ماتیکانداستان 📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ کلمات.. نویسنده: ژان پل سارتر.. مترجم: امیر جلال الدین اعلم ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ کلمات.. نویسنده: ژان پل سارتر.. مترجم: امیر جلال الدین اعلم آموزگاران ما، پیشتر از آن که خود به بالندگی برسیم، آنهایی بودند که برای ما، چیزی تازه و بنیادین را به ارمغان آوردند. آنها راه ابداع شگردهای نوین ادبی و هنری را میدانستند. آنها به شیوه هایی در اندیشه دست یافتند که با تجدد ما مطابق بود، چنین شد، که مشکلات راه با اشتیاق مبهم مان، هم اندازه شد. حالا میدانیم که برای هنر، و حتی برای حقیقت، تنها یک ارزش وجود دارد: «سرسلسله بودن» … سارتر برای ما چنین بود (دست کم به مدت بیست و پنج سال از زمان آزادی فرانسه). در آن روزها، چه کسی به جز سارتر میتوانست حرف تازهای بزند؟ به جز او چه کسی راههای تازهی اندیشه را به ما آموخت؟. ژیل دلوز … …. ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ در دفاع از روشنفکران.. نویسنده: ژان پل سارتر.. مترجم: رضا سید حسینی ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ در دفاع از روشنفکران.. نویسنده: ژان پل سارتر.. مترجم: رضا سید حسینی کتاب کوچکی که در سال ۱۹۷۲ زیر عنوان در دفاع از روشنفکران منتشر شد، محتوی سه سخنرانی است ژان پل سارتر در سال ۱۹۶۵ در توکیو و کیوتو ایراد کرده است. یک کتاب اساسی دیگر نیز که برای نخستین بار در ۱۹۲۷ منتشر شده بود در ۱۹۷۵ سه سال پس از انتشار کتاب سارتر برای دومین بار تجدید چاپ شد، خیانت روشنفکران اثر ژولین بندا (۱۸۶۷-۱۹۵۶) بود. با اینکه این دو کتاب از دو دیدگاه کاملا متباین نوشته شده است (زیرا چنانکه میدانیم سارتر دارای دید اگزیستانسیالیستی و چپی است و بندا نوعی دید مذهبی دارد)، اما تعریفی که از خیانت روشنفکر به دست میدهند تقریبا به هم نزدیک است و آن خیانت به آرمان روشنفکری است که عبارت است از کلیتهای جهانی و ارزشهای جاودانه از قبیل حق و عدالت و آزادی و این خیانت ولو به خاطر دفاع از نظم و قانون یا میهن باشد یا سازشکاری مصلحت اندیشانه، در هر حالت خیانت به آن کلیت جاودانه است. ژولین بندا میگوید: «انسان هایی که وظیفه شان دفاع از ارزشهای جاودانه و بی غرضانه، مانند عدالت و عقل است و من روشنفکرشان مینامم، به نفع سودهای عملی به این وظیفه شان خیانت کردهاند.». و سارتر نیز ضمن برشمردن آنچه ب ... ماتیکانداستان ۱۳:۲۰ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ بیست و یک داستان از نویسندگان معاصر فرانسه.. عکس از:.: ابوالحسن نجفی ماتیکانداستان ۱۳:۲۰ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ بیست و یک داستان از نویسندگان معاصر فرانسه.. عکس از:.: ابوالحسن نجفی تنوع و غنای ادبیات معاصر فرانسه را از همین مقدار اندک میتوان دریافت. دیدگاهها گوناگون و سبکها بسیار متفاوت است و مترجم کوشیده است تا تفاوت سبکها را در ترجمه منعکس کند …ماجراها همه ظاهرا در سطح زندگی روزمره میگذرد: دیداری زودگذر میان یک زن و مرد که گویی برای ایجاد زندگی مشترک به هم رسیدهاند؛ عشق طولانی و خاموش زنی به مردی و گرفتن انتقام از پسر بی گناه