📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
📢رونق ادبیات داستانی در دوره اصلاحات. شرایط سیاسی دههی شصت دیگر
📢رونق ادبیات داستانی در دوره اصلاحات
@matikandastan
محمد حسینی: یادم است در کل دههی شصت مثلن سرجمع پنجاه کتاب ادبیات تالیفی هم چاپ نمیشد و همان تعداد کتاب هم از نهایتن ده، پانزده نویسنده بود که هر سه، چهار سال مجموعه داستانی منتشر میکردند یا مثلن دو تا مجلهی ادبی، دنیای سخن و آدینه، در کشور چاپ میشد که به همه جای ایران میرفت و اگر کسی قصهای در آن چاپ میکرد، تقریبن مطمئن بود که همهی اهالی ادبیات آن قصه را میخوانند.
در آن دوره ناشرها بهشدت تحت فشار بودند. شرایط سیاسی دههی شصت دیگر. مردم هم استقبال زیادی نسبت به ادبیات نشان نمیدادند. هنوز مدت زیادی نگذشته بود از اینکه کتاب برای بعضی از آدمها دردسرهای بزرگ درست کرده بود. با ورود دولت اصلاحات درها باز شد و یکی از اتفاقاتی که در بخش ادبیات افتاد، ظهور جوایز ادبی بود. هر سال دستکم سه جایزهی بسیار معتبر برگزار میشد که میتوانستند دو هزار نفر را به سالنهای برگزاریشان بکشانند. کمکم نشرهای خوبی هم که بعد از انقلاب پدید آمده بودند، داشتند موفق میشدند. نشرها با بحث آگهی و تبلیغات رسانهای هم آشنا شده بودند. این نشرها در آن سالها میدیدند اگر بخواهند مثلن یک آگهی در یک روزنامه چاپ کنند باید پنجاه هزار تومان هزینه کنند، ولی با بیست هزار تومان میتوانند هم یک کتاب داستان چاپ کنند و هم اگر این کتاب داستان خوب بود و جایزهی ادبی میگرفت، فردای گرفتن جایزهی ادبی ناگهان پنجاه روزنامهی اصلاحطلب که هرکدامشان خوانندگان چندصدهزارنفری خود را داشتند خبر برنده شدن کتاب را مجانی منعکس میکردند. این شد که سیاستها به سمت انتشار تعداد عنوانهای بیشتر کتاب تغییر کرد. بخش عمدهای از ناشرانی که امروز به عنوان ناشران خوب مطرحند، محصول همین روزنامههای اصلاح طلب و جوایز ادبیای هستند که کتابهای این نشرها گرفتند. نمیگویم فقط این بود، میگویم این جزو اتفاقات موثر بود. نشرها هم که این استقبال عمومی را میدیدند، روی ادبیات داستانی ایران سرمایهگذاری وسیعی کردند. این اتفاق باعث شد کسانی مثل ما که همه کموبیش کارمندان پارهوقت مطبوعات و فضاهای فرهنگی محدود آن موقعها بودیم، کار پیدا کنیم و با عنوان کارشناس ادبی وارد حوزهی نشر شویم. یک دورهی طلاییای شکل گرفت که از تقریبن ابتدای دولت اصلاحات تا سال ۸۳، ۸۴ ادامه داشت. (منبع: مجله ٣۰بوک)
@matikandastan