📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


☕از بایگانی ماتیکان. هنرشان این است که سالهاست در اروپا زندگی می‌کنند!

…-شما سالهاست که در اروپا زندگی می‌کنید. بسیاری مدعیان دگراندیشی-چه در حوزه‌ی هنر و چه در علوم اجتماعی-خواسته یا ناخواسته سالیانی از عمر خویش را خارج از کشور به سر برده‌اند. آیا طیف مهاجرین مدعی روشنفکری توانستند این جریان ارتقا دهند و در فضای بازتری که در اختیارشان بود، کنش‌های مثبتی داشته باشند؟. ناصر زراعتی: دوست دارید پاسخ این پرسش از زبان الکن من چه باشد؟ آری یا نه؟ اصلا اگر من به این پرسش پاسخ بدهم، یعنی به نوعی پذیرفته‌ام که آنان که «چه در حوزه هنر و چه در حوزه علوم اجتماعی» کار کرده و میکنند، بسیاری‌شان از مدعیان دگراندیشی‌اند. متوجهید؟ یعنی دگراندیش (که حالا من نمیدانم چیز خوبی است یا بد) نیستند، از مدعیان آنند! و بعد هم باز اذعان داشته‌ام که «طیف» یا دست کم طیفی از (آن هم فقط) «مهاجرین» مادرمرده «روشنفکر» نیستندها، «مدعی روشنفکری» هستند! ...
  • گزارش تخلف

📢 از مصاحبه نویسنده بی‌برنامه با خودش!. فیتزجرالد: لعنت به من اگر برنامه‌ای داشته باشم

تا امروز هیچ وقت برنامه‌ای نداشتم. ببینید معتقدم اگر با دانش یا نوشتن یا هر چیزی خیلی ور بروی خراب می‌شود. دانش باید به شکل طبیعی‌اش جلو برود، این‌جوری جالب‌تر می‌شود. درست مثل همان کاری که جرج برنارد شاو برای رسیدن به بینش و دانش سیاسی و ادبی‌اش پیدا کرد یا همان جوری که اچ. جی. ولز حریصانه برای رسیدن به علم مدرن سراغش رفت. وقتی بگذاری هر چیزی مسیر طبیعی‌اش را طی کند و ناخودآگاه هر آنچه به دست می‌آید همه چیز مطلوب می‌شود و به دل هم می‌نشیند. این جوری بهتر است. من اصلا به این روش، که شروع کنی به خواندن و کار کردن و پژوهش روی یک موضوع و بعد هم با تمرکز بروی سراغش، اعتقادی ندارم. ...
  • گزارش تخلف

📢نظر مارکز درباره الهام در داستان. گارسیا مارکز: الهام کلمه‌ای است که رمانتیک‌ها بی‌اعتبارش کردند

از نظر من به معنای رحمت یا نسیم بهشت نیست بلکه لحظه‌ایست که نویسنده با پایداری و تسلط، بر موضوع موردنظرش سوار است و با آن یکی می‌شود. وقتی می‌خواهی بنویسی نوعی تنش میان تو و موضوع پدیدار می‌شود و برای همین دائم تو و سوژه به هم لگد می‌زنید. اما لحظه‌ای فرا می‌رسد که تضادها از بین می‌رود و چیزهایی که حتی به خواب هم ندیده‌ای، رخ می‌دهد. آن لحظه چیزی بهتر از نوشتن در دنیا وجود ندارد. من به این می‌گویم الهام. (منبع: مجله همشهری داستان، مرداد ٩۰). ...
  • گزارش تخلف

📚نشست نقد و بررسی ویراست سوم «فرهنگ نشر نو» برگزار شد

فولادوند: جعفری در تالیف این کتاب دقتی به خرج داده که برای من اعجاب‌انگیز است، زیرا دقت بسیار زیادی صرف تالیف، تنظیم و چاپ این کتاب شده است. ◀حسن هاشمی میناباد: جعفری شکارچی واژه‌هاست، زیرا به دنبال معادل‌های واژه می‌رود، اما معادل‌ها معمولی را قبول نمی‌کند و به دنبال کلمه‌هایی است که در فرهنگ‌های عمومی و تخصصی نیامده‌اند …◀محمدرضا جعفری: در اواسط دهه ۱٣۵۰ که پس از ۱۵ سال ترجمه، تالیف، ویرایش و تصحیح نزدیک به ۵۰۰ کتاب، به سردبیری و سرپرستی بخش تولید انتشارات امیرکبیر رسیده بودم، هنگام نظارت بر کار تصحیح و چاپ فرهنگ‌ها و مقایسه آن‌ها با منابع خارجی به نقایص، کاستی‌ها، بی‌نظمی‌ها و نابسامانی‌های فراوانی برمی‌خوردم و آن‌ها را یادداشت می‌کردم تا در فرصتی مناسب فرهنگ‌هایی کم‌نقص‌تر، منظم‌تر و بسامان‌تر تالیف کنم. همچنین هنگام ویرایش متون مختلف، اصطلاحات و برابر‌های جالب و ناب ‌آن‌ها را نیز یادداشت می‌کردم. بعدها تصمیم گرفتم از این اطلاعات استفاده و فرهنگی منتشر کنم که جوابگوی نیاز مترجمان باشد. در ویراست اول حدود یک‌هزار و ۶۵۰ کلمه و اصطلاح و در ویراست دوم نیز حدود ۱۰۰ صفحه به کتاب اضافه شد ...
  • گزارش تخلف

