در این کانال مطالبی در رابطه با فلسفه زبان نگرش ها بە مسائل زبانی زبان آموزی، تک زبانگی و چند زبانگی نشانە شناسی تحلیل گفتمان صرف و نحو و آواشناسی زباشناسی نظری و کاربردی رویکردهای زایشی، شناختی، نقش‌گرا .. د.میرمکری https://t.me/linguisticsacademy


کابوس شبانەام ماندن زیر آوارست …. قطعه دیوار فر ریخته‌ای که بر من افتاده بکلی حبسم کرده است

تنها گاهی تلاش می‌کنم انگشتانم را تکانی دهم تا خون در آنها جریان یابد.. به سختی نفس می‌کشم و هرچه فریاد می‌زنم کسی نمی‌شنود. آنقدر فریاد زده‌ام صدایم گرفته است شب که می‌شود می‌ترسم. همیشه از شب ترسیده‌ام و از جوندگان … یادم نمی‌آید خوابیده باشم اما صدایی شبیه صدای موشها مرا بیدار می‌کند بهتر است بگویم این صدا بهوشم می‌آورد … احساس خفگی شدید دارم. با تمام وجود می‌خواهم بدانم آن بیرون چه خبر است. اما نه چیزی می‌بینم و نه چیزی می‌شنوم. در وضعی که گرفتارم به کودکم، همسرم، برادران و خواهرانم فکر می‌کنم … چه بر سر آنها آمده است؟ آیا کسی مرا به خاطر می‌آورد … این سنگ کم مانده قفسه سینه‌ام را درهم بشکند. نمی‌دانم چند روز طی شده است اما خوب می‌دانم چهارمین شبی ست که اینجا افتاده‌ام …شب که می‌شود تمام وجودم را ترس فرا می‌گیرد ترسی مهیب، حقارت آمیز … توگویی می‌خواهد بیادم بیاورد چگونه در چنگال طبیعتی خونسرد و بی کلام می‌توان گرفتار شد. ...
  • گزارش تخلف

او قبل از آن که این آیین کنترل اخلاقی را رد کند، می‌پرسد: «بازنمایی ب

ی‌وقفۀ بی‌توجهی مردم به‌مثابۀ نوعی جرم، چه اهمیتی دارد؟». توجه همچون دستاوردی اخلاقی ترویج می‌شد که برای پرورش شخصیت سالم ضروری بود. توماس رید، فیلسوف، مهم‌ترین مبلغ آموزۀ «عقل سلیم» در اسکاتلند قرن هجدهم، در مقالاتی در باب قدرت‌های فعال ذهن بشر۶ (۱۷۸۸)، استدلال می‌کند که «قوانینی اخلاقی در باب توجه وجود دارد» که «بداهت آن‌ها کمتر از اصول موضوعۀ ریاضیات نیست». قوانین اخلاقی توجه مستلزم پرورش و آموزش بودند و وظیفۀ آموزش‌دهندگان آن بود که اطمینان حاصل کنند که جوانان در برابر کسب «عادات بی‌توجهی» محافظت می‌شوند. بی‌توجهی به‌طور روزافزون. به‌منزلۀ مانعی در برابر اجتماعی‌شدن جوانان نگریسته می‌شد …مقابله با عادت بی‌توجهی در بین کودکان و جوانان به دغدغۀ اصلی آموزش و پرورش در قرن هجدهم تبدیل شد. آموزش‌دهندگان همواره در رابطه با جلب توجه کودکان دغدغه داشته‌اند اما این دغدغه در قرن هجدهم از اهمیتی بی‌سابقه برخوردار شد. توجه برای پرورش ذهن استدلال‌گر و همچنین برای توسعۀ اخلاقی و روحی مهم شمرده می‌شد. کتاب‌های راهنما برای والدین، نظیر آموزش عملی۷ (۱۷۹۸) به‌قلم ماریا اجورث، تأکید داشتند که پرورش تم ...
  • گزارش تخلف

