📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


؛؛.. پیمان خاکسار مترجم خوش سلیقه‌ای است

از آن مترجم هایی که با خواندن چندتا از ترجمه هایش عموما قبل از انتخاب کتابی جدیدی که او ترجمه کرده اگرچه ندانید با چه نویسنده‌ای طرف هستید اما احتمالا از روی نام مترجم به حال و هوای کتاب ترجمه شده پی خواهید برد؛ پیمان خاکسار معرفی کننده‌ی نویسنده هایی است که در مخاطب ایجاد ذائقه‌های نو و تازه می‌کنند؛ دنیاهای تازه‌ی کمتر تجربه شده‌ای که زبان ویژه‌ی خاکسار از آنها یک کلیت هارمونیک می‌سازد؛ به بیانی در ترجمه‌های او همیشه جای پای ادبیات و کلمه‌های انتخابی خودش را هم می‌توانیم به چشم ببینیم و آن‌ها را به صورت امضای شخصی مترجم هم در سلیقه‌ی انتخاب شدنشان و هم در زبان ترجمه احساس و درک کنیم. نوشته‌ی یکی از همین ترجمه هاست. یک مجموعه‌ی داستان کوتاه که شاید بتوان آنها را از جنبه و زاویه‌ای داستان هایی مرتبط به هم و به نوعی داستانی بلند فرض کرد؛ مجموعه‌ای که راوی داستان هایش یک راوی اول شخص پریشان ذهن معتاد است. تصویرگر دنیای توهم و تشتت و اغتشاط ذهنیت … دنیایی غم زده و تهی و به انتها رسیده با برداشت‌ها و توصیف‌های بدیع از احساس‌ها و زاویه‌های دید مرتبط با آن … خواندن این کتاب، خالی از لطف نیست ...
  • گزارش تخلف

📢انتشار اسنادی از سانسور آثار نویسندگان مطرح در دوران رژیم فرانکو

اساس شواهد به‌دست آمده از اسناد دولتی، رژیم دیکتاتوری فرانکو در اسپانیا سال‌ها آثار نویسندگان برجسته آمریکای لاتین را سانسور ‌کرده است …روزنامه «ال پائیس» اسپانیا پنج‌شنبه ۳۰ ژوئن / ۱۰ تیر گزارش داد اسناد بایگانی دولتی درباره سانسور در این کشور نشان می‌دهند که رژیم ژنرال فرانسیسکو فرانکو (۱۹۷۵-۱۹۳۹) سال‌ها مانع از انتشار آثار نویسندگان اسپانیایی‌زبانی چون کارلوس فوئنتس و خولیو کورتاسار در اسپانیا شده است …◀برخی از رمان‌های نویسنده پرآوازه مکزیکی کارلوس فوئنتس (۲۰۱۲-۱۹۲۸) و نویسنده آرژانتینی خولیو کورتاسار (۱۹۸۴-۱۹۱۴) در زمان حکومت ژنرال فرانکو به‌طور کامل ممنوع شده‌اند. به‌نوشته «ال پائیس»، در این اسناد یکی از آثار فوئنتس به‌عنوان اثری «الحادی» شناخته شده که در آن «اشاره‌های سیاسی برخلاف نظام» وجود دارد …◀نخستین رمان ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پروئی برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۰، به نام «عصر قهرمان» که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد، در دوران رژیم فرانکو هشت پاراگرافش به دلیل «توصیف‌های زشت و ناپسند» سانسور شده بود …◀در مقابل، ناشران آثار گابریل گارسیا مارکز (۲۰۱۴-۱۹۲۷)، نویسنده کلمبیایی ب ...
  • گزارش تخلف

