📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
📢نه روشنفکری، نه ایدئولوژیک.. طبیعتا من رمان را پیش از انتشار خواندهام
📢نه روشنفکری، نه ایدئولوژیک
@matikandastan
مجتبی گلستانی: نمیدانم اینکه من و تبسم غبیشی با هم در یک خانه زندگی میکنیم، به من چقدر مجوز میدهد که درباره رمان «سلام» حرف بزنم! طبیعتاً من رمان را پیش از انتشار خواندهام. هم نوشتار اول و هم نوشتار نهایی. نکتهای که دلم میخواهد به آن اشاره کنم، تلاش تبسم غبیشی برای بازنویسی چندباره این رمان است. وقتی «سلام» را خواندم، دیدم که ما بیآنکه بدانیم، بر روی یک پروژه مشترک کار میکردیم و آن نقد جریان روشنفکری بوده است. من با وجه نظری رونشفکری کار داشتم که نتیجهاش شد کتاب «واسازی متون جلال آلاحمد»، و تبسم غبیشی در «سلام» به وجه روزمره و آسیبهای اجتماعی روشنفکری پرداخته است. در روایت «سلام»، روشنفکری یک پدیده پرنخوت و ریاکارانه پرنقاب است. ادبیات ما بعد از انقلاب جریانی دو شقه بوده است: ادبیات روشنفکری و ادبیات دینی یا متعهد؛ که هر دو ادبیات همدیگر را محکوم میکنند به روشنفکری بودن یا ایدهئولوژیک بودن. در مقابل، تبسم غبیشی و بسیاری از همنسلانش به دنبال راه سوم و چهارم و پنجم و ... میگردند؛ به دنبال راهی که وابسته به ایدهآلهای روشنفکری نباشد و وابسته به دفاع از انواع ایدهئولوژیها هم نباشد. به نظر من، رمانهایی مثل «سلام» صداهایی تازهاند فارغ از سیاه و سفید دیدن جهان و جامعه ایرانی. (منبع: خبرگزاری آنا)
@matikandastan