در این کانال مطالبی در رابطه با فلسفه زبان نگرش ها بە مسائل زبانی زبان آموزی، تک زبانگی و چند زبانگی نشانە شناسی تحلیل گفتمان صرف و نحو و آواشناسی زباشناسی نظری و کاربردی رویکردهای زایشی، شناختی، نقش‌گرا .. د.میرمکری https://t.me/linguisticsacademy


ز انتشار آن جلوگیری کند، کتاب اما منتشر شد و در مدت کوتاهی سی و پنج هزار نسخه از آن تنها در ایالات متحده به فروش رسید

پس از آن برای مدتی طولانی به حکم دادگاه، مومیا از نوشتن نامه، انجام مصاحبه، استفاده از تلفن، ملاقات و ارتباط با دنیای خارج از زندان محروم شد. سرانجام در ۹ دسامبر ۲۰۱۱، سی سال بعد از روزی که مومیا ابوجمال زندانی شد و در نتیجه‌ی سال‌ها مبارزه‌ی بین‌المللی برای آزادی او، دادستان منطقه‌ی فیلادلفیا در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی حاضر شد و در حالی که دستانش آشکارا از خشم می‌لرزید، اعلام کرد: «این یک تصمیم بسیار بسیار دشوار بود. به اعتقاد من مومیا ابوجمال یک قاتل است و باید اعدام می‌شد. حکم اعدام، حکم مناسب و عادلانه‌یی برای این متهم بود. مومیا ابوجمال بقیه‌ی عمر خود را در زندان سپری خواهد کرد، بدون حق استفاده از آزادی مشروط.» پیش‌بینی ابوجمال درست از کار درآمده بود. او بارها نوشته بود: «اگر من را نکشند، در زندان مدفون خواهند کرد.» اکنون آشکار شده است پرونده‌سازی و اتهام‌زنی، در کنار ترور و ضرب‌وجرحی که گاه به معلولیت ختم شده، یکی از شگردهای اف. بی. آی برای سرکوب مخالفین سیاسی به ویژه در دهه‌ی هفتاد و هشتاد بوده است. با این وجود نظم مستقر، ارتباط آشکار این اسناد با پرونده‌ی مومیا ابوجمال را کتمان می ...
  • گزارش تخلف

از سلول مرگ. نیمه‌ی اول نوشته‌ی او درست بود

دموکراسی آمریکایی چنان معده‌ی حجیمی دارد که می‌تواند هر چیزی را ببلعد. جنبش سیاهان را، جنبش زنان را، جنبش وال‌استریت را. با این وجود آن نویسنده‌ی شیفته هرگز ننوشت درست همان زمانی که یک سیاه‌پوست روی صندلی کاخ سفید نشسته است، مومیا ابوجمال در سلول انفرادی‌اش روزها و سال‌ها را سپری می‌کند. مسئله برای دموکراسی وسیع آمریکا، مانند هر قدرت «دموکراتیک» دیگری به کیفیت سیاهان مربوط می‌شود. حالا اگر نظم مستقر به جای لینچ کردن سیاهان آنها را به کاخ ریاست جمهوری راه می‌دهد اما هنوز آن سیمای حقیقی سیاه را در زندان نگاه می‌دارد و البته رییس‌جمهور ضمن ابراز نگرانی برای دموکراسی و حقوق بشر در چهار گوشه‌ی دنیا، به خودش زحمت نمی‌دهد یک تک پا تا زندان ایالتی فیلادلفیا برود و از روزنامه‌نگار مدفون شده در سلول‌های زندان سراغ بگیرد. در مومیا ابوجمال چیزی هست که او را برای وضعیت حاکم هضم‌ناپذیر می‌کند؛ بر خلاف جناب پرزیدنت. دوم: این روزها چشم همه به صندوق‌های رای در ایالات متحده‌ی آمریکا دوخته شده است. فعالان سلحشور ایرانی حتا بیشتر از مردم آمریکا برای کاندیداهای محبوبشان یقه می‌درانند. مطابق معمول فراخوان ع ...
  • گزارش تخلف

در این لینک مطلبی را خواهید خواند که من در ارتباط با نام شناسی که یکی از مقوله‌های مرتبط با زبان شناسی است، نوشته‌ام

نام به عنوان عنصری زبانی. توصیه می‌شود به هنگام مطالعه به لینکی که نگارنده در نوشته شما را به آن ارجاع می‌دهد و حاوی بخش نظری نوشته است، مراجعه و آن را نیز مطالعه نمایید. 👈👈
  • گزارش تخلف

