📃یادداشتی درباره ادبیات اسپانیا. به مناسبت چاپ رمان «نازارین» اثر بنیتو پرث گالدوس

📃يادداشتي درباره ادبيات اسپانيا
به مناسبت چاپ رمان "نازارين" اثر بنيتو پرث گالدوس
@matikandastan

حامد داراب: ادبيات اسپانيا، كه در ايران اغلب، در وجهه مدرنش با نام، نويسندگان و شاعراني همچون "ميگل اونامانو" "گارسيا لوركا"، "پيو باروخا"، "خوزه رويز" و در وجهه كلاسيكش با نام "سروانتس"، "بالتازار"، "كوويدو" و نويسنگاني از اين دست شناخته مي شود؛ گستره وسيعي، از نوعي ادبيات بومي است، كه از دوران كلاسيك بر اساس الگوهاي رفتاري محلي، نوشته شده، ادامه يافته و در دوران مدرن هويت ويژه و مجزايي را به دست آورده است. اين گستره وسيع، تا آنجا پيش رفته كه تقسيم بندي ادبيات اسپانيايي را به گروه هايي همچون "ادبيات كاتالان"، "ادبيات گاليسي" و غيره منجر شده است. ادبياتي كه از لحاظ زباني، و حتي در مواقعي فرهنگي و هويتي نيز، فصل هاي مشتركي با ادبيات لاتين، ادبيات يهود، و سنت ادبياتي اعراب، به بهانه سرفصل هاي مشترك تاريخي و سياسي اش، دارد. با اين همه به شكلي كلي ميتوان ادبيات اسپانيا را به دو بخش تقسيم بندي نمود. بخش نخست آن از دوران رنسانس (و حتي از دوران پارينه سنگي، به بهانه يافت شدن آثاري در اسپانيا از اين دوره كه شعرهاي حماسي بر روي غارها حك شده است) آغاز و تا ١٨٩٨ ادامه دارد؛ اگر چه در اين دوران بسيار بلند، ادبيات تحول هاي اساسي داشته اما فصل مشترك همه آثار، قصه هاي بومي، داستان هاي شفاهي، روايت هاي محلي و حتي تاثير پذيري از ادبيات شفاهي مهاجمان مسلمان از خاورميانه و شرق دور، بوده است. اما از ١٨٩٨ يعني "جنگ آمريكا و اسپانيا" همه تجربه هاي ادبي سال هاي گذشته از جمله ادبيات رنسانس، ادبيات روشنگري، ادبيات باروك، كه دون كيشوت اثر سروانتس در آن شكل گرفت؛ منجر به نوعي از ادبيات واقعگرايي شد، كه شيوه هاي متجدد داستان نويسي را جايگزين ادبيات بومي و محلي و قصه هاي شفاهي كرد. اين نوع ادبيات از نيمه دوم قرن ١٩ آغاز و تمركز خود را به جاي تصاوير رويايي، خيالين و رنگارنگ، مثل رقص فلانينكو و شادماني هاي كولي وار، به مردم جامعه، اقدامات اجتماعي متمركز مي كند. اين رئاليسم آميخته با ناتوراليسم، كه هويت مدرن ادبيات اسپانيا را شكل داد، با آثار دو چهره برجسته، لئو فسوس و پرث گالدوس، به رئاليسمي انتقادي بدل شد كه فنون نويسندگي اش با برترين آثار واقعگراي جهان همپايي داشت. (منبع: روزنامه ابتكار)
@matikandastan