📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


دانستن سنگی یک سنگ کافی نیست. مثل دانستن معنی یک شعر است

گاه باید در خود آن قرار گرفت و با چشم درون آن به بیرون نگاه کرد. و با آنچه در بیرون دیده شده است به آن نظر انداخت. باید بارها این مبادله انجام بگیرد تا به فراخور هوش و حس خود و آن شوق سوزان و آتشی که در تو هست، چیزی فرا گرفته باشی. دیدن در جوانی فرق دارد تا در سن زیادتر. دیدن در حال ایمان فرق دارد با عدم ایمان. دیدن برای اینکه حتما در آن بمانی با دیدن برای اینکه از آن بگذری. دیدن در حال غرور، دیدن به حال انصاف، دیدن در حال وقعه، دیدن در حال سیر، در حال سلامتی و غیر سلامتی، از روی علاقه یا غیر آن. ...
  • گزارش تخلف

📢قلم زرین برگزیده نداشت!.. در مراسم پایانی تنها اسامی افراد شایسته تقدیر به شرح زیر اعلام شد:

◀بخش داستان بزرگسال. کتاب «پایان یک نقش»، نوشته جلال توکلی و «ادواردو»، نوشته بهزاد دانشگر. ◀بخش شعر بزرگسال. کتاب «بهانه‌ها» سروده پروانه نجابتی. ◀نقد و پژوهش. کتاب «جستاری در اصلاح‌شناسی و مبانی داستانی دفاع مقدس»، نوشته احمد شاکری. ◀داستان کودک و نوجوان. سه کتاب «بازگردانده شده»، نوشته انوشه منادی، «شاهزاده خانمی در مترو»، نوشته محدثه گودرزنیا و «آخرین مرخصی»، نوشته عقیل برزگر. ◀شعر کودک. ...
  • گزارش تخلف

با زور؟. ✒فرنود فغفور مغربی

پزشک، گرهی در ابرو انداخت اما سعی کرد مودب و با پرستیژی که از او توقع دارند جواب دهد. ایستاد. نگاهی با خونسردی به هرچیزی که اطرافش بود انداخت و گفت: خیر آقای قاضی! من درست تشخیص دادم. کیارستمی می‌خواست بمیرد …. ...
  • گزارش تخلف

📢همینگوی: فاتح وحشت

ایروینگ هووه: ◀چه چیزی در نوشته‌های همینگوی هست که او را به همه نسل‌ها متعلق می‌کند؟ چیزی که باعث می‌شود حتی ما که برخی از کارهای او را دوست نداریم و از بسیاری از خصایلش خوش‌مان نمی‌آید، قدرت و طنین صدای او را تایید کنیم …◀گفته شده که همینگوی گرفتار ترس بود؛ آن را به داستان‌هایش آورد تا راهى برای غلبه بر آن بیاید. این سخن درست است اما این همه ماجرا نیست. همینگوی آنقدر احمق نبود که نداند بر ترس نمی‌توان غلبه کرد. بهترین داستان‌های او از «پنجاه بزرگ» گرفته تا «زندگی کوتاه و شاد فرانسیس ماکومبر»، درگیر ایجاد یک آتش بس موقت در مواجهه ناامیدانه با ترس هستند …◀داستان‌های اول همینگوی، خوانندگانش را با سوال دردناکی مواجه می‌کنند: اینکه آیا شایسته انسان بودن هستند؟ او بر اضطراب‌های ما دست می‌گذارد …◀نثر هم مانع است و هم سرچشمه ایجاد آن بی‌شکلی که در ذات وحشت وجود دارد. همینگوی با آمادگی کامل، به خواننده این امکان را می‌دهد که سرانجام از داستان فاصله بگیرد و بعد شاید با آن همدلی و دلسوزی کند …◀این همینگوی ما را مجبور می‌کند که به عنوان انسان از خود سوال کنیم که آیا اصلا نیرو و اراده‌ای داریم، هی ...
  • گزارش تخلف

ادعای ویراستار پیشین انتشارات پنگوئن:. 📢کشف فرمول پرفروش شدن کتاب!