📢 رمان‌های جنایی هم رمان اجتماعی اند

نیویورکر: رمان‌های جنایی در گروه رمان‌های اجتماعی قرار دارند و این موضوع مساله‌ای اجتناب‌نا‌پذیر است. این وضعیت به گونه‌ای است که این داستان‌ها بدون ابعاد اجتماعی شکل نمی‌گیرند. حتی داستان‌های کارآگاهی که شاید تصور شود ارتباطی با جامعه نداشته باشند هم، به طور غیرمستقیم از اجتماعشان انتقاد می‌کنند. (منبع: کانال عصر اندیشه). ...
  • گزارش تخلف

کارنینا. ✒لئون تالستوی. ✏سروش حبیبی

📎انتشارات نیلوفر. کتاب «آنا کارنینا» نوشته‌ی نویسنده‌ی مشهور سده‌ی نوزدهم «لئو تالستوی» و برگردان پارسی «سروش حبیبی» است. تالستوی در این رمان شرح‌حال روابط میان خانواده‌‌های روسی در طبقه اشراف در سده‌ی نوزدهم را روایت می‌کند. نیمی از کتاب به شخصیتی به‌نام آناکارنینا می‌پردازد و نیم‌دیگر آن شرح‌حال شخصیتی به‌نام «لوین» را از نظر می‌گذراند. داستان از آمدن آناکارنینا نزد خانواده برادرش به‌منظور حل اختلافات آ‌ن‌ها آغاز می‌شود. اقامت این زن جوان در مسکو سرآغاز ماجراهای این کتاب می‌شود. آناکارنینا برخلاف دیگر اثر برجسته‌ی تولستوی، جنگ و صلح، درون‌مایه‌ای عاشقانه و اجتماعی دارد و از این نظر عامه‌پسندتر است. این رمان که در آغاز طی سه سال به‌صورت پاورقی در گاهنامه‌ای منتشر می‌شده است یکی از شاهکار‌های ادبیات جهان در سبک واقع‌گرا است. قسمت کوتاهی از متن را در ادامه می‌خوانیم: «بار گناهی نکرده را پذیرفتن دردناک بود، اما بی‌گناهی خود را ثابت کردن و درد را بر دوست روا داشتن دل سنگ می‌خواست. ...
  • گزارش تخلف

📢وقتی تکنولوژی تجربیات واقعی را از ما بدزدد

تایمز: این داستان‌های کوتاه می‌پرسند زندگی ما چقدر از تکنولوژی متاثر شده‌است؟ رابرت نوزیک در کتاب «آنارشی، دولت و اتوپیا» که به عنوان مانیفست لیبرتارینیسم او شناخته می‌شود می‌گوید فرض کنید دستگاهی وجود دارد که می‌تواند هر تجربه‌ی دلخواه را به شما بدهد، بدون اینکه شما آن کارها را هیچ‌گاه در دنیای واقعی انجام بدهید. آیا به چنین ماشینی متصل می‌شوید؟ این سوال متضمن یک نگرانی بزرگ است؛ اینکه تکنولوژی می‌تواند تجربیات واقعی را از ما بدزدد. این نگرانی بزرگ موضوع اصلی کتاب «بچه‌های دنیای جدید»، مجموعه داستان‌های کوتاه الکساندر وینشتین است. (منبع: عصر اندیشه). ...
  • گزارش تخلف

📢رهبر سوررئالیستها و شازده کوچولو. پژمان: ◀آنتوان دو سنت اگزوپرى از اشراف‏زادگان فرانسه بود

نسبش حتى به پادشاهان فرانسه مى‏رسید. هم از طرف مادر، هم از طرف پدر. براى همین بود که با روش تربیتى مخصوصی بزرگ شد. حتى تحصیلاتش هم، تا پایان دبیرستان، در خانه صورت گرفت. ظاهرا براى همین بود که خلق و خوى خاصى داشت. فرانسه جایى است که محفل‏گرایى و رفت و آمد به محفل‏ها، و مخصوصا کافه‏‌ها، خیلى در بین نویسندگانش رایج است. اما سنت اگزوپرى هیچ‏گاه از این کارها نکرد. او ظاهرا با هیچ‏ کدام از نویسندگان فرانسه هم رفاقتى نداشت. اما انگار برای یکی از آنها احترام خاصی قائل بوده است. ...
  • گزارش تخلف

فیلم یک دقیقه‌ای «روزی از روزهای جولای» به کارگردانی ارمس مانگیالاردو از کشور ایتالیا را ببینید

✨بهترین فیلم پویانمایی بخش بین الملل دهمین جشنواره بین الملل فیلم ۱۰۰.
  • گزارش تخلف