زبان شناسی رایانه‌ای. Discourse Analysis تحلیل گفتمان. Forensic Linguistics زبان شناسی قضایی. General Linguistics زبانشناسی همگانی. Historical Linguistics زبان شناسی تاریخی. History of Linguistics تاریخ زبان شناسی. Language Acquisition فراگیری زبان. Language Documentation مستند سازی زبان. ...
  • گزارش تخلف

زبان و سیاست: مروری بر جهان بینی و زبان در رقابت‌های انتخاباتی احزاب آلمان.. فاطمه صیرفی

زبان به عنوان مهمترین ابزار منعکس کننده ارتباط انسان با جهان بیرون از خود است. انسان‌ها، جهان پیرامون خود را از طریق حواس خود تجربه می‌کنند و تصویری از آن در ذهن خود ترسیم کرده که به این تصویر «جهان بینی» می‌گویند. جهان بینی یکی از دغدغه‌های فلسفی به شمار می‌رود که نخستین بار در قرن هجدهم، ایمانوئل کانت از آن به عنوان تئوری شناخت نام برده و در قرنهای نوزدهم و بیستم با توسط به گسترش علم و دانش پا به عرصه علوم طبیعی و اجتماعی می‌نهد. اما ورود این تئوری به دنیای مطالعات زبان شناسی توسط بنیانگذار زبان شناسی تطبیقی و فیلسوف قرن نوزدهم، ویلهلم فون هومبلت انجام گرفت. وی در یافته‌های خود زبان را فراتر از کلمات و عبارات دانسته و از آن به عنوان ابزاری برای پی بردن به نحوه درک و نوع نگرش انسان از جهان در زبانهای مختلف یاد می‌کند. وی در مطالعات تطبیقی درباره زبان‌ها از یک نوع جهان بینی جمعی سخن به میان آورده که بر نوع نگاه و درک افراد یک جامعه از جهانی که در آن زندگی می‌کنند، دلالت داشت و متأثر از مولفه هایی مانند تاریخ، فرهنگ، ساختار اجتماعی و سیاسی بود. ابطه میان زبان و جهان بینی، رابطه تنگاتنگی ...
  • گزارش تخلف

چرا و چگونه ‌ی_زبانی_خورشید ظهور کرد و مورد اقبال افراطیان ترکیه قرار گرفت؟

ریشه‌ی این ظهور یک شبه را هم در جریان ‌گرایی_افراطی در باید جست که به دنبال تصفیه‌ی زبان از عناصر فارسی و عربی بود. هم بعنوان نمودی از این گرایش در بعد دیداری زبان، موجب ایجاد فاصله‌ی بیش‌تر میان ترکی و پیشینه‌ی آن می‌شد.. در واقع، آنچه ترکی عثمانی را از کریولی فارسی-عربی متمایز می‌کرد و به آن چهره‌ی یک زبان مستقل می‌داد، چیزی نبود مگر هسته‌ی مرکزی دستور زبان. ترکی در واژگان، خط و ادب عملا وجود چندانی نداشت. به همین سبب بود که نوگرایان، روزنامه‌نگاران و آتاترک در «دیل انجمنی» همه‌ی تلاش خود را کردند تا هر چه بیش‌تر انبانه‌ی واژگان زبان را به رنگ ترکی درآورند. اما چنانکه همه می‌دانند، این مأموریتی غیرممکن است، چه‌، برای بسیاری از واژه‌ها معادلی در زبان فراموش‌شده‌ی اجداد بیابانگرد یافت نمی‌شود. تازه، آن چه که در لابلای سطور کتابهای تاریخی ترکی ثبت افتاده است را هم کسی نمی‌فهمد. داستان این کار، حکایت ملانصرالدین است که در تاریکی چیزی گم کرده بود و جای دیگر در روشنی به دنبالش می‌گشت: تلاش برای تراشیدن زبانی از الفاظ مغولی-ترکیک و رواج دادن آن در شهرهای آناتولی مجاهدت نامعقولی بود که از دس ...
  • گزارش تخلف

است. تجربه‌ی تاریخ زندگی انسان نشان داده است که دست آورد توتالیتاریسم چیزی جز، نظم پلیسی، زور و