آرچر: ◀من و متئو جاکرز (استادیار زبان انگلیسی) طی پژوهش‌هایی دریافته‌ایم که به‌کارگیری خط داستانی، همچنین پیچش‌های داستانی کامل و استفاده از زبانی خوش‌‌ساخت برای خلق پیچش‌های متقارن و متوازن بسیار مهم است … ◀بنا بر این فرمول، رمان‌هایی با پیچش‌های هیجانی بالا و پایین شانس بیشتری برای قرار گرفتن و ماندن در فهرست کتاب‌های موفق خواهند داشت.. ◀شخصیت‌های واقعی برای خوانندگان جذاب‌تر از موجودات خیالی هستند. بنابراین بهتر است برای شخصیت قهرمان اصلی از آدم کوتوله‌ها و اسب‌های شاخ‌دار و جن و پری تا جای ممکن پرهیز کنید.. ◀واژگان «نیاز» (need) و «خواستن» (want) و «انجام دادن» (do) در کتاب‌های پرفروش دو برابر بیشتر استفاده شده است؛ در حالی که واژه «خوب»، «باشه» و یا «قبوله» (Okay) در این آثار سه برابر بیشتر از کتاب‌‌های معمولی به‌کار گرفته شده است. هم‌چنین واژگانی چون «عشق» (love) و «دلتنگی» (miss) در آثار موفق نیز سه برابر بیشتر از حداقل دو کتاب کم‌فروش‌تر استفاده شده‌اند.. ◀بنا بر فرمول اندازه‌گیری الگوریتمی دو پژوهشگر یادشده، کتاب «حلقه» (The Circle) اثر پرفروش «دیو ایگرز» (Dave Eggers) درباره ...
  • گزارش تخلف

🔎درستی و دقت

برای هر چیزی که داری تا بگویی تنها یک واژه هست که آن را بیان می‌تواند کرد، و تنها یک فعل هست که آن را به جنبش در می‌تواند آورد، و تنها یک صفت هست که آن را توصیف می‌تواند کرد؛ پس می‌باید به شکار همان یک واژه بشتابی و همان یک فعل، و همان یک صفت؛ و چندان بجوییشان تا بیابیشان؛ و نباید که هرگز به چیزهایی خرسند شوی که بدانها نزدیکند، ولی خود آنها نیستند؛ و نباید که هرگز دست به سوی حیله بازیها و لودگیهای کلامی پیش بری تا مگر به کمک آنها از دشواری زبانی ای که با آن دست به گریبانی رهایی یابی؛ حال آن لودگیها هرچقدر هم که مناسب کار توباشند، گو باش.. (رمان به روایت رمان نویسان، میریام آلوت، مترجم: علی محمد حق شناس، «مقاله گی دو موپاسان»، ص۵۹۳، چاپ دوم، ۱۳۸۰، تهران، مرکز) ...
  • گزارش تخلف

نویسندگی چاک پالانیک نویسنده «باشگاه مشت‌زنی» …⏰وقتی حس نوشتن ندارید، ساعت را روی شصت (یا سی) دقیقه تنظیم کنید و تا زنگ زدنش بنشین

اگر حال‌تان هم از نوشتن به هم بخورد، حداقل می‌دانید که یک ساعت دیگر آزاد می‌شوید. ولی معمولا تا وقتی ساعت به صدا درمی‌آید، آن‌قدر در کارتان فرو می‌روید و از آن لذت می‌برید که دل‌تان می‌خواهد ادامه دهید. به جای ساعت، می‌توانید یک کپه لباس توی لباس‌شویی یا خشک‌کن بگذارید و از آن برای زمان‌بندی کارتان استفاده کنید. جایگزین کردن نوشتن (که یک کار فکری است) با یک کار بدون تامل مثل لباس یا ظرف شستن می‌تواند استراحتی به ذهن‌تان بدهد که برای خلق ایده‌ها و افکار تازه ضروری است. اگر نمی‌دانید داستان قرار است چطور پیش برود … دست‌شویی‌ را تمیز کنید. روتختی‌ها را عوض کنید. محض رضای خدا، کامپیوتر را گردگیری کنید. حتما ایده‌ی بهتری به ذهن‌تان می‌رسد …🎬 از تجربه کردن فرم‌های داستانی و جا‌به‌جایی‌های زمانی در داستان نترسید. مخاطب‌تان از چیزی که فکر می‌کنید باهوش‌تر است. ...
  • گزارش تخلف

