linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی در این کانال مطالبی در رابطه با فلسفه زبان نگرش ها بە مسائل زبانی زبان آموزی، تک زبانگی و چند زبانگی نشانە شناسی تحلیل گفتمان صرف و نحو و آواشناسی زباشناسی نظری و کاربردی رویکردهای زایشی، شناختی، نقشگرا .. د.میرمکری https://t.me/linguisticsacademy linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ بررسی چندمعنایی فعل سبک «زدن» از دیدگاه شناختی. دکتر غلامحسین کریمی دوستان. زهرا روحی بایگی بررسي_چندمعنايي_فعل_سبك_«زدن»_از.pdf ( 255.3 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۱:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ من هیچ کس ام! توکیستی؟. آیا تو هم هیچ کسی؟ پس ما یک جفتیم. به هیچ کس مگو!. مبادا رسوای مان کنند! …چه خوف انگیز است، کسی بودن!. و چه شرم آورکه همچون غوکان. نام خود را سرتاسر عمر شیرین. به منجلابی ستایشگر بگویی! …ترجمه: linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۰۹:۲۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ تکرار در گویش تالشی. دکتر شهین شیخ سنگ تجن تکرار در گویش تالشی.pdf ( 1.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۲:۵۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ Nature never goes out of style …Autumn is here linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ بهترین راه برای یادگیری لغات انگلیسی linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ تاریکترین و ترسناکترین جای جهان ذهن انسان است همانجا کە میتواند امنترین و روشنترین جای جهان هم باشد. linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ تحلیل انتقادی گفتمان اگرچه جنبش فکری نوپائی است، اما شکلگیری آن طی سیری تکوینی صورت گرفته و خاستگاه آن را میتوان در جریانهای فک بیراه نیست اگر نیچه را اولین تحلیلگر انتقادی گفتمان به حساب بیاوریم، در زمانهای سخت که نیچه برای واسازی (۱) بنیانهای فکری آن، به زبانی گزنده و بیانی شورنده نیاز داشت. نیچه تعریف «حقیقت» به مثابهی توصیفی بیطرف از جهان را به چالش کشیده و آن را برساختی گفتمانی تلقی میکند که با مداخلهی خواست قدرت شکلی تثبیتشده یافته و ماهیت استعاریاش را پنهان کرده است. او با به سوال کشیدن بدیهی انگاشتهشدهها، جهان انسانی را جهانی متوهمانه تلقی میکند که سلسلهمراتبی خودساخته را بر مبنای پسندهای متغیر زمانه چیده و بر دوش واقع جهان بار کرده است. (نیچه، ۱۹۹۰؛ و ۲۰۱۲؛ و اسپینکز، ۲۰۰۳). این نگاه نیچه به «حقیقت» و «قدرت» است که بعدها در اندیشه فوکو جایگاه خاصی مییابد. فوکو است که صدای نیچه را در زمانهای بهتر، موکدتر کرده و راه را برای جریان فکری تحلیل انتقادی گفتمان هموار میکند. به همین دلیل است که تحلیل انتقادی گفتمان را بیش از هر کسی وامدار اندیشه فوکو میدانیم؛ اگرچه میتوانیم رد این جنبش فکری را در آراء اندیشمندان دیگری همچون مارکس، گرامشی، آلتوسر، هابرماس، بوردیو، فاولر، باختین، بارت، دریدا و ب ... linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ن قدرتی، عاملیت فرودستان را نادید گرفته و آنها را به مفعولان قدرت تقلیل میدهد ادامه مطلب در لینک زیر از همان نویسنده خانم دکتر مریم قهرمان 🔽🔽. linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ زبانپریشی (به انگلیسی: Aphasia) اختلال در بیان یا درک زبان بهدنبال آسیب مغزی است زبان پریشی اختلال زبانی ناشی از آسیب مغزی میباشد. یک نوع آن زبان پریشی ورنیکه است که در آن بخش معنایی آسیب میبیند. به عنوان نمونه گزیده زیر را در نظر بگیرید:. قبل از ورود به خانه، من در یکی اینجا بود. خواهر من گروه در یکی دیگر بود. معنایی بین واژههای عبارت فوق بهشکلی جدی