ماتیکانداستان 📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani ماتیکانداستان ۱۵:۱۸ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ ایستگاه داستان👆👆👆 ماتیکانداستان ۱۵:۱۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ هاموننگاری پروندهای دربارهی «سایهبین و مینوآگاهی»، تا به بهانهی آن سرک بکشیم به جهان داستانی غریب کاظم تینا تهرانی …چندی پیش لابهلای گفتوگو با دوستان بحثی درگرفت دربارهی ک. تینا و شگفت آنکه تعداد زیادی از دوستان آن جمع - که همگی از نویسندگان و خوانندگان جدی و پیگیر ادبیات داستانی هستند - حتی نام کاظم تینا تهرانی را نشنیده بودند. همان شب ذهن من جرقهای زد و آن جرقه، آتش این پرونده را روشن کرد؛ پروندهای دربارهی یکی از آثار ک. تینا، «سایهبین و مینوآگاهی»، تا به بهانهی آن سرک بکشیم به جهان داستانی غریب کاظم تینا تهرانی و نوری هرچند کوچک بتابانیم بر تاریکی مطلق پیرامون نویسندهای بزرگ اما کمقدردیده و بهتر است حتی بگوییم قدرنادیده. همو که سهراب سپهری شعر «سمت خیال دوست» را به او تقدیم کرده و این شاید تنها گرامیداشت او در تاریخ ادبیات ایران باشد. البته دربارهی آثار تینا انگشتشمار مطالبی اینسو و آنسو منتشر شده است (که اغلب آنها در این پرونده بازنشر میشود)، اما هرگز دین اهل ادب به او ادا نشده است. ک. تینا را کشفی دیگر آنچنان که شایستهی اوست باید. این پرونده ادای احترام است به او که چ ... ماتیکانداستان ۱۵:۱۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ یادی از زنده یاد کاظم تینا داستان نویس متفاوت ایرانی👇👇👇 ماتیکانداستان ۱۵:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ رسول پرویزی؛ آن مرد قصه نویس ماتیکانداستان ۱۵:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ سایههای اجتماعی- بخش نخست. نظری غیر فمنیستی به جامعهی بستهی جهان داستانی پرویزی. می نا درعلی جامعهی مدنی عبارت است از کنش متقابل افراد آن با گروهها، نهادها یا افراد دیگر. در جامعهی مدنی روابط اجتماعی پیرو یک نظام خاص، کنش مند و با نگاهی هدفمند همراه با شرایط زمانی - مکانی، با توجه به ارزشها و اهداف انسانی شکل میگیرد. این نظام بیشتر بر پایهی روابط انسانی است و هدفها، ارزشها، نقشها و هنجارها در شکل دهی به این رابطه معنا و مفهوم مییابند. در رویکردهای جامعه شناختی ادبی این محوریت، به روایتهای جامعهی انسانی بر میگردد. این انسانها در تولید المانهای جامعهی مدنی جهان داستانی خود موثرند و نقش پذیر، بنابر این کنش مندی جهان داستانی با رویکردهای جامعه شناختی در این گونه ادبیات ارتباط مستقیم با پویایی جامعهی انسانی دارد و مناسبت هایی که در آن ادبیات با محوریت انسان تولید میشود. روایتهای این متنها بر پایهی نقد مفعولیت انسانها، نقد قدرت و ناهنجاریهای موجود میباشد که «هدفمندی کنش مند» را به «هدفمندی تنش مند» در آن جامعه رقم زده و شکل داده است. این تنشها میتواند مستقیم به ارتباطهای انسانی مربوط باشد یا به فرهنگهای رایج وجایگاه تعریف شدهی انسانها در آن فرهنگ!. تلاش ... ماتیکانداستان ۱۵:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ سایههای اجتماعی - بخش دوم. می نا درعلی اگر بخواهیم این سوال بنیادی «واقعیت چیست» را عنوان کنیم، هیچ گاه آن را نخواهیم شناخت. در یک صورت این شناخت امکان پذیر میشود و شکل میگیرد، که ما این واقعیت را در معلولها و آثار آن، (جهان مادی)، کارکردها (جهان اجتماعی) یا پندارها (جهان فکری و فرهنگی) بررسی و ارزیابی نماییم. در داستان، واقعیت شکل دیگری به