ادامە از مطلب فوق 👆👆

این رویکرد می‌گوید هر جملەای کە متعلق بە یک متن است حتی اگر ساده باشد، همزمان سه لایهٔ معنایی را بر دوش خود حمل می‌کند: محتوا گزاره‌ای (درمورد چه چیزی صحبت می‌شود)، در بیان این محتوا به چه صورتی تعامل برقرار می‌شود؛ لایهٔ معنایی سوم این است که این جمله به‌عنوان سازهٔ یک متن، چقدر به تشکیل متنیت کمک می‌کند. رویکرد و این انقلاب چهارم به زبان نگاهی گفتمان‌بنیاد دارد و هرگز جمله را به‌عنوان یک واحد مستقل بررسی نمی‌کند و همیشه در متن بررسی می‌کند. درست است که به‌عنوان نمونهٔ اعلا و متعارف، واحد زبانی متن است، اما این رویکرد معتقد است که حتی یک واژه هم می‌تواند متن باشد. یعنی متن اندازهٔ مشخص و از پیش تعیین شده‌ای ندارد. در این سال‌ها، سازوکارهای زبانی تشکیل متن، بسیار در زبان‌شناسی کاویده شده‌است. تحلیل گفتمان به سازوکارهای زبانی تشکیل متن می‌پردازد و این‌که چه ابزارهایی به جمله‌های زبان متنیت می‌بخشند ...
  • گزارش تخلف

انقلاب‌های علمی در زبان‌شناسی.. چند نقطهٔ عطف در تاریخ علم زبان‌شناسی وجود دارد

اولین انقلاب علمی در حوزهٔ زبان‌شناسی، تاریخ‌گرایی است که در قرن هجدهم شکل گرفت. آنچه به‌عنوان شروع انقلاب اول در تاریخ زبان‌شناسی ثبت و ضبط شده، به ۱۷۸۶ بازمی‌گردد و خطابهٔ معروف حقوق‌دان انگلیسی، ویلیام جونز، که وقتی متون سانسکریت را با فارسی باستان و لاتین مقایسه کرد، شباهت‌های فراوانی بین این متون یافت و معتقد شد که این زبان‌ها از یک منشأ واحد، که زبان هندواروپایی مادر است، سرچشمه گرفته‌است. این شروع انقلاب اول در تاریخ زبان‌شناسی است. متعاقب آن، بحث سرنوشت زبان‌ها، خانوادهٔ زبان‌ها و این‌که این زبان‌ها از چند گروه سرچشمه گرفته‌اند، شروع شد و این اولین انقلاب در تاریخ زبان‌شناسی ذیل عنوان «تاریخ‌گرایی» مطرح شده‌است. در این دوره نگاه زبان‌شناسان معطوف به تحولات تاریخی و به‌اصطلاح «در زمانی» بود و تبیین هر پدیدهٔ زبانی را با توجه به گذشته می‌دیدند. این انقلاب با پیدایش گروهی از زبان‌شناسان، که بعدها نودستوریان نام گرفتند، تکمیل شد. آنها به‌دنبال یافتن قوانینی برای تغییرات زبانی بودند …دومین انقلاب در زبان‌شناسی، ساخت‌گرایی است که فردینان دوسوسور به بنانهادن آن مشهور شد هرچند قبل از و ...
  • گزارش تخلف

تصورات غلط از زبان شناس، فیلم جالبه.۱. زبان شناسان عاشق زبان دستوری هستند!.۲

یک زبان شناس هر چیزی رو دربارە ی زبان می‌داند!.۳. زبان شناسان مترجم یا مفسر هستند!.۴. زبان شناسان دانشگاهیانی هستند کە همە در دانشگاهها کار می‌کنند!.۵. زبان شناسان زبان‌های خارجی زیادی را صحبت می‌کنند!. ...
  • گزارش تخلف

چکیده 👆👆👆👆. اطلاعات شماره: سال. ۶, شماره

۱۱, (۱۳۹۴): مجله زبانشناسی و گویشهای خراسان. عنوان مقاله: حالت نمایی در کردی سورانی (سنندجی و بانه‌ای) . ابراهیم بدخشان; یادگار کریمی; رزیتا رنجبر. صفحات: ۱-۲۸. در دستور زایشی اخیر دو دیدگاه عمده راجع به چگونگی نظام حالت دهی وجود دارد. دیدگاه چامسکیایی استاندارد این است که حالت توسط هسته‌ی دستوری به نزدیکترین گروه اسمی از طریق یک رابطه‌ی مطابقه اعطا می‌شود (بیکر ۲۰۱۰). در این رویکرد حالت به عنوان تجویز کننده‌ی گروههای اسمی، مفهومی کاملا نحوی دارد و ارتباط مستقیمی بین حالتهای ساختاری و روابط ساختاری گروههای اسمی پذیرنده حالت‌ها وجود دارد. در دیدگاه دوم، حالت-دهی توسط قواعد پیکره‌ای و در بخش آوایی صورت می‌گیرد. در این رویکرد ارتباط مستقیمی بین حالت دهی و مطابقه برقرار نیست و سلسه مراتب ساختواژی، حالت گروههای اسمی را تعیین می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

