امروز دکتر جواد طباطبایی در همایش بزرگداشت روز سعدی

@matikandastan
📢سخنراني امروز دكتر جواد طباطبايي در همايش بزرگداشت روز سعدي

🎓من از تبریز به شیراز آمده ام تا از ادب فارسی دفاع کنم.
🎁کوشش من بر این است نشان دهم که چرا اهل ادب نتوانسته ادب فارسی را بفهمد.
🔔ادب فارسی را باید در افق اندیشیدن ایرانی فهمید.
🔔اشپنگلر آلمان را با ایران به قیاس می گرفت و یک جمله اساسی می گفت: ایران به امان اهل ادب رها شده است.
🔊ایران یک تاریخ اندیشیدن دارد که بسیار اهمیت دارد.
🔎باید ایران را از دست اهل ادب رهانید. ادب فارسی از دوره مغول به بعد دچار تحولی می شود که برای اهل ادبیات قابل فهم نیست
📜از آغاز دوره اسلامی تاریخ ایران، اندیشه یونانی باعث روشن ماندن اندیشه فلسفی می شود که فارابی و ابن سینا نمونه آن است.
📃عطا ملک جوینی روایتی از یورش مغول دارد که وقتی اوضاع آشفته را می بیند می گوید "باد بی نیازی خداوند در حال وزیدن است، نیازی به سامان سخن نیست".
🎧در دوره مغول نمی شد همانند فارابی و ابن سینا اندیشید و مجالی برای سخن نبود.
وضعی در ایران پس از مغول ایجاد شد که صورت اندیشیدن متفاوت شد.
تلاش اندیشمندان پس از مغول معطوف به امری شد که جانشین مناسباتی باشد که دیگر وجود ندارد.
📚خواجه نصیر در "اخلاق ناصری" کوشش می کند تا از اخلاق دیگری سخن گوید.
📚عبید زاکانی در "اخلاق الاشراف" نیز نظر و عملی را به تمسخر می گیرد که اخلاق دوره مغول که اخلاق نبود به بار آورده بود.
📖حافظ متوجه این مسئله شده بود که به اخلاق نظری که داریم عمل نمی کنیم و اخلاق رندی که عمل می کنیم نظریه نداریم.
حافظ می گوید: روان را با خرد در هم سرشتم
📢فرانسه کشور شاعران است و متمایل به سعدی شده اند اما آلمان سرزمین فلاسفه و متفکران است و متوجه حافظ شده اند.
🔊چرا سعدی قبل از ورود اهل ادب اهمیت داشت و پس از ورود آنها ضایع می شود؟
به این خاطر که سعدی موضع نداشته است.
⚡تنش و تعارضی که در گلستان در باب حمایت از فقرا و ثروتمندان وجود دارد به خاطر این است که سعدی متوجه شده بود اخلاق نظری که هست از بین رفته و چیزی جایگزینش نشده است.
سعدی ذهنیت سیال انسان قدیم و به نحوی جدید است.
سعدی بر همین مبنا اخلاق خودش را پایه گذاری می کند.
گسست ها و انقلاب هایی در سعدی وجود دارد که برای اهل ادب رسمی قابل فهم نیست.
📒تاریخ و فرهنگ ایران توانسته ناحیه هایی در فکر ما ایجاد کند که نامش را جدید در قدیم می گذارم.
این ناحیه های جدید در قدیم بسیار مهم هستند؛ پناه جستن ادب ایرانی در سایه اندیشیدن ایرانی بسیار مهم است.
🔭جهان عرب این ناحیه ها را ندارد و برای رنسانس نیاز به ناحیه های جدید در قدیم است.
📚دلیل جمع شدن شاعران و فیلسوفان در ایران به خاطر همین ناحیه ها است.
ما باید روی این ناحیه های جدید در قدیم تمرکز کنیم.
@matikandastan