خود میگیرد و از در هم تنیدگی این سه اصل همراه با توصیف و تصویر و تخیل روایت شود. متاسفانه در آثار پرویزی این سه جهان در هم تنیده نمیشوند تا واقعیت صرف، به شکل واقعیت داستانی در آید. برای همین است که آثار وی در حد یک نوشتهی رئالیستی اجتماعی یا فرهنگی باقی میماند و علت و معلولها متناسب با جهان فکری نویسنده فاعل و مفعول وار یکدیگر را همپوشانی نمیکنند. رابطهی علت و معلولی در این آثار در حد یک لا پوشانی ظاهری، بدون عمق و پشتوانهی انتقادی که زاییدهی جامعه و تفکرات مدرن است، پخش میشود و صفحات را میپوشاند. یکی از مواردی که در آثار پرویزی مرا درگیر خود کرده که بی ربط با همین ساختار داستانی اش هم نیست، حضور زن در نوشتهها و قصه هایش است. زنها در آثار وی مثل «سایهای در حاشیهی متن» د ... ماتیکانداستان ۱۵:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ سایههای اجتماعی - بخش سوم. می نا درعلی این متنهای سترون و خنثی بازگو کنندهی جامعهی موجود زمان و مکان نویسنده است، که صادقانه دنیای مرد سالار را روایت میکند. بعد دیگر ی از داستان نویسی یا ادبیات رئالیستی که بسیار هم مهم است وجه اسطوره نگاری در ادبیات فارسی است که در آثار پرویزی در خصوص زنها شکل نمیگیرد و در مورد مردها هم به گونهای پرداخت میشود که اسطورههای ملموس و قابل پذیرش پرداخت میشوند و زنها در حد وسیلهی راهگشا برای پردازش این قهرمانان واقعی و زمینی، داستانها راسایه میاندازند و هاشور میزنند. قهرمانان مرد در آثار پرویزی ملموسند و اسطوره وار دور از مردم نیستند، بلکه اگر سر بچرخانیم در همین حوالی هنوز هم قابل رویتند زیرا که ازفرهنگ مردم برخاستهاند و به دست همین مردم پرورش یافتهاند و دیگر اینکه فرهنگ این زمان هنوز باقیماندهای فرهنگ دورهی پرویزی را باز نگه داشته و ما هنوز هم میبینیم مردی که سر زن خود را میبرد به عنوان یک قهرمان، مردم را به این باور میرساند که اندیشه و رفتارش درست است!. زن در آثار پرویزی به ویژه «شلوارهای وصله دار»، به عنوان یک زن سنتی نقش میگیرد که گاه عامل تمام بدبختیها و بد بیاریها م ... ماتیکانداستان ۱۵:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ ✅ مادر ترزا.. ✍ این کتاب درباره زندگی، فعالیتها و سفر معنوی این برنده صلح نوبل است... ▶️ ماتیکانداستان ۱۵:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ ✅ مادر ترزا.. ✍ این کتاب درباره زندگی، فعالیتها و سفر معنوی این برنده صلح نوبل است ▶️ مادر ترزا در طول عمرش و نیز پس از مرگش بسیار مورد توجه اقشار مختلف مردم در نقاط مختلف جهان بود …کتاب «مادر ترزا» پاسخی است به تقاضای کسانی که او را میشناختند، دوست داشتند و تحسین میکردند و یا کسانی که او را نمیشناسند، اما وصف او را شنیده و میخواهند با ذهن و زندگیاش آشنا شوند …این کتاب بیش از آنکه جنبه تحقیق مذهبی داشته باشد، عمق زندگی درونی مادر ترزا را از نقطه نظر ماموریتی که برای خود درنظر گرفته بود، بیان میکند. کتابی است درباره ابعاد ناشناخته زندگی درونی او که به کمک آن میتوانیم شناخت بیشتری از ایمان راسخ و عشق بی اندازه او به خداوند و همنوعانش بیابیم …کتاب متشکل از سیزده فصل به انضمام ضمایم و پینوشتهاست. فصلهای آغازین کتاب، زندگی درونی مادر ترزا را پیش از شنیدن نداهای درونی اش دربرمیگیرد …آشنایی با روحیات او در نوجوانی و نیز عهد و پیمانی که به عنوان راهبه با خدا بسته بود، در این بخشها مرور میشود. در فصلهای بعدی، از ورای نامهها و نوشتههای مادر ترزا، به الهاماتی اشاره میشود که در سال ۱۹۴۶ دریافت کرد و از