📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


مانی حقیقی و سبک خاص «سردرگمی تماشاگر» در سینمای ایران

مانی حقیقی در نشست خبری «اژدها وارد می‌شود» در جشنواره فیلم برلین گفته که در این فیلم هدف او تحریف و معنازدایی از تاریخ ایران و ابهام‌آفرینی برای تماشاگران بوده است …انجمن ماتیکان داستان.
  • گزارش تخلف

«شش دیوار» منتشر شد

کتاب «شش دیوار» حاصل دو سال نوشتن داستانی بلند در ۸۷ صفحه است که به همت انتشارات هزاره ققنوس به چاپ رسیده. حسن شیردل، نویسنده این کتاب پیش از این، در کارنامه خود کسب عنوان برگزیده جایزه‌های متعدد داستان از جمله جشنواره شب‌های شهریور، جشنواره دانشگاه علامه امینی، جشنواره داستان قدس رضوی و برگزیده کتاب سال برای «زمین ناله می‌کند» و برگزیده دوسالانه برای کتاب «ماه درمیدان مین» را داراست. «شش دیوار» نخسنین داستان مستقل و آزاد این نویسنده است که کوشیده تجربه هایی در فرم ارائه دهد. شیردل می‌گوید: سالها منتظر مجوز این کتاب بودم. تمام تلاشم را کرده‌ام که نوع داستان گویی خودم را ارائه بدهم و نمی‌دانم خواننده‌ام قصه را کجا می‌بیند. لذت ایرانی بودن داستان را مراقبت کرده‌ام. هرچه فکر می‌کنم می‌بینم برای حرف‌های اولیه درباره خواندن کتاب فقط می‌توانم همان متن پشت جلد کتاب را بگویم و بس. متن پشت جلد:. «وقت سر بریدن است. ...
  • گزارش تخلف

آوای اکو. به مناسبت درگذشت امبرتو اکو

حاج‌دایی: امبرتو اکو کسی است که تزها، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌هایش را طوری تنظیم می‌کند که انگار یک داستان پلیسی نوشته است و رمان‌هایش راطوری می‌نویسد که انگار متنی پژوهشی نگاشته است. او پژوهش‌گری روایت‌گر و رمان نویسی محقق است: «من هر صفحه از مقالاتم را دست کم ده بار نوشته‌ام، درست مثل هر برگ از رمان‌هایم.». نوشتن رمان را خیلی دیر شروع کرد: «آدم برای این‌که بتواند در دنیای وحشتناکی مثل دنیای ما زندگی کند، باید یا کتابی بنویسد و یا بچه‌ای پس بیندازد.» در سنین نزدیک به پنجاه سالگی: «رولان بارت گفته بود همیشه دلش می‌خواسته یک کار خلاقانه بکند که هیچ‌گاه برایش پیش نیآمد و زودتر از آن مرد، ولی من به طور تصادفی شروع به نوشتن رمان کردم. رمان به من اجازه داد به شیوه‌ای حرف بزنم که در مقالاتم نمی‌توانستم. در مقاله باید به تعاریف حتی تعریف‌های موقت میدان داد و از ابهام دوری کرد، حال آن‌که داستان طالب ابهام است. در مقاله قطعیت هست، ولی داستان جنبة پرسشی دارد و حقیقت را در تعلیق نگه می‌دارد و خواننده تفسیر خود را خواهد داشت، تفسیری که به تأویل زبان رمان ارتباط دارد و نه به موجودیت نویسنده.» به باور ...
  • گزارش تخلف

اة وجودی هویت و اجتماع است: «یادمان باشد مردم بینوایی که مثلا دختر‌بچه‌ای

را به آتش می‌کشند، اگر به جهان کتاب، آموزش و تبادل‌نظر دست‌رسی داشتند، چه بسا این کار را نمی‌کردند.» به باور اکو گوهر ذاتی ادبیات در ما جاری است و این گوهر را می‌توان در قالب عادت‌های فرهنگی و گرایشات اجتماعی پیدا کرد، چرا که ادبیات به ما پذیرش سرنوشت و مرگ را می‌آموزد و این حقیقت را به ما یادآور می‌شود که قهرمانان داستان، و ما آدم‌های معمولی، نمی‌توانیم از سرنوشت خود رها شویم؛ چرا که سال‌ها، خواه از سرضعف ویا از عدم بصیرت، نادانسته به طرف آن گام برداشته‌ایم. در رمان «آونگ فوکو»، که نوشتن آن هشت سال طول کشید، اکو ما را در برابر این پرسش‌ها قرار می‌دهد: آیا معنا جهان‌شمول است یا نسبی است و یا مصنوعی؟ آیا با ایمان ارتباط دارد؟ آیا ایمان واقعیت را مهندسی می‌کند و یا به عکس واقعیت است که شکل‌دهندة ایمان است؟ آیا ایمان و باورهای ما یک زندان است که در آن اسیریم و یا شکلی است از آزادی نهانی؟ چه قدرتی ما را به ایمان به چیزی وا می‌دارد؟ اگر ماهیت چیزی پنهان باشد با پشت‌کار می‌توان آن را افشا کرد و یا صرفا در شبکه‌ای تودرتو از دال و مدلول‌ها، بی‌هیچ هدف واقعی، سرگردان خواهیم شد؟ آیا راز باور در ...
  • گزارش تخلف

رمان‌ها.. نام گل سرخ (۱۹۸۰) [۷] (ترجمه‌شهرام طاهری) آن

ک نام گل (ترجمه رضا علی‌زاده؛ انتشارات روزنه، ۱۳۹۴). آونگ فوکو (۱۹۸۸) [۸] (ترجمه رضا علی‌زاده؛ انتشارات روزنه، ۱۳۹۰). جزیره روز گذشته (۱۹۹۴) [۹] (ترجمه فریده مهدوی دامغانی -نشر پیکان). بائودولینو (۲۰۰۰) [۱۰] (ترجمه رضا علی‌زاده؛ انتشارات روزنه، ۱۳۸۶). مشعل جادویی ملکه لوانا (۲۰۰۴) [۱۱]. گورستان پراگ [۱۲] ترجمه فریبا ارجمند؛ انتشارات روزنه، ۱۳۹۲. شماره صفر (۲۰۱۵). برخی از آثار فلسفی. اثر گشوده (۱۹۶۲). ...
  • گزارش تخلف

امبرتو اکو، نشانه شناس و رمان نویس ایتالیایی درگذشت

امبرتو اکو (به ایتالیایی: Umberto Eco) (زاده ۵ ژانویه ۱۹۳۲-درگذشته ۱۹ فوریه ۲۰۱۶) نشانه‌شناس، فیلسوف، متخصص قرون وسطی، منتقد ادبی و رمان‌نویس ایتالیایی بود. اکو پس از گرفتن مدرک دکترا در دانشگاه تورینو، در دانشگاه‌های میلان، فلورانس، بولونیا و کولژ دو فرانس تدریس کرده‌است …اومبرتو اکو بیشتر به رمان‌نویس معروف است. درحالی‌که او در وهلهٔ اول یک نشانه‌شناس و فلسفه‌دان است و در برابر بیش از ۴۰ کتاب علمی و صدها مقاله، تنها ۵ رمان نوشته‌است. وی یکی از مهمترین و پرکارترین اندیشمندان و روشنفکران دنیای معاصر له شمار می‌رفت و از جمله مهمترین زبان‌شناسان و نشانه‌شناسان ساختارگرا بود. اکو از طرفداران گفتگوی میان شرق و غرب است، از هواداران افزایش ارتباطات و فهم متقابل در محیط بین‌المللی است و علاقهٔ زیادی به زبان بین‌المللی اسپرانتو دارد …اکو مدتی رئیس دانشکدهٔ انسان‌شناسی دانشگاه بولونیا بود. او همچنین متن‌های آکادمیک فراوانی درزمینهٔ فلسفه، نشانه‌شناسی و نقد ادبی و کتاب‌هایی برای کودکان نوشت. سیارک ۱۳۰۶۹ به نام اوست. از میان پیشروان نشانه‌شناسی جدید و ساختارگرایی ادبی، اکو و ژولیا کریستوا رمان‌نو ...
  • گزارش تخلف

- هنر به هیچ وجه حاصل بازی خر د نیست، هوای خاصی است که ما تنفس می‌کنیم

- وجود هنرمند در اثرش باید چون وجود خداوند در آفرینش، همه جا حس شود اما به چشم نیاید.. - به نظر من والاترین و مشکل‌ترین دستاورد هنر خنداندن، گریاندن، به هوس انداختن و بر سر خشم آوردن دیگران نیست بلکه ارائه همان کاری است که طبیعت انجام می‌دهد، یعنی وجودمان را سرشار از شکفتن می‌کند. در واقع ویژگی اصلی زیباترین آثار هنری همین است. در ظاهر آرام و متین اما غیر قابل ادراک‌اند. از کتاب فن داستان نویسی/ ترجمه‌ی محسن سلیمانی/تهران – امیر کبیر/چاپ پنجم ۱۳۸۶. تهیه و تنظیم: ام البنین ماهر. ماتیکان داستان ...
  • گزارش تخلف

تقریبا تا دم دمای صبح از صدا نیفتاد، و آنوقت بود که زندانبان صداهای تاپ تاپ و خش خش را از بالای پله‌ها شنید و رفت بالا و دید که نا

می‌گفت از کوکائین بوده، نه از ویسکی؛ چون هیچ سیاهی سعی نمی‌کند خودش را بکشد مگر اینکه حسابی کوکائین زده باشد، چون سیاهی که حسابی کوکائین زده باشد دیگر سیاه نیست … «آن آفتاب لب بام». داستانهای یوکناپاتافا. ویلیام فاکنر. ترجمهٔ علی بهروزی. ماتیکان داستان ...
  • گزارش تخلف

فارس| حاتمی‌کیا: برای سکان‌داران فرهنگ متاسفم/ آقایان با زبان دیپلماسی حرف می‌زنند نه فرهنگ

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان «بادیگارد» در مراسم قدردانی خانواده شهدا از او گفت:. 🔹فیلم من تعریف محافظ و بادیگارد است که این روزها در عالم فرهنگ و مدیران فرهنگی متأسفانه شاهد بادیگارد هستیم نه محافظ. 🔹وقتی می‌بینم سکان‌داران جریان فرهنگی و جشنواره با جهالت جواب می‌دهند و پاسخگو نیستند متوجه این امر که بیشتر بادیگارد هستند تا محافظ می‌شوم. 🔹وقتی در جشنواره به امثال من ضربه می‌زنند یعنی به جریان این بچه‌ها که پشت سر من می‌آیند ضربه می‌زنند. 🔹من برای این آقایان متأسفم که با کلمات بازی می‌کنند و با زبان دیپلماسی و وزارت خارجه حرف می‌زنند نه زبان فرهنگ. ...
  • گزارش تخلف

ویژه| رادیو زمانه: هم‌زمان با پایان مهلت آتش بس در سوریه جایزه صلح «اریش ماریا رمارک» به علی احمد سعید اسبر (آدونیس)، مهم‌ترین شاع

دبیرخانه جایزه صلح «اریش ماریا رمارک» در بیانیه‌ای اعلام کرده که این جایزه را به‌دلیل تلاش آدونیس برای جدایی دین از دولت و برابری جنسیتی زن و مرد در جهان اسلام به آدونیس تقدیم می‌کند. او که در واقع علی احمد سعید اسبر نام دارد در سال ۱۹۴۷ به جای «علی»، نام «آدونیس» را برای خودش برگزید. او درباره تجربه تغییر نامش گفته است: «احساس می‌کردم که عمیقا بی‌دین شده‌ام.» همچنین به گفته آدونیس جنگ سوریه یک جنگ نیابتی‌ست با مزدورانی در هر دو سو و هدف آن هم تسلط بر خاورمیانه است و ربطی به آزادیخواهی و سکولاریسم در جهان عرب ندارد. او می‌گوید: «از من نخواهید در این جنگ از یک طرف پشتیبانی کنم. من از هر دو طرف بیزارم. انقلاب در جهان عرب فقط هنگامی به ثمر می‌رسد که دین از سیاست جدا باشد.». ...
  • گزارش تخلف

پاییز پدر سالار. زندگینامه‌ی یک دیکتاتور امریکایی مرکزی در کشور نا معلومی از منطقه کاراییب است

در واقع ,این ,قصه‌ی ,,جانوران قدرت,,است ,قصه‌ی انسانها هایی ست که قدرت ,انها را به تباهی می‌کشد,مسخ می‌کند …. اری,قدرت ,انگاه که در یک تن متراکم شد ,دیوانه می‌کند ,کور می‌کند و این پدیده یی ست کنونی ,با این همه ,نماد همه اعصار دیکتاتور زده. گارسیا مارکز, ,,پاییز پدر سالار,, را گویی که جز ء جزء از خلاصه مهیب‌ترین جنون‌ها و توحش ها,بلاهت‌ها و مضحکه‌ها ,بیهودگی هاو عجزها,سفاکی‌ها و قساوتهای موجود در همه‌ی استبدادهای سیاه تاریخ ,خلق کرده است و این همه را ,با مایه‌های نیرومندی از طنز و خوف ,از وهم و مالیخولیا, در امیخته است …. دیکتاتور او را جابجا در جغرافیای امروز و در تاریخ دیروز می‌توان یافت ,گاه شولای اسیایی بر تن دارد,گاه جامه‌ی امریکایی لاتین …. به هر صورت ,او موجود ناشناخته یی نیست ,محصول اشکار جهالت ,خشونت و درجه‌ی فزاینده یی از بیرحمی ست که یک انسان,هنگامی که شرایط ,او را بر تارک قدرت می‌نشاند ,به ان دست می‌یابد … ...
  • گزارش تخلف

داستانک/. فاصله.. جشن تولد صد سالگی پیرمرد بود

او فارغ از هیاهوی میهمانان خودخوانده، گوشه اتاق دراز کشیده و به سقف گنبدی خانه قدیمی‌اش نگاه می‌کرد. فرزندان زهواردررفته پیرمرد خاطرات رنگی و سیاه و سفید او را به نوبت با آب و تاب تعریف می‌کردند. خاطراتی که دیگران روایتی دیگر از آن را به یاد داشتند. هر خاطره‌ای که کمتر به یاد بقیه بود، هیجان راوی را بیشتر می‌کرد. پسری یازده ساله با بیحوصلگی رو به یکی از پسران پیرمرد کرده و گفت: پدر بزرگ رمز وای فای اینجا چنده؟!. حسین شعیبی. ماتیکان داستان ...
  • گزارش تخلف