در این کانال مطالبی در رابطه با فلسفه زبان نگرش ها بە مسائل زبانی زبان آموزی، تک زبانگی و چند زبانگی نشانە شناسی تحلیل گفتمان صرف و نحو و آواشناسی زباشناسی نظری و کاربردی رویکردهای زایشی، شناختی، نقش‌گرا .. د.میرمکری https://t.me/linguisticsacademy


وجودی اوست که کون فی العالم است

به عبارت دیگری تفهم طریق بنیادی دیگر است که این کون فی العالم داشتن بر وی آشکار می‌شود. به استناد همین تفهم است که ما قبل از آن که به صرف عمل تفسیر کردن یک چیز و یا یک متن روی آوریم، آن را تفسیر کرده و بنابر این عالم خود را به چیزی می‌گیریم. دازاین با هر چه مواجه می‌شود آن را به تمامیت تفهمی مربوط می‌کند که از قبل دارد. بنابر این معانی به دلخواه به اشیاء داده نمی‌شوند بلکه آنها متضمن ارتباط دادن اشیاء به آن تمامیت فهمی اند که دازاین از قبل با خود می‌آورد. بنابر این معناداری زبان و کلمات نیز از لواحق نحوه خاص وجودی انسان یعنی کون فی العالم است. عالم است که در کلمات ظهور پیدا کرده و لذا خود کلمه شأن تفسیری دارد. گفتار به لفظ آوردن مفهوم «بودن» اشیاء است. به بیان دیگر ما از نحوه وجودی خود و از عالم- داشتن خود تفهمی داریم. حال اگر این تفهم را به زبان بیاوریم، گفتار حاصل می‌شود. ...
  • گزارش تخلف

زبان و دازاین

بحث و نظری که هایدگر در «وجود و زمان» درباره زبان ارائه می‌دهد بحثی لازم و مقدماتی برای تقرب به حقیقت زبان در دوران بعدی فکر اوست؛ تو گویی در «وجود و زمان» ما با یک دوره انتقالی مواجه هستیم. مایکل اینوود در کتاب «فرهنگ لغات هایدگر» سه مرحله را در اندیشه هایدگر نسبت به زبان تشخیص می‌دهد. هایدگر در مرحله نخست که متأثر از اندیشه‌های هوسرل و کتاب پژوهش‌های منطقی وی می‌باشد بر این باور است که زبان بیانگر معنایی، فرازبانی است به طوری که مستقل از هر زبان خاص بوده و آزاد از موقعیت روانی و اجتماعی حاکم بر مناسبات گوینده و شنونده است. «دو ساختار عبارت و مصداق، واژه و معنا، هر چقدر که رابطه شان به نظر نزدیک بیاید به قلمروهای متفاوت واقعیت تعلق دارند.» عناصر و مؤلفه‌های زبان به صورت محسوس و حسی قابل ادراک هستند، تعلق به عالم واقع موجود دارند و در طی زمان تغییر می‌کنند. در مقابل، «معانی» هرگز تغییر نمی‌یابند. ما در اینجا با معانی پیشازبانی مواجه هستیم و نقش زبان در این دوره از تفکر هایدگر، نقشی ابزار گونه دارد، یعنی وسیله‌ای است که به کار ارتباط اندیشه‌های پیشازبانی می‌آید و این نقش را از آن رو می‌ ...
  • گزارش تخلف