📢انتقادات کارگردان سینما به دولت قبل

فخیم‌زاده: ✅قبل از دوره دولت یازدهم وضع اقتصادی سینما به شدت آسیب‌ دیده بود و کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در سینما نبود و در بدنه سینما نیز شاهد انشقاق و جدایی بودیم، ضمن اینکه بی‌قانونی و خودسری نیز در حوزه نمایش حکمفرما بود و می‌توان گفت که سینمای این دوران، قرابت کاملی با شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن دوران داشت …✅امروز آرامش، عقلانیت و همزیستی به سینما بازگشته و بحران تا حدود زیادی فروکش کرده است. همچنان که جامعه نیز با تلاش دولت تدبیر و امید به این سمت و سو، سوق یافته است. (منبع: کانال روزنامه ایران) ...
  • گزارش تخلف

📢چرا از نویسندگی منزجرم. چنگیزی: تولستوی در کتاب اعتراف به دنبال پاسخ به این پرسش است که زندگی چیست؟

«اعتراف» جست و جو برای یافتن جواب این پرسش است. اما چیزی که این کتاب را برایم جذاب کرد جز جست و جوی پاسخ این پرسش یافتن حس مشترک با وی بود. انزجار از نویسندگی. تولستوی بیان احساس را کار هنرمند و هنر می‌داند و در کتاب هنر چیست به آن اشاره کرده است پس عجیب نیست با ای نویسنده که بیان احساس را اساس هنر می‌داند همراهی کنی. تولستوی در این کتاب نوشته: «من_تولستوی_پس از آنکه در راستین بودن کیش نویسندگی دچار تردید شدم با دقت بیشتری کاهنان این کیش را زیر نظر گرفتم و اطمینان یافتم که تقریبا تمامی کاهنان این کیش، یعنی نویسندگان، افرادی بی‌اخلاق و در اکثر موارد انسان‌های بدی بودند و شخصیت پستی داشتند. بسیار پست‌تر از کسانی که در زندگی بی‌بند و بار پیشین خود دیده بودم. ولی بسیار از خودشان مطمئن و از خود راضی بودند. این انسانها منزجرم کردند و از خود نیز منزجر شدم.». حس انزجاری که من هم به نوبت خودم دارم. ...
  • گزارش تخلف

📘مرگ رویاها در فصل پاییز. درباره رمان «پاییز فصل آخر سال»

علیزاده: ◀رمان «پاییز فصل آخر سال» برنده جایزه جلال، در ژانر واقع گرای مدرن نوشته شده و روایتگر دختران تنهایی است که بر سر دوراهی‌های سرنوشتی قرار گرفته‌اند. راویانی که برای شناخت کیستی و چیستی خود با ذهنی درهم به کنکاش بین حال و گذشته می‌پردازند تا از پس این کنکاش به هویت واقعی و جایگاه خود در دنیای کنونی برسند. از این روی مدور بودن زمان در ذهن راویان، پازل وار بودن اطلاعات، از میانه شروع شدن و در میانه ختم شدن داستان، روایت تاثیر رخدادهای بیرونی بر درون انسان و تاثیر گذشته بر حال اکنون شخصیت، بیان دغدغه‌های ذهنی و فردی از اتفاقات اجتماعی و قهرمان پرور نبودن هیچ یک از شخصیتها؛ از ویژگی رمان‌های واقع گرای مدرن است که در اولین رمان مرعشی نیز نمود یافته است. رمان به بحران روابط انسانی، به مفهوم انتظار برای رسیدن به دیگری (سفر به خارج، ازدواج، کسب عشق) که بانی خوشبختی فردی است؛ به مرگ رویاهای دخترانی در فصل پاییز توجه دارد. گرچه از زبان و نثر پیراسته و ملموس برخوردار است ولی فاقد تمایز گفتاری، تکنیک روایتی، لحن و حتی دیدگاه ایدئولوژیکی و جهان بینی فردی برای سه کاراکتر و روایان سه گانه رما ...
  • گزارش تخلف

📘رمان عاطفی از نویسنده‌ی جنایی نویس!. این رمان اثری متفاوت در کارنامه‌ی دیوید بالداچی محسوب می‌شود

چرا که تاکنون اغلب آثاو او در ژانر پلیسی- جنایی جای می‌گیرد. این نخستین رمان اوست که از مضمونی عاطفی و خانوادگی برخوردار است. به قلم او تاکنون نزدیک به بیست و پنج رمان منتشر شده که اکثریت جزو آثار پر فروش بوده‌اند. تابستان آن سال نیز چنینی توفیقی نصیبش شده است. شایسته یادآوری است که رمان‌های بالداچی به اغلب زبان‌های دنیا ترجمه شده‌اند و این خود نشان از این دارد که داستان‌های او محدود به جغرافیا و اقلیم خاصی نیست. تابستان آن سال، روایت افسری ٣۵ ساله بازمانده از جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه است که دچار بیماری لاعلاجی شده و خود و خانواده‌اش، نومیدانه در انتظار مرگش هستند. لیزی، همسر جک، شبانه برای خرید دارو از منزل خارج شده و بر اثر سانحه تصادف اتومبیل می‌میرد. دختر شانرده ساله و دو پسر آنها بین اقوام مادری برای نگهداری تقسیم می‌شوند و جک در آسایشگاه به تنهایی در انتظار پایان زندگی اش است که معجزه‌ای رخ می‌دهد و جک به طور غیر منتظره‌ای سلامتی اش را باز می‌یابد. حالا او درصدد جبران فرصت‌های از دست رفته بر می‌آید و به همین علت یک بار دیگر فرزندانش را در خانه‌ای موروثی از جد مادری لیزی گرد هم ...
  • گزارش تخلف

✅ چهار ویژگی حادثه‌ی محرک در فیلم نامه. 📝 محمد گذر آبادی..۱) حادثه‌ی محرک حادثه‌ای انفعالی است

به این معنا که بر قهرمان نازل می‌شود و او را غافلگیر می‌کند. انفعال شخصیت در برابر حادثه‌ی محرک، نقش مهمی در ایجاد ارتباط عاطفی میان مخاطب و قهرمان دارد.۲) حادثه‌ی محرک قهرمان را از دنیای روزمره‌اش به بیرون پرتاب می‌کند یا به عبارتی، توازن زندگی او را بر هم می‌زند.۳) حادثه‌ی محرک امری شخصی است. حادثه‌ی محرک در صورتی داستان را به معنای واقعی راه می‌اندازد که به شکلی شخصی بر قهرمان تأثیر بگذارد.۴) حادثه‌ی محرک با عطف اول داستان رابطه‌ی علت و معلولی دارد. حادثه‌ی محرک علت است و عطف اول معلول. ✔️. کانال انجمن ماتیکان داستان. ...
  • گزارش تخلف

وروی سابق به حوزه فرهنگ می‌شد

📘اگر به دهه شصت برگردیم و به آرشیو روزنامه‌ها، اسناد و مجلات داشته باشیم، به خوبی متوجه می‌شویم که قرار بوده، نویسندگان در این کشور آزادانه زندگی کنند، آزادانه بنویسند و آزادانه فکر کنند اما هر چه جلوتر رفتیم و با اتفاق افتادن جنگ تحمیلی فشار مضاعفی بر ادبیات مستقل وارد شد و بخشی از ساختار جمهوری اسلامی با تربیت نویسندگان حکومتی، رانت‌خوار و بودجه‌گیر تلاش کرد تا گفتمانی جعلی را مقابل مفهوم کلاسیک نویسنده قرار دهد …📘وضعیت فعلی نشان می‌دهد که چیزی به اسم ادبیات فرمایشی نمی‌تواند وجود داشته باشد یا اگر هم وجود داشته باشد، مخاطبی نخواهد داشت و به همین دلیل است که می‌بینیم ارگان‌هایی مانند سوره مهر و حوزه هنری به سمت خاطره‌نگاری جنگ رفتند که به نظرم خیلی موفق بوده‌اند و بهتر است که در همین حوزه فعالیت کنند و از حوزه ادبیات خارج شوند چراکه تلاش‌هایی که در ۴۰ سال گذشته انجام داده‌اند، مطلقا ارزش ادبی ندارند … 📘از زمانی که رمان به وجود آمده است، ادبیات فرمایشی در هیچ زمانی و هیچ کجا توفیقی نداشته است …📘سانسور در ۴۰ سال گذشته بیشترین ضربه را به ادبیات ما وارد کرده است، بحث خیلی ساده‌تر از این ...
  • گزارش تخلف

ایی می‌تواند به وجود بیاید و کسانی که اعتراضی به کتابی دارند به آنجا مراجعه کنند

📘به خدای محمد (ص)، اکثر نویسندگان ما با مسائل مذهبی هیچ مشکلی ندارند و هیچ توهینی به کسی نمی‌کنند. اگر یک بررسی ساده انجام دهید متوجه می‌شوید که بهترین داستان‌های دفاع مقدس و مذهبی را شخصیتی‌هایی که به دید شما شبه‌روشنفکر هستند نوشتند. نمونه‌ها این را به ما می‌گویند که بهترین آثار انقلابی را کسانی نوشتند که در جریان انقلاب حضور ندارند. ما با سانسور سایر آثار این نویسنده‌ها را حذف کردیم و این کارها چه سودی برای ما داشته است؟. 📘در دولت نهم و دهم با ادبیات چه کردند و آیا اتفاقاتی که رخ می‌داد سانسور بود؟ در حال حاضر هم برخی سانسورهای بی‌دلیل وجود دارد اما خوشحالم که دکتر روحانی به موضوع سانسور توجه ویژه دارد و متوجه شده است که این موضوع بسیار مهم است …📘سانسور دیگر کارساز نیست چراکه برای قرن گذشته است و اگر ما به فکر چنین کارهایی هستیم با توجه به پیشرفت تکنولوژی باید به فکر یک راه جدید باشیم.. 📘اقداماتی که در حوزه ممیزی در حال انجام است، قانون نیست، بلکه به‌عنوان قانون جا زده شده است. این قانونی که از آن صحبت می‌شود یک بخشنامه است که بیشتر به حوزه ادبیات کودک و نوجوان مربوط است و اگر قانون ...
  • گزارش تخلف

📢شاکری: کسی که ممیزی را نمی‌پذیرد درواقع قانون را قبول ندارد

📢یزدانی خرم: اگر قانون بود ارشاد ممیزی کتاب را روی یک تکه کاغذ بی نشان و سربرگ تحویل نویسنده نمی‌داد. نشست از سلسله نشست‌های «مسائل ادبیات داستانی در ایران» با عنوان «ممیزی و نظارت در ادبیات داستانی» با حضور احمد شاکری و مهدی یزدانی‌خرم با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و بنیاد شعر و ادبیات داستانی بعد از ظهر چهارشنبه ٩تیر ماه در ساختمان پژوهشگاه برگزار شد …. احمد شاکری: 📕امروز من به عنوان جریان موافق ممیزی در این نشست حضور دارم اما شاید هیچ‌یک از ما موافق صددرصدی اتفاقاتی که در حوزه ممیزی رخ می‌دهد نباشیم زیرا ایرادات زیادی در این حوزه وجود دارد … 📕من نماینده دولت دکتر روحانی یا دولت دکتر احمدی‌نژاد نیستم، بلکه نماینده جریان و تفکری هستم که ممیزی را می‌پذیرد و آن را قبول دارد.. 📕در حال حاضر مساله اصلی ما در ادبیات بحث ممیزی نیست، حتی مساله اصلی یک جریان هم نیست، بلکه یک مساله محفلی است که کارکردهای سیاسی پیدا کرده و به قصدهای سیاسی به‌عنوان شبه مساله در حوزه فرهنگ بزرگ شده و می‌بینیم که برخی کاندیداهای ریاست جمهوری هم در این زمین بازی می‌کنند …📕مساله ممیزی در طول ۴ دهه از عمر ا ...
  • گزارش تخلف