در این کانال مطالبی در رابطه با فلسفه زبان نگرش ها بە مسائل زبانی زبان آموزی، تک زبانگی و چند زبانگی نشانە شناسی تحلیل گفتمان صرف و نحو و آواشناسی زباشناسی نظری و کاربردی رویکردهای زایشی، شناختی، نقش‌گرا .. د.میرمکری https://t.me/linguisticsacademy


بعد از هیتلر، همه‌ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است؛ اما یک چیز نابود شده‌ی اساسی بود که هرکسی

خیلی از کلمات شریف، دیگر معنی خود را از دست داده بودند، پوچ و مسخره شده بودند. عوض شده بودند. آشغال شده بودند …کلماتی مانند آزادی، آگاهی، پیشرفت و عدالت …آدم_کجا_بودی. هاینریش_بل
  • گزارش تخلف

پایان. ص۴. چهره‌ی انسانی پیدا می‌کنند

در این بجا به‌جاست بیندیشیم که آیا یک اندیشمند علمی یا یک فیلسوف، همواره علمی یا فیلسوفانه با جهان پیرامونش یا با هستی مواجه می‌شود؟ وقتی یک دانشمند از آزمایشگاهش بیرون می‌آید آیا باز همه‌ی معرفت‌هایش علمی، یعنی تجربی و حسی است؟ آیا اساسا امکان دارد انسان فارغ از هر گونه باور غیرعلمی و غیرفلسفی باشد؟ آیا همانطور که به‌مدد قوه‌ی عقل و حس و فهم معرفت‌هایی پیدا می‌کنیم، امکان ندارد به‌مدد قوه‌ی خیال یا چیزی که حاصل ترکی. این قوا باشد، به معرفتی دیگر دست یابیم؟ این‌ها همه از جمله پرسش‌های جدی است که در بحث از اسطوره باید به آن پرداخت و نیاز به گفت‌و‌گوهای فراوان‌تری دارد. ...
  • گزارش تخلف

ص۳. اما صرفا قائم به بازی‌کن نیست …پیوند اسطوره و مجاز

واژه‌ی (metaphor) در زبان انگلیسی بر گرفته از مصدر (metapherein) در زبان یونانی و در اصل به‌ معنای مجاز است. متافریین، یعنی چیزی را از جایی به جای دیگر حمل کردن. در مورد کلام هم همین‌طور است؛ کلامی را که به‌نحو «حقیقی» درباره‌ی چیزی به‌کار می‌رود، به‌نحو «مجازی» برای چیز دیگری به‌کار می‌رود. مجاز عام است و مثلا استعاره و کنایه از اقسام مجاز است. تلقی پیشین از مجاز این بود که صرفا یک آرایه‌ی سخن است. گاهی اوقات به این نکته توجه می‌کردند که مجاز می‌تواند رساتر از کلماتی باشد که به‌نحو حقیقی بر چیزها حمل می‌شود؛ در این‌باره ما کنایه‌‌ی «أبلغ من التصریح» را داشته‌ایم. مثلا اگر به کسی می‌گفتند «کثیر الرماد» این خیلی بهتر، بخشنده‌بودن‌اش را می‌رساند تا بگویند «بخشنده». نکته‌ی مهم در این‌جا این است که مجازها می‌توانند نقشی فراتر از صرفا آرایه‌ی کلامی داشته‌ باشند، یعنی چه‌بسا که حاوی نقش معرفتی (cognitive) باشند. به عبارت دیگر ممکن است از طریق آن‌ها ما امکان وصول به دریافت چیزی را داشته باشیم که بدون آن‌ها چنین امکانی برایمان مهیا نباشد. ...
  • گزارش تخلف

ص۲. از منظر قوم‌شناسی، فرهنگی و مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناختی و …نیز به اسطوره پرداخته‌اند. ↙️

این سؤال که آیا اسطوره نسبتی با حقیقت دارد، اسطوره را وارد حیطه‌ای می‌کند که در فلسفه مورد سؤال است، به‌ویژه در حوزه‌ای که بحث معرفت‌شناسی مطرح می‌شود. لذا ماجرای حکایت‌گری اسطوره از حقیقت، امکان مواجهه‌ی فلسفی با اسطوره را مهیا می‌کند. در معرفت‌شناسی این سؤال‌ها طرح می‌شوند که آیا علم چگونه ممکن است؟ مابعدالطبیعه چگونه ممکن است؟ در عرصه‌ی معرفت کدام‌یک از توان‌ها و قوای ما دخیل‌اند؟ در عرصه‌ی اخلاق و احکام غیرنظری ما کدام‌یک از قوای ما دخیل‌اند؟ در داوری‌های زیبایی‌شناختی کدام قوا دخیل هستند؟ لذا وقتی با روایت‌ها و حکایت‌ها و حکم‌هایی نظیر آنچه در اسطوره داریم، روبه‌رو می‌شویم این سؤالات به نظر قابل طرح می‌رسد که این روایت‌ها تا چه اندازه اعتبار دارند و اعتبارشان به چه معناست؟ و آیا در این‌جا چه قوایی از انسان دخیل‌اند؟ ...
  • گزارش تخلف