جایگاە لوگوس و زبان در اندیشە هایدگر. مجید کمالی

اصطلاح لوگوس همانند اغلب واژگان فلسفی دیگر قبل از آن که اصطلاحی فلسفی بوده باشد به حوزه کاربرد عادی زبان تعلق داشته است. این واژه به تدریج در تفکر فلسفی وارد شده و از این طریق از مفهوم خاصی برخوردار شده است؛ درست همان گونه که زبان فلسفه از بطن زبان روزمره پیش از عصر فلسفه پدید آمده است. هر اندازه تفکر در آرای فلسفی، ماهیت خاص خود را بیشتر بازیافته است، همان اندازه نیز لوگوس از میتوس، باور و ادراک حسی متمایز گشته است. به طوری که در تاریخ فلسفه یونان میان دو اصطلاح میتوس و لوگوس کشمکشی دایمی وجود داشته و از جمله دستاوردهای این امر کشف ویژگی تفکر خردگرا و ظهور متافیزیک بوده است. به لحاظ زبانشناسی واژه لوگوس با lego پیوند دارد و به معنای شمردن، محاسبه، رسیدگی و توجیه بوده است. در کنار این معانی می‌توان به مفاهیمی چون نسبت، تناسب، توضیح، برهان، عقل، خبر، اطلاع، کلام، لغت، اصطلاح و موضوع بحث نیز اشاره داشت. اما به زعم هایدگر واژه لوگوس از ریشه «legein» است. این واژه در زبان یونانی هم به معنای سخن گفتن و هم آنچه هایدگر بر آن تأکید می‌ورزد؛ یعنی به معنای جمع آوردن است …با یک نگاه اجمالی می‌توا ...
  • گزارش تخلف

در چنین نگرشی زبان تبدیل به احکام و احکام تبدیل به محل حقیقت می‌شود

در برابر این تلقی، هایدگر این پرسش مهم را مطرح می‌سازد:. «این که انسان تا چه حد از خانه ذات خویش به دور افتاده از این عقیده او درباره خودش آشکار می‌شود که او کسی است که زبان و درایت و شعر و ابداع را اختراع کرده و یا می‌توانسته اختراع کند. انسان چگونه می‌توانسته مخترع قدرتی باشد که بر آدمی غالب است. قدرتی که به تنهایی او را سزاوار انسان بودن می‌کند؟». هایدگر این طرز تلقی را ناشی از این می‌داند که انسان از خانه ذات خود به دور افتاده است. درواقع انسان از وقتی که بر شناخت مابعد الطبیعی ذات خود به عنوان حیوان ناطق اصرار ورزید دیگر فراموش کرده که کیست و چیست. به زعم هایدگر انسان دا- زاین (sein-da) است؛ خانه او آنجا «da» است که وجود ظاهر و آشکار می‌شود؛ در واقع انسان در دار وجود در خانه است و زبان جایی است که انسان می‌تواند ذات خود را بازیابد. این مطلب را می‌توان با استعانت از واژه لوگوس بدین طریق بیان داشت که لوگوس گفت و سخن گفتن وجود است و هراکلیتوس ما را فرا می‌خواند تا به حدیث لوگوس گوش فرا می‌دهیم، چرا که حدوث همه چیز از تحدث لوگوس است. آدمی با گوش سپردن به لوگوس، همنوا با وجود می‌شود و ...
  • گزارش تخلف

انتخاب همسر و گونه‌ی زبانی فردی

نشریه‌ی اینترنتی آی بانو ترجمه‌ی مطلبی از سایت womenshealthmag را درج کرده است با عنوان «روشی عجیب برای یافتن همسر آینده تان». این مطلب اشاره دارد به یک پژوهش روانشناسی زبان (زبانشناسی روانشناختی نه‌ها، روانشناسی زبان یکی از شاخه‌های روانشناسی است که متاسفانه به غلط در ایران با زبانشناسی روانشناختی یا همان Psycholinguistics خودمان اشتباه گرفته میشود. یکی از روانشناسان زبان معروف که در واقع به بررسی زبان از دید روانشناسی میپردازند، فروید بزرگ است که در پستی جداگانه مطلبی در مورد او درج کرده‌ام (نگارندە). البته این موضوع خاص به زبانشناسی روانشناختی هم مربوط میشود. کلا چنین موضوعاتی را به طور دوسویه در هر دو علم میتوان دنبال کرد). این پژوهش که متن کامل مقاله آن را میتوانید در انتهای این مطلب دانلود کنید در سال ۲۰۱۰ انجام شده است. موضوع بسیار جالبی است و به نظر میرسد میتوان این موضوع را به عنوان مقاله و حتی پایان نامه کار کرد. هم دانشجویان روانشناسی و هم زبانشناسی با تاکید بر اصول رشته خود میتوانند این پژوهش را انجام دهند. و حالا این شما و این مطلب نشریه اینترنتی سلامت زنان با ترجمه‌ای از ...
  • گزارش تخلف