به هم خورده و علت آن نوعی آسیب مغزی است که در دانش معنایی فرد بیمار اختلال ایجاد کرده است. اما دانش واج شناسی سالم مانده است و لفظ فرد گرچه فاقد معنی است اما روان و با مکث و آهنگ مناسب ادا شده است. از نظر ساختار نحوی نیز مشکلی ندارد که این ویژگی خاص زبان پریشی ورنیکه است. اگر آسیب مغزی به بخشهایی از مغز وارد شود که با بیان و درک زبانی ارتباط دارند این آسیبها میتوانند منجر به زبانپریشی شوند. ... linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ د به ویژه وقتی که آن فعالیت جسمی در یک جمعی که با هم هماهنگ بوده، انجام میپذیرفت بنابراین در این دیدگاه صداهایی که اشخاص در هنگام انجام کار بدنی به صورت جمعی تولید میکردهاند، از اهمیت ویژهای برخوردار است. جذابیت این نظریه در این است که پدیدآیی زبان انسان را به نحوی در «بافت اجتماعی» قرار میدهد. البته باید توجه داشت که میمونها و نخستیهای دیگر نیز فریادهای غرغرمانند و اجتماعی خود را دارند ولیکن از توانایی صحبت کردن دقیقا به مانند انسانها برخوردار نیستند (نک. مالمکیار، ۲۰۰۲ و بری، ۲۰۰۳ و یول، ۱۳۸۵: ۴ و نیکوبخت، ۱۳۸۳). در اینجا خوب است که پرانتزی گشوده، به دیدگاه چارلز هاکت، درباره چگونگی پدیدآمدن زبان که در دهه هفتاد میلادی ارائه شده، نیز اشاره شود. به نظر هاکت زبان انسانی در دو مرحله به وجود آمده است: مرحله نخست را او آمیزش (blending) مینامد. یعنی زمانی که انسان شروع به ساختن صداهایی ترکیبی از دو صدای اولیه میکند. صداهای اولیه همچون صداهای جانوران صرفا دربردارنده پیامهای کوتاه و محدود بودهاند (نظیر احساس خطر یا پرخاشگری) در حالی که صداهای آمیزش یافته حجم پیام را افزایش میدادهاند. هاکت مرحله دوم را دوگانگی الگویی (dualityof patterning) مینامد، یعنی صداها ... linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ فرضیههای مربوط به پیدایش زبان 👇👇. منشأ الهی (divine source): به نظر میرسد که در اکثر ادیان، یک منشأ الهی از زبان در اختیار انسان قرار داده شده است. از این رو بسیاری، اصل زبان را منشأ الهی و الهامی دانسته و بر این باورند که خداوند پس از خلق آدم، سخن گفتن را نیز به او آموخت. از این رو زبان، همچون موهبتی الهی نصیب آدمی شده است. برابر متن تورات آدم و حوا از همان آغاز خلقت نه تنها با یکدیگر بلکه با مار و با خدا نیز گفت و شنود میکردند. در کتاب «عهد عتیق» یا «قاموس مقدس» آمده است: «در آغاز کلمه بود و کلمه نزد خدا بود»، «شکی نیست که خدای تعالی آدم را توانا بر سخن گفتن خلق فرمود» (نک. نیکوبخت، ۱۳۸۳ و نیز بنگرید به علینیا، ۱۳۷۹ و امین، ۱۳۸۷ و سورن، ۱۳۸۸: ۱۸۶). طبق یک روایت در آیین هندو نیز زبان به وسیله الهه «ساراسواتی»، همسر براهما و آفریننده جهان، خلق شد (رک. یول، ۱۳۸۵: ۲). فرنچ (۲۰۰۴) که سخت بر فرضیات «سکولار» و «غیرالهی» همچون فرضیات برخاسته از تطورگرایان (evolutionists) میتازد، عنوان میدارد که «تنها توصیف منطقی از آغاز زبان این است که زبان به وسیله خداوند خلق شده است … تنها یک نظریه در رابطه با اصل و ریشه زبانهای بشری وجود دارد که ایرادات سختی ... linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ زنان بدوی از اطراف محیط زندگی خود شنیدهاند نامگذاری برخی اشیاء و پدیدهها میتوانسته ناشی از صداهای مسموع از آنها باشد مانند پرنده فاخته که عدهای آن را بر اساس صدای طبیعی برخاسته از آن، «کوکو» نامیدهاند یا هنگامی که «شیئی» با صدای کاوکاو (CAW-CAW) به پرواز در میآمده، انسان بدوی سعی در تقلید آن صدا داشته و برای اشاره به آن شیء با آن صدا استفاده میکرد (نک. نیکوبخت، ۱۳۸۳ و نیز یول، ۱۳۸۵: ۳ و مالمکیار، ۲۰۰۲ و بری، ۲۰۰۳ و فرنچ، ۲۰۰۴). تصریح میگردد که این فرضیه بر پایة نقطهنظر «افلاطون» و نظریه «طبیعی بودن