آن مرد؛ مردی که یار را نزدیک خود دارد و به دنبال او گرد شهر میگردد؛ پیوند دوستی میان یک سرباز روس و یک سرباز فرانسوی بی آنکه زبان همدیگر را بفهمند؛ اختلاف نظر و جدایی دردناک میان یک زن و شوهر ایرلندی بر سر آزادی و استقلال کشورشان؛ جان کندن تدریجی سه تن در زندان در شب پیش از تیرباران شدن؛ چگونه مردی که پس از دیدن پیروزی شر بر خیر به غلط میپندارد که حق با شر است و فراموش میکند که جبر زندگی انسان مبارزه با بدی است ولو این مبارزه به شکست بینجامد؛ خوش بودن مردی در اتاقی و رانده شدنش از آن جا و همواره دنبال آن اتاق گشتن؛ تباه شدن زندگی معلمی که درس خصوصی میدهد …ماجراها گاهی از سطح زندگی روزمره فراتر میرود: هتلی که قصد کشتن مهمانانش دا ... ماتیکانداستان ۱۳:۱۹ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ سنگر و قمقمههای خالی.. نویسنده: بهرام صادقی.. عکس از: ماتیکانداستان ۱۳:۱۹ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ سنگر و قمقمههای خالی.. عکس از:. صادقی و هوالحی. با کمال شعف به اطلاع دوستان و آشنایان. می رساند که بهرام صادقی زنده است …بله، زنده و حی و حاضر، همان طور که بود: بلند و باریک و با چشمهای مهربان؛ اما زهر خندی بر لب. اصلا شوخی کرده است، با همهی ما. مگر از پس ۱۳۴۶ حتی از همان ۴۰، سال چاپ ملکوت، همین کارها را نمیکرد، با تو، یا با هر کس؟ – پیغام میگذاشت که: «حتما حتما ببینمت، کار واجبی است.». روز و ساعت و حتی جای دقیق وعده را هم متذکر شده بود: «همان میز که سه کنج طرف راست فیروز است.». بعد هم نمیآمد، یک هفتهای هیچ جا نمیآمد، گاهی حتی ماهی هیچ کس نمیدیدش، به هرجا هم که سر میزدیم، بی فایده بود. بالاخره روزی در جایی پیدایش میشد. ... ماتیکانداستان ۱۲:۵۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ فراخوان جشنواره نویسندگی جیم👇👇👇 ماتیکانداستان ۱۲:۴۸ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ نامزدهای واو مشخص شدند.. بوی برف / شهلا شهابیان/ انتشارات ققنوس..۲ روضه نوح / حسن محمودی/ نشر ثالث.۳. سارق چیزهای بی ارزش/ پیام ناصر /نشر مرکز.۴. سوتیکده سعادت، پرشین فامیلز، دات کام/ آذردخت بهرامی/ نشر چشمه.۵. صفورای مرگ/ مرتضی فخری /ناشر: مولف.۶. فیلها/شاهرخ گیوا/ نشر ققنوس.۷. کافورپوش/ عالیه عطایی/ نشر ققنوس.۸. گورچین/ شهره احدیت/انتشارات نگاه.۹. گهواره مردگان/ مهدی بهرامی/ نشر پیدایش.۱۰. ملاقات با سوسک/ مرتضی نظریزاده کرمانی/ انتشارات هیلا. ... ماتیکانداستان ۱۲:۴۴ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ✅ تاز ه های نشر: پرندگان میروند در پرو میمیرند.. ✍ رومن گاری.. ▶️ ماتیکانداستان ۱۲:۲۵ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ «ازگوربرخاسته» (The Revenant) با کارگردانی الخاندرو گونزالس ایناریتو و بازی دیکاپریو، جوایز بفتا را درو کرد … ماتیکانداستان ۱۲:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ فیلم کوتاه: لحظه قطعی-کارگردان: حامدبقاییان--برگزیده بخش مستند نهمین دوره جشنواره ۱۰۰ لحظه قطعی.mp4 ( 5.