عقیده هرگز از بین نرفته است. در واقع، این عقیده زیربنای کتاب مگی جکسون با

عنوان حواس‌پرت: زوال توجه و ظهور عصر تاریک۱۲ (۲۰۰۸) است همراه با ادعاهای آن مبنی بر این که توجه «حیوان درون ما را رام می‌کند» و «عنصری ضروری برای داشتن وجدان» است …در دهه‌های اخیر شاهد چرخشی چشمگیر در مفهوم‌سازی از بی‌توجهی هستیم. برخلاف قرن هجدهم که بی‌توجهی به‌مثابۀ امری غیرعادی در نظر گرفته می‌شد، امروز بی‌توجهی اغلب به‌عنوان حالت عادی نشان داده می‌شود. عصر کنونی اغلب همچون عصر حواس‌پرتی توصیف می‌شود، و بی‌توجهی دیگر مثل عارضه‌ای ترسیم نمی‌شود که افراد اندکی دچار آن هستند. امروزه، زوال توانایی آدمی برای توجه را همچون مسئله‌ای و. جودی ترسیم می‌کنند که با آثار بنابر ادعا مخرب جریان دیجیتال اطلاعات پیوند دارد؛ جریان اطلاعاتی که بی‌وقفه بر سر راه ما هجوم می‌آورد. نیکولاس کار در کتاب کم‌عمق‌ها: اینترنت چگونه در حال تغییر شیوه‌ای است که می‌خوانیم، می‌اندیشیم و به یاد می‌آوریم۱۳ (۲۰۱۰)، ادعا می‌کند: «اینترنت توجه ما را جلب می‌کند فقط برای آنکه آن را پراکنده سازد». از دیدگاه دنیل لویتین، عصب‌شناس آمریکایی، حواس‌پرتی‌های جهان مدرن واقعا می‌تواند به مغز ما آسیب بزند …باوجوداین، نگرانی‌های اخل ...
  • گزارش تخلف

کلیات فلسفۀ اخلاق: برای استفادۀ دانشجویان در دانشگاه ادینبورو۱۶ (۱۷۹۳)، بر این

باور بود که از طریق آموزش اخلاقی می‌توان بر مسئلۀ بی‌توجهی فائق آمد. برخلاف برخی متخصصان دانشگاهی معاصر، او «عادت اولیۀ بی‌توجهی» را مسئله‌ای در نظر می‌گرفت که باید حل شود نه اینکه واقعیتی تغییرناپذیر در وجود آدمی باشد. هلوسیوس عمیقا اعتقاد داشت که هر کسی توان آن را دارد که «توجه مداوم» و «پیروزی بر تنبلی» را به دست آورد …متأسفانه، خوش‌بینی هلوسیوس موجب دمیدن در نوعی روحیۀ تسلیم شده است. توجه همچنان امری مطلوب دانسته می‌شود که دستیابی به آن تقریبا ناممکن است. آن‌چنان که یکی از این روایت‌های جنجالی هشدار می‌دهد (به بخش‌های پیشین. نگاه کنید): «زوال همه‌گیر توجه نشانۀ قطعی عصری تاریک و قریب‌الوقوع است». تقدیرگرایی نهفته در این شکوه هلوسیوس را پریشان حال می‌کرد …منبع: سایت ترجمان. ...
  • گزارش تخلف

تاریخ «توجه» و «بی‌توجهی».. اقتصادوجامعه / نوشتار - یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

پدر و مادرها، معلم‌ها، برنامه‌ریزان آموزشی، کارفرماها، مدیران رسانه و حتی سیاست‌مدارها دنبال جوابی برای این سؤال‌اند که «چطور می‌شود توجه جوانان را جلب کرد؟» حالا با گسترش روزافزون جریان مهیب اطلاعات، این حواس‌پرتی و بی‌توجهی میان کودکان و جوانان، گویا به مرزهای جنون‌آمیزی رسیده است. اما نگاهی تاریخی به مسئلۀ «توجه» سویه‌های نامرئی‌تری از این ماجرا را آشکار می‌کند. در واقع، شاید گلایۀ مداوم از حواس‌پرتی، برآمده از شورش جوانان علیه مراجع اخلاقی زمانه باشد. مطلب زیر ⬇⬇ در این رابطه توضیح می‌دهد. زمان مطالعه ۱۰ دقیقە:. ایان — ظهور اینترنت و دسترسی گسترده به فناوری دیجیتال، باعث شده است وسط منابع بی‌پایانی از حواس‌پرتی احاطه شویم: متن‌ها، ایمیل‌ها و پست‌های اینستاگرامی دوستانمان، ویدیوها و موسیقی‌ها، اخبار دائما در حال تغییر بازار سهام، اخبار و اخبار بیشتر. می‌شود برای آن که به کارمان برسیم، تلاش کنیم که جریان دیجیتال را خاموش کنیم، اما انجام این کار دشوار است، آن‌هم وقتی به اضطراب فومو۱ مبتلا هستیم، ترس مدرن ازدست‌دادن. برخی افراد فکر می‌کنند که ارادۀ ما به این دلیل این‌قدر ضعیف است که مغ ...
  • گزارش تخلف