زبان»، به طور ریشهای، به ارتباط طبیعی میان صوت و معنا اشاره میرود. در یونان باستان، طبیعیون همچون افلاطون، بر خلاف قراردادیان همچون ارسطو، عقیده داشتند که زبان ماهیتی طبیعی دارد و از همین رو منشأ و نیز معنی واژهها را میتوان در صورت آنها جستجو کرد. در اصل واژگان زبان بر پایه رابطه طبیعی میان صورت آوایی و معنی واژهها استوار شده است (نک. مشکوهالدینی، ۱۳۸۱: ۱۴). قابل ذکر است که خود مولر فرضیه مذکور را آنچنان به عنوان یک فرضیه محتمل و قابل باور مورد ملاحظه قرار نداد. اگر چه این مطلب واقعیت دارد که تعدادی از واژهها در هر زبا ... linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۴۸ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ زبان شناسی تا به امروز هیچ انیشتنی نداشته است! در دیدگاه سوسور براساس کتاب «دورهی زبانشناسی عمومی»، رابطهی صورت و معنا اختیاری است، بدین معنا که دیگر صورت با مصداق در ارتباط نیست، بلکه یک صورت ذهنی با یک معنای ذهنی مرتبط شده و باعث شکلگیری یک نشانه و عمل دلالت در زنجیرهی یک نظام میشود. در مطالعات شناختی، رابطهی صورت و معنا و نیز معنا و معنا دیگر اختیاری نیست، بلکه طبیعی است. درواقع شناختیها در واکنش به سوسور که بخش خاصی از مغز را به زبان اختصاص میداد، بر این باور هستند که زبان از دیگر مهارتهای شناختی جدا نیست. بنا به گفتهی لکاف و جانسون (۱۹۸۰)، زبان برای فکر یک واقعیت خارجی قائل میشود و به رمزگذاری ساختارهای دانش بهگونهای که نمایانگر تجربهی زبانی کاربران از دنیای جسمانی و نیز محیط اجتماعی –فرهنگی است، میپردازد. درواقع شناختیها به رویکرد پیشاسوسوری رابطهی طبیعی صورت و معنا بازمیگردند، درصورتی که سوسور بنابر دستنوشتهها و جزوههای تازه کشفشدهی دانشجویانش، براین باور بود که «برخی واژهها تماما اختیاری نیستند، بلکه برآمده از تفکری قیاسیاند. گرچه «بیست» و «سه» اختیاریاند، اما باهمآیی این دو در واژهی «بیست و سه» ... linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۰۰:۵۸ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ مقایسه پدیدۀ مکث در بیان شفاهی روایت در میان زنان و دختران. الهام اخلاقی. شهلا شریفی مقایسه_پدیده_مکث_در_بیان_شفاهی_روایت.pdf ( 273.2 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام علی ایزانلو. linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۲:۵۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ فلسفە گرامر جهانی. زبان کتاب: انگلیسی The Philosophy of Universal Grammar_1394-7-16-4-28.pdf ( 1.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۲:۵۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ &aposThe Philosophy of Universal Grammar. فلسفە گرامر جهانی. زبان کتاب: انگلیسی linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۰۸:۴۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ جایگاە لوگوس و زبان در اندیشەی هایدگر.. سید مجید کمالی اصطلاح لوگوس همانند اغلب واژگان فلسفی دیگر قبل از آن که اصطلاحی فلسفی بوده باشد به حوزه کاربرد عادی زبان تعلق داشته است. این واژه به تدریج در تفکر فلسفی وارد شده و از این طریق از مفهوم خاصی برخوردار شده است؛ درست همان گونه که زبان فلسفه از بطن زبان روزمره پیش از عصر فلسفه پدید آمده است. هر اندازه تفکر در آرای فلسفی، ماهیت خاص خود را بیشتر بازیافته است، همان اندازه نیز لوگوس از میتوس، باور و ادراک حسی متمایز گشته است. طوریکه در تاریخ فلسفه یونان میان دو اصطلاح میتوس و لوگوس کشمکشی دایمی وجود داشته و از جمله دستاوردهای این امر کشف ویژگی تفکر خردگرا و ظهور متافیزیک بوده است. به لحاظ زبانشناسی واژه لوگوس با lego پیوند دارد و به معنای شمردن، محاسبه، رسیدگی