ماتیکانداستان 📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani ماتیکانداستان ۱۳:۵۷ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ 📢محل جدید نشست ماتیکان داستان: مشهد، چهارراه دکترا، ابن سینای۶. ☕️کافه کتاب سلام 📙پنجشنبهها ساعت ۵ تا ۷ عصر. ماتیکانداستان ۱۳:۵۵ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ فیلمنوشت «آینه» ساخته آندری تارکوفسکی👇👇👇 ماتیکانداستان ۱۳:۵۳ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ معبد لاک پشت در شیراز نقد میشود ماتیکانداستان ۱۳:۳۱ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ پرویز جاهد: فیلم «بروکلین» با موضوع مهاجرت نامزد چند جایزه اسکار است یک درام عاشقانه، خوشساخت اما شیک با پایانی نه چندان باورپذیر. ماتیکانداستان ۱۳:۲۵ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ رژیسور سعید تشکری پس از پنج سال چاپخش میشود matikandastan@ ماتیکانداستان ۱۳:۲۴ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ سوره مهر منتشر میکند. «رژیسور» سعید تشکری پس از پنج سال سعید تشکری از آماده انتشار شدن رمان تازهای از خود با عنوان رژیسور پس از پنج سال خبر داد. به گزارش ماتیکان داستان به نقل از خبرنگار مهر، سعید تشکری نویسنده و نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که به تازگی رمان «هندوی شیدا» را روانه بازار کتار کرده است انتشار رمان دیگری از خود پس از پنج سال انتظار برای انتشار توسط انتشارات سوره مهر خبر داد …تشکری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: رمانی با عنوان رژیسور را در سال ۱۳۸۸ نوشتم که در واقع جلد اول از سهگانه من درباره روشنفکران مشهد در صد ساله اخیر است که با تم ادبیات شهری نوشته شده است. گفته تشکری داستان این رمان که داستانی عاشقانه است به ماجرای حمله و به توپ بستنن حرم رضوی توسط ارتش روسیه تزاری باز میگردد که در پس زمینه آن داستانی عاطفی درباره دلدادگی یک مترجم زبان فارسی در دانشگاه سن پطرزبورگ با نام نینا با یک ژنرال روس با عنوان ردکو روایت میشود. رمان در کنار دو اثر دیگر تشکری با عنوان «پاریس پاریس» و «مفتون و فیروزه» سه گانه سعید تشکری درباره جغرافیای و فضای زیست روشنفکری شهر مشهد در دوران هجوم ارتش روسیه تزاری به ایران و نیز دوران پهلوی ر ... ماتیکانداستان ۱۳:۱۲ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ 📝محمد گذرآبادی.. ✅مانی حقیقی در آلمان حرف جالبی زده گفته فیلمهای ایرانی از دو سرمشق پیروی میکنند: سینمای مینیمال عباس کیارستمی و درامهای اجتماعی اصغر فرهادی. اما من (مانی حقیقی) میخواستم با فیلم اژدها وارد میشود، راه سومی برای سینمای ایران باز کنم!. می خواهم این حرف را بهانه کنم و نکتهای را در بارهی سبک شخصی در نویسندگی و کارگردانی فیلم گوشزد کنم: رسیدن به یک سبک و شیوهی منحصربفرد و شخصی در فیلمسازی هرگز عملی آگاهانه و برنامه ریزی شده نیست. وقتی برخورد خاص یک نویسنده یا کارگردان با مواد و مصالح و فردیت و جهان بینی وی با هم جمع میشود حاصلش یک سبک و بیان متمایز و شخصی است. این فرایند نه زورکی است و نه برنامه ریزی شده و عمدی بلکه چنان ریشه هایی در ناخودآگاه مولف دارد که خود او را نیز غافلگیر و متعجب میکند و معمولا مخاطبین و منتقدین اند که این سبک و بیان (صدای) شخصی را تشخیص میدهند! تلاش آگاهانه و عمدی برای متمایز و متفاوت بودن تقریبا همیشه نتیجهای جز ادا و اطوار و خودنمایی