📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


▶داستانک/سرخی. آن روز هوا کمی آشفته بود و گاهی باد خنکی می‌وزید که خبر از باران می‌داد

مادر و مادربزرگ سخت مشغول گفتگوبودند. تند تند شاخه‌های نازک و خشک را می‌شکستند و پیت نفتی که هر بار کمی از آن را روی آتش می‌ریختند و هیزم‌ها جان می‌گرفت و شعله‌های زرد و سرخ در هم می‌پیچیدند. مادر و مادربزرگ خوب می‌دانستند کجا اتش درست کنند، نزدیک دیوار آجری حیاط، دورتر از باغچه و درختها و با فاصله چند متر از حوض آب که ماهی‌های عید را در آن انداخته بودیم. من روی سومین پله ایوان نشسته بودم و به انها و باغچه و حوض که آبی میزد نگاه می‌کردم کتاب زبانم را ورق می‌زدم و خوشحال بودم که انگلیسی یاد گرفته‌ام. اولین سالی بود که کتاب انگلیسی داشتیم و من هر وقت می‌گفتم ^ ها آر یو مادر بزرگ؟ ^ قربان صدقه‌ام می‌رفت و قسم می‌خورد که من دکتر می‌شوم! …. برادرم کنار آتش ایستاده بود، پاچه‌های شلوارش را داده بود بالا و می‌خواند مرغ حنایی گفت: حسنک کجایی؟ من گرسنه‌ام … و مادربزرگ همانطور که سرش را تکان میداد و ش عری زمزمه می‌کرد، تشویقش می‌کرد که تمام درس حسنک را برایش بخواند و گاهی با او همراهی می‌کرد این موقع‌ها صدای قد قد و بع بع بود که فضا را پر می‌کرد … برادرم به آتش نزدیک شد و گفت: اول من اول من مادرج ...
  • گزارش تخلف

…برشت با تئاتر اپیک خود، تئاتری را که به معنای دقیق کلمه دراماتیک است و نظریه‌اش توسط ارسطو صورت‌بندی شده، به چالش می­گیرد

به این دلیل است که برشت نظریه­ ی درام خود را همچون یک تئاتر «نا ارسطویی» معرفی کرده، درست مانند ریمان که هندسه‌ی «نا اقلیدسی» را ارائه کرد. قیاس فوق می‌تواند این واقعیت‌ را آشکار کند که آن‌چه ما با آن روبه‌رو هستیم یک نسبت رقابتی میان شکل‌های مورد بحث درام‌ نیست. ریمان اصل موضوع خطوط موازی را رد کرد؛ آن‌چه که برشت رد می‌کند کاتارسیس ارسطویی­ست، یعنی پالایش احساسات از طریق همذات ­پنداری با تقدیری که بر زندگی قهرمان حاکم است … …. ...
  • گزارش تخلف

◀️ محمد گذر آبادی.. طرح یه واژه‌ی عمومی است برای خلاصه‌ی فیلمنامه

اما سیناپس که خلاصه‌ی طرح نامیده میشه در واقع طرحی یک صفحه‌ای از فیلمنامه است که فقط نقاط اصلی داستان رو شرح میده و روی ساختار تمرکز داره. در ایران از واژه‌ی سیناپس اشتباه استفاده میشه. در واقع چیزی که در ایران بهش میگن سیناپس، طرحی مفصله که ممکن ۳۰ صفحه هم باشه ولی معمولا ۸ تا ۱۲ صفحه است و در انگلیسی بهش میگن تریتمنت. ما بهش پیش نویس فیلمنامه هم میگیم. برای توضیح کامل‌تر یه نگاهی به فرهنگ فیلمنامه بندازید. ...
  • گزارش تخلف