و توجیه بوده است. در کنار این معانی میتوان به مفاهیمی چون نسبت، تناسب، توضیح، برهان، عقل، خبر، اطلاع، کلام، لغت، اصطلاح و موضوع بحث نیز اشاره داشت. اما به زعم هایدگر واژه لوگوس از ریشه «legein» است. این واژه در زبان یونانی هم به معنای سخن گفتن و هم آنچه هایدگر بر آن تأکید میورزد؛ یعنی به معنای جمع آوردن است …با یک نگاه اجمالی میتوان گف ... linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۰۸:۴۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ عالیترین ثمرات عقل انسان است و ابزاری است که افراد به وسیله آن با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و منطق و دستور زبان راە استفاده صح در برابر این تلقی، هایدگر این پرسش مهم را مطرح میسازد: «این که انسان تا چه حد از خانه ذات خویش به دور افتاده از این عقیده او درباره خودش آشکار میشود که او کسی است که زبان و درایت و شعر و ابداع را اختراع کرده و یا میتوانسته اختراع کند. انسان چگونه میتوانسته مخترع قدرتی باشد که بر آدمی غالب است. قدرتی که به تنهایی او را سزاوار انسان بودن میکند؟». این طرز تلقی را ناشی از این میداند که انسان از خانه ذات خود به دور افتاده است. درواقع انسان از وقتی که بر شناخت مابعد الطبیعی ذات خود به عنوان حیوان ناطق اصرار ورزید دیگر فراموش کرده که کیست و چیست. به زعم هایدگر انسان دازاین (sein-da) است؛ خانه او آنجا «da» است که وجود ظاهر و آشکار میشود؛ در واقع انسان در دار وجود در خانه است و زبان جایی است که انسان میتواند ذات خود را بازیابد …این مطلب را میتوان با استعانت از واژه لوگوس بدین طریق بیان داشت که لوگوس گفت و سخن گفتن وجود است و هراکلیتوس ما را فرا میخواند تا به حدیث لوگوس گوش فرا میدهیم، چرا که حدوث همه چیز از تحدث لوگوس است. آدمی با گوش سپردن به لوگوس، همنوا با وجود میشود و با لبیک گف ... linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ دانشجویان گرامی رشته زبان شناسی با کلیک کردن بر عبارت forwarded message در پست فوق یا بر عبارت ذیل آن بە ابتدای کانال رفتە و از فا linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۷:۲۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ کتابهای منبع رشتە زبان شناسی همگانی بە صورت خلاصه و در فایلهای صوتی با صدای مدیریت کانال، در اختیار کاربران گرامی قرار میگیرد ابتدا کتاب پروفسور لیلیان هگمن Liliane Haegeman با عنوان درآمدی بر نظریه حاکمیت و مرجع گزینی. Introduction to Government & Binding Theory. انتشارات Blackwell. کتاب در دوازدە فصل گنجانده شده است و دارای مقدمهای کامل که شایسته مطالعه است. این کتاب در ۷۰۰ صفحه نوشته شده است. ⬇️⬇️. ... ‹ 19 20 21 22 23 24 25 ›
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ بررسی چندمعنایی فعل سبک «زدن» از دیدگاه شناختی. دکتر غلامحسین کریمی دوستان. زهرا روحی بایگی بررسي_چندمعنايي_فعل_سبك_«زدن»_از.pdf ( 255.3 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۱:۳۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ من هیچ کس ام! توکیستی؟. آیا تو هم هیچ کسی؟ پس ما یک جفتیم. به هیچ کس مگو!. مبادا رسوای مان کنند! …چه خوف انگیز است، کسی بودن!. و چه شرم آورکه همچون غوکان. نام خود را سرتاسر عمر شیرین. به منجلابی ستایشگر بگویی! …ترجمه:
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۰۹:۲۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ تکرار در گویش تالشی. دکتر شهین شیخ سنگ تجن تکرار در گویش تالشی.pdf ( 1.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ تاریکترین و ترسناکترین جای جهان ذهن انسان است همانجا کە میتواند امنترین و روشنترین جای جهان هم باشد.