خشونت حاصلی نداشته است و محصول آن موجودی سیمانی و به تعبیر زیبا و عمیق آنتونی گیدنر جامعه‌شناس معاصر انگلیسی «انسان پلاستیکی» است …می‌توان نتیجه گرفت در نظام سیاسی اجتماعی نظام تمامیت‌طلب و تمامیت‌گرای توتالیتاریسمی، که بر مبنای ایدئولوژی و روبنای فرهنگی ویژه‌ای تئوریزه می‌شود، آرمان‌گرایی و ناکجاآبادسازی ذیل وحدت و اتحاد توده‌ها از نوع پوپولیستی و طرح ناکجاآبادها و استقرار نظام امنیتی پلیسی کنترل همه، توسعه و تشکیل گروه‌های سرکوب خیابانی و ایجاد اتمسفر اجتماعی ارعاب وحشت و تبدیل جامعه به مجموعه‌ی اتمیزه‌ی اجتماعی که آدمیان همانند نقطه‌های پراکنده‌ی سرگردان فقط زنده‌اند و جز قد، وزن و شناسنامه هیچ هویت انسانی دیگری ندارند!. تمامیت طلبی پیشوا، تفاوت، تمایز، ‌تنوع سلایق و عقاید و آراء قرائت از ایدئولوژی واحد جایی ندارد و آن پیشوا (موسولینی، هیتلر و فرانکو و استالین) معنا و تبیین می‌کند، حکم و اصل است که عدول از آن مستوجب اتاق گاز، سلول زندان، اردوگاه کار اجباری و تبعید و محرومیت از حقوق اجتماعی است …اکنون پرسش «میناگ» جان‌دارتر می‌شود که آیا واقعا ‌امکان تجدید چنان نظم آهنین و دهشتناکی و ...
  • گزارش تخلف

می‌کند در واقع کرگدن نماد تخریب، ویران سازی، انهدام و نیستی است. در نظام

توتالیتری آدمیان، موجوداتی، کج، بدقواره، سرشار از کمپلکس‌های سرشار، و عقده‌های رنگارنگ، متجسس در امور فردی و شخصی دیگری، سودجو، منفعت‌طلب افراطی و غیرمعقول، طمع‌کار و آزمند، پست و ذاتا گدامنش، حقیر، خشن، بی‌احساس و سنگ‌واره تربیت می‌شوند. کرگدنی دارای سائقه‌های شدید دگرآزاری و خودآزاری است. اگر چه این موجود تنزل‌یافته از مقام والای انسانی و درمانده و ناتوان و فاقد خصوصیت و فضایل انسانی و درهم ریخته‌ی باطنی، در ظاهر به علت پیوندی که با دیگر هم‌جنسان خود دارد بر نومیدی و تنهایی درونی غلبه می‌یابد، لیکن موجودی مستاصل و ساقط شده است. این موجود به علت فقر مادی و فقدان آموزش و تربیت اصولی و اخلاقی و خانوادگی و عدم اشباع روانی و عاطفی در حریم خانواده و ناکامی و سرخوردگی‌های فردی و تحصیلی و اجتماعی، ‌ به‌شدت دچار سرخوردگی و واخوردگی‌های باطنی است که دایم از شانتاژهای گروهی و خارجی پر و خالی می‌شود و به عنوان یک شی و ابزار خشونت در پنجه‌ی بی‌رحم گردانندگانش مورد سوء‌استفاده‌ی آگاهانه قرار می‌گیرد. روان‌شناسان و روان‌کاوان بر این باورند که افراد شکنجه‌گر و حاملان ارعاب و ترور و خشونت و جنایت غال ...
  • گزارش تخلف

غالبا ‌محروم بوده و دارای سطح تحصیلات ابتدایی و یا بی‌سواد هستند و به علت سرخوردگی‌ها و ناکامی‌های اجتماعی و زمینه‌های ترتیبی و خا

محرومیت از «فرهنگ» و «نان» در خانواده و جامعه زمینه‌ی آماده‌ای را در شخصیت آنان نهادینه می‌سازد که در شرایط و فرصت‌های مناسب تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در شکل اپورتونیسم و فرصت‌طلبی‌های غیر قابل توصیف رخ می‌نماید …اقدامات خشونت‌آمیز گروه‌های فشار، تبلیغات، کانالیزه‌‌کردن رسانه‌های گروهی و مطبوعات وابسته، مجالس و محافل سخنرانی و شارژکردن احساسی و هیجانی به منظور ساختن «افکار عمومی» برای نیل به اهداف عقلانی و اندیشیده شده توسط نخبگان، جنبش اوباش را پدید می‌آورند …نظام توتالیز به نوعی نظامی ایدئولوژیک نیز هست که با آرمان‌گرایی‌های کاذب و دروغین غیر قابل دست‌یابی در واقعیت عینی، به تهییج‌ توده‌ها و سوءاستفاده از عواطف فرهنگی نشده‌ی آنان مبادرت می‌ورزد. حاکمان و رهبران و نخبگان توتالیتاریست جوهره‌ی خاص و ویژه‌ای دارند که آن را تئوریزه می‌کنند. آنان بدون هیچ گونه احساس مسئولیتی مسلسل‌وار دروغ می‌گویند. و دروغ‌ها و بهتان‌ها و افترائات و دشنام‌های خود را به منظور انتقال به ذهن و حس خلایق هیجانی در قالب مقولات و احکام نظری تئوریزه کرده و قداست می‌بخشند تا از این طریق اهداف قدرت‌طلبانه و ش ...
  • گزارش تخلف

