لانتورى فیلم تاثیر گذارى است. دیر شروع مى شود و طول مى کشد تا تماشاگر را درگیر خود سازد

لانتورى فيلم تاثير گذارى است . دير شروع مى شود و طول مى كشد تا تماشاگر را درگير خود سازد . اما وقتى درگير شد ، تا پايان اول رها نمى شود. فيلم دو پايان دارد كه پايان دوم توضيح واضحات است . گفتم طول مى كشد تا تماشاگر در گير شود . دليلش فرم آن است . فرمى كه سعى در القاى مستند دارد اما با بازيگران شناخته شده . تا تماشاگر فرم را بپذيرد و شخصيتها معرفى شوند زمان از دست رفته است ، ولى راهى جز اين هم براين نوع كارها نيست . گويى چاره در تحمل است . بايد تحمل كرد تا با زاويه ديد آشنا شد . پايه و اساس لانتورى بر زاويه ديد است . هر كسى از چه زاويه اى به قصاص نگاه مى كند . گاه صادق است و گاه افراطى . درست همانجا كه بر صداقت شخصيت مريم شك مى كنيم زاويه دوربين عوض مى شود و ماجرا را از ديد او مى بينيم . به موقع و هوشمندانه اين امر صورت مى گيرد تا همذات پندارى دو چندان شود . هر چند شخصيت ها ملموسند و باور پذير اما افراط و تفريط هم چاشنى كار است تا جبهه گيرى فيلمساز آشكار شود . بخصوص در پايان دوم كه برگها كاملا از رو بازى مى شود . لانتورى ديگر مشكلات مميزى همچون فيلم قبلى درميشيان را ندارد . چرا كه بهتر از اين در توجيه و توضيح قصاص نمى شد فيلم ساخت . اما بيشتر از توجيه تا توضيح قصاص ، مسئله اصلى در بخشش است .بخششى كه در نيمه اول فيلم مريم از زنى ديگر مى خواهد و در آخر فيلم خود جاى آن زن را مى گيرد . بر خلاف شخصيت تك بعدى كسى كه بر روى زمين نشسته است و زمين و زمان را در مالكيت افكار و ايدئولوژى خود مى بيند . دكترى كه مجرى قصاص است از تك بعدى در مى آيد و باور پذير مى شود. گريم فوق العاده است و دوربين همراه فيلم . اردشير رستمى را دوست داشتم و نويد محمد زاده بازى اش در سكوت و بدون ديالوگ ، دلنشين و بوسه بر جاى چك اش بياد ماندنى . درخت آرزوها ، چه خوب در فيلم جاى دارد و تو به عنوان تماشاگر دوست دارى كاغذى بر شاخه شكننده اش بچسبانى كه روى اش نوشته است "بياييد انسان باشيم "...

یادداشت جعفر پناهی . فیلم لانتوری

کانال انجمن ماتیکان داستان
https://telegram.me/matikandastan