ندارد. ✔️. کانال انجمن ماتیکان داستان. ... ماتیکانداستان ۱۲:۵۴ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ روز درگذشت؛ مجموعه داستانی از بهمن بابائی ماتیکانداستان ۱۲:۵۲ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ درباره «روز در گذشت»؛ نخستین کتاب بهمن بابایی «روز درگذشت» نخستین اثر داستانی بهمن بابائی منتشر شد؛ این اثر شامل ۶ فصل (فاقد ارتباط زنجیرهای) متناظر به انتخاب سبک روایی ویژهای است.. به گزارش ماتیکان داستان به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «روز درگذشت» با فصل «گاهی اگر …» آغاز میشود که اجمالا معرف نظام کلی حاکم بر داستان است … «گاهی، اگر …»، «اما … چه!»، «با خودش»، «یا شاید …»، «آن یکی در؛» و «ناگهان» عناوین فصول ۶ گانه این اثر را تشکیل میدهند.. در کتاب «روز در گذشت» استفاده از تکنیک داستان در داستان را گاه به عرصه اعتبار و ذهنیت راوی و گاه در حوزه حوادث داستانی و به عینیت مشاهده میکنیم. راوی این اثر اگرچه از به چشم و گوش رساندن جزئیترین اوصاف و عطف توجه به موجزترین ظرایف منظر فروگذار نمیکند، اما همزمان منفعل نیست و ترکیب خلاقانهای به دست میدهد.. «روز درگذشت» حکایت بندبازی با زبان طنز و تناقض روی لبه تلخ و غمانگیز واقعیت است. فرجام داستان این اثر به نوعی مقارن با امید و یا ناشی از نوعی خوشباشی ناشی از فراموشی است.. در پشت جلد این کتاب چنین میخوانیم: «روز در گذشت نه انعکاس ملایم یک اتفاق معمولی، که ترجمان روایی ... ماتیکانداستان ۱۲:۱۹ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ ماجراهای سرقت ادبی!.. «کتاب تو را هم سرقت کردهاند؟» انگار که آن روز زیبا بود روز زیبای جایزه ادبی اصفهان که هم کتاب او برتر شد و هم من و هر دو در لابی هتل نشسته بودیم و جوایز هم را مقایسه میکردیم. گفتم که نه و شیرین انگار که در تمام مدت این چهار سال خود شنوندهای نداشته باشد بی اینکه سلامی بکند کل ماجرای مان را تعریف کرد برای او و او هر لحظه سرخ و سرختر شد و گفت که عجب سناریوی!!!!! تو این را کتاب کردهای نسرین؟ گفتم که آره منتظر فصلهای نهایی آن هستم. گفت که اما کتاب من را دزدیدند. اسامی آدمها را تغییر داده وبا کمی دستکاری و گذاشتن یک اسم دیگر به روی آن مجوز آن هم آمده و ناشر بخاطر پول زیادی که گرفته برای هزینه چاپ زیر بار حرفهای من نمیرود و به یک جا هم که مراجعه کردهام به دادم نمیرسد. و رسما گفتند که توارد است و ….. گیج رفتم و انگار داشتم خواب میدیدم. گفتم اما پشت سر شما یک رزومه پر بار است!!!! ... ماتیکانداستان ۱۲:۱۹ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ همایش بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی ۵ اسفند در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با حضور جمعی از اساتید برگزار میشود ماتیکانداستان ۱۲:۱۹ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ دیلی تلگراف| «روهان سیلوا» کارشناس و مشاور پیشین صنعت نشر: سایت «آمازون» نابودگر صنایع کوچک نشر است و باید مشمول نظارت بر صنایع رق در تعجبم که چطور دولت و مقامات نظارت بر امور رقابتی به آمازون اجازه میدهند به این روش کار خود را ادامه دهد؛ روشی که در درون ناشران کوچک نفوذ کرده و آنها را وامیدارد تا چارهای جز معامله با این سایت فروش کتاب را نداشته باشند. درباره نابودی رقابت آزاد و نابودی صنایع کوچک چشمانمان را بستهایم. دولت انگلستان درباره ایجاد یک رقابت سالم و موثر در صنعت