کماکان یک موجود انسانی باقی می‌ماند که قابلیت‌های انسانی مانند آگاهی، آزادی، اختیار و انتخاب و خلاقیات و عصیان علیه نظم موجود را ب

دیکتاتوری و استبداد به خاطر این مسئله محکوم است که در آن نظام تنها یک نفر می‌اندیشد و دیگران حق اندیشیدن ندارند …اما در نظم اجتماعی- سیاسی توتالیتاری، انسان به عنوان یک وجود انسانی و به مثابه‌ی موجودی که امکان کسب آگاهی و معرفت را دارد و می‌تواند آگاهانه و خلاق با محیط پیرامونی تعامل داشته باشد، به علت مسخ شخصیت و ماهیت انسانی و استحالهی درونی و بیرونی این امکان انسانی از وی سلب شده است، ‌ لذا امکان اندیشیدن ندارد …آرنت در این زمینه می‌نویسد:. «تبدیل انسان به مجموعه‌ای از واکنش‌ها، مانند یک بیمار روانی، او را از هر چیزی که شخصیت یا خصلت اوست، عمیقا جدا می‌سازد.» [۳]. نظام سیاسی- اجتماعی توتالیتر یا تمامیت‌گرا که هیچ حوزه‌ی خصوصی را در حیات و زندگی اجتماعی انسان برنمی‌تابد بر اساس مبانی تئوریک و روبنای فرهنگی و نظری که خود که ممکن است در قالب‌های متفاوتی باشد (فاشیسم، نازیسم، فرانکیسم، استالینیسم و …) در گام نخست توانایی‌های اخلاقی انسان را مضمحل و نابود می‌سازد. آرنت می‌گوید:. پس از کشتن شخصیت اخلاقی و نابودی شخصیت حقوقی در انسان، ‌ از بین بردن فردیت او دیگر چندان دشوار نیست. [۴]. به‌ا ...
  • گزارش تخلف

توتالیتاریسم» و پدیده‌ی «انسان کرگدنی».. برانژه: من زیاد الکل را دوست ندارم

با این حال، اگه نخورم، به هم می‌ریزم. درست انگار می‌ترسم. برای همین، می‌خورم که نترسم …ژان: ترس از چی؟. برانژه: درست نمی‌دونم، واهمه‌هایی‌اند که مشکل بشه توصیفشون کرد. توی زندگی، میون آدم‌ها، خودم را ناراحت احساس می‌کنم، پس یه لیوان می‌خورم. این آرومم می‌کنه، راحت می‌شم، فراموش می‌کنم … (کرگدن، اوژن یونسکو). مقاله‌ی حاضر، ملاحظات و رویکردی است جامعه‌شناسانه روان‌شناسانه نسبت به رفتار خاص انسان در یک نظم اجتماعی_ سیاسی تجربه‌شده‌ی بشری. این نظم ویژه که در تاریخ تجارب بشری مورد توجه قرار گرفته و نتایج، پیامدها و تلخی دهشت‌بار آن موجبات نابودی میلیون‌ها انسان بی‌گناه شده است، به‌رغم اشکال ظاهری متفاوت از قبیل استالینیسم، فاشیسم، نازیسم و فرانکیسم ایدئولوژی مشترکی داشته که مضمون آن «توتالیتاریسم» است. توتالیتاریسم نظام ایدئولوژیک و سیاسی اجتماعی خاصی است که سلطه‌ای تمام‌عیار را در تمام عرصه‌های پنهان و آشکار شئون زندگی اجتماعی خواستار است و از آن به‌عنوان نظام ایدئولوژی یا نظام تمامیت‌خواه و کلیت‌خواه نام می‌برند. ...
  • گزارش تخلف

فعل سبک «زدن» از دیدگاە شناختی

مقولة فعل مرکب در زبان فارسی در دهه‌های اخیر مورد توجه و توصیف بسیاری از دستورنویسان و زبان شناسان ایرانی و غیر ایرانی با رویکردهای مختلف و در حوزه‌های گوناگون نحو، ساخت واژه و به شکلی محدود در معنی شناسی قرار گرفته است. با این وجود، معنی این افعال بر مبنای معنی شناسی شناختی چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. این مقاله با هدف بررسی چندمعنایی فعل سبک «زدن» بر مبنای نظریة «معنی شناسی واژگانی شناختی» نگاشته شده است و در واقع به دنبال نشان دادن آن است که چندمعنایی فعل سبک «زدن» بر مبنای بررسی فعل سنگین متناظر آن، پدیده‌ای نظام مند بوده و سازوکارهای شناختی نظیر مقوله بندی، استعارة مفهومی و طرح واره‌های تصویری در شکل گیری معانی مختلف این عنصر زبانی در قالب یک مقولة شعاعی نقش اساسی دارند. از یافته‌های ضمنی این مقاله نشان دادن تأثیر معنای فعل سبک بر باهمایی این افعال با عناصر پیش فعلی در ساخت افعال مرکب فارسی می‌باشد. ...
  • گزارش تخلف