بمباران شیمیایی سردشت و بحران در زیست جهان کردی. برگرفتە از. زاده،

دکترای اندیشەی سیاسی. بمباران شیمیایی سردشت از جمله وقایع تلخ و فجایعی است که در دوره مدرن و عصر جهانی شدن به وقوع پیوسته است و قبل از هر چیز بیانگر انحطاط فکر انسان مدرن و زوال اخلاق و عقلانیت در سپهر تمدن مدرنیته است. ما هم متاسفانه به تأسی از آیزایا برلین، که باور داشت در بدترین قرنی که اروپا به خود دیده است زندگی کرده است، باید بگوییم در خاورمیانه و قرن بیستم زندگی کرده‌ایم. سده بیستم تزلزل در کلان روایت‌های روشنگری و فروپاشی آرمانهای بزرگ مدرنیته بود. بزرگترین پیروزی‌ها و ناکامی‌های بشری در این قرن بوده است. به زبان کامپانی، هیچ دوره‌ای در تاریخ را سراغ نداریم که این همه جنایت در آن اتفاق افتاده باشد. جنایتهای فراگیر که به شیوه‌ای عقلانی و با خونسردی تمام صورت گرفته‌اند. با روی دادن فجایع غیر انسانی در جنگ‌های جهانی، رویداد آشویتس، قتل عام ارامنه، ژنوساید کردها، بمباران هیروشیما و ناکازاکی … عقلانیت غربی و داعیه‌های متفکران اروپایی با چالش جدی روبرو شده است. بسیاری از عالمان اندیشه اجتماعی و فلاسفه در عقل مدرن غربی تردید کرده‌اند و ظهور و پیدایش آن را ناشی از رویکرد و نگرش پوزیتوی ...
  • گزارش تخلف

مردم به طور کلی با انگیزه جست و جوی منافع فردی و شخصی، از مصلحت عمومی جامعه غافل شده‌اند و با نگرش مبتذل رانت گیری و سهمیه و مزایا

در حقیقت، مسئله بمباران شیمیایی، انفال و ژنوساید مردم مدنی کرد نه تنها در معنای بدیویی آن به یک «رویداد» در زندگی و زیست- فکر آنها تبدیل نشده است بلکه به یک کالا و فرایند صنعت-جانباز تبدیل شده است و هنوز از آن لذت می‌برند تا حدی که می‌توان استدلال کرد که «میل به تکرار» و تکرارشدگی در روح مردم کرد نهادینه شده است؛ این میل لاکانی و ژوئیسانس انسان کرد بر نوعی «نهیلیسم کردی» در تاریخ آنها دلالت دارد. فوکو از ما می‌خواهد از آنچه هستیم، یا بهتر است بگویم آنچه که نیستیم، امتناع کنیم. از منظر آدورنویی باید چنان به آن بیاندیشیم و عمل کنیم که چنین فجایعی دیگر تکرار نشود و هیچ رویداد مشابه آن رخ ندهد. باید بینش و ساختار نگرشمان به جهان و دانش و سیاست را تغییر دهد؛ مانند جنگ جهانی اول و دوم و تأثیر آن در تغییر نگرش و نحوه اندیشیدن و عقلانیت غربی. به نظر می‌رسد این فاجعه بایستی به موضوع اندیشه انسان کرد تبدیل شود و ما را به تفکر و تأمل وا دارد. اندیشه و اندیشیدن با موقعیت افراد و اقوام ارتباط دارد. موضوع تفکر نیز با دغدغه‌ها و مسایل مرتبط با آن موقعیت پیوند دارد. مانهایم بر این باور است که جامعه شن ...
  • گزارش تخلف