نشر ضعیف عمل کرده است. با این وجود مقامات «آمازون» از پاسخ به اظهارات «سیلوا» خودداری کردهاند. ... ماتیکانداستان ۱۲:۰۷ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ شید که نویسنده را با آنچه نمینویسد بشناسید نه با آنچه مینویسد بنابراین توصیف مکان و ریخت و لباس شخصیت، اگر در شناساندن شخصیتها نقش نداشته باشد، ملال آور میشود. یک نکته دیگر این است که شخصیتهای رمانهای ما، تنوع ندارند؛ به این معنی که میتوانیم به راحتی آنها را طبقه بندی کنیم. نویسندگان ما نمیتوانند شخصیتهای خودویژه خلق کنند یعنی شخصیت هایی که خودشان باشند و دیگری را تکرار نکنند …انجمن ماتیکان داستان. ... ماتیکانداستان ۱۲:۰۷ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ آسیبشناسی ادبیات ایران به روایت حسین پاینده یک نکته که درباره رمان فارسی وجود دارد این است که اکثر ما درباره نویسندگان قدیمی رمان، اتفاق نظر داریم. اما همین که چند دهه جلوتر میآییم، این اتفاق نظر درباره آثار از بین میرود و معتقدیم که رمان ایرانی، آنچه که باید باشد تا بدرخشد، نیست. متاسفانه ما در این زمینه دارای فرهنگی هستیم که در آن انتقاد موجب بروز خصومت میشود. نویسنده عالم و دانشمند، از نقد اثرش استقبال میکند چرا که شاید بتواند داستانش را با استفاده از نقدهایی که به کارش میشود، تعدیل کند. مگر سیمین دانشور نبود که گفت کسی حق ندارد کتاب «آتش خاموش» را دوباره چاپ کند؟ دانشور بعد از چاپ این کتاب، معتقد بود که کارش خوب نبوده و گفت داستان هایم مزخرف بوده است. در فرهنگ ما چنین رویکردی کمتر دیده میشود. به همین دلیل من از بردن نام رمانهای ضعیف معذورم چون در جلسات پیشین نقد و بررسی کتاب که قبلا برگزار شده، نام برخی رمانها را بردم و این مساله ایجاد دردسر کرد …باید این سوال را مطرح کنم که چه عاملی باعث شده که رمان ایرانی، آن قدر که باید بدرخشد، درخشش نداشته باشد؟ این موضوع از نظر من ۷ دلیل دارد که همان آسیبهای ادبیات داستانی ما ه ... ماتیکانداستان ۱۱:۳۵ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ طبقه حاکم «دولتآبادی» را نماینده روشنفکر ایرانی میکند.. خب من این نمونه مثالی را قبول ندارم نمونه مثالی من نیما، هدایت، ساعدی، براهنی، گلشیری، شاملو و خیلیهای دیگر هستند. شما نگاه کنید به آثار دولتآبادی و رفتار او در مصاحبههای گذشتهاش. آثارش خالی از فرم است و به قول گلشیری آثارش گرفتار ایدئولوژی رئالیسم سوسیالیستی است و این تفکر در طول تاریخش همیشه نمونهی مثالی پوپولیسم بوده است. دولتآبادی یکی از معروفترین نویسندههایی است که تودهگرایی را وارد ادبیات ما کرد. چه کسی سود میبرد؟ ناشر آثارش، خودش و طبقهی نیمهحاکم. او همراه کتابش عکس فدایتشوم با طبقهی حاکم میگیرد و میشود نمونهی مثالی روشنفکر ایرانی، یعنی خط میکشد به تمام جریان روشنفکریی که در صد سال اخیر آهستهآهسته پا گرفته بود. اما آیا توده به جز اینکه در آثار دولتآبادی ستایش میشود چیز دیگری نصیبش شده است؟ اگر شده چرا توده هر سال افزایش یافته به جای اینکه کم شود؟ ... ماتیکانداستان ۱۱:۳۴ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ داستانک/. کدخدای گاوها. نویسنده: حسن شیردل من از بچگی گوسالهام را دوست داشتم. بیشتر وقتها میرفتم و در طویله کنارش میخوابیدم وقتی که بزرگ شدو برای خودش گاوی شد؛ آغوش که نداشت اما شکم گوشت آلویش انقدر گرم و نرم بود که من آرام باشم. آرام بخوابم. مدتی بود شکمش تکان میخورد. شبها انگار شکمش پسم میزد. یک چیز از شکم گاو میزد توی سرم و آن خواب آرام را ازمن میگرفت. ماده گاو طویله مان گوساله داشت توی شکمش مثل گاو همسایه مان. دیگر نمیشد کنارش خوابید هر که در خانه بود خندید. مسخرهام کرد. ... ماتیکانداستان ۱۰:۵۱ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ روزهای پرکار بانوی نویسنده دو رمان جدید نسرین قربانی با عنوانهای «مردی که دوست میداشتم» و «بادامهای تلخ» توسط انتشارات کتابسرای تندیس و نشر برکه راهی بازار شده است …به گزارش ماتیکان داستان به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نسرین قربانی در سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شد. وی کار نویسندگی را از سال ۸۲ با نوشتن داستانهای کوتاه در روزنامه اعتماد آغاز کرد و مجموعه داستان «خانه پدری» نخستین اثر اوست که از سه داستان تشکیلشده است. او در روزهای گذشته دو رمان «مردی که دوست میداشتم» و «بادامهای تلخ» را روانه بازار کرد تا تعداد رمانهایش به عدد هفت برسد. قربانی در توضیح رمان «مردی که دوست میداشتم» اظهار کرد: این کتاب جریان سیال ذهن یک زن است که رفتن پدر، تأثیرات بدی بر زندگیاش میگذارد چراکه پسازاین اتفاق، دائما با پدری خیالی که ساخته ذهنش است صحبت میکند. علاوه بر این، مادر تفکرات یک زندگی زنسالار را برایش ایجاد کرده و باعث شده تا از مردها متنفر باشد و فکرهایی در ذهنش ایجاد شود. وی ادامه داد: تفکرات ذهنی پروانه، شرایطی را ایجاد کرده تا به همسر خود شک کند و این فکر ایجاد شود که زن دیگری در زندگی همسرش است. داس ... ماتیکانداستان ۲۲:۴۸ ۱۳۹۴/۱۲/۰۳ دم عیدی به گردگیری و چیدمان فکرمان بپردازیم …. کارگاه مهارتآموز تفکر نقادانه در باشگاه اندیشه توصیه به تسهیلگران و مربیان فلسفه برای کودک. انجمن ماتیکان داستان. ماتیکانداستان ۲۲:۴۲ ۱۳۹۴/۱۲/۰۳ ✅ محمدحسن شهسواری ضمن حمایت از فهرست اصلاحطلبان، از عضویت خود در کمپین چسب زخم خبرداد متن گفتگوی ایلنا با شهسواری:. ماتیکانداستان ۲۲:۰۸ ۱۳۹۴/۱۲/۰۳ باید به بودنمان شک کنیم! سناپور: آنها که یادداشتهای مرا در انتخابات ۹۲ و چند انتخابات پیش از آن خوانده بودند، لابد یادشان هست که پیشنهاد مشارکت کرده بودم. طبعا در سال ۹۲ وضعیت سیاسی و شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مسئلهی پیچیدهتری بود و تصمیمگیری هم دشوار بود برای آنها که اعتراضها و نظراتی دربارهی دورههای قبل داشتند …این دوره به نظرم واجد پیچیدگیهای دیگری است (مثل نحوهی برخورد با رد صلاحیتهای گسترده)، اما به هر حال صحنهی سیاسی روشنتر و تصمیمگیری برای شرکتکردن یا نکردن در آن، آسانتر است. من که در آن دوره هم شرکت کردهام، و دیگران را هم به مشارکت دعوت کرده بودهام، طبیعی است که بگویم برای تکمیل آن پروژه (که روی کار آمدن آدمهای معتدلتر و حذف جریان و آدمهای تندرو از صحنهی سیاست است) در انتخابات اخیر هم شرکت میکنم و باز هم دوستان همسلیقه و همنظر را به شرکت دعوت میکنم. این جا و در این یادداشت نمیخواهم از این موضوع حرف بزنم، که به نظرم به قدر کافی روشن است و تحلیل و نظرات زیادی در تایید یا رد آن نوشته شده، که من هم چیزی به آنها بعید است بتوانم اضافه کنم … …. اینجا میخواهم بیشتر روی صحبت ... ‹ 260 261 262 263 264 265 266 ›
ماتیکانداستان ۱۳:۵۷ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ 📢محل جدید نشست ماتیکان داستان: مشهد، چهارراه دکترا، ابن سینای۶. ☕️کافه کتاب سلام 📙پنجشنبهها ساعت ۵ تا ۷ عصر.