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ تحلیل انتقادی گفتمان اگرچه جنبش فکری نوپائی است، اما شکلگیری آن طی سیری تکوینی صورت گرفته و خاستگاه آن را میتوان در جریانهای فک بیراه نیست اگر نیچه را اولین تحلیلگر انتقادی گفتمان به حساب بیاوریم، در زمانهای سخت که نیچه برای واسازی (۱) بنیانهای فکری آن، به زبانی گزنده و بیانی شورنده نیاز داشت. نیچه تعریف «حقیقت» به مثابهی توصیفی بیطرف از جهان را به چالش کشیده و آن را برساختی گفتمانی تلقی میکند که با مداخلهی خواست قدرت شکلی تثبیتشده یافته و ماهیت استعاریاش را پنهان کرده است. او با به سوال کشیدن بدیهی انگاشتهشدهها، جهان انسانی را جهانی متوهمانه تلقی میکند که سلسلهمراتبی خودساخته را بر مبنای پسندهای متغیر زمانه چیده و بر دوش واقع جهان بار کرده است. (نیچه، ۱۹۹۰؛ و ۲۰۱۲؛ و اسپینکز، ۲۰۰۳). این نگاه نیچه به «حقیقت» و «قدرت» است که بعدها در اندیشه فوکو جایگاه خاصی مییابد. فوکو است که صدای نیچه را در زمانهای بهتر، موکدتر کرده و راه را برای جریان فکری تحلیل انتقادی گفتمان هموار میکند. به همین دلیل است که تحلیل انتقادی گفتمان را بیش از هر کسی وامدار اندیشه فوکو میدانیم؛ اگرچه میتوانیم رد این جنبش فکری را در آراء اندیشمندان دیگری همچون مارکس، گرامشی، آلتوسر، هابرماس، بوردیو، فاولر، باختین، بارت، دریدا و ب ...
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ن قدرتی، عاملیت فرودستان را نادید گرفته و آنها را به مفعولان قدرت تقلیل میدهد ادامه مطلب در لینک زیر از همان نویسنده خانم دکتر مریم قهرمان 🔽🔽.
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۳ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ زبانپریشی (به انگلیسی: Aphasia) اختلال در بیان یا درک زبان بهدنبال آسیب مغزی است زبان پریشی اختلال زبانی ناشی از آسیب مغزی میباشد. یک نوع آن زبان پریشی ورنیکه است که در آن بخش معنایی آسیب میبیند. به عنوان نمونه گزیده زیر را در نظر بگیرید:. قبل از ورود به خانه، من در یکی اینجا بود. خواهر من گروه در یکی دیگر بود. معنایی بین واژههای عبارت فوق بهشکلی جدی به هم خورده و علت آن نوعی آسیب مغزی است که در دانش معنایی فرد بیمار اختلال ایجاد کرده است. اما دانش واج شناسی سالم مانده است و لفظ فرد گرچه فاقد معنی است اما روان و با مکث و آهنگ مناسب ادا شده است. از نظر ساختار نحوی نیز مشکلی ندارد که این ویژگی خاص زبان پریشی ورنیکه است. اگر آسیب مغزی به بخشهایی از مغز وارد شود که با بیان و درک زبانی ارتباط دارند این آسیبها میتوانند منجر به زبانپریشی شوند. ...
