📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📹✒ ‌درس‌هایی درباره داستان‌نویسی.. درس ۶. پرسش برای اطمینان از وجود قلاب

📢دوستان همراه، سپاسگزاریم که این ویدئو را بازفرستی (فوروارد) و ماتیکان‌داستان را به دیگران معرفی می‌کنید.
  • گزارش تخلف

📹✒ ‌درس‌هایی درباره داستان‌نویسی.. درس ۵. مثال برای قلاب

📢دوستان همراه، سپاسگزاریم که این ویدئو را بازفرستی (فوروارد) و ماتیکان‌داستان را به دیگران معرفی می‌کنید.
  • گزارش تخلف

📹✒ ‌درس‌هایی درباره داستان‌نویسی.. درس ۴. قلاب

📢دوستان همراه، سپاسگزاریم که این ویدئو را بازفرستی (فوروارد) و ماتیکان‌داستان را به دیگران معرفی می‌کنید.
  • گزارش تخلف

📹✒ ‌درس‌هایی درباره داستان‌نویسی.. درس ٣. تشخیص داستان

📢دوستان همراه، سپاسگزاریم که این ویدئو را بازفرستی (فوروارد) و ماتیکان‌داستان را به دیگران معرفی می‌کنید.
  • گزارش تخلف

📹✒ ‌درس‌هایی درباره داستان‌نویسی.. درس ٢. درک داستان

📢دوستان همراه، سپاسگزاریم که این ویدئو را بازفرستی (فوروارد) و ماتیکان‌داستان را به دیگران معرفی می‌کنید.
  • گزارش تخلف

📹✒ ‌درس‌هایی درباره داستان‌نویسی.. درس ۱. داستان چیست؟

📢دوستان همراه، سپاسگزاریم که این ویدئو را بازفرستی (فوروارد) و ماتیکان‌داستان را به دیگران معرفی می‌کنید.
  • گزارش تخلف

📢اضطراب نوشتن یک داستان در نیمه‌شبی بارانی یا حتا آفتابی. مناسبت روز جهانی داستان کوتاه

مهدی یزدانی‌خرم: داستان کوتاه؛ وسوسه‌ای که همیشه در ادبیات ایران جذابیت‌های خاصی داشته است. وسوسه‌ای برآمده از دوره‌های مختلف زندگی اضطراری نسل‌های مختلف ایران. هرچند ادبیات داستانی عملا با رمان‌ ناصرالدین‌شاه و بعدش رمانس‌های دوران پایانی قاجار ثبت و متولد می‌شود، مبدا اصلی در ورود این ادبیات را محمدعلی جمالزاده و تا حدودی صادق هدایت رقم می‌زنند که در داستان کوتاه خبره‌اند. در تمام ادوار مختلف ادبیات داستانی در ایران بسیاری از مهم‌ترین نویسندگان جریان‌ساز از میان کوتاه‌نویسان برآمدند که این امر عملا در جهان هم بی‌سابقه است؛ چه همگان به‌خوبی می‌دانند قلب ادبیات در رمان‌نویسی می‌تپد. اما در ایران و حضور آن زیست ازهم‌پاشیده مدام در‌معرض تخریب، درک کودتاها، شورش‌ها و انقلاب، جنگ و سخت‌گیری و انسداد، همه و همه بیش از هر قشری بر نویسندگان تأثیرش را گذاشت. به همین خاطر انگار نطفه ذهن مدرن این نویسنده را با داستان کوتاه، به‌ویژه در دهه چهل به ثمر رساندند و همین امر تبدیل شد به سنت. جوری که حتی بسیاری از رمان‌نویسان نسل قبل ادبیات ایران چند مجموعه‌داستان. هم دارند. فارغ از نام‌هایی چون بهرام ص ...
  • گزارش تخلف

✒مردی برای کودکان بی‌سرپرست اعانه جمع می‌کرد و فریاد می‌زد ….. ای بی‌پدرومادرها!

بی‌پدرومادرها را تنها نگذارید …📒آناناس/ داستانهای خیلی کوتاه. ✏وحید حسینی ایرانی. 📎نشر نون.
  • گزارش تخلف

📢بخش سانسور شده کتاب زیدآبادی

زیدآبادی: به دلیل اصرار ممیزان وزارت ارشاد، مجبور شدم در کتاب «از سرد و گرم روزگار» پایان یکی از ماجراهایی که برای خواهرم پروین در هنگام کشت پنبه رخ داده بود؛ تغییر دهم. اصل ماجرا اما خنده دار‌تر از آن بود که آن را برای انبساط خاطر دوستان در آینجا می‌آورم. از آنجا که میخ زنی پرستیژی بیشتر و مزدی بالاتر داشت؛ اغلب کارگران می‌کوشیدند تا میخ زن شوند؛ اما گاهی به جای سن افراد، قد آنان ملاک انتخاب شان برای میخ زنی قرار می‌گرفت. یک روز خواهرم پروین که قد بلندی نداشت؛ به خلاف هم سن و سالانش، از سوی مباشر یک کشاورز عباس آبادی دانه انداز شد و او در اعتراض به این کار قهر کرد و در گوشه‌ای ماتم زده و گریان نشست. ماجرای قهر پروین به گوش کشاورز عباس آبادی رسید و او هم که مردی سخت بذله گو بود با ورانداز قد پروین خطاب به او گفت؛ تو می‌خواهی با این قد کوتاهت میخ بزنی؟ کشاورز عباس آبادی سپس بدون آنکه منتظر پاسخ بماند، روی زمین پشت به آسمان دراز کشید و با اشاره به نشیمنگاه خود فریاد زد؛ تو با این قدت بیا اینجای من میخ بزن! با این حرکت، جماعت از خنده روده بر شدند و پروین هم در حین گریه به خنده افتاد. این ...
  • گزارش تخلف

