📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


درباره مجموعه شهرزاد.. علی چنگیزی: چند روزی هست مسلسل مجموعه شهرزاد را نگاه می‌کنم

بدم هم نیامده، داستانش خوب است. بازی شهاب حسینی و نصیریان هم عالی است. هر چند بازی ترانه علیدوستی را دوست ندارم و به نظرم به جای او می‌شد بازیگر جذاب‌تر و پر احساس‌تری به کار گرفت. داستان مجموعه هم به نظرم داستان خوب و پرکششی از آب درآمده است. هر چند می‌شود به ستون داستان ایراد وارد کرد. شخصیتی مثل بزرگ آقا که همه چیز را تحت کنترل دارد و امپراطوری خانواده‌ای است. بدون این ستون کل داستان رو هواست و گاهی دنباله‌روی کورکورانه حضرات از جنابش مضحک از آب در می‌آید. به هر روی داستانش به از داستان‌های آب دوغ خیاری معمول این جور مجموعه‌ها است. شخصیت جالب من در این مجموعه شخصیت قباد با بازی شهاب حسینی است. ...
  • گزارش تخلف

رمان «سوفیا پتروونا» به قلم لیدیا چوکوفسکایا و ترجمه خشایار دیهیمی، از مجموعه فرهنگ و ادبیات اروپای شرقی؛ داستان‌های روسی، در ۱۵۹

من قهرمان زن داستانم را نه یک خواهر قرار دادم، ‌ نه همسر‌، نه معشوقه و نه یک دوست‌، بلکه او را نماد دلسپردگی انسان قرار دادم – یک مادر … فقط یک دادگاه است که دوست دارم رمانم را به پیشگاهش عرضه کنم: دادگاه هموطنانم … مخصوصا پیرها‌، آن‌هایی که همان چیزهایی را زیستند که بر سر من و آن زنی آمد که انتخابش کردم تا قهرمان رمانم باشد - سوفیا پتروونا‌، یکی از آن هزارانی که دوروبرم می‌دیدم. (منبع: ایسنا). ...
  • گزارش تخلف

«هندوی شیدا».. از حیث زبان و تکنیک نیز، رمان با درونمایه و مفهوم معنوی خویش تناسب یافته است

از پیچیدگی‌های تعقیدی و متکلف و تصنعی خبری نیست. انواع روایت‌های دوم شخص و اول شخص و دانای کل و … تغییرات زاویه دید و روایت، سادگی همراه با عمق، در سراسر اثر بجا و متناسبند و زبان در سطحی میان شعر و نثر به روانی جاری است و هرچه به انتها نزدیک‌تر می‌شود، در تناسب با وضوح بیشتر شخصیت پروین و شکل‌گیری بیشتر شخصیت ناصر و دستیابی‌اش به عمق افزون‌تر از جان و وجود خویش، شکلی موجزتر و عاطفی‌تر و اثرگذارتر می‌یابد. سعید تشکری شخصیت‌سازی را که بهترین نوعش در تئاتر وجود دارد، در وجه تئاتری خود، چون اندوخته‌ای ارزشمند، اندوخته و در رمان‌هایش از این اندوخته به‌خوبی بهره می‌برد. در این رمان شخصیت‌ها با همه ابعاد ضروری‌شان به‌درستی صیقل خورده‌اند و به رسایی معرفی می‌شوند و چیزی از آنها مبهم یا نامکشوف نمی‌ماند. وجه نمادین نام‌های شخصیت‌ها در این رمان نیز قابل‌تامل است، مانند نام پری برای شخصیت یادشده. پروین، روشن‌ترین ستاره که در واقع یک خوشه ستاره‌ای است برای شخصیتی با خوشه‌ای از صفات روشن معنوی، نرگس برای مادرش، با توجه به مفهوم عمیق نرگس در فرهنگ ملی و اعتقادی ما، و «طلعت» ی که به «طلا» تبدیل شده ...
  • گزارش تخلف

نگاهی کوتاه به رمان «بادام‌های تلخ»، نوشته نسرین قربانی.. 📜یک روایت خانوادگی با طعم خاطره

