📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


🎤🎼🎶 … …... توضیحات: 📒📒📒

به گفته‌ مترجم، رمان درباره‌ جاسوسی در دوران جنگ سرد است و همواره یکی از کتاب‌های مطرح این ژانر بوده است. همچنین به قلم فربد، ترجمه‌ رمان «کوکی» نوشته فیلیپ پولمن از سوی ناشر کتاب‌های پریان وابسته به انتشارات کتاب پنجره در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. به گفته‌ مترجم، این اثر در ژانر گوتیک تألیف شده و تنها اثری است که از بین کتاب‌های «روزی روزگاری در شمال»، «آکسفورد لایرا» و «مترسک و خدمتکار» فیلپ پولمن، تا کنون توانسته مجوز نشر بگیرد … مارا به دوستان خود معرفی کنید ...
  • گزارش تخلف

هر چه هم انسان از جهان بیگانه شده باشد خود کشی راه حل نیست

هر چه آدمی که دست به خود کشی زده در خور ستایش باشد، باز هم بسیار دورتر از قدیسان جای دارد. تکه‌ای از سخنرانی یاسوناری کاواباتا در هنگام دریافت جایزه‌ی نوبل ادبی ۱۹۶۸. از مجموعه داستان رقصنده‌ی ایزو/ یاسوناری کاواباتا/ ترجمه رویا طیبی. تهیه و تنظیم برای این کانال: ام البنین ماهر. ماتیکان داستان ...
  • گزارش تخلف

❌خواننده سرشناس پاپ و محمدرضا گلزار در «سلام بمبئی»

«سلام بمبئی» به کارگردانی و نویسندگی قربان محمدپور پروژه‌ی مشترک سینمای ایران و هندوستان است. «سلام بمبئی» ملودرامی عاشقانه است که داستان آشنایی دختری هندی با یک پسر ایرانی را روایت می‌کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر اتفاقات پیچیده‌ای می‌شوند‌. محمدرضا گلزار و بنیامین بهادری خواننده‌ی پاپ از بازیگران ایرانی این فیلم سینمایی هستند. بنیامین بهادری که همکاری‌اش در این پروژه را آغاز کرده است، تصویر بالا 👆 را در صفحه‌ی شخصی‌اش منتشر کرد و در توضیح آن نوشت:. «سلام بمبئی به همراه رضا گلزار عزیز به نویسندگی و کارگردانی آقای قربان محمدپور». ...
  • گزارش تخلف

کتابخانه ابوالحسن نجفی به فرهنگستان زبان

پس از درگذشت استاد ابوالحسن نجفی، عضو پیوسته و مدیر گروه ادبیات تطبیقی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خانوادۀ آن مرحوم کتابخانۀ شخصی وی را به این فرهنگستان اهدا کردند …به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام، کتابخانۀ شادروان نجفی حاوی مجموعه‌ای نفیس و متنوع از کتاب‌های او است که مقرر شده پس از فهرست‌نویسی و دسته‌بندی، در غرفه‌ای به نام او در کتابخانۀ فرهنگستان نگهداری شود …در کتابخانۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی کتابخانۀ شخصی استادان دیگری نیز چون مرحوم استاد جلال‌الدین همایی، زنده‌یاد دکتر احمد تفضلی، شادروان دکتر محمد خوانساری، زنده‌یاد دکتر مصطفی مقربی و مرحوم ماهیار نوابی در غرفه‌های جداگانه و به نام این استادان نگاهداری می‌شود … ماتیکان داستان ...
  • گزارش تخلف

درباره‌ی رمان «دیوار» علیرضا غلامی

امامی، مترجم: رمان «دیوار» را یک نفس خواندم، و این یادداشت را در حالی می‌نویسم که عملا در حال خفه شدن هستم. حسابی در تمام وجودم رسوخ کرد (از امتیازات یک نوشته‌ی خوب) …ای کاش در فهرست «با احترام» ‌ها نام ناباکوف هم بود، چون نویسنده‌ی «دیوار» به بهترین وجه توصیه‌ی او را (جزئیات را نوازش کنید) به کار برده.. ایجاز، غیراحساساتی بودن، فضاسازی، شیطنت‌های ظریف، طنز تلخ، همه و همه «دیوار» را به یک رمان برجسته و خواندنی تبدیل کرده است. درباره‌ی «دیوار» علیرضا غلامی. وفی، نویسنده: تا رمان را گرفتم همان موقع شروع کردم. در همان بیست سی صفحه‌ی اول نفسم گرفت. کتاب به دردناکی خود جنگ بود. خواندن را متوقف کردم و دوباره فردا صبح از سر گرفتم و این دفعه دیگر نتوانستم دل بکنم. تا آخر رفتم.. ...
  • گزارش تخلف