📢کوندرا، اندیشیدن درباره آهستگی

میلان کوندرا در مقاله «نفوذ به کنه چیزها» (کتاب رمان، حافظه و فراموشی، ترجمه خجسته کیهان، نشر علم، ١٣٨۵) با طرح اصطلاح «رمان اندیشنده» به بررسی سبک روبرت موزیل و هرمان بروخ می‌پردازد. چنان که کوندرا می‌گوید در آثار این دو، گزارش اندیشه‌های نویسنده در لابه‌لای سطور داستان، حاشیه‌روی محسوب نمی‌شود؛ زیرا جستارهای کوتاه و بلند نویسنده در لابه‌لای روایت نه امری استثنایی که بخشی از ساختار است؛ زیرا بر خلاف تولستوی که آنچه در ذهن آناکارنینا می‌گذرد به مخاطب ارائه می‌دهد، موزیل آنچه را می‌نویسد که در ذهن خودش درباره لئون فیشل و رفتار شبانه‌اش می‌گذرد. وقتی در یکی از فصل‌های انتهایی «آهستگی» راوی یکی از شخصیت‌های رمان را، هم‌وطن و رفیق عزیز من‌، کاشف مشهور «‌پشه پراگی‌»، می‌نامد، کوندرا از موزیل، بروخ و خود در «سبکی تحمل‌ناپذیر وجود» گامی فراتر می‌نهد. در این‌جا او نه‌تنها نویسنده‌ای است که درباره شخصیت‌ها و موقعیت‌ها می‌اندیشد که نویسنده‌ای است که درباره نسبت خود با شخصیت‌ها و موقعیت‌ها نیز فکر می‌کند و به‌همین‌خاطر ابایی ندارد از این‌که طرحی از خود واقعی‌اش در رمان بروز بیابد. به همین خاطر اس ...
  • گزارش تخلف

📢بیانیه بنیاد فردوسی در پاسخ به سخنان مهدویان در برنامه هفت

ناروای محمدحسین مهدویان به فردوسی و شاهنامه در برنامه تلویزیونی هفت، واکنشهای بسیاری از اهالی فرهنگ و ادب را به دنبال داشت. ازجمله این واکنشها بیانیه بنیاد فردوسی بود که در ادامه این متن می‌آید:. حکیم فردوسی پیوند دهنده تمدن‌ها و اندیشه‌های نژاده است …در سال‌هایی که خانواده‌های ایرانی به شاهنامه‌خوانی روی آورده‌اند و کودکان خود را به خوانش شاهنامه فردوسی تشویق می‌کنند و در سال‌هایی که در ایران و جهان فردوسی‌شناسی رونق گرفته است …. توهین‌آمیزترین سخنان در همه تاریخ درباره شناسنامه هویتی ایرانیان، شاهنامه حکیم توس مطرح می‌شود …. کارگردانی که به باور همه صاحب‌نظران، نه تنها شاهنامه را نخوانده بلکه فهم درستی هم از سرایش چنین کتاب سترگی ندارد و نمی‌داند چرا شاهنامه فردوسی پس از سرایش و دویست سال شاهنامه‌سوزی از سوی فرمانروایان نابخرد، هم‌چنان در میان جهانیان گران‌سنگ و گران‌مایه به یادگار مانده است و از گنجینه موزه‌ها، آکادمی‌ها، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ جهان به شمار می‌رود …کاش کمی از شوق شاهنامه‌خوانی کودکان و پیشکسوتان نقال قوم‌ها و نژادهای گوناگون ایرانی هم در برخی از کسانی که با ...
  • گزارش تخلف

📢باید به داده‌های تاریخ شفاهی بدبین بود/ چپها و مسلمانها جلال را به نام خود مصادره کردند

دهباشی: ◀آنچه ممیزی در تاریخ شفاهی را ایجاب می‌کند از ممیزی در دیگر حوزه‌های تاریخی جدا نیست. درواقع ما با روایت تاریخ، تصویری از خود و رقبایمان می‌سازیم؛ این تصویر به‌ویژه در بحث رقبای سیاسی خود را نشان می‌دهد. اگرچه درمورد رقبای فرهنگی و حوزه اندیشه نیز مصداق پیدا می‌کند. ما نه فقط در حوزه تاریخ بلکه در زمینه رمان‌های تاریخی که یک وجه جدی آن‌ها تخیل است نیز با بحث ممیزی روبه‌رو هستیم.. ◀خیلی مواقع ما تلاش می‌کنیم نقاط منفی خود را پنهان کنیم و نقاط منفی رقیب را برجسته نشان دهیم و این کار را نه‌تنها در عمل بلکه در حافظه و خاطره جمعی نیز انجام می‌دهیم. از این‌رو مدام مراقبت می‌کنیم تصویری که می‌سازیم مطابق قرائتی باشد که ما می‌پسندیم. […این «ما»] از ارکان حکومت تا جنبش‌های فرهنگی و ادبی و سیاسی و … را دربرمی‌گیرد. برای نمونه یک حوزه خاص از نویسندگان که الزاما هم منافع سیاسی ندارند، تلاش می‌کنند خاطرات خود را به گونه‌ای ارائه بدهند که خود را موجه‌تر نشان دهند. اگر نوع برخوردی را که کانون نویسندگان با جلال آل احمد و خاطرات منتشرشده او کرد و از آن‌طرف رفتار انقلابیون و مسلمان‌ها را با خاطر ...
  • گزارش تخلف