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ د به ویژه وقتی که آن فعالیت جسمی در یک جمعی که با هم هماهنگ بوده، انجام میپذیرفت بنابراین در این دیدگاه صداهایی که اشخاص در هنگام انجام کار بدنی به صورت جمعی تولید میکردهاند، از اهمیت ویژهای برخوردار است. جذابیت این نظریه در این است که پدیدآیی زبان انسان را به نحوی در «بافت اجتماعی» قرار میدهد. البته باید توجه داشت که میمونها و نخستیهای دیگر نیز فریادهای غرغرمانند و اجتماعی خود را دارند ولیکن از توانایی صحبت کردن دقیقا به مانند انسانها برخوردار نیستند (نک. مالمکیار، ۲۰۰۲ و بری، ۲۰۰۳ و یول، ۱۳۸۵: ۴ و نیکوبخت، ۱۳۸۳). در اینجا خوب است که پرانتزی گشوده، به دیدگاه چارلز هاکت، درباره چگونگی پدیدآمدن زبان که در دهه هفتاد میلادی ارائه شده، نیز اشاره شود. به نظر هاکت زبان انسانی در دو مرحله به وجود آمده است: مرحله نخست را او آمیزش (blending) مینامد. یعنی زمانی که انسان شروع به ساختن صداهایی ترکیبی از دو صدای اولیه میکند. صداهای اولیه همچون صداهای جانوران صرفا دربردارنده پیامهای کوتاه و محدود بودهاند (نظیر احساس خطر یا پرخاشگری) در حالی که صداهای آمیزش یافته حجم پیام را افزایش میدادهاند. هاکت مرحله دوم را دوگانگی الگویی (dualityof patterning) مینامد، یعنی صداها ...
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ فرضیههای مربوط به پیدایش زبان 👇👇. منشأ الهی (divine source): به نظر میرسد که در اکثر ادیان، یک منشأ الهی از زبان در اختیار انسان قرار داده شده است. از این رو بسیاری، اصل زبان را منشأ الهی و الهامی دانسته و بر این باورند که خداوند پس از خلق آدم، سخن گفتن را نیز به او آموخت. از این رو زبان، همچون موهبتی الهی نصیب آدمی شده است. برابر متن تورات آدم و حوا از همان آغاز خلقت نه تنها با یکدیگر بلکه با مار و با خدا نیز گفت و شنود میکردند. در کتاب «عهد عتیق» یا «قاموس مقدس» آمده است: «در آغاز کلمه بود و کلمه نزد خدا بود»، «شکی نیست که خدای تعالی آدم را توانا بر سخن گفتن خلق فرمود» (نک. نیکوبخت، ۱۳۸۳ و نیز بنگرید به علینیا، ۱۳۷۹ و امین، ۱۳۸۷ و سورن، ۱۳۸۸: ۱۸۶). طبق یک روایت در آیین هندو نیز زبان به وسیله الهه «ساراسواتی»، همسر براهما و آفریننده جهان، خلق شد (رک. یول، ۱۳۸۵: ۲). فرنچ (۲۰۰۴) که سخت بر فرضیات «سکولار» و «غیرالهی» همچون فرضیات برخاسته از تطورگرایان (evolutionists) میتازد، عنوان میدارد که «تنها توصیف منطقی از آغاز زبان این است که زبان به وسیله خداوند خلق شده است … تنها یک نظریه در رابطه با اصل و ریشه زبانهای بشری وجود دارد که ایرادات سختی ...