علی مطلب‌زاده: «وقتی شروع می‌کنی به رفتن و دل کندن، وقتی همه خاطراتت را تو کوله‌ای می‌ریزی، انگار یک جورایی پرنده می‌شوی؛ پرنده‌ای مهاجر که هرگز یک جا بند نمی‌شود و دایم در حال کوچیدن است. آن‌وقت است که به طور غریزی یاد می‌گیری دل به هیچ مکانی نبندی و به کف هر زمینی نوک بزنی و دانه جمع کنی تا گرسنه نمانی. در این صورت است که مفهوم عمیق زندگی را درک می‌کنی؛ لامکان بودن. همه جا بودن و هیچ جایی نبودن. با همه بودن و سرانجام با هیچ کسی نبودن.». راوی «بادام‌های تلخ»، جدیدترین رمان نسرین قربانی، زنی است که سال‌ها قبل مهاجرت کرده و اکنون پس از سال‌ها دوباره به ایران برگشته است. اما «مهاجرت» مساله اصلی قربانی در رمان «بادام‌های تلخ» نیست. او در رمانش به بهانه روایت زندگی‌ تودرتوی آدم‌ها این‌بار به سراغ موضوع «نامادری» رفته، اما در مقابل تصورات رایج از نامادری در ذهن مخاطب و روایت‌های ناخوشایندی که در ذهن اوست، در شخصیت‌پردازی مادر راوی داستان این تفکر اشتباه و وجود استثنا در آن یادآوری کرده و حتی بعضا با اشاره به موقعیت‌هایی عاطفی در برخوردهای این دو شخصیت داستانش سعی در اصلاح چنین ذهنیتی دارد. ...
  • گزارش تخلف

معرفی کتاب/ دون اهو علی قانع.. نشر آموت/ چاپ پنجم/ ۳۵۸ صفحه/ ۲۱۵۰۰ تومان

راوى داستان «اتاق» کودکی پنج ساله است که در اتاقى به دنیا آمده و دنیایی بزرگتر از آن را در زندگی‌اش ندیده است. رمان «اتاق» داستان زندگی مادر و فرزندی است که در اتاقی محبوس شده‌‌اند و فضای اتاق برای مادر سراسر شکنجه است و تنهایی، اما برای جک که غیر از اتاق جایی ندیده شرایط خیلی متفاوت است. تنها زمانی که این دو شخصیت در کنار هم قرار می‌گیرند مخاطب احساس می‌کند با داستانی واقعی روبه‌رو است که روابط انسانی در آن نقش مهمی دارد. نویسنده در صفحات آغازین این کتاب به مرور مخاطب را وارد فضای داستان می‌کند و شرایط را برای او شرح می‌دهد. انتخاب راوی پنج ساله داستان هم در نوع خود شایان ‌توجه است. شاید یکی از دلایل نویسنده برای انتخابش این بوده که حوادث داستان را از ذهن شخصیتی برای مخاطب روایت کند که اطلاعات کافی از دنیای اطرافش ندارد و در بسیاری از موارد نامطمئن و البته صادق است، این‌گونه است که مخاطب درگیر داستان می‌شود و سعی می‌کند خود تصمیم بگیرد و گره‌های داستان را بگشاید. این رمان به یکی از موفق‌ترین آثار داستانی تبدیل شد و توانست جوایز زیادی را از آن خود کند. رمان «اتاق» به فهرست نهایی جایزه ...
  • گزارش تخلف

عتیق رحیمی از ترجمه‌ رمان‌های فارسی‌اش در ایران.. عتیق رحیمی: تابستان سال ١٩٩٨ بود

از فرانسه آمده بودم به تهران، برای ساختن فلم مستندی در مورد مسابقه‌ی فوتبال بین تیم‌های ایران و ایالات متحده‌ی آمریکا. انگار پس از پانزده سال سرگردانی برگشته بودم به سرزمین خودم، به فرهنگ خودم، به زبان خودم. ماهیی بودم در آب. درست همان سال، دو سه ماه پیش از سفرم، نخستین کتابم، ‌خاکستر و خاک، توسط بنگاه نشراتی خاوران در شهر پاریس و به همت ‌بهمن امینی به زبان فارسی به چاپ رسیده بود. چند جلدی را هم با خودم برده بودم تا به دوستان مهربان و فرهیخته‌ای چون فرهاد سبا، خانم معتمد‌آریا و شاد‌روان مجید فرزانه تقدیم کنم؛ که چنان کردم و ایشان هم خواندند، بدون هیچ مشکل دستوری‌ یا نوشتاری‌ و به یک حرف‌، بدون هیچ مشکل زبانی …هر روز، پس از فلمبرداری، با دوستان در کوچه‌ها و جاده‌های شهر تهران قدم می‌زدم. هر قدم واژه بود؛ هر نفس، هجا و هر کوچه، یک داستان. لذت می‌بردم. در خیابان انقلاب با ‌عطش به ‌کتاب‌فروشی‌ها‌ سر می‌زدم و کتاب‌ می‌خریدم. حتا ترجمه‌ی آثار نویسندگان معاصر جهان را، چون کوندرا، داریدا، دولوز … و، همان‌گونه که رولان بارت می‌گفت، فقط برای لذت خوانش این همه نویسندگان بزرگ به زبان مادری‌ام …و ب ...
  • گزارش تخلف