نصرالدین بهاروند: داستان تاجیه. به شیوه اول شخص نوشته شده

جاهائی به واگویه و جاهائی به تک‌گوئی درونی تبدیل شده و نثر داستان یکدست نیست. بیشتر جاها رد پای نویسنده مشهود است و به جای اینکه راوی حرف بزنه، نویسنده داره میگه. نمی‌دونم شایدم بشه در قالب خاطره گنجوند این داستان رو، الا ماشالا تغییر راوی مشهوده. داستان در مورد زنی است که با حمله عراقی‌ها پا به فرار می‌ذارن ولی دختر خانواده از ترس میره در انباری قایم میشه که بهتر بود مثلا از روی شجاعت بره اسلحه‌ها رو از انبار بیاره واسه مقابله با دشمن و اون موقع به شهادت برسه. برای من قابل لمس نبود گفته‌های نویسنده چرا که من جزو همون دهه هفتادیا هستم که جنگ رو ندیدم و شمائی که دیدین باید طوری روایت کنین که ماهام برامون قابل لمس بشه این چیزا و اگه قابل درک هم بوده واسه قدرت قلم نویسنده نبوده واسه این بوده که در سریال‌های تلویزیونی نظیرش رو دیدیم. چرا مرد باید از دیدن زن ناراحت و عصبانی بشه به جای اینکه شرمنده شه؟. خو زده یکی از اعضای خانواده رو کشته، دو قورت و نیمه‌شم باقیه؟ 😳. بیمارستان صحرایی چی هست؟. ...
  • گزارش تخلف

زهرا بهلولی شعفی: با سلام خدمت نویسنده گرامی خانم رضوی زاده ودوستان گرامی

داستان ناحیه روایتی از جنگ است وتاثیر روانی ان بر روی مادری که راوی داستان است. روایتی از اشغال خرمشهر ودخترانی که فرصت فرار از انان دریغ شد …. تاجیه دختر سیزده ساله‌ای که در زیززمین یا انباری منزلش پنهان شده وهمانجا میماند و بقیه افراد خانواده را پدر که نامش بدبع است؛ نجات میدهد. صحنه فرار ازپشت بام صحنه سازی مبهمی دارد. اگر فرصت داشته‌اند. بام به بام فرار کنند. پس امکان نجات تاجیه هم بوده. وشاید به خاطر همین شتاب است که راوی کینه هنسرش را به دل میگیرد. بدیع مردی متعصب است که راوی اقرار میکند، با همان صدای خشن صحبت میکند. ...
  • گزارش تخلف

نسرین قربانی: هشت سال جنگ، خاطرات تلخ زیادی را در ذهن کسانی ثبت کرد که در آن دوره زندگی می‌کردند و حتا هنوز بعد از سال‌ها صدای آژی

پنهان شدن در زیر زمین‌ها و هر لحظه هراس این که چه خواهد شد. حجله هایی که مدام سر هر کوی و برزن و میدانی بود. نسل دهه‌ی هفتاد این صحنه‌ها را حس و درک نکردند و چه بهتر. اما برای مایی که دیدیم. لرزیدیم. ناخن بر پوست کشیدیدم و گاه از سر ترس گریستیم، اگرچه در شهر‌های جنوبی نبودیم، اما بعضی صحنه‌ها غیر قابل درک است. این مسلم که تجربه‌ی همه‌ی موارد در زندگی امری محال است و می‌دانیم آن چه که حس، لمس و درک شود، به بهترین شکلی با خون انسان عجین خواهد شد و اگر روزی بخواهد روی کاغذ بیاورد، به بهترین شکلی انجام می‌دهد. برای حس عمیق واقعه‌ای که در زمان وقوع به هر شکلی نبودیم، می‌توانیم با وام گرفتن از فیلم‌ها و نوشته‌های متعدد در آن زمینه‌ی به خصوص، خود را به آن زمان بکشانیم. نوشته‌های احمد غلامی. ...
  • گزارش تخلف

نازلی گلچهره حسینی: داستان تاجیه، از نظر طرح و پیرنگ داستان کاملیست. داستانی حسی و قابل باور

اما مشکل داستان در فرم روایت است. دیالوگها برای دادن اطلاعات به مخاطب اورده شده است. به همین علت پخته نیست. عجولانه نوشته شده و نویسنده خواسته سریع به اصل مطلب برسد. دیالوگها نیاز به بازنویسی دارند. برای ایجاد حس و همراه کردن مخاطب ابتدا مخاطب باید شخصیتها را بشناسد و بعد با حس انها درگیر شود. دیدن بدیع در ان وضعیت چه احساسی در زن به وجود اورد؟ به اینصورت و از طریق رفتار و دیالوگ با زن همراه میشویم. داستان دارای یک صحنه است و این از نقاط قوت کار است که نویسنده میتواند از اجزای دیگر فضا نیز در ملموس کردن صحنه پردازی بهره ببرد (فضای بیمارستان صحرایی، بوها و صداها و رنگها) با تشکر از خانم رضوی زاده ...
  • گزارش تخلف