او خواسته شد تا انجمن مبلغین نیکوکاری را برپا کند …نامهنگار ... ماتیکانداستان ۱۴:۴۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ «سوییت فرانسوی» تصویری از پاریس.. بهناز علیپورگسکری.. پاریس شهر بیدفاع رمان «سوییت» فرانسوی اثر ایرن نمیرفسکی با ترجمه شیوا و روان مهستی بحرینی، چهره شهر پاریس را بعد از شکست نظامی فرانسه از آلمان در آستانه اشغال این شهر، بین سالهای ۱۹۴۱تا ۱۹۴۲ نشان میدهد. نویسنده در این اثر فقط در تلاش وقایعنگاری و شرح گزارشی از جنگ و حوادث تاریخی مربوط به آن نیست یا برای او ثبت وقایع جنگ اهمیت چندانی ندارد. روشن است که جنگ ماهیتی یکسان دارد و در چند ترکیب دوگانه خلاصه میشود: دوست و دشمن، هجوم و دفاع، شکست و پیروزی. درحقیقت آنچه این رمان را از رمانهای همسنخش متمایز میکند، دریچهای است که نمیرفسکی در موقعیت جنگی به سوی جغرافیای روح انسانی و رفتارهای غیرقابل پیشبینی او باز میکند. «رویدادها آنچه را که در سایه مانده است در معرض نور قرار میدهند و روح آدمی را به جهتی متمایل میسازند که از این پس در آن رشد خواهند کرد.» نویسنده به این منظور با نگاه موشکاف خود لایههایی از هزارتوی شخصیتها و روابط انسانی را در شرایطی دشوار به معرض تماشا میگذارد و با ترسیم جزئیات فضای اجتماعی دوران جنگ، گردشی هولناک به ذهن خواننده میدهد، و ما را به فکر وامیدارد که در شرایط مشابه واکن ... ماتیکانداستان ۱۴:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ «تونی موریسون» نخستین زن برنده جایزه نوبل: خوردن غذای خوب و دیدن دوستان خوب انگیزه نوشتن شد به گزارش npr، مجری این برنامه «دیو دیویس» و مهمان این هفته «تونی موریسون» است که یکی از بنامترین نویسندگان عصر بهشمار میآید. وی در سال ۱۹۸۸ جایزه «پولیتزر» بهترین رمان را برای کتاب «دلبند» گرفت. داستان کتاب درباره سیاهپوستی است که زندگی خود را در زمان بردگی در دوره جنگهای داخلی آمریکا دوره میکند. در سال ۱۹۹۳ وی اولین زن آفریقایی-آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات شد. سال ۲۰۱۲ نیز «باراک اوباما» جایزه افتخاری بالاترین شهروند که مدال آزادی نهاد ریاستجمهوری است به وی اهدا کرد. سال گذشته نیز برنده جایزه تکریم مادامالعمر از حلقه منتقدان کتاب بینالمللی شد. ... ماتیکانداستان ۱۴:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ طعنه «کازو ایشیگورو» به دنیای معاصر در رمانی جدید «غول مدفون» کتاب جدید «ایشیگورو» نویسنده ژاپنی به تازگی وارد بازار شده است. تشخیص اینکه این فانتزی جدید درباره عصر پادشاهی «آرتور» یا عصر مدرن زندگی ماست نیاز به واکاوی دقیق دارد. نشریه «گاردین» با همین رویکرد نگاهی به این کتاب داشته است. طعنه «کازو ایشیگورو» به دنیای معاصر در رمانی جدید/ نگاهی به «غول مدفون». به گزارش گاردین، «ایشیگورو» سه سال پس از برنده شدن جایزه «بوکر» در سال ۱۹۸۹ با کتاب «بازمانده روز» در مصاحبهای با «پیکو آیر»، رماننویس بنام انگلیسی گفت آمادگی خلق اثری عجیب را دارد. وی در سال ۱۹۹۵ به قول خود عمل کرد و کتاب «تسلی ناپذیر» را که کتاب کافکایی و عجیب است به بازار کتاب معرفی کرد. کتاب سفر فردی در کشوری بینام در اروپا را روایت میکند و هیچ شباهتی به کتاب ««بازمانده روز» ندارد. از آن زمان تاکنون او در کتاب «وقتی یتیم بودیم» ما را به چین سال ۱۹۳۰ میبرد و در کتاب «هرگز ترکم نکن» خواننده را به مکانی میبرد که در آن کودکان برای اهدای عضو بزرگ میشوند. اما داستان «تسلی ناپذیر» همچنان عجیبترین داستان این نویسنده است تا اینکه کتاب