ص۱. اسطوره هست یا نیست؟.. نکاتی پیرامون نسبت اسطوره و اندیشه

دکتر محمدرضا بهشتی، دانشگاه تهران. اشاره 👈👈ما در زندگی کنونیمان کاری با اسطوره نداریم. مردم اگر چیزی درباره‌ی اسطوره بشنوند، غالبا آن را امری مربوط به گذشته یا مربوط به خرافات و افسانه‌ها می‌پندارند؛ ولی آیا این مکتوم‌بودن اسطوره نزد انسان‌های دنیای معاصر دلیل نبود آن‌هاست؟ آیا اسطوره هیچ نسبتی با حقیقت نداشته که بخواهد بالکل محو شود؟ این سؤال اخیر، بحث از اسطوره را وارد حوزه‌ی مباحث فلسفی می‌کند؛ چیزی که کمتر در ایران مورد تأمل قرار گرفته است. چه‌بسا که با تأمل درباب خاستگاه و جایگاه و کارکرد اسطوره و نسبت آن با فکر و اندیشه، به فهم عمیق‌تری از اندیشه‌ی غرب و نیز اندیشه‌ و فکر خودمان دست یابیم …میتوس و لوگوس. میتوس در یونانی به معنای روایت و حکایت است. لوگوس که در یونانی معانی متعددی دارد (کلمه، کلام، نسبت، تناسب، عقل، حساب پس‌‌دادن، محاسبه) از مصدر (legein) است که معنای چیدن و کنار هم قراردادن دارد. تفاوت میتوس و لوگوس در اندیشه‌ی یونان باستانی که به اندیشه‌ی فلسفی روی می‌آورد، در همان معنای «حساب پس‌دادن» نهفته است؛ یعنی در میتوس، حساب پس‌دادن و توجیه و اثبات ندارید زیرا میتوس متعلق ...
  • گزارش تخلف

زبان‌شناسی لاوندر (به انگلیسی: Lavender linguistics)، عبارتی بود که برای اولین بار توسط زبان‌شناسی به نام ویلیام لپ، به منظور مطال

رنگ ارغوانی (اسطوخودوسی/lavender) رنگی بوده‌است که همواره منتسب به جوامع دگرباش بوده‌است. عبارت‌های همچون زبان لاوندر، زبان دگرباشی، همه به یک مفهوم هستند و به زبان مورد استفاده و رایج در میان افراد دگرباش اشاره دارند. در این مطلب منظور از «زبان» هرگونه فرم نوشتاری یا کلامی می‌شود که شامل الگوی گفتاری، تلفظ، و استفاده از واژه‌های خاص نیز خواهد شد …. ظهور حوزهٔ زبان‌شناسی لاوندر. مطالعات قبلی در حوزهٔ زبان‌شناسی لاوندر، تحت عنوان «واژگان لاوندر» توسط افرادی همچون گرشون لگمن در سال ۱۹۴۱ جریان داشت. در سال ۱۹۹۵ ویلیام لیپ که فعالیت‌های وی در حوزهٔ مطالعات فرهنگی جوامع دگرباش، نظریهٔ فرهنگ، و زبان‌شناسی بود، با برنده شدن بورس تحصیلی به مطلاعهٔ کامل‌تر و دقیق‌تری زبان دگرباشان، پرداخت …آنا لیویا و کئیریا هال در ۱۹۹۷ این موضوع را مطرح کردند که تفاوت‌های زبان‌شناسی به گرایش‌های جنسی نیز مرتبط است. نظریه‌ها دربارهٔ دلایل تفاوت زبان استفاده مورد استفاده. طبق سنت این عقیده وجود داشت که روش صحبت‌کردن یک فرد نتیجهٔ هویت وی است، اما دیدگاه پست‌مدرن دیدگاه معکوسی دارد و معتقد است که شیوه سخن‌گویی یک ...
  • گزارش تخلف