بر کتاب «شرم»، نوشته سیدوحید افتخارزاده. جایی نزدیک سقف

علی براتی گجوان: خوانش هر اثر ادبی الزاما به معنای ماهیت نقدپذیری اثر نیست. خواندن یک داستان در مرحله اول لذت بردن و در مرحله دوم کشف دنیای نویسنده است، کشفی که بر اساس متن اثر و الزاما جغرافیای اثر آفریده شده است. ماهیت اثر در رساندن به جهان داستانی با هر ژانر و سبک اصلی‌ترین مسوولیت نویسنده فرض می‌شود، آنچه خودآگاه و ناخوداگاه آفریده شده است. در قدم اول لذت بردن است که به سوی متن ادبی انسان را می‌کشاند. کشف دنیایی دیگر که دنیای ما است، اما ماحصل تجربیات نویسنده است که در ورای کلمات به ما انتقال پیدا می‌کند. این لذت خواندن در گرفتن پیام نسبت کشف و شهود اثر است که ما را به سمت آن می‌کشاند. «شرم» مجموعه داستان کوتاه سیدوحید افتخارزاده اثر جدیدی در حوزه پیامی و زبانی است که ما را همراه خودش می‌کند. جهان داستانی افتخارزاده پیچیده و مبهم نیست و آدم‌های داستانش نیز ساده و صمیمی هستند و این لذت خواندن اثر را دوچندان می‌کند. داستان اول اثر با طنز گزنده و زیبایش ما را وادار به خوانش بقیه اثر می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

وقتی فیلم کوتاه lmpasse را تماشا می‌کنید چه استنباطی ازآن دارید؟

یک فیلم کوتاه صامت با استناد بر میمک چهره چه شناختی از تم داستان به ما می‌دهد؟ آیا عشقی را که می‌خواهد اتفاق افتد را حس می‌کنید با این ادعا که هر دو طرف کمی سهل انگارند و سست در ابراز علاقه و یا نه اینکه دو نژاد پرستی که با توجه به اعتقادات نژاد پرستانه‌ای که دارند در تگنایی به سر می‌برند که راه نجاتی از آن ندارند؟ آیا عشقی کلا وجود دارد؟ و اگر وجود دارد یک طرفه است؟ فیلم کوتاه lmpasse فیلمی است که با هر بار تماشا وامانده از خود می‌پرسیم سوالاتی را که جوابی نداریم برایش و شاید در اولین تماشا تا به انتهای داستان نرسیده‌ایم فکر می‌کنیم با داستان خطی سر راستی مواجه شده‌ایم که بارها بازگو شده و به تصویر کشیده شده است. اما انتهای فیلم تمامی معادلات ذهنی امان را به هم می‌ریزد و احتیاج پیدا می‌کنیم تا دو باره به فیلم نگاه کنیم و بر میمک چهره‌ی مرد دقیق شویم. فیلمی که به توانایی یک فیلم بلند حرف‌ها دارد برای گفتن. ...
  • گزارش تخلف

فیلمهای کوتاه ایرانی در کن

اعلام اسامی فیلم‌های پذیرفته شده در بخش فیلم‌ کوتاه و بخش سینه فونداسیون کن، سه فیلم ایرانی در بین پذیرفته‌شده‌ها قرار دارند. در بخش سینه فونداسیون، فرشته پرنیان با فیلم «آرام» و حمید احمدی با «در تپه‌ها» در بین ۱۸ فیلم منتخب سینه‌فونداسیون قرار دارند که موفقیت بزرگی برای سینمای ایران است. اما متاسفانه هیچ‌یک از این دو فیلم به نمایندگی از یک دانشگاه ایرانی به سینه فونداسیون راه پیدا نکرده‌اند. «آرام» از فرشته پرنیان که در جشنواره سال گذشته فیلم کوتاه نیز شرکت داشت، از طرف دانشگاه لومیر لیون فرانسه و «در تپه‌ها» از حمید احمدی از طرف مدرسه فیلم لندن شرکت کرده‌اند. «آرام» سومین ساخته فرشته پرنیان بعد از فیلم‌های کوتاه «تولدت مبارک» و «بعد از کلاس» است که در نخستین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه سینه فونداسیون جشنواره کن ۲۰۱۶ به نمایش درخواهد آمد. این فیلم داستان تصمیم یک دختر جوان در یک محیط کاری است و در تهران و با حضور کتایون سالکی، ندا جبرییلی، سعیده آجرلی، نفیسه زارع و پژمان یاوری به عنوان بازیگران ساخته شده است. دیگر آثار این بخش عبارتند از: «زیردریایی» به کارگردانی «مونیا اکل» (آ ...
  • گزارش تخلف