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام ماتیکانداستان ۱۲:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ فیلم کوتاه: لحظه قطعی-کارگردان: حامدبقاییان--برگزیده بخش مستند نهمین دوره جشنواره ۱۰۰. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ماتیکانداستان ۱۱:۵۸ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ نویسنده نگو، اسم اش است کارگر ناشر نسرین ارتجایی: دو سال و نیم گذشت تا به این باور برسم که نود درصد از داستان نویسان واقعی شدهاند کارگر ناشر ان و کارشناسان ادبی آنها. آهسته آهسته، نوشتن داستان کوتاه را کنار گذاشته و به رمان نویسی روی آوردهاند و اثر آنها چه ضعیف باشد و نیمه قوی یا قوی، خیلی خیلی زود به مرحله ظهور و تولد چاپی میرسند و بعد هم اگر چیزی باشد که بتوان روی تجارت آن حساب کرد، که یعنی اگر مطابق میل عامه مردم کوچه و بازار باشد و خارج از اوج تکنیک و شگردهای داستان نویسی نوین، بسیار عالی معرفی و نقد میشوند و بعد هم ردیف میکنند اسم چند تایی از آنها را در میان نامزدهای یک یا چند جایزه ادبی!!!! و عملا دیگر تابع ذهن و خلاقیت خود نیستند و شدهاند کارگر البته بسیار کم حقوق دفاتر نشر. نکته جالب این که، این روزها، راه، راه بسیار هموار و بی سنگلاخ و بی گذر از هفت خوان رستم شده است برای کتاب اولیها. آنها رمان مینویسند و بزودی کار آنها میرود برای گرفتن مجوز. و نکته جالبتر آن که، هر آدمی که در شاعری، نقاشی، فیلم سازی شکست خورده است، به نوشتن رمان روی آورده است و از همه مهمتر در حالی که درصدی از نویسندگان دیگر با سابقه ... ماتیکانداستان ۱۱:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ مهدی یزدانی خرم: انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب در وضعیت فعلیاش یک اشتباه بزرگ خواهد بود ماتیکانداستان ۱۱:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ مهدی یزدانی خرم – دبیر گروه ادبیات هفته نامه صدا: انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب در وضعیت فعلیاش یک اشتباه بزرگ خواهد بود. شاید تاملی بیشتر و انتظار برای به سرانجام رساندن این پروژه در سالهای آینده و یافتن راهکارهایی برای اینکه ریزش بازدیدکنندهگان به حداقل برسد کار درستتری باشد تا اینکه به هر قیمتی شهرداری و پیمانکاراناش بخواهند این مکان ناآماده را محل برگزاری بزرگترین فروشگاه کتاب موقت ایران بکنند. تجربهی این چند سال نشان داده که بهترین تصمیم موقت بازگشت نمایشگاه به مکان اولاش و انتظار برای پایان پروژهی باغ کتاب تهران است. متولیان نباید فراموش کنند که بسیاری از بازدیدکنندهگان این نمایشگاه دانشآموزان و کودکانی هستند که برای خرید کتابهای کمکدرسی (که این خود یکی از بلایای نمایشگاه است و بحثی دیگر میطلبد) و کودک و نوجوان به این مکان میآیند. آیا فکری برای مدیریت این حجم نوجوان در آن بیابان کردهاند؟ آیا فکر نمیکنند بسیاری از خانوادهها احتمالا اجازه نمیدهند تا فرزندانشان به چند کیلومتر بعد بهشتزهرا برای خرید کتاب راهی شوند؟ این دست مسائل بسیار زیاد هستند و جدی. باید امیدوار بود که اشتباه چند سال گذشته یعنی انتخاب مصلی ... ماتیکانداستان ۱۱:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ …به بهانه حافظ. ایوب بهرام وقتی به گذشته برمی گردم وخاطرات گذشته رو مرور میکنم میبینم یک چیز هایی آن وقتها بود که الان نیست؛ مثل قصهها ومتلهای بزرگترها که بچهها گوش به زنگ بودند کی وقتش میرسد که بنشینند و با جان ودل گوش کنند. حالا این قصهها یا از دل شاهنامه بیرون میآمد یاهمان قصههای ادبیات شفاهی ماست که کم هم نیست گفته میشد. بچهها دورتادور مادربزرگ مینشستند وعزیزترین بچهها کسی بود که به مادربزرگ قصه گو نزدیکتر بود. مادربزرگ هم همان نقال بی نام ونشانی بود که بار ادبیات داستانی من وما را به دوش میکشید. یادم میآید پدر بزرگ وقتی سهراب کشته میشد گریه میکرد، انگار یه جورهایی همدرد رستم میشد و خودش را وارث درد سهراب میدانست و بچهها گوش میدادند که آخر، کار «آدم بده» به کجا ختم میشد. قهرمان داستان پدر بزرگ ومادربزرگ عین خود آنها صاف وصمیمی بود و به دل مینشست. خوب که دقت میکنم میبینم آنها بین خود تقسیم کار کرده بودند. قصههای حماسی مال پدربزرگ و قصههای خانوادگی و بزمی مال مادر بزرگ؛ یه قرار داد نانوشته. حالا به خودمان برمی گردم خیلی زمان ازآن روزها گذشته. ... ماتیکانداستان ۱۱:۳۸ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ فراخوان جشنواره داستان آیات.. جشنواره ملی داستان قرآنی آیات. داستان کوتاه در دو بخش ۱: آزاد. شامل بیان مفاهیم و مضامین قرآنی در داستان با توجه به نیازهای روز جامعه از جمله: سبک زندگی قرآنی، ترویج فرهنگ نماز، معاد و تجسم اعمال، آزادگی، عدالت خواهی، مثبت اندیشی، ظلم و مصادیق آن، اعتدال و میانه روی، کسب روزی حلال، همسرداری، تمثیلهای قرآنی و ….۲ - ویژه. سوره مبارکه یس قلب قرآن. مهلت ارسال اثر تا ۹۴/۱۱/۳۰. و از طریق: info انجمن ماتیکان داستان حمایت و ما را به داستان نویسان و دوستداران داستان معرفی کنید. ... ماتیکانداستان ۱۱:۲۴ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ کانال انجمن ماتیکان داستان. داستان نویسان و دوستداران داستان …ارتباط با مدیر کانال ‹ 274 275 276 277 278 279 280 ›
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ کلمات.. نویسنده: ژان پل سارتر.. مترجم: امیر جلال الدین اعلم آموزگاران ما، پیشتر از آن که خود به بالندگی برسیم، آنهایی بودند که برای ما، چیزی تازه و بنیادین را به ارمغان آوردند. آنها راه ابداع شگردهای نوین ادبی و هنری را میدانستند. آنها به شیوه هایی در اندیشه دست یافتند که با تجدد ما مطابق بود، چنین شد، که مشکلات راه با اشتیاق مبهم مان، هم اندازه شد. حالا میدانیم که برای هنر، و حتی برای حقیقت، تنها یک ارزش وجود دارد: «سرسلسله بودن» … سارتر برای ما چنین بود (دست کم به مدت بیست و پنج سال از زمان آزادی فرانسه). در آن روزها، چه کسی به جز سارتر میتوانست حرف تازهای بزند؟ به جز او چه کسی راههای تازهی اندیشه را به ما آموخت؟. ژیل دلوز … …. ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۲ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ در دفاع از روشنفکران.. نویسنده: ژان پل سارتر.. مترجم: رضا سید حسینی کتاب کوچکی که در سال ۱۹۷۲ زیر عنوان در دفاع از روشنفکران منتشر شد، محتوی سه سخنرانی است ژان پل سارتر در سال ۱۹۶۵ در توکیو و کیوتو ایراد کرده است. یک کتاب اساسی دیگر نیز که برای نخستین بار در ۱۹۲۷ منتشر شده بود در ۱۹۷۵ سه سال پس از انتشار کتاب سارتر برای دومین بار تجدید چاپ شد، خیانت روشنفکران اثر ژولین بندا (۱۸۶۷-۱۹۵۶) بود. با اینکه این دو کتاب از دو دیدگاه کاملا متباین نوشته شده است (زیرا چنانکه میدانیم سارتر دارای دید اگزیستانسیالیستی و چپی است و بندا نوعی دید مذهبی دارد)، اما تعریفی که از خیانت روشنفکر به دست میدهند تقریبا به هم نزدیک است و آن خیانت به آرمان روشنفکری است که عبارت است از کلیتهای جهانی و ارزشهای جاودانه از قبیل حق و عدالت و آزادی و این خیانت ولو به خاطر دفاع از نظم و قانون یا میهن باشد یا سازشکاری مصلحت اندیشانه، در هر حالت خیانت به آن کلیت جاودانه است. ژولین بندا میگوید: «انسان هایی که وظیفه شان دفاع از ارزشهای جاودانه و بی غرضانه، مانند عدالت و عقل است و من روشنفکرشان مینامم، به نفع سودهای عملی به این وظیفه شان خیانت کردهاند.». و سارتر نیز ضمن برشمردن آنچه ب ...
ماتیکانداستان ۱۳:۲۰ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ بیست و یک داستان از نویسندگان معاصر فرانسه.. عکس از:.: ابوالحسن نجفی تنوع و غنای ادبیات معاصر فرانسه را از همین مقدار اندک میتوان دریافت. دیدگاهها گوناگون و سبکها بسیار متفاوت است و مترجم کوشیده است تا تفاوت سبکها را در ترجمه منعکس کند …ماجراها همه ظاهرا در سطح زندگی روزمره میگذرد: دیداری زودگذر میان یک زن و مرد که گویی برای ایجاد زندگی مشترک به هم رسیدهاند؛ عشق طولانی و خاموش زنی به مردی و گرفتن انتقام از پسر بی گناه آن مرد؛ مردی که یار را نزدیک خود دارد و به دنبال او گرد شهر میگردد؛ پیوند دوستی میان یک سرباز روس و یک سرباز فرانسوی بی آنکه زبان همدیگر را بفهمند؛ اختلاف نظر و جدایی دردناک میان یک زن و شوهر ایرلندی بر سر آزادی و استقلال کشورشان؛ جان کندن تدریجی سه تن در زندان در شب پیش از تیرباران شدن؛ چگونه مردی که پس از دیدن پیروزی شر بر خیر به غلط میپندارد که حق با شر است و فراموش میکند که جبر زندگی انسان مبارزه با بدی است ولو این مبارزه به شکست بینجامد؛ خوش بودن مردی در اتاقی و رانده شدنش از آن جا و همواره دنبال آن اتاق گشتن؛ تباه شدن زندگی معلمی که درس خصوصی میدهد …ماجراها گاهی از سطح زندگی روزمره فراتر میرود: هتلی که قصد کشتن مهمانانش دا ...
ماتیکانداستان ۱۳:۱۹ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ سنگر و قمقمههای خالی.. عکس از:. صادقی و هوالحی. با کمال شعف به اطلاع دوستان و آشنایان. می رساند که بهرام صادقی زنده است …بله، زنده و حی و حاضر، همان طور که بود: بلند و باریک و با چشمهای مهربان؛ اما زهر خندی بر لب. اصلا شوخی کرده است، با همهی ما. مگر از پس ۱۳۴۶ حتی از همان ۴۰، سال چاپ ملکوت، همین کارها را نمیکرد، با تو، یا با هر کس؟ – پیغام میگذاشت که: «حتما حتما ببینمت، کار واجبی است.». روز و ساعت و حتی جای دقیق وعده را هم متذکر شده بود: «همان میز که سه کنج طرف راست فیروز است.». بعد هم نمیآمد، یک هفتهای هیچ جا نمیآمد، گاهی حتی ماهی هیچ کس نمیدیدش، به هرجا هم که سر میزدیم، بی فایده بود. بالاخره روزی در جایی پیدایش میشد. ...