👆👆👆. فدایی نیا چهل سالی ست که ساکن نیویورک است

از نسل نویسندگانی ست که نخستین تجربه‌های داستانی اش را در میانه‌ی سالهای ۱۳۴۰ در نشریه‌های ادبی _ هنری پیشتاز مدرن، پراکنده، به چاپ رسانده است. نشریه هایی مانند «لوح» کاظم رضا، «بازار رشت، ماهنامه‌ی ویژه ادبیات و هنر» محمدتقی صالحپور، «جنگ هنر امروز» (ضمیمه‌ی رنگی هفته نامه‌ی دنیای جدید) سیروس طاهباز، صفحه‌های فرهنگی «تماشا» هفته نامه رادیو_ تلویزیون ملی ایران و …. در کنار نویسندگانی مانند حمید صدر، غزاله علیزاده، رضا دانشور، کاظم رضا، شمیم بهار، مهشید امیرشاهی، بهمن فرسی، گلی ترقی و … از او باید به عنوان یکی از داستان نویسان تجربه گرای پیشتاز «موج نو» ایران نام برد. هر یک از کتابهایش تجربه‌ای ست متفاوت درجست و جوی راه‌های تازه‌ای از سبک و زبان و بیان داستان نویسی ایران. تا کنون این کتابها از او در ایران انتشار یافته است: سوغات، نامه‌ی شاهپور و آهوانش، ضمایر، هیجدهم اردیبهشت بیست و پنج و برج‌های قدیمی. ...
  • گزارش تخلف

📢جاهل‌ها از کیارستمی پرسیدند کی را بزنیم!

شباویز (تهیه کننده قیصر): ◀کیارستمی آن زمان جوان بود و بعد از ساخت «قیصر» از در دفتر «آریانافیلم» ‌ وارد شد و گفت می‌خواهم کار کنم. گویا قبلا با کیمیایی صحبت کرده بود و او گفته بود باید با تهیه‌کننده حرف بزند. طرحش را برایم توضیح داد و من موافقت کردم.. ◀کیارستمی یک روز که در حیاط استودیو با «مازیار پرتو» ‌ایستاده بودیم با یک عده به اصطلاح جاهل گردن کلفت آمد و گفت یک فیلم بردار به من بدهید تا از این‌ها فیلم‌برداری کنم. ما همه تعجب کردیم. گفتم از چی این‌ها می‌خواهی فیلم‌بردرای کنی، گفت از خال‌‌کوبی‌هایشان. البته آن‌ها مدام به کیارستمی می‌گفتند خب باید کی را بزنیم؟! ‌. ◀به پرتو گفتم از صحنه‌هایی که کیارستمی می‌خواهد فیلم‌برداری کن. ...
  • گزارش تخلف

📚پیشنهاد به طرفداران داستان‌های رازآلود. ◀ «شرلوک هلمز» تنها کارگاه دنیاست که مشورت می‌کند

پول و پرستیژ به چشمش نمی‌آید. فرصتی برای تقویت ماهیچه‌های ذهنی و تمرینی برای بهبود روش استنتاجی‌اش برای او کافی است. خواننده با دنبال کردن ادامه مجموعه معماهایش، شاهد یک ذهن فعال می‌شود و درون دنیای ماجراهای جنایی غرق می‌شود …◀من عاشق کتاب‌های «شرلوک هلمز» هستم و واقعا از دنبال کردن ماجراهای پررمز و رازی که «هلمز» و «واتسون» درگیرش می‌شوند، لذت می‌برم. خودم را در جایی فراتر از آنچه «واتسون» به عنوان مشاور قرار دارد، فرض می‌کنم. در عین حال خیلی از جایگاه مشاهده‌گر «هلمز» دور هستم …◀من انواع معماهای این مجموعه رمان را دوست دارم. از عجیب و غیرعادی‌ترین آن‌ها که درباره گروهی از مردان موقرمز است تا خسته‌کننده‌ترین و سطحی‌ترینشان که در پایان بداندیشانه‌تر از کار درمی‌آید. همه داستان‌های پیروزی و شکست هلمز واقعا سرگرم‌کننده هستند …◀با این حال خیلی دوست داشتم بدانم چه بین «هلمز» و «موریارتی» گذشت. «دویل» در کتابش تنها می‌نویسد که آن دو با هم درگیری‌های متعدد و سختی دارند اما وارد جزئیات نمی‌شود …◀این کتاب‌ها را به هر کسی که از خواندن آثار رازآلود، ماجراجویانه و کارآگاهی لذت می‌برد، پیشنهاد می‌ ...
  • گزارش تخلف