ماتیکانداستان ۱۳:۳۱ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ پرویز جاهد: فیلم «بروکلین» با موضوع مهاجرت نامزد چند جایزه اسکار است یک درام عاشقانه، خوشساخت اما شیک با پایانی نه چندان باورپذیر.
ماتیکانداستان ۱۳:۲۴ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ سوره مهر منتشر میکند. «رژیسور» سعید تشکری پس از پنج سال سعید تشکری از آماده انتشار شدن رمان تازهای از خود با عنوان رژیسور پس از پنج سال خبر داد. به گزارش ماتیکان داستان به نقل از خبرنگار مهر، سعید تشکری نویسنده و نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که به تازگی رمان «هندوی شیدا» را روانه بازار کتار کرده است انتشار رمان دیگری از خود پس از پنج سال انتظار برای انتشار توسط انتشارات سوره مهر خبر داد …تشکری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: رمانی با عنوان رژیسور را در سال ۱۳۸۸ نوشتم که در واقع جلد اول از سهگانه من درباره روشنفکران مشهد در صد ساله اخیر است که با تم ادبیات شهری نوشته شده است. گفته تشکری داستان این رمان که داستانی عاشقانه است به ماجرای حمله و به توپ بستنن حرم رضوی توسط ارتش روسیه تزاری باز میگردد که در پس زمینه آن داستانی عاطفی درباره دلدادگی یک مترجم زبان فارسی در دانشگاه سن پطرزبورگ با نام نینا با یک ژنرال روس با عنوان ردکو روایت میشود. رمان در کنار دو اثر دیگر تشکری با عنوان «پاریس پاریس» و «مفتون و فیروزه» سه گانه سعید تشکری درباره جغرافیای و فضای زیست روشنفکری شهر مشهد در دوران هجوم ارتش روسیه تزاری به ایران و نیز دوران پهلوی ر ...
ماتیکانداستان ۱۳:۱۲ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ 📝محمد گذرآبادی.. ✅مانی حقیقی در آلمان حرف جالبی زده گفته فیلمهای ایرانی از دو سرمشق پیروی میکنند: سینمای مینیمال عباس کیارستمی و درامهای اجتماعی اصغر فرهادی. اما من (مانی حقیقی) میخواستم با فیلم اژدها وارد میشود، راه سومی برای سینمای ایران باز کنم!. می خواهم این حرف را بهانه کنم و نکتهای را در بارهی سبک شخصی در نویسندگی و کارگردانی فیلم گوشزد کنم: رسیدن به یک سبک و شیوهی منحصربفرد و شخصی در فیلمسازی هرگز عملی آگاهانه و برنامه ریزی شده نیست. وقتی برخورد خاص یک نویسنده یا کارگردان با مواد و مصالح و فردیت و جهان بینی وی با هم جمع میشود حاصلش یک سبک و بیان متمایز و شخصی است. این فرایند نه زورکی است و نه برنامه ریزی شده و عمدی بلکه چنان ریشه هایی در ناخودآگاه مولف دارد که خود او را نیز غافلگیر و متعجب میکند و معمولا مخاطبین و منتقدین اند که این سبک و بیان (صدای) شخصی را تشخیص میدهند! تلاش آگاهانه و عمدی برای متمایز و متفاوت بودن تقریبا همیشه نتیجهای جز ادا و اطوار و خودنمایی ندارد. ✔️. کانال انجمن ماتیکان داستان. ...