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ زنان بدوی از اطراف محیط زندگی خود شنیدهاند نامگذاری برخی اشیاء و پدیدهها میتوانسته ناشی از صداهای مسموع از آنها باشد مانند پرنده فاخته که عدهای آن را بر اساس صدای طبیعی برخاسته از آن، «کوکو» نامیدهاند یا هنگامی که «شیئی» با صدای کاوکاو (CAW-CAW) به پرواز در میآمده، انسان بدوی سعی در تقلید آن صدا داشته و برای اشاره به آن شیء با آن صدا استفاده میکرد (نک. نیکوبخت، ۱۳۸۳ و نیز یول، ۱۳۸۵: ۳ و مالمکیار، ۲۰۰۲ و بری، ۲۰۰۳ و فرنچ، ۲۰۰۴). تصریح میگردد که این فرضیه بر پایة نقطهنظر «افلاطون» و نظریه «طبیعی بودن زبان»، به طور ریشهای، به ارتباط طبیعی میان صوت و معنا اشاره میرود. در یونان باستان، طبیعیون همچون افلاطون، بر خلاف قراردادیان همچون ارسطو، عقیده داشتند که زبان ماهیتی طبیعی دارد و از همین رو منشأ و نیز معنی واژهها را میتوان در صورت آنها جستجو کرد. در اصل واژگان زبان بر پایه رابطه طبیعی میان صورت آوایی و معنی واژهها استوار شده است (نک. مشکوهالدینی، ۱۳۸۱: ۱۴). قابل ذکر است که خود مولر فرضیه مذکور را آنچنان به عنوان یک فرضیه محتمل و قابل باور مورد ملاحظه قرار نداد. اگر چه این مطلب واقعیت دارد که تعدادی از واژهها در هر زبا ...
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۲۱:۴۸ ۱۳۹۷/۰۶/۱۶ زبان شناسی تا به امروز هیچ انیشتنی نداشته است! در دیدگاه سوسور براساس کتاب «دورهی زبانشناسی عمومی»، رابطهی صورت و معنا اختیاری است، بدین معنا که دیگر صورت با مصداق در ارتباط نیست، بلکه یک صورت ذهنی با یک معنای ذهنی مرتبط شده و باعث شکلگیری یک نشانه و عمل دلالت در زنجیرهی یک نظام میشود. در مطالعات شناختی، رابطهی صورت و معنا و نیز معنا و معنا دیگر اختیاری نیست، بلکه طبیعی است. درواقع شناختیها در واکنش به سوسور که بخش خاصی از مغز را به زبان اختصاص میداد، بر این باور هستند که زبان از دیگر مهارتهای شناختی جدا نیست. بنا به گفتهی لکاف و جانسون (۱۹۸۰)، زبان برای فکر یک واقعیت خارجی قائل میشود و به رمزگذاری ساختارهای دانش بهگونهای که نمایانگر تجربهی زبانی کاربران از دنیای جسمانی و نیز محیط اجتماعی –فرهنگی است، میپردازد. درواقع شناختیها به رویکرد پیشاسوسوری رابطهی طبیعی صورت و معنا بازمیگردند، درصورتی که سوسور بنابر دستنوشتهها و جزوههای تازه کشفشدهی دانشجویانش، براین باور بود که «برخی واژهها تماما اختیاری نیستند، بلکه برآمده از تفکری قیاسیاند. گرچه «بیست» و «سه» اختیاریاند، اما باهمآیی این دو در واژهی «بیست و سه» ...
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۰۰:۵۸ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ مقایسه پدیدۀ مکث در بیان شفاهی روایت در میان زنان و دختران. الهام اخلاقی. شهلا شریفی مقایسه_پدیده_مکث_در_بیان_شفاهی_روایت.pdf ( 273.2 KB ) دانلود و مشاهده در تلگرام علی ایزانلو.
