🖊ترکیه و اوجالان، عربستان و خاشقچی.. علی دینی ترکمانی

🖊ترکیه و اوجالان، عربستان و خاشقچی

علی دینی ترکمانی

باور کردنی نیست، این‌گونه کمر به قتل روزنامه‌نگاری بستن. اگر حدس‌ها صحت داشته باشند، باید بر عمق جهالت و دنائت و شناعت آدمی در بخشی از جهان گریست.

ده روز از اعلام خبر مفقود شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، می‌گذرد. حدس‌ها بر این است که بعد از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه, به‌دست نیروهای امنیتی عربستان کشته و تنش مثله و از ترکیه خارج شده است.

دیشب مصاحبه وی با عنایت فانی در بی‌بی‌سی را نگاه کردم.. اصلاحات محمد بن سلمان را تأیید می‌کرد و درعین‌حال تک‌روی و خودکامگی وی را به نقد می‌کشید. نسبت به ایران و سیاست منطقه‌ای ایران مواضع تندی داشت که همسوی با جهت‌گیری‌های اخیر عربستان نسبت به ایران است. با وجود این، طی یک عملیات جنایتکارانه سر به نیست می شود.

حدود ۱۹ سال پیش بود که عبدالله اوجالان، رهبر حزب چپ‌گرای کارگران کردستان ترکیه، در نایروبی، گرفتار تور ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه شد و به این کشور انتقال یافت. در دولت بلنت اجویت، ابتدا، به اعدام محکوم شد. بعدا، حکم به حبس ابد تغییر یافت.

تفاوت رفتار دولت‌های ترکیه و عربستان، تفاوت در میزان بالندگی و توسعه را نشان می‌دهد. ترکیه به‌جای کشتن اوجالان و تشدید تضادها، او را حفظ کرد تا راه گفت‌وگو میان دولت و نیروهای معترض اسلحه به‌دست کُرد را باز کند. در عربستان روزنامه‌نگار منتقد اصلاح‌طلبی، احتمالاً، به طرز شنیع و بسیار زشتی کشته می‌شود تا هم کل جهان را به اعتراض بکشاند و هم در داخل نیروهای اصلاح‌طلبی چون جمال خاشقچی را به‌سوی اسلحه هدایت کند.

درست است که گویی خمیرمایه خاورمیانه با ژن خشونت سرشته شده و تکامل یافته است، اما بسته به نقش دولت مردان در کشورهای مختلف این منطقه از جهان، روندهای متفاوتی در حال تجربه است.

نکته آخر اینکه توسعه در دسترسی به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی و استفاده ابزاری از گشایش‌های اجتماعی تعریف نمی‌شود. توسعه به تعبیر آمارتیا سن در کتاب "توسعه به‌مثابه آزادی"، یعنی امکان پیگیری گزینه‌های مطلوب زندگی برای آحاد افراد جامعه؛ آزادی در اندیشه و توانایی در دسترسی به زندگی آبرومند از جمله این گزینه هاست ... دولتی که دست به چنین عمل شنیعی می‌زند و نمی‌تواند نقد جدی و نه براندازانه روزنامه‌نگاری را برتابد، بیش از آنکه به مرزهای توسعه نزدیک شده باشد، در عصر بربریت به سر می‌برد. چنین جنایتی در هر کجای جهان که رخ دهد محکوم است.

۲۳ مهر ۱۳۹۷
منبع:کانال نگارنده
@alidinee

🔹اقتصاد در گذر زمان:
@m_ali_mokhtari