ماتیکانداستان ۱۲:۵۲ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ درباره «روز در گذشت»؛ نخستین کتاب بهمن بابایی «روز درگذشت» نخستین اثر داستانی بهمن بابائی منتشر شد؛ این اثر شامل ۶ فصل (فاقد ارتباط زنجیرهای) متناظر به انتخاب سبک روایی ویژهای است.. به گزارش ماتیکان داستان به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «روز درگذشت» با فصل «گاهی اگر …» آغاز میشود که اجمالا معرف نظام کلی حاکم بر داستان است … «گاهی، اگر …»، «اما … چه!»، «با خودش»، «یا شاید …»، «آن یکی در؛» و «ناگهان» عناوین فصول ۶ گانه این اثر را تشکیل میدهند.. در کتاب «روز در گذشت» استفاده از تکنیک داستان در داستان را گاه به عرصه اعتبار و ذهنیت راوی و گاه در حوزه حوادث داستانی و به عینیت مشاهده میکنیم. راوی این اثر اگرچه از به چشم و گوش رساندن جزئیترین اوصاف و عطف توجه به موجزترین ظرایف منظر فروگذار نمیکند، اما همزمان منفعل نیست و ترکیب خلاقانهای به دست میدهد.. «روز درگذشت» حکایت بندبازی با زبان طنز و تناقض روی لبه تلخ و غمانگیز واقعیت است. فرجام داستان این اثر به نوعی مقارن با امید و یا ناشی از نوعی خوشباشی ناشی از فراموشی است.. در پشت جلد این کتاب چنین میخوانیم: «روز در گذشت نه انعکاس ملایم یک اتفاق معمولی، که ترجمان روایی ...
ماتیکانداستان ۱۲:۱۹ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ ماجراهای سرقت ادبی!.. «کتاب تو را هم سرقت کردهاند؟» انگار که آن روز زیبا بود روز زیبای جایزه ادبی اصفهان که هم کتاب او برتر شد و هم من و هر دو در لابی هتل نشسته بودیم و جوایز هم را مقایسه میکردیم. گفتم که نه و شیرین انگار که در تمام مدت این چهار سال خود شنوندهای نداشته باشد بی اینکه سلامی بکند کل ماجرای مان را تعریف کرد برای او و او هر لحظه سرخ و سرختر شد و گفت که عجب سناریوی!!!!! تو این را کتاب کردهای نسرین؟ گفتم که آره منتظر فصلهای نهایی آن هستم. گفت که اما کتاب من را دزدیدند. اسامی آدمها را تغییر داده وبا کمی دستکاری و گذاشتن یک اسم دیگر به روی آن مجوز آن هم آمده و ناشر بخاطر پول زیادی که گرفته برای هزینه چاپ زیر بار حرفهای من نمیرود و به یک جا هم که مراجعه کردهام به دادم نمیرسد. و رسما گفتند که توارد است و ….. گیج رفتم و انگار داشتم خواب میدیدم. گفتم اما پشت سر شما یک رزومه پر بار است!!!! ...
ماتیکانداستان ۱۲:۱۹ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ همایش بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیرالدین طوسی ۵ اسفند در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با حضور جمعی از اساتید برگزار میشود
ماتیکانداستان ۱۲:۱۹ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ دیلی تلگراف| «روهان سیلوا» کارشناس و مشاور پیشین صنعت نشر: سایت «آمازون» نابودگر صنایع کوچک نشر است و باید مشمول نظارت بر صنایع رق در تعجبم که چطور دولت و مقامات نظارت بر امور رقابتی به آمازون اجازه میدهند به این روش کار خود را ادامه دهد؛ روشی که در درون ناشران کوچک نفوذ کرده و آنها را وامیدارد تا چارهای جز معامله با این سایت فروش کتاب را نداشته باشند. درباره نابودی رقابت آزاد و نابودی صنایع کوچک چشمانمان را بستهایم. دولت انگلستان درباره ایجاد یک رقابت سالم و موثر در صنعت نشر ضعیف عمل کرده است. با این وجود مقامات «آمازون» از پاسخ به اظهارات «سیلوا» خودداری کردهاند. ...