جدید وی به بازار کتاب آمد …در «غول مد ... ماتیکانداستان ۱۳:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ «نشانه در آستانه» در شهرکتاب بررسی میشود یکی از جدیدترین تالیفات امیرعلی نجومیان با نام «نشانه در آستانه» با حضور منتقدان در شهرکتاب به نقد گذاشته میشود. به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابطعمومی شهر کتاب، کتاب «نشانه در آستانه» نوشته امیرعلی نجومیان که جستارهایی در نشانهشناسی است و همت فرهنگ نشر نو منتشر شده در شهر کتاب مورد بررسی قرار میگیرد. مولف در این اثر در بخش نخست به بررسی روند تحول نظری نشانهشناسی از پارادایم ساختگرا به پساساختگرا میپردازد و سپس در بخش دوم، رویکرد نقد نشانهشناسی پساساختگرا را در متون هنری مانند نقاشی، فیلم، معماری و عکس و همچنین در آثار ادبی در عمل به نمایش میگذارد. نشست هفتگی شهر کتاب در روز سهشنبه ۱۳ بهمن ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «نشانه در آستانه» اختصاص دارد که با حضور احمد پاکتچی، آزیتا افراشی و امیرعلی نجومیان در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچهی سوم برگزار میشود و ورود برای علاقهمندان آزاد است. ... ماتیکانداستان ۱۳:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ پاتوق ادبی آسمان (موسسه فرهنگی و هنری هفت اقلی) آمادگی خود را برای برگزای جلسات داستان خوانی، نقد، رونمایی کتاب و همکاری با گروهه ماتیکانداستان ۱۳:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان کوتاه «مرگ خاموش آقای نویسنده» نوشته امیر پروسنان با حضور چیستا یثربی، غلامرضا امامی و احسان رضایی. زمان: دوشنبه ۱۲ بهمن، ساعت ۱۶ تا ۱۸. مکان: خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲، سرای اهل قلم ماتیکانداستان ۱۱:۳۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ نادر ابراهیمی، محمدعلی کشاورز، مهدی سحابی، جواد مجابی، خسرو سینایی، جمشید لایق، غلامحسین نامی، علیاکبر صادقی و … در بزمی دوستانه ماتیکانداستان ۱۱:۳۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ برترین و مهمترین نمایشنامههای تاریخ نمایش جهان از آشیل تا آلبی به انتخاب منتقدان مجلهی Theatre magazines ماتیکانداستان ۱۱:۳۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ برترین و مهمترین نمایشنامههای تاریخ نمایش جهان از آشیل تا آلبی به انتخاب منتقدان مجلهی Theatre magazines: استاندار – اد. جرج. اتللو – شکسپیر. اشباح – ایبسن. استاد معمار – ایبسن. استثناء و قاعده – برتولت برشت. اردک وحشی – ایبسن. اه پدر، پدر بیچاره، مامان تو را در کمد آویزان کرده و من دلم خیلی گرفته – آرتور کوپیت. اگمنت – گوته. ... ماتیکانداستان ۱۱:۳۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ کالیگولا – آلبر کامو. کاتی لینا – ایبسن. کاندیدا – برنارد شاو کین – سارتر. کسب و کار خانم وارن – برنارد شاو. کلفتها – ژان ژنه. کوکتل پارتی – الیوت. گوشه نشینان آلتونا – ژان پل سارتر. کرگدن – اوژن یونسکو. گربه روی شیروانی داغ – تنسی ویلیامز. گوریل پشمالو – یوجین اونیل. گنج خطر ناک – پریستلی. ... ماتیکانداستان ۱۱:۳۵ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ سعدی خوانی در مشهد👇👇👇 ‹ 303 304 305 306 307 308 309 ›