Mutual intelligibility

In linguistics, mutual intelligibility is a relationship between languages or dialects in which speakers of different but related varieties can readily understand each other without intentional study or special effort. It is generally used as the most important criterion for distinguishing languages from dialects, although sociolinguistic factors are often also used …Intelligibility between languages can be asymmetric, with speakers of one understanding more of the other than speakers of the other understanding the first. When it is relatively symmetric, it is characterized as «mutual». It exists in differing degrees among many related or geographically proximate languages of the world, often in the context of a dialect continuum. ...
  • گزارش تخلف

خواندن این مطلب، حدود نیم‌ساعت از شما وقت خواهد گرفت

طی همین نیم‌ساعت، حدودا ۳۰۰۰ نفر از فقر مطلق بیرون می‌آیند. در سال ۲۰۱۶، برای اولین بار، درصد انسان‌هایی که در فقر مطلق زندگی می‌کنند، به زیر ده‌درصد رسید و میزان سلامت، بهداشت و امید به زندگی انسان‌ها از همیشۀ تاریخ بیشتر است. آیا این آمارها کافی نیست برای تردید در این باور عمومی که همه‌چیز فقط دارد بدتر و بدتر می‌شود؟ احتمالا نه … ۵۵۰۰ کلمه. زمان مطالعه: ۳۲ دقیقه. ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:. tarjomaan. com/neveshtar/۸۹۴۴/ ...
  • گزارش تخلف

به طور خلاصه، هومبولت یک زبان‌شناس رمانتیک است. او سه مفهوم کلیدی در فهم خویش از زبان دارد

که عبارت است از زبان، فرهنگ و اندیشه. در شبکه فکری هومبولت این سه دارای فرآیندی پویا هستند. زبان از اندیشه جدا نیست و این فرهنگ‌ها هستند که زبان را می‌فهمند. او تفاوت بین زبان‌ها را ناشی از تفاوت بین آواهای آن نمی‌داند. بلکه آن را ناشی از فرهنگی می‌داند که آن زبان را خوانش می‌کند. از نظر هومبولت سخن گفتن فرآیندی است فکری و اجتماعی. او هم تولید و هم مصرف زبان را اجتماعی می‌پندارد. شاید بتوان گفت در اندیشه هومبولت آنچه شیوه تولید و مصرف زبان را تعیین می‌کند، همان گفتمان است. محمد نصراوی. ...
  • گزارش تخلف

اندیشەی هومبولت در رابطه با زبان، اندیشه و فرهنگ

هومبولت بر این باور بود که فکر و بینش را تنها از راه زبان می‌توان منتقل نمود؛ و فکر و زبان متکی به هم هستند. از نظر هومبولت معنا به هیچ وجه به منزله یک واقعیت عینی خارج از ذهن جای ندارد. هومبولت را بیشتر به عنوان یک زبان‌شناس رمانتیک می‌توان شناخت. علاقه اصلی هومبولت معطوف به رابطه مفاهیمی همچون زبان، فرهنگ و اندیشه یا فکر بود. از نظر او این مفاهیم دارای رابطه‌ای پویا با هم هستند و هر یک بر دیگری تاثیر می‌گذارد …او به دیدگاه‌های عمومی زبان‌شناسی رمانتیک پایبند بود و پیوندی جدایی ناپذیر میان سرشت آدمی و زبان و ساختار درونی ذهن برقرار می‌کند. هومبولت در نظریه خود درباره زبان، بر آن توانایی خلاق زبانی تاکید می‌ورزد که ذاتی مغز یا ذهن هر سخنگوئی است. بنا بر گفته هومبولت زبان نیروئی است خلاق و نه یک محصول تولید شده صرف (روبینز، ۱۳۹۲، ص۳۷۲ به نقل از هومبولت، ۱۹۴۹، ص۴۳-۴۴). هومبولت دو مفهوم «فرآیند» و «محصول» را در فلسفه زبان خویش مطرح می‌کند. ایون شرت از هومبولت اینگونه نقل می‌کند: «در اینجا بحث فرآیند زبان را در کلی‌ترین معنای آن طرح خواهم کرد. ...
  • گزارش تخلف

کودک می‌گوید از آنجایی کە حیوانات آزار می‌بینند نباید آن‌ها را پخت و خورد

نباید هیچ حیوانی را خورد چون حیوانات دوست داشتنی ند. بە این مکالمەی شیرین میان مادر و کودک توجە بفرمایید.
  • گزارش تخلف