ماتیکانداستان ۱۲:۰۷ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ شید که نویسنده را با آنچه نمینویسد بشناسید نه با آنچه مینویسد بنابراین توصیف مکان و ریخت و لباس شخصیت، اگر در شناساندن شخصیتها نقش نداشته باشد، ملال آور میشود. یک نکته دیگر این است که شخصیتهای رمانهای ما، تنوع ندارند؛ به این معنی که میتوانیم به راحتی آنها را طبقه بندی کنیم. نویسندگان ما نمیتوانند شخصیتهای خودویژه خلق کنند یعنی شخصیت هایی که خودشان باشند و دیگری را تکرار نکنند …انجمن ماتیکان داستان. ...
ماتیکانداستان ۱۲:۰۷ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ آسیبشناسی ادبیات ایران به روایت حسین پاینده یک نکته که درباره رمان فارسی وجود دارد این است که اکثر ما درباره نویسندگان قدیمی رمان، اتفاق نظر داریم. اما همین که چند دهه جلوتر میآییم، این اتفاق نظر درباره آثار از بین میرود و معتقدیم که رمان ایرانی، آنچه که باید باشد تا بدرخشد، نیست. متاسفانه ما در این زمینه دارای فرهنگی هستیم که در آن انتقاد موجب بروز خصومت میشود. نویسنده عالم و دانشمند، از نقد اثرش استقبال میکند چرا که شاید بتواند داستانش را با استفاده از نقدهایی که به کارش میشود، تعدیل کند. مگر سیمین دانشور نبود که گفت کسی حق ندارد کتاب «آتش خاموش» را دوباره چاپ کند؟ دانشور بعد از چاپ این کتاب، معتقد بود که کارش خوب نبوده و گفت داستان هایم مزخرف بوده است. در فرهنگ ما چنین رویکردی کمتر دیده میشود. به همین دلیل من از بردن نام رمانهای ضعیف معذورم چون در جلسات پیشین نقد و بررسی کتاب که قبلا برگزار شده، نام برخی رمانها را بردم و این مساله ایجاد دردسر کرد …باید این سوال را مطرح کنم که چه عاملی باعث شده که رمان ایرانی، آن قدر که باید بدرخشد، درخشش نداشته باشد؟ این موضوع از نظر من ۷ دلیل دارد که همان آسیبهای ادبیات داستانی ما ه ...
ماتیکانداستان ۱۱:۳۵ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ طبقه حاکم «دولتآبادی» را نماینده روشنفکر ایرانی میکند.. خب من این نمونه مثالی را قبول ندارم نمونه مثالی من نیما، هدایت، ساعدی، براهنی، گلشیری، شاملو و خیلیهای دیگر هستند. شما نگاه کنید به آثار دولتآبادی و رفتار او در مصاحبههای گذشتهاش. آثارش خالی از فرم است و به قول گلشیری آثارش گرفتار ایدئولوژی رئالیسم سوسیالیستی است و این تفکر در طول تاریخش همیشه نمونهی مثالی پوپولیسم بوده است. دولتآبادی یکی از معروفترین نویسندههایی است که تودهگرایی را وارد ادبیات ما کرد. چه کسی سود میبرد؟ ناشر آثارش، خودش و طبقهی نیمهحاکم. او همراه کتابش عکس فدایتشوم با طبقهی حاکم میگیرد و میشود نمونهی مثالی روشنفکر ایرانی، یعنی خط میکشد به تمام جریان روشنفکریی که در صد سال اخیر آهستهآهسته پا گرفته بود. اما آیا توده به جز اینکه در آثار دولتآبادی ستایش میشود چیز دیگری نصیبش شده است؟ اگر شده چرا توده هر سال افزایش یافته به جای اینکه کم شود؟ ...
ماتیکانداستان ۱۱:۳۴ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ داستانک/. کدخدای گاوها. نویسنده: حسن شیردل من از بچگی گوسالهام را دوست داشتم. بیشتر وقتها میرفتم و در طویله کنارش میخوابیدم وقتی که بزرگ شدو برای خودش گاوی شد؛ آغوش که نداشت اما شکم گوشت آلویش انقدر گرم و نرم بود که من آرام باشم. آرام بخوابم. مدتی بود شکمش تکان میخورد. شبها انگار شکمش پسم میزد. یک چیز از شکم گاو میزد توی سرم و آن خواب آرام را ازمن میگرفت. ماده گاو طویله مان گوساله داشت توی شکمش مثل گاو همسایه مان. دیگر نمیشد کنارش خوابید هر که در خانه بود خندید. مسخرهام کرد. ...
ماتیکانداستان ۱۰:۵۱ ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ روزهای پرکار بانوی نویسنده دو رمان جدید نسرین قربانی با عنوانهای «مردی که دوست میداشتم» و «بادامهای تلخ» توسط انتشارات کتابسرای تندیس و نشر برکه راهی بازار شده است …به گزارش ماتیکان داستان به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نسرین قربانی در سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شد. وی کار نویسندگی را از سال ۸۲ با نوشتن داستانهای کوتاه در روزنامه اعتماد آغاز کرد و مجموعه داستان «خانه پدری» نخستین اثر اوست که از سه داستان تشکیلشده است. او در روزهای گذشته دو رمان «مردی که دوست میداشتم» و «بادامهای تلخ» را روانه بازار کرد تا تعداد رمانهایش به عدد هفت برسد. قربانی در توضیح رمان «مردی که دوست میداشتم» اظهار کرد: این کتاب جریان سیال ذهن یک زن است که رفتن پدر، تأثیرات بدی بر زندگیاش میگذارد چراکه پسازاین اتفاق، دائما با پدری خیالی که ساخته ذهنش است صحبت میکند. علاوه بر این، مادر تفکرات یک زندگی زنسالار را برایش ایجاد کرده و باعث شده تا از مردها متنفر باشد و فکرهایی در ذهنش ایجاد شود. وی ادامه داد: تفکرات ذهنی پروانه، شرایطی را ایجاد کرده تا به همسر خود شک کند و این فکر ایجاد شود که زن دیگری در زندگی همسرش است. داس ...
ماتیکانداستان ۲۲:۴۸ ۱۳۹۴/۱۲/۰۳ دم عیدی به گردگیری و چیدمان فکرمان بپردازیم …. کارگاه مهارتآموز تفکر نقادانه در باشگاه اندیشه توصیه به تسهیلگران و مربیان فلسفه برای کودک. انجمن ماتیکان داستان.
ماتیکانداستان ۲۲:۴۲ ۱۳۹۴/۱۲/۰۳ ✅ محمدحسن شهسواری ضمن حمایت از فهرست اصلاحطلبان، از عضویت خود در کمپین چسب زخم خبرداد متن گفتگوی ایلنا با شهسواری:.
ماتیکانداستان ۲۲:۰۸ ۱۳۹۴/۱۲/۰۳ باید به بودنمان شک کنیم! سناپور: آنها که یادداشتهای مرا در انتخابات ۹۲ و چند انتخابات پیش از آن خوانده بودند، لابد یادشان هست که پیشنهاد مشارکت کرده بودم. طبعا در سال ۹۲ وضعیت سیاسی و شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مسئلهی پیچیدهتری بود و تصمیمگیری هم دشوار بود برای آنها که اعتراضها و نظراتی دربارهی دورههای قبل داشتند …این دوره به نظرم واجد پیچیدگیهای دیگری است (مثل نحوهی برخورد با رد صلاحیتهای گسترده)، اما به هر حال صحنهی سیاسی روشنتر و تصمیمگیری برای شرکتکردن یا نکردن در آن، آسانتر است. من که در آن دوره هم شرکت کردهام، و دیگران را هم به مشارکت دعوت کرده بودهام، طبیعی است که بگویم برای تکمیل آن پروژه (که روی کار آمدن آدمهای معتدلتر و حذف جریان و آدمهای تندرو از صحنهی سیاست است) در انتخابات اخیر هم شرکت میکنم و باز هم دوستان همسلیقه و همنظر را به شرکت دعوت میکنم. این جا و در این یادداشت نمیخواهم از این موضوع حرف بزنم، که به نظرم به قدر کافی روشن است و تحلیل و نظرات زیادی در تایید یا رد آن نوشته شده، که من هم چیزی به آنها بعید است بتوانم اضافه کنم … …. اینجا میخواهم بیشتر روی صحبت ...