ماتیکان داستان/.. کوتاه در باره‌ی عباس نعلبندیان عزیز -.. ◀آقای عزیز

@matikandastan
اختصاصی ماتیکان داستان/

کوتاه در باره ی عباس نعلبندیان عزیز -

◀آقای عزیز

سعید تشکری: خواندن و هرچه تا این لحظه ی زندگی را خوانده ای و دانستن به اضافه من نویسنده . این ذات شما آقای عباس نعلبندیان نمایشنامه نویس و داستان نویس بوده و هست ! بله میگویم هستید! چون هنوز تا کشف من داستانی شما نویسنده فقید راه بسیار درازی داریم. ادبیات بینامتنی و استفاده از داننده ای به نام نویسنده از آنچه میدانید به اضافه قهرمانی که خلق میکند در هرچه نوشته اید از شما چهره ای ماندگار و نامکشوف ساخته-شما زنده اید! شما پسرک روزنامه فروش و فرزند طلاق که کودکی تان در دکه ی روزنامه فروشی گذشت و تا ورود به کارگاه نمایش و -بعد خاموشی و خودکشی! اکنون داستان های شما آقا- توسط کسانی -فقط کسانی که ادبیات را می فهمند - دست به دست میچرخد و چون نفس عمیق ادبی مارا خوش می آید! می کیفد-چرا چون در غزل غم ناکتان بر خواننده سایه نمی اندازید ! کشاف من نویسنده و خواننده اید و باید هر باره کشف شوید. دینامیسم ادبی و خواندنی شما آقای عباس نعلبندیان در داستان هایتان چیست؟ پیشرو بودن! و داشتن زبانی بکر و فوق العاده دینامیک و فرامتنی. استعاره کلان اغلب آثار شما مرگ اندیشی است. مرگ و بالاخص رستاخیز و روز حساب، حضوری مسلط در تمام آثارتان دارد. به عنوان مثال مرگ فریدون در "ناگهان" و این حضور مسلط مرگ حتی در آثار داستانی جناب عالی و عالیجناب داستان نویسی معاصر به شکل پر رنگ دیده می شود و به عنوان عنصری محوری در رمان "وصال در وادی هفتم: یک غزل غمناک" خوانده می شود. برگمن وار چون فیلمساز برجسته این مرگ اندیشی و حضور غالب و مسلط مرگ به شما جناب اجازه می دهد شخصیت هایتان را از دل تاریخ و اسطوره به زمان امروز فرا بخوانید و آن ها را با انسان های امروزی بیامیزید. بدون فهم استعاره مرگ و مرگ اندیشی در آثار شما، چیزی جز آثاری مغشوش و بی نظم و بی منطق به نظر نمی آید، اما با حضور مرگ، منطق تمام رویدادهای ناهمگون و شخصیت های ناهمگون آن شکل می گیرد. ویژگی های متعدد دیگر جناب عالی را آثاری پیشرو نشان می دهند که با آثاری که در همان دوران و تحت عنوان پست مدرنیسم در ادبیات غرب در حال شکل گیری بود و می توان تمامی مولفه های آن را کمابیش در آثار گرانمایه شما پیدا کرد، از جمله آن ها، تکثر و چند صدایی، عدم حضور روایت و شخصیت محوری، طنز و آیرونی، بازی زبانی، پارودی و ... این نشان می دهد -شما و عالی جناب بهرام صادقی قابلیت تبدیل شدن به نویسند گانی جهانی را داشته و دارید، اما به دلایل متعددی هنوز غبار زمانی زیادی که بر آثارتان نشسته، و این خود همتی را برای درک، کشف و بازخوانی متون شما از سوی جامعه ادبی را می طلبد. عالیجناب شما زنده اید -میگویید نه؟ از کسانی که مدعی اند و شمارا نخوانده اند بپرسید-آقا و خانم نویسنده خبر دارید عالیجناب نعلبندیان که بود؟ نه نمیدانند! چون زنده اید -و تا ولادت خود حرف بسیار دارید!

https://telegram.me/matikandastan
کانال انجمن ماتیکان داستان
داستان نویسان

@vahidhosseiniirani مدیر کانال