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۲:۵۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ فلسفە گرامر جهانی. زبان کتاب: انگلیسی The Philosophy of Universal Grammar_1394-7-16-4-28.pdf ( 1.9 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۲:۵۶ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ &aposThe Philosophy of Universal Grammar. فلسفە گرامر جهانی. زبان کتاب: انگلیسی
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۰۸:۴۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ جایگاە لوگوس و زبان در اندیشەی هایدگر.. سید مجید کمالی اصطلاح لوگوس همانند اغلب واژگان فلسفی دیگر قبل از آن که اصطلاحی فلسفی بوده باشد به حوزه کاربرد عادی زبان تعلق داشته است. این واژه به تدریج در تفکر فلسفی وارد شده و از این طریق از مفهوم خاصی برخوردار شده است؛ درست همان گونه که زبان فلسفه از بطن زبان روزمره پیش از عصر فلسفه پدید آمده است. هر اندازه تفکر در آرای فلسفی، ماهیت خاص خود را بیشتر بازیافته است، همان اندازه نیز لوگوس از میتوس، باور و ادراک حسی متمایز گشته است. طوریکه در تاریخ فلسفه یونان میان دو اصطلاح میتوس و لوگوس کشمکشی دایمی وجود داشته و از جمله دستاوردهای این امر کشف ویژگی تفکر خردگرا و ظهور متافیزیک بوده است. به لحاظ زبانشناسی واژه لوگوس با lego پیوند دارد و به معنای شمردن، محاسبه، رسیدگی و توجیه بوده است. در کنار این معانی میتوان به مفاهیمی چون نسبت، تناسب، توضیح، برهان، عقل، خبر، اطلاع، کلام، لغت، اصطلاح و موضوع بحث نیز اشاره داشت. اما به زعم هایدگر واژه لوگوس از ریشه «legein» است. این واژه در زبان یونانی هم به معنای سخن گفتن و هم آنچه هایدگر بر آن تأکید میورزد؛ یعنی به معنای جمع آوردن است …با یک نگاه اجمالی میتوان گف ...
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۰۸:۴۱ ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ عالیترین ثمرات عقل انسان است و ابزاری است که افراد به وسیله آن با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و منطق و دستور زبان راە استفاده صح در برابر این تلقی، هایدگر این پرسش مهم را مطرح میسازد: «این که انسان تا چه حد از خانه ذات خویش به دور افتاده از این عقیده او درباره خودش آشکار میشود که او کسی است که زبان و درایت و شعر و ابداع را اختراع کرده و یا میتوانسته اختراع کند. انسان چگونه میتوانسته مخترع قدرتی باشد که بر آدمی غالب است. قدرتی که به تنهایی او را سزاوار انسان بودن میکند؟». این طرز تلقی را ناشی از این میداند که انسان از خانه ذات خود به دور افتاده است. درواقع انسان از وقتی که بر شناخت مابعد الطبیعی ذات خود به عنوان حیوان ناطق اصرار ورزید دیگر فراموش کرده که کیست و چیست. به زعم هایدگر انسان دازاین (sein-da) است؛ خانه او آنجا «da» است که وجود ظاهر و آشکار میشود؛ در واقع انسان در دار وجود در خانه است و زبان جایی است که انسان میتواند ذات خود را بازیابد …این مطلب را میتوان با استعانت از واژه لوگوس بدین طریق بیان داشت که لوگوس گفت و سخن گفتن وجود است و هراکلیتوس ما را فرا میخواند تا به حدیث لوگوس گوش فرا میدهیم، چرا که حدوث همه چیز از تحدث لوگوس است. آدمی با گوش سپردن به لوگوس، همنوا با وجود میشود و با لبیک گف ...
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ دانشجویان گرامی رشته زبان شناسی با کلیک کردن بر عبارت forwarded message در پست فوق یا بر عبارت ذیل آن بە ابتدای کانال رفتە و از فا
linguisticsacademyآکادمی زبان شناسی ۱۷:۲۹ ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ کتابهای منبع رشتە زبان شناسی همگانی بە صورت خلاصه و در فایلهای صوتی با صدای مدیریت کانال، در اختیار کاربران گرامی قرار میگیرد ابتدا کتاب پروفسور لیلیان هگمن Liliane Haegeman با عنوان درآمدی بر نظریه حاکمیت و مرجع گزینی. Introduction to Government & Binding Theory. انتشارات Blackwell. کتاب در دوازدە فصل گنجانده شده است و دارای مقدمهای کامل که شایسته مطالعه است. این کتاب در ۷۰۰ صفحه نوشته شده است. ⬇️⬇️. ...