ویژگیهای زیر در گفتار زنان به چشم می‌خورد:.۱- زنان از اصطلاحات تحسین امیز بسیار استفاده می‌کنند در حالی که مردان به ندرت انها را د

تمایزاتی که زنان در حوزه فوق الذکر ایجاد می‌کنند بسیار دقیق‌تر از مردان است مثلا در حوزه رنگها زنان از واژه‌های شرابی زرد اخرایی سبز فسفری و بژ.۳- مردان بیشتر از زنان از کلمات رکیک استفاده می‌کنند.۴- زنان بیشتر از مردان از سوالات ضمیمه استفاده می‌کنند: این خیلی خوبه این یکی چطوره (انگار انها مایل هستند دیگران حرفشان را تائید و یا نظری بدهند.۵- زنان بسیار کمتر از مردان حرف یکدیگر را قطع می‌کنند.۶- زنان بیشتر از مردان از کلمات بچگانه استفاده می‌کنند.۷- کلام زنان جمعی است و کلام مردان رقابتی. به این معنا که زنان در گفتگوهایشان سعی می‌کنند با یکدیگر همدردی کنند و عقاید دیگران را مورد تائید قرار دهند و حتی از آنها تعریف کنند. در حالی که مردان سعی می‌کنند از یکدیگر پیشی بگیرند. نکته گیری کنند و روی دست چیزی که گفته بزنند.۸- زنان در یک گروه اجتماعی خاص بیش از مردان تمایل به استفاده از صورتهای معتبر و اشکار زبانی دارند و احتمال دارد مقدار به کارگیری از صورتها معتبر زبانی در گفتارشان بیش از ان چیزی باشد که واقعا بوده (نرسیدن به هویت در سایه کمتر استفاده کردن از صورتهای نا معتبر زبانی). اما مردا ...
  • گزارش تخلف

عزیزانی که در رابطه با انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله خود دچار سردرگمی هستند می‌توانند از لینک زیر برای پیدا کردن ژورنال مناسب

روش کار نیز ساده است، کافیست عنوان و چکیده مقاله خود را در قسمت مربوطه کپی پیست کنیم و تایید بزنیم در چند ثانیه ژورنالهای مناسب رو معرفی میکنه. به لحاظ اعتبار نیز خیال دوستان راحت باشد چون این سایت لینکی از سایت ناشر بزرگ الزویر میباشد. سایت👇👇. ...
  • گزارش تخلف

زبان شناسی تا به امروز هیچ انیشتنی نداشته است!

در دیدگاه سوسور براساس کتاب «دوره‌ی زبانشناسی عمومی»، رابطه‌ی صورت و معنا اختیاری است، بدین معنا که دیگر صورت با مصداق در ارتباط نیست، بلکه یک صورت ذهنی با یک معنای ذهنی مرتبط شده و باعث شکل‌گیری یک نشانه و عمل دلالت در زنجیره‌ی یک نظام می‌شود. در مطالعات شناختی، رابطه‌ی صورت و معنا و نیز معنا و معنا دیگر اختیاری نیست، بلکه طبیعی است. درواقع شناختی‌ها در واکنش به سوسور که بخش خاصی از مغز را به زبان اختصاص می‌داد، بر این باور هستند که زبان از دیگر مهارت‌های شناختی جدا نیست. بنا به گفته‌ی لکاف و جانسون (۱۹۸۰)، زبان برای فکر یک واقعیت خارجی قائل می‌شود و به رمزگذاری ساختارهای دانش به‌گونه‌ای که نمایان‌گر تجربه‌ی زبانی کاربران از دنیای جسمانی و نیز محیط اجتماعی –فرهنگی است، می‌پردازد. درواقع شناختی‌ها به رویکرد پیشاسوسوری رابطه‌ی طبیعی صورت و معنا بازمی‌گردند، درصورتی که سوسور بنابر دست‌نوشته‌ها و جزوه‌های تازه کشف‌شده‌ی دانشجویانش، براین باور بود که «برخی واژه‌ها تماما اختیاری نیستند، بلکه برآمده از تفکری قیاسی‌اند. گرچه «بیست» و «سه» اختیاری‌اند، اما باهم‌آیی این دو در واژه‌ی «بیست و سه» ...
  • گزارش تخلف