📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📢نویسنده ایرانی به خانم‌های کارمند میماند

مؤذنی: نویسنده بین مردم هست و زندگی را با آنها تجربه میکند. اصلا نظر مرا بخواهید، نویسنده ایرانی مثل خانم‌های کارمند میماند که صبح تا بعد از ظهر باید برود سرکار، بعد هم که برگشت به خانه، با همه خستگی تازه باید شروع کند به رفت و روب و شام بپزد و به فکر ناهار فردای بچه‌ها هم باشد. با این شرایط زندگی، معمولا ایده‌ها بین نویسنده و مردم در چرخشند. نویسنده در عین آنکه میان مردم است، ناظر بر آنها هم هست. از خودشان میگیرد و به خودشان پس میدهد. بنابراین همه جا و در همه حال میتوان به ایده‌ها فکر کرد. البته از نظر من بهترین جا برای خلق ایده و فعال کردن آنها توی اتوبوس یا مترو است، چون چنان چلانده میشوی که ایده‌ها میزنند بالا و در ذهنت آشوب میکنند، طوری که مجبور میشوی بالا بیاوریشان. (منبع: مجله داستان همشهری، مهر ٨٩). ...
  • گزارش تخلف

از پاهایم بالا می‌رود. لیلا صبوحی خامنه. نشر چشمه

چاپ نخست ۱٣٩۵٫۱٣۴ صفحه. فریبا چلبی یانی: رمان حال و هوای بومی، روستایی و شهری را تواما با خود به همراه دارد. نویسنده به خوبی توانسته از فضا سازی و تصویر‌های جاندار روستا برآید. رمان با زاویه دید اول شخص روایتش را بازگو می‌کند. و شخصیت اصلی رمان دختریست به نام ناهید که برای معلمی راهی روستایی به نام «ایتگین» حوالی اهر می‌شود. گره‌های داستان به تدریج و با روند داستان ایجاد می‌شود و به همراه آن شخصیت‌ها معرفی و شخصیت پردازی می‌شوند. روایت‌های داستان بیشتر در «ایتگین» اتفاق می‌افتد و به همراه آن راوی داستان در شهر‌های تبریز، اهر و ایتگین در رفت و آمد است. دیالوگ‌ها اکثرا بومی و فضاهای داستان ملموس و پر رنگ اند. شخصیت هایی که مخاطب را علاقه مند می‌کند تا در مورد آنان بداند عبارتند از: ناری، ناهیده، کیوان، اورقیه، سرهنگ و …. ...
  • گزارش تخلف

📢دوره کامل مبحث روایت شناسی ساختارگرا در فرهنگسرای امید. 📎مخصوص بانوان. های یکشنبه

ساعت ۵ تا ٧ با اخذ گواهینامه رسمی از فرهنگسرا به همراه آزمون. مدرس: فرحناز علیزاده. مکان: فرهنگسرای امید، میدان شهدا، خیابان ۱٧ شهریور شمالی به سمت میدان امام حسین، نرسیده به خیابان خشکبارچی، پارک خیام، فرهنگسرای امید. شماره تماس: ۰٢۱٣٣٣۰٢۵٩۰. ...
  • گزارش تخلف

📢قدم زدن با آیفون در دربار سامانی!

جاوید: سعدی و بیهقی و امهات نثرنویسان فارسی (چه ادیب باشند و چه تاریخ‌نگار و مترجم) فرزند زمانه‌ی خویش بوده‌اند و به زبان مردم خود می‌نوشته‌اند. بی‌گمان، اینان تلاش نمی‌کرده‌اند شبیه کس دیگری بنویسند یا، بدتر از آن، از نثر چند قرن ماقبل خودشان تقلید کنند، بلکه نثر زمانه‌شان را جلا می‌دادند و به قله می‌رساندند. حتی آن‌ها که نثر مصنوع می‌نوشتند اغلب در پی هنرنمایی با زبان عصر خود بودند نه بازآفرینی زبان عصری دیگر. باید پاکیزه نوشت، نه تقلیدی و مصنوع. امروزه بعضی‌ها تمام تلاششان این است که ادای نثرنویس‌های بزرگ فارسی را دربیاورند، و زبانشان معجونی است از تمام ویژگی‌های نحوی و دایره‌ی واژگان زبان فارسی در تاریخ تطورش. نثر این‌ها به این می‌ماند که شخصی با گوشی آیفون و کلاه پهلوی و قباهای بلند عصر صفوی مشغول قدم زدن در دربار سامانیان باشد!. ...
  • گزارش تخلف

📢نوشتن کابوس است. در معدن زغال سنگ دشوار اما نوشتن کابوس است

بلاتکلیفی خوفناکی است که به شکل یک شغل درآمده، تردیدی پیوسته ثابت که به نحوی نویسنده را در خویش پناه می‌دهد. یک پزشک خوب با کارش در نبرد نیست، اما نویسنده‌ی خوب در نبرد با کارش به محاصره می‌افتد. بیشتر مشاغل آغازی دارند، میانه‌ای و پایانی. نویسندگی همواره در حال آغاز شدن است. نویسنده ذاتا به نو شدن نیاز دارد. کار ما سرشار از تکرار است. در واقع مهارتی که هر نویسنده‌ای باید از آن بهره‌مند باشد توانایی تثبیت در این کار بی‌نهایت یکنواخت است. آداب روزانه/ میسن کاری/ مریم مومنی/ نشر ماهی. (کانال تلگرامی مجله روایت). ...
  • گزارش تخلف