ماتیکانداستان ۱۵:۱۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ هاموننگاری پروندهای دربارهی «سایهبین و مینوآگاهی»، تا به بهانهی آن سرک بکشیم به جهان داستانی غریب کاظم تینا تهرانی …چندی پیش لابهلای گفتوگو با دوستان بحثی درگرفت دربارهی ک. تینا و شگفت آنکه تعداد زیادی از دوستان آن جمع - که همگی از نویسندگان و خوانندگان جدی و پیگیر ادبیات داستانی هستند - حتی نام کاظم تینا تهرانی را نشنیده بودند. همان شب ذهن من جرقهای زد و آن جرقه، آتش این پرونده را روشن کرد؛ پروندهای دربارهی یکی از آثار ک. تینا، «سایهبین و مینوآگاهی»، تا به بهانهی آن سرک بکشیم به جهان داستانی غریب کاظم تینا تهرانی و نوری هرچند کوچک بتابانیم بر تاریکی مطلق پیرامون نویسندهای بزرگ اما کمقدردیده و بهتر است حتی بگوییم قدرنادیده. همو که سهراب سپهری شعر «سمت خیال دوست» را به او تقدیم کرده و این شاید تنها گرامیداشت او در تاریخ ادبیات ایران باشد. البته دربارهی آثار تینا انگشتشمار مطالبی اینسو و آنسو منتشر شده است (که اغلب آنها در این پرونده بازنشر میشود)، اما هرگز دین اهل ادب به او ادا نشده است. ک. تینا را کشفی دیگر آنچنان که شایستهی اوست باید. این پرونده ادای احترام است به او که چ ...
ماتیکانداستان ۱۵:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ سایههای اجتماعی- بخش نخست. نظری غیر فمنیستی به جامعهی بستهی جهان داستانی پرویزی. می نا درعلی جامعهی مدنی عبارت است از کنش متقابل افراد آن با گروهها، نهادها یا افراد دیگر. در جامعهی مدنی روابط اجتماعی پیرو یک نظام خاص، کنش مند و با نگاهی هدفمند همراه با شرایط زمانی - مکانی، با توجه به ارزشها و اهداف انسانی شکل میگیرد. این نظام بیشتر بر پایهی روابط انسانی است و هدفها، ارزشها، نقشها و هنجارها در شکل دهی به این رابطه معنا و مفهوم مییابند. در رویکردهای جامعه شناختی ادبی این محوریت، به روایتهای جامعهی انسانی بر میگردد. این انسانها در تولید المانهای جامعهی مدنی جهان داستانی خود موثرند و نقش پذیر، بنابر این کنش مندی جهان داستانی با رویکردهای جامعه شناختی در این گونه ادبیات ارتباط مستقیم با پویایی جامعهی انسانی دارد و مناسبت هایی که در آن ادبیات با محوریت انسان تولید میشود. روایتهای این متنها بر پایهی نقد مفعولیت انسانها، نقد قدرت و ناهنجاریهای موجود میباشد که «هدفمندی کنش مند» را به «هدفمندی تنش مند» در آن جامعه رقم زده و شکل داده است. این تنشها میتواند مستقیم به ارتباطهای انسانی مربوط باشد یا به فرهنگهای رایج وجایگاه تعریف شدهی انسانها در آن فرهنگ!. تلاش ...
ماتیکانداستان ۱۵:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ سایههای اجتماعی - بخش دوم. می نا درعلی اگر بخواهیم این سوال بنیادی «واقعیت چیست» را عنوان کنیم، هیچ گاه آن را نخواهیم شناخت. در یک صورت این شناخت امکان پذیر میشود و شکل میگیرد، که ما این واقعیت را در معلولها و آثار آن، (جهان مادی)، کارکردها (جهان اجتماعی) یا پندارها (جهان فکری و فرهنگی) بررسی و ارزیابی نماییم. در داستان، واقعیت شکل دیگری به خود میگیرد و از در هم تنیدگی این سه اصل همراه با توصیف و تصویر و تخیل روایت شود. متاسفانه در آثار پرویزی این سه جهان در هم تنیده نمیشوند تا واقعیت صرف، به شکل واقعیت داستانی در آید. برای همین است که آثار وی در حد یک نوشتهی رئالیستی اجتماعی یا فرهنگی باقی میماند و علت و معلولها متناسب با جهان فکری نویسنده فاعل و مفعول وار یکدیگر را همپوشانی نمیکنند. رابطهی علت و معلولی در این آثار در حد یک لا پوشانی ظاهری، بدون عمق و پشتوانهی انتقادی که زاییدهی جامعه و تفکرات مدرن است، پخش میشود و صفحات را میپوشاند. یکی از مواردی که در آثار پرویزی مرا درگیر خود کرده که بی ربط با همین ساختار داستانی اش هم نیست، حضور زