سلام.. «۲_ در عرصه نگارش و قلم لازم به توضیح است که چند عنصر داریم …

سلام.
با سپاس از یوسف خان حسینی برای برخی توضیحات در باره فیلم نامه نویسی،من هم دراستقبال، نکاتی را یادآوری می کنم :
" 2_ در عرصه نگارش و قلم لازم به توضیح است که چند عنصر داریم...
گزارش نویسی...
قصه....
داستان کوتاه...
رمان....
فیلمنامه.....
نمایشنامه....
کلیپ نامه....
سریال نامه...."
( برگرفته از متن اصلی)

یک : اصولا مباحثی مانند کلیپ نویسی،سریال نویسی، و...
زير مجموعه فیلم نامه هستند و دقیقاهمان قوانین را دارند .
و موجودیت مستقل در قوانین فیلم نامه نویسی. را ندارند ندارند.تفاوتشان در نوع و شکل و اندازه و زمان شان است نه در شکل کلی فیلم نامه،و دقیقا از همان ساختار اصلی قصه و سلم نامه پیروی می کنند. چنانچه در جایی هم به عنوان یک بحث مستقل و جدا نام برده شود، از ذوق سلیم ما شهرستانی هاست.حتی اگر این نظر ترجمه شده از کتاب یک نویسنده خارجی باشد باز مشروعیت ندارد.

"هنگامی که ما زمان نمایشی را به صورت کلی در ذهن )طبقه بندی کردیم، دیگر دچار چالش برای پایان بندی )نخواهیم شد و صحنه به صحنه پیش خواهیم رفت تا 'روایت داستانی را به سرانجام برسانیم"
(برگرفته از متن اصلی)

دو : این قسمت به طور کلی نامفهوم است. آیا منظور این است که اگر طبقه بندی صحنه هارا درست انجام دهیم درپايان; روایت را درست گفته ایم?
یا زمان کلی فیلم را درست تعیین کنیم ,روایت درست گفته میشود?
یا اگربرای هرطبقه از اجزای فیلم نامه،زمان خاصی را در نظر بگیریم..?

"5_ کارگردان حق دست بردن به متن را دارد. این قاعده کار نویسنده و کارگردان است.... یعنی نویسنده متن را در اختیار کارگردان قرار میدهد و او حق جابه جایی و تنظیم متن به گونه ای تصویری را دارد.... مگر اینکه این قرار از قبل لغو شده باشد و نویسنده اجازه این تغییر را ندهد.... که در این صورت باید دید کارگردان حاضر به پذیرش ساخت این اثر میشود یا نه"
( برگرفته از متن اصلی)

سه :این استثناء هست که در ایران قاعده شده.
کارگردان فقط حق دارد متن را با اصول هنری و ساختار کارگردانی،به تصویر بکشد.او مطلقا اجازه دست بردن و تغییر بیسیک را ندارد
قانون مصنفین و مولفین در ایران هم چنین حقی را برای هیچ کس پیش بینی نکرده.
البته این که فیلم نامه نویس از ترس معروفیت به سرسختی ودر نتیجه ماندن کار روی دستش،تن می دهد و الان این رویه شده،ربطی به روح مالکیت نویسنده ندارد..

"باید در نظر داشت فیلمنامه در اصل یک نامه است براي کارگردان تا بتواند با عناصر آن متن را به تصویر برگردان کند...."
( برگرفته از متن اصلی )
چهار : این توصیف ( نامه ) برای درک کاربرد فیلم نامه ، دور از ذهن است و به کلی اصطلاع غلط معروفی برای داستان نمایش و داستان سینمائی است.
فیلم نامه داستان تصویری شده ای است که عناصر آن درنوشتن،به اجزای زمان و مکان ،برای سهولت کار و جدا سازی صحنه ها منفک می شوند.
کدام " نامه "ساختار دراماتیک و صحنه پردازی و اجزای درهم پیچیده و مهندسی شده و نقشه راه دارد?

مهدی آب بر