ماتیکانداستان ۱۲:۴۸ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ نامزدهای واو مشخص شدند.. بوی برف / شهلا شهابیان/ انتشارات ققنوس..۲ روضه نوح / حسن محمودی/ نشر ثالث.۳. سارق چیزهای بی ارزش/ پیام ناصر /نشر مرکز.۴. سوتیکده سعادت، پرشین فامیلز، دات کام/ آذردخت بهرامی/ نشر چشمه.۵. صفورای مرگ/ مرتضی فخری /ناشر: مولف.۶. فیلها/شاهرخ گیوا/ نشر ققنوس.۷. کافورپوش/ عالیه عطایی/ نشر ققنوس.۸. گورچین/ شهره احدیت/انتشارات نگاه.۹. گهواره مردگان/ مهدی بهرامی/ نشر پیدایش.۱۰. ملاقات با سوسک/ مرتضی نظریزاده کرمانی/ انتشارات هیلا. ...
ماتیکانداستان ۱۲:۲۵ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ «ازگوربرخاسته» (The Revenant) با کارگردانی الخاندرو گونزالس ایناریتو و بازی دیکاپریو، جوایز بفتا را درو کرد …
ماتیکانداستان ۱۲:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ فیلم کوتاه: لحظه قطعی-کارگردان: حامدبقاییان--برگزیده بخش مستند نهمین دوره جشنواره ۱۰۰ لحظه قطعی.mp4 ( 5.6 MB ) دانلود و مشاهده در تلگرام
ماتیکانداستان ۱۲:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ فیلم کوتاه: لحظه قطعی-کارگردان: حامدبقاییان--برگزیده بخش مستند نهمین دوره جشنواره ۱۰۰. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
ماتیکانداستان ۱۱:۵۸ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ نویسنده نگو، اسم اش است کارگر ناشر نسرین ارتجایی: دو سال و نیم گذشت تا به این باور برسم که نود درصد از داستان نویسان واقعی شدهاند کارگر ناشر ان و کارشناسان ادبی آنها. آهسته آهسته، نوشتن داستان کوتاه را کنار گذاشته و به رمان نویسی روی آوردهاند و اثر آنها چه ضعیف باشد و نیمه قوی یا قوی، خیلی خیلی زود به مرحله ظهور و تولد چاپی میرسند و بعد هم اگر چیزی باشد که بتوان روی تجارت آن حساب کرد، که یعنی اگر مطابق میل عامه مردم کوچه و بازار باشد و خارج از اوج تکنیک و شگردهای داستان نویسی نوین، بسیار عالی معرفی و نقد میشوند و بعد هم ردیف میکنند اسم چند تایی از آنها را در میان نامزدهای یک یا چند جایزه ادبی!!!! و عملا دیگر تابع ذهن و خلاقیت خود نیستند و شدهاند کارگر البته بسیار کم حقوق دفاتر نشر. نکته جالب این که، این روزها، راه، راه بسیار هموار و بی سنگلاخ و بی گذر از هفت خوان رستم شده است برای کتاب اولیها. آنها رمان مینویسند و بزودی کار آنها میرود برای گرفتن مجوز. و نکته جالبتر آن که، هر آدمی که در شاعری، نقاشی، فیلم سازی شکست خورده است، به نوشتن رمان روی آورده است و از همه مهمتر در حالی که درصدی از نویسندگان دیگر با سابقه ...
