نشست نقد و رونمایی مجموعه داستان شرم دیروز در گالری رادین برگزار شد

نشست نقد و رونمایی مجموعه داستان شرم دیروز در گالری رادین برگزار شد. از دیدگاه ابوالفضل حسینی، نویسنده با حضور بی طرفانه و گاه صرفا در حد یک ناظر از نوع روایت مناسب برای عصر حاضر که درگیری و کنش است فاصله گرفته بود. از نظر حسینی داستان ها به دلیل لحن بی تفاوت خود دارای روحی پست مدرن در پیکره ای کلاسیک بودند. آقای محمد خسروجردی ملاح های آبی پوش را بهترین داستان مجموعه و ویژگی همگانی داستان¬ها را نوعی سرخوردگی و التهاب درونی دانست که شاید انگیزه ای برای تشریح درون آدمی و قسمت تاریک ناخود آگاه قهرمانان است.خانم مهستی محبی داستان شرم را بهترین داستان مجموعه دانست و به اعتقاد ایشان نویسنده در این اثار از منظری جدید به موضوعات خود نگریسته وگفت که داستان¬ها دارای ته مایه¬ی ابزورد هستند و در سیاق خودموفق بوده اند. به طور مثال نویسنده با تکرار واژه همبرگر در یکی از داستان¬ها واژه را از معنا و ماهیت خوش آیندش در آن موقعیت تهی می کند. مساله ناتوانی شخصیت ها از برقراری ارتباط انسانی به زعم ایشان مساله اصلی قصه¬ها بودند. هر چند به گفته ایشان به دلیل بی تفاوتی مطلق نویسنده نسبت به احساسات و رنج¬های شخصیت¬ها این مجموعه پسند شخصی ایشان نیست. خانم آسیه نظام شهیدی این داستان¬ها نیز نگاه غالب بر اثر را نگاهی اومانیستی و انسانی ارزیابی کرد. از نگاه ایشان مکان¬ها و زمانها در این اثر دال بر زمان و مکان¬های واقعی نیستند و سبک تنها ظاهری رئال دارد. بنابر این نویسنده به ساخت فضا و موقعیتی ویژه و شخصیت¬ها و روابط آن¬ها تمرکز کرده است. حمید طالبی سکوت نویسنده در اثر و رویکرد غیر جانبدارانه ی او را شاخص ترین و اثرگذار ترین ویژگی داستان¬ها دانست. سروش مظفر مقدم داستان¬ها را تخت و فاقد جذابیت و همین طور ملال آور توصیف کرد. از نظر ایشان هیچ تجربه و نگاه تازه¬ای در اثار وجود ندارد و داستان¬ها از کلیشه¬ی داستان¬های رئال فراتر نمی¬روند. علی رحمانی وجه مشترک داستان¬ها را شکل دهی موقعیت¬هایی بغرنج دانست که داستان به جای حرکت معمول روایی در جهت برقراری ارتباط و مفاهمه بین شخصیت¬ها به سمت قطع ارتباط هر چه بیشتر و بیشتر پیش می رود. در واقع هر صحنه¬ی داستان به شکل طبیعی به صحنه¬ی بعدی و بعدی و سرانجام فروپاشی کامل امکان ارتباط می انجامد. جمال جاویدی جذابیت ،تعلیق و همین طور انسجام روایی را وجه بارز داستان¬ها دانست.