قاسم هاشمی نژاد، جایگاهی والا در فرهنگ و ادب ایران دارد

به جز تالیفات بسیار در حوزه عرفان پژوهی و نقد و بررسی آثار ادبی و سینمایی، او چندین دفتر شعر دارد و مهمتر از آن [دستکم از دید ما اهالی داستان] اینکه مطرحترین رمان پلیسی ایران (فیل در تاریکی) را نوشته. گزارشهای پارسی از متونی کهن چون «کارنامه اردشیر بابکان» و «کتاب ایوب»، و نیز رمان پلیسی مطرح ریموند چندلر (خواب گران) به نوعی خدمت ویژه‌ی هاشمی نژاد به زبان ملی است و پیشنهادهایی برای غنابخشیدن به زبانی است که هویت ما و مایه‌ی وحدت ایرانیان است. هاشمی نژاد به تازگی گزینشی صوتی از متن کلاسیک «طبقات الصوفیه» ارائه کرده که در این نشانی می‌توانید به رایگان بشنوید: ...
  • گزارش تخلف

📖📖📖📖📖📖📖📖سلفی با کتاب 📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖اگر برای تعطیلات نوروز کتاب خاصی مد نظر دارید تا بخوانید یک سلفی با آن کتاب بگیرید و آن را به اک

اکانت جهت ارسال سلفی‌ها: هم که هنوزه تب سلفی گرفتن نخوابیده و هر روزه میلیون‌ها عکس سلفی توی محیط‌های مجازی منتشر میشه. ما ایرانی‌ها هم از این قاعده مستثنی نبودیم و با همه چیز سلفی گرفتیم. اما چیزی که همیشه فقدانش ما بین سلفی‌ها احساس شده سلفی با کتاب هستش. خوبه که با راه اندازی این طرح هم تعداد سلفی‌ها با کتاب رو بیشتر کنیم و هم این عکس‌ها باعث میشه کتاب‌ها به دیگر افراد نیز معرفی بشن و شاید باعثی بشه که بقیه هم برن اون کتابو بخونن و ازش استفاده کنن:) پس به این طرح بپیوندید و سلفی‌های خودتون رو برامون بفرستید با نام شما در کانال منتشر گردند:) منتظریم. ...
  • گزارش تخلف

/معرفی کتاب.. جنایت و مکافات. فئودور داستایفسکی

ماجرای جنایت و مکافات برمدار اندیشه و کردار دانشجویی به نام رادیون راسکلنیکف می‌چرخد. راسکلنیکف دانشجوی رشته‌ی حقوق در دانشگاه سن پترزبورگ است. او از تهیدستی رنج می‌برد، در حالی که بسیار باهوش و کنجکاو است. موضوع رمان در واقع شرح احساسات و اندیشه‌ها و جنایات و تحول افکار و عذابهای روحی راسکلنیکف است. او ناچار می‌شود برای به دست آوردن پول، زن رباخوار را بکشد. پس از ارتکاب جنایت حوادثی رخ می‌دهد و او را وحشتزده می‌کند، ولی او به ترتیبی آثار ظاهری جنایت را از بین می‌برد، اما نمی‌تواند وحشت درونی خودش را نابود کند. کابوس قتل چنان بر روح او سنگینی می‌کند که یکباره آسایش و آرامش او از بین می‌رود. سرانجام ماجرا را به زن جوانی که از ناچاری به بدنامی افتاده، باز می‌گوید. زن جوان با ابراز همدردی از او می‌خواهد که پیش پلیس برود و به قتل خود اعتراف کند. ...
  • گزارش تخلف

بهزاد باباخانی: ◀مشغول کار بر روی یک مجموعه داستان هستم که در مراحل اولیه است

◀به چیزی به عنوان مهمترین آسیب یا معضل داستان نویسی اعتقاد ندارم بلکه به نظرم مجموعه‌ای از عوامل شامل: سانسور؛ مطالعه کم؛ مشکلات معیشتی داستان نویسان که سبب زورآزمایی در حرفه‌های دیگر و اتلاف وقت میشود؛ عدم وجود نقد علمی و بی طرف؛ ضعف پلاتها یا مضامین کلیشه‌ای که خود عامل پایین آمدن تیراژ و فروش داستان ایرانی شده؛ مرام و مسلک‌های قبیله‌ای و هم شهری بازی و لانسه کردن رفیق و دوست به جای افراد مستحق را از جمله عوامل آسیب رسان به ادبیات امروز می‌دانم. ...
  • گزارش تخلف