ماتیکانداستان ۱۱:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ مهدی یزدانی خرم: انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب در وضعیت فعلیاش یک اشتباه بزرگ خواهد بود
ماتیکانداستان ۱۱:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ مهدی یزدانی خرم – دبیر گروه ادبیات هفته نامه صدا: انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب در وضعیت فعلیاش یک اشتباه بزرگ خواهد بود. شاید تاملی بیشتر و انتظار برای به سرانجام رساندن این پروژه در سالهای آینده و یافتن راهکارهایی برای اینکه ریزش بازدیدکنندهگان به حداقل برسد کار درستتری باشد تا اینکه به هر قیمتی شهرداری و پیمانکاراناش بخواهند این مکان ناآماده را محل برگزاری بزرگترین فروشگاه کتاب موقت ایران بکنند. تجربهی این چند سال نشان داده که بهترین تصمیم موقت بازگشت نمایشگاه به مکان اولاش و انتظار برای پایان پروژهی باغ کتاب تهران است. متولیان نباید فراموش کنند که بسیاری از بازدیدکنندهگان این نمایشگاه دانشآموزان و کودکانی هستند که برای خرید کتابهای کمکدرسی (که این خود یکی از بلایای نمایشگاه است و بحثی دیگر میطلبد) و کودک و نوجوان به این مکان میآیند. آیا فکری برای مدیریت این حجم نوجوان در آن بیابان کردهاند؟ آیا فکر نمیکنند بسیاری از خانوادهها احتمالا اجازه نمیدهند تا فرزندانشان به چند کیلومتر بعد بهشتزهرا برای خرید کتاب راهی شوند؟ این دست مسائل بسیار زیاد هستند و جدی. باید امیدوار بود که اشتباه چند سال گذشته یعنی انتخاب مصلی ...
ماتیکانداستان ۱۱:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ …به بهانه حافظ. ایوب بهرام وقتی به گذشته برمی گردم وخاطرات گذشته رو مرور میکنم میبینم یک چیز هایی آن وقتها بود که الان نیست؛ مثل قصهها ومتلهای بزرگترها که بچهها گوش به زنگ بودند کی وقتش میرسد که بنشینند و با جان ودل گوش کنند. حالا این قصهها یا از دل شاهنامه بیرون میآمد یاهمان قصههای ادبیات شفاهی ماست که کم هم نیست گفته میشد. بچهها دورتادور مادربزرگ مینشستند وعزیزترین بچهها کسی بود که به مادربزرگ قصه گو نزدیکتر بود. مادربزرگ هم همان نقال بی نام ونشانی بود که بار ادبیات داستانی من وما را به دوش میکشید. یادم میآید پدر بزرگ وقتی سهراب کشته میشد گریه میکرد، انگار یه جورهایی همدرد رستم میشد و خودش را وارث درد سهراب میدانست و بچهها گوش میدادند که آخر، کار «آدم بده» به کجا ختم میشد. قهرمان داستان پدر بزرگ ومادربزرگ عین خود آنها صاف وصمیمی بود و به دل مینشست. خوب که دقت میکنم میبینم آنها بین خود تقسیم کار کرده بودند. قصههای حماسی مال پدربزرگ و قصههای خانوادگی و بزمی مال مادر بزرگ؛ یه قرار داد نانوشته. حالا به خودمان برمی گردم خیلی زمان ازآن روزها گذشته. ...
ماتیکانداستان ۱۱:۳۸ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ فراخوان جشنواره داستان آیات.. جشنواره ملی داستان قرآنی آیات. داستان کوتاه در دو بخش ۱: آزاد. شامل بیان مفاهیم و مضامین قرآنی در داستان با توجه به نیازهای روز جامعه از جمله: سبک زندگی قرآنی، ترویج فرهنگ نماز، معاد و تجسم اعمال، آزادگی، عدالت خواهی، مثبت اندیشی، ظلم و مصادیق آن، اعتدال و میانه روی، کسب روزی حلال، همسرداری، تمثیلهای قرآنی و ….۲ - ویژه. سوره مبارکه یس قلب قرآن. مهلت ارسال اثر تا ۹۴/۱۱/۳۰. و از طریق: info انجمن ماتیکان داستان حمایت و ما را به داستان نویسان و دوستداران داستان معرفی کنید. ...
ماتیکانداستان ۱۱:۲۴ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ کانال انجمن ماتیکان داستان. داستان نویسان و دوستداران داستان …ارتباط با مدیر کانال