📓نشانه‌ها و معنا در سینما. 📝پیتر وولن.۲۱۹صفحه

هدف کلی این کتاب، ارائه‌ی راههایی است که از آنها بتوان به مسائل مهم زیبایی شناسی فیلم در سینما نزدیک شد. معنا در سینما عبارت است از تعبیر و تصویر و مضمونی که فیلمنامه نویس یا کارگردان در فیلم به کار می‌برد و آن بر چیزی دلالت دارد. نشانه نیز هر آن چیزی است که سبب شناختن کسی یا چیزی شود یا از روی آن بتوان به حالت رویدادی پی برد. این کتاب به تحلیل و واکاوی و بازشناسی و مطالعه نشانه‌ها و نمادها و معنای آنها در سینما می‌پردازد. کتاب پنج فصل دارد:.۱-زیبایی شناسی ایزنشتاین.۲-نگره مؤلف.۳-نشانه شناسی سینما.۴-مؤخره (۱۹۷۲).۵-پی‌گفتار (۱۹۹۷). گفت‌و‌گو با پیتر وولن. مؤلف در هر فصل با نمونه‌های فیلم‌های برگزیده و ممتاز جهان مسئله نشانه‌ها و معنا را واکاوی کرده است … …. ...
  • گزارش تخلف

زبان‌های بالتیک نام گروه زبانی زیرشاخه از زبان‌های هندواروپایی است

گویشوران این خانواده زبانی در اصل در خاور و جنوب شرقی دریای بالتیک و شمال اروپا می‌زیند. بیشتر این خانواده را به دو شاخه بخش می‌کنند: بخش خاوری که دربرگیرنده زبان‌هایی مرده است و بخش باختری که دربرگیرنده زبان‌هایی زنده و مرده است. زبان‌های زنده گروه خاوری دربرگیرنده لیتوانیایی (لیتوانیایی استاندارد و ساموژیتی) و لاتویایی (لاتویایی ادبی و لاتگالیایی) است. با اینکه لاتویایی و لیتوانیایی و حتی پروسی باستان واژگان همپیوند و همریشه بسیاری با هم دارند ولی دو زبان برای گویشوران زبان دیگر فهم‌پذیر نیستند. زبان پروسی باستان کهن‌ترین زبان از خانواده بالتیک شناخته شده‌است …شاخه‌ها. زبان‌های بالتیک باختری. زبان کوری (مرده) کورونی نو (نزدیک به نابودی، این زبان دارای ویژگی‌های از زبان‌های بالتیک خاوری‌است) زبان گالیندی (مرده) پروسی باستان (مرده) زبان یاتوینگی (مرده). زبان‌های بالتیک خاوری. لاتویایی (با ۳ میلیون گویشور) زبان لاتگالی (با ۱۵۰هزار گویشور) لیتوانیایی (با ۳٫۹ میلیون گویشور) ساموژیتی (بیشتر گویشی از لیتوانیایی شمرده می‌شود) زبان سلونی (مرده) زبان سمیگالی (مرده). ...
  • گزارش تخلف

‌ از بسیاری از زبانهای مرده بالتیک نوشته‌ای یا به جا نمانده یا اگر مانده بسیار ناچیز است

