📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📢چرا غمی که در داستان‌ها هست زیباست؟. تراژدیایی

عباس پژمان: یکی از بحث‌های جالب دربارۀ تراژدی بحثی به نام تناقض تراژدیایی است. این که چرا غمی که در تراژدی هست زیباست. تراژدی داستانی است که در آن اتفاقات ناگوار و غم انگیزی می‌افتد، مثلا بعضی شخصیت‌ها شکست می‌خورند، یا به دست دشمن کشته می‌شوند. با این حال تراژدی زیباست و حتی گاهی خیلی زیباست. این خود به خود سؤالی ایجاد می‌کند. بدبختی و مرگ چطور می‌تواند زیبا باشد؟ آن هم بدبختی و مرگ کسانی که ما وقتی سرگذشت آنها را می‌خوانیم، یا در قالب نمایشنامه و فیلم می‌بینیم، شدیدا با آنها همذات پنداری می‌کنیم. یعنی مثل این است که آن شخصیت هایی که دچار آن بدبختی می‌شوند یا می‌میرند خود ما هستیم، و آن اتفاقات ناگوار و بدفرجامی که برای آنها می‌افتد انگار برای خود ما می‌افتد. باری، احساس زیبایی لذت بخش است. ...
  • گزارش تخلف

📢تمجید شجاعی از کتاب «خاطرات حسنعلی‌خان مستوفی» نوشته ابوالفضل زرویی نصرآباد

مهدی شجاعی: گاهی دلم برای خودمان می‌سوزد که چه افراد نادر و ارجمندی در ایران معاصر هستند که اگر در نظام‌های دیگر می‌زیستند، جایشان در صدر بود اما در کشور ما اجر نمی‌بینند و بعد هم نتیجه می‌گیرم که چون در کشور ما فرهنگ صاحب ندارد بهترین اثر هنری و یا هنرمند نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد …◀خاطرات حسنعلی خان مستوفی به نظر من یک رمان فاخر است. البته آقای زرویی ادعای این مساله را ندارند اما می‌شود با این اثر کاملا به شکل رمان مواجه شد. ساختارشکنی و خلاقیت این اثر در ادبیات ایران و حتی در جهان بی‌مثال است و به نظرم طرح این کار نیز بسیار شبیه کاری است که یالوم در رمان «و نیچه گریه کرد» از خود بر جای گذاشته است. در تاریخ طنز فارسی نیز اثری اینچنین خلق نشده و این خاطرات در میان این دست آثار نیز بی‌بدیل است …◀زرویی در این کتاب شخصیتی خیالی را با تکیه بر رویدادهای واقعی چنان خلق کرده که برای بسیاری باورپذیر شده است. این موضوع نشان از توان نویسنده دارد. این روزها که مشکل عمده آثار پژوهشی ما سرهم‌بندی در تحقیق است، شاهدیم که نویسنده‌ای پیدا شده که با مجموعه‌ای بی‌نظیر از اطلاعات، اثر خلق می‌کند و حتی ...
  • گزارش تخلف

📢رمان‌ «مردی به نام اوه» در فهرست پرفروش‌های دهه سوم شهریورماه

کتاب‌های پرفروش کتابفروشی‌ها و برخی شهرکتاب‌های تهران از ۲۰ شهریورماه تا ۲۵ شهریورماه و در آخرین روزهای تابستان ۹۵ چندان تغییراتی نسبت به هفته‌های گذشته ندارد. یک اثر تازه منتشر شده در ابتدای لیست پرفروش‌ها حضور دارد که علیرغم تعطیلات این دو هفته توانسته به ابتدای لیست بیاید: رمان «مردی به نام اوه». «مردی به نام اوه» نوشته فردریک بکمن که به عنوان پرفروش‌ترین رمان این روزهای سوئد شناخته می‌شود. روزنامه «اشپیگل» درباره‌ این کتاب نوشته: «کسی که از این رمان خوشش نیاید، بهتر است اصلا هیچ کتابی نخواند». نشرنون ترجمه فارسی این رمان را به قلم فرناز تیمورازف در ایران منتشر کرده است. کتاب به بیش از ۳۰ زبان ترجمه و منتشر شده است. (منبع: ایلنا). ...
  • گزارش تخلف

📌داستانک. 📃سندباد و سفرهای بعد از این

نویسنده هرگز نمی‌پرسد، اصلا این «سندباد» کیست که شخصیت داستان جدیدت شبیه اوست. خود نویسنده در حالی ‌که دو دستی فنجان داغ قهوه‌اش را چسبیده، تعریف می‌کند؛ سندباد باربری بوده که یک روز گرم و طاقت‌فرسای کاری از حیاط خانه‌ای اشرافی، صدای ساز و آواز می‌شنود. خستگی ناشی از کار زیاد او را وامی‌دارد، بلند‌بلند به سرنوشت خود بدوبی‌راه بگوید و این زمینه‌ساز هم‌صحبتی‌اش با صاحبخانه -سندباد بحری- می‌شود. هم‌نامش از سفرهای هفتگانۀ عجیب‌وغریبش به امید تجارت می‌گوید و از بلاهایی که در راه ثروتمند شدن به سرش آمده؛ از عوضی گرفتن نهنگ با جزیره و جدا ماندنش از یاران، از سرگردانی در درۀ الماس و از کوه بوزینگان و ماجراهای دیوها و هیولاهایی که با آنها روبه‌رو شده است. خلاصه به سندباد حمال می‌فهماند که این زندگی را مفت و راحت به دست نیاورده است. حمال هم متنبه می‌شود و به خواهش بحری به خانۀ او نقل مکان کرده، دوستی زیبا و ماندگاری را آغاز می‌کنند. نویسنده برای دوستش توضیح می‌دهد که قهرمان داستان او هم مثل سندباد به دوست نیاز دارد. پایان داستان هم به شدت باز است و سرانجام قهرمان، نامعلوم. دوست نویسنده اصراری به ...
  • گزارش تخلف