کارگردان و نویسنده: برادران کوئن. بازیگران: جان تورتورو.. جان گودمن

کارگردان و نویسنده :برادران کوئن
بازیگران: جان تورتورو .. جان گودمن .. مایکل لانر .. جودی دیویس .. جانی ماهونی .. استیو بوشمی

بارتون فينك داستان نمايشنامه نويس نيويوركي موفقي به اسم بارتون فينك است كه براي كار بر روي فيلمنامه اي در مورد كشتي گيري به نام والاس بيري به هاليوود مي آيد و در هتلي غير عادي سكني مي گزيند.هتلي كه ديوارهايش عرق مي كنند و مايعي لزج از خودشان ترشح مي كنند ، كاغذ ديواري هاي اش كنده مي شوند و همسايه ي ديوار به ديوارش مردي به ظاهر خوش نيت به اسم چارلي مدوز ، قاتلي زنجيره اي است كه عادت دارد به زن ها با شات گان شليك كند و بعد سرشان را از تن شان جدا كند . بدتر از همه اين كه چارلي دچار گير خلاقانه شده و نمي تواند هيچ چيزي بنويسد ... !

برادران كوئن هميشه شگفت انگيز بوده اند ولي بارتون فينك چيز ديگري است ، يكي از خلاقانه ترين و بهترين كارهاي برادران كوئن كه داستان اش حول و حوش نمايشنامه نويسي ماليخوليايي مي گردد كه ترجيح مي دهد در نوشتن به دنبال اهدافي متعالي همچون پرداختن به مشكلات قشر متوسط جامعه و خلق نمايشنامه هايي واقع گرايانه باشد ولي با اين وجود سر و كارش به هاليوود مي افتد ، هاليوودي كه براي او تفاوتي با جهنم ندارد و با پيدا شدن سر و كله ي همسايه ي نامتعادلش كه سعي مي كند به او كمك كند اوضاع بدتر هم مي شود .

بارتون فينك فيلم عجيبي است ، از آن فيلم هاي غريبي كه معمولن به مذاق هر كسي خوش نمي آيد ولي اگر " اهل " باشيد معجوني است مرد افكن كه همچون جواهري در كارنامه ي درخشان برادران كوئن مي درخشد و مي شود با خوردن اش ( تماشاي اش ! ) درست و حسابي كله پا شد . فيلم در مورد گير افتادن نويسنده اي متعهد ( ! ) در برزخ هاليوود است ، هاليوودي كه تنها چيزي كه از او مي خواهد نه نوشته هاي شاهكار و عميق بلكه فيلمنامه هايي دو زاري و بفروش است ، بارتون فينك كه نوشتن چنين خزعبلاتي را دون شان خود مي داند دچار نااميدي ، پريشاني و گيري غير قابل حل در فرآيند خلاقانه ي نوشتاري اش مي شود و اوضاع روحي اش كم كم به هم مي ريزد . او واقعن نمي تواند داستاني احمقانه در مورد كشتي گيري به اسم بيري والاس بنويسد كه بنا به تقاضاي رئيس كمپاني كپيتول ، كمپاني اي كه باهاش قرار داد بسته ، داخلش زن باشد ، بوكسور فقيري كه با سعي و تلاش پيروز مي شود ، باشد و حتي در صورت لزوم بچه اي يتيم و يا مردي عقب مانده را براي پر رنگ تر كردن مايه هاي درام ماجرا به داستان بيافزايد ، اين ها همه شان چنان سطحي و زرد هستند كه بارتون فينك هيچ جوري نمي تواند خودش را راضي كند كه در موردشان بنويسد و به جايش بر خلاف خواسته ي كمپاني شروع به نوشتن فيلمنامه اي در مورد بوكسوري كه در تنهايي با شياطين درونش در جدال است مي كند .