بسیاری از این زبان‌های مرده با ثبت تاریخنویسان کهن یا از روی نام‌ها و جای نام‌ها شناخته شده‌اند. پیشینه گم و ناپیدای این زبان‌ها-که نوشته‌هایشان نیز به دوره‌های نزدیک بازمی‌گردد- سبب‌ساز طرح نگره‌هایی چند دربارهٔ خویشاوندی آنها با دیگر زبان‌های هندواروپایی شده است …بیشتر زبان‌شناسان بر این باورند که زبان‌های بالتیک یک‌راست از زبان نیاهندواروپایی جدا شده‌اند …بیشتر دانشمندان نزدیکی بسیار میان زبان‌های بالتیک با زبان‌های اسلاوی را نشان داده‌اند. حال اینکه این نزدیکی نشان از تبار یکه‌ای برای این دو خانواده دارد یا تنها به دلیل نزدیکی جغرافیایی این دو خانواده زبانی بوده‌است، جای اختلاف دارد. پیوند نزدیک میان زبان‌های بالتیک و زبان‌هایی که از دید جغرافیایی از این خانواده دورند-همچون آلبانیایی، داسی و تراسی انگاشته می‌شود …به تازگی پیشنهاد شده‌است که خانواده زبانی بالتیک یک خانواده ناجور است و دو شاخه خاوری و باختری این زبان خود دو خانواده جداگانه بوده‌اند که با گذشت زمان به هم پیوسته‌اند. ...
  • گزارش تخلف

زبان‌های اسلاوی یا زبان‌های اسلاونیک یکی از شاخه‌های خانواده بزرگ زبان‌های هندواروپایی هستند

خویشاوندی زبان‌های اسلاوی با زبان‌های بالتیک تقریبا نزدیک است؛ به همین دلیل، برخی زبانشناسان این دو گروه را در یک زیرمجموعه قرار داده و آن را بالتو-اسلاوی می‌نامند. هم‌اینک بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در اروپای مرکزی، شمال آسیا، و بیشتر بخش‌های شبه جزیره بالکان، به یکی از زبان‌های اسلاوی سخن می‌گویند. این گروه به زیرگروه‌های اسلاوی شرقی، اسلاوی جنوبی و اسلاوی غربی تقسیم می‌شود. شرقی: شامل زبان‌های روسی، اوکراینی، بلاروسی. اسلاوی جنوبی: شامل زبان‌های بلغاری و مقدونی در شرق و صربی، بوسنیایی، کرواتیو اسلوونیایی در غرب. اسلاوی غربی: شامل زبان‌های چک، اسلوواکی، لهستانی و… ...
  • گزارش تخلف

هشدار جدی نسبت به افزایش ۷۸درصدی مرگهای ناشی از فشار خون بالا در ایران/نتایج مطالعه بار بیماری فشار خون درجهان اعلام شد

🔹نتایج مطالعه جهانی بار بیماری فشار خون در ۱۹۵ کشور منتشر شد؛ این مطالعه با همکاری سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود و دکتر ملک زاده از نویسندگان آن است. 🔹فشار خون بالا، فشار خون مضاعفی است که بر رگهای خونی و اعضای مهمی مانند قلب، مغز و کلیه‌ها وارد می‌شود و عامل خطر جدی برای بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های مزمن کلیوی است. 🔹درحالی که گایدلاین قدیمی جهانی، فشار خون بالا را سیستولیک معادل یا بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک معادل یا بالاتر از ۹۰ میلی متر جیوه می‌دانست، گایدلاین جدید، فشار خون افزایش یافته را سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه و دیاستولیک زیر ۸۰ میلی متر جیوه اعلام کرده است. همچنین پرفشاری خون مرحله یک، سیستولیک ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه یا دیاستولیک بین ۸۰ تا ۹۰ میلی متر جیوه است. در نهایت تعریف پرفشاری خون مرحله دو شامل سیستولیک معادل یا بالاتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه یا دیاستولیک معادل یا بالاتر از ۹۰ میلی متر جیوه است. 🔹در مطالعه جهانی بار بیماری فشار خون، سیستولیک ۱۱۰ - ۱۱۵ میلی متر جیوه و بالاتر اندازه گیری شده است. 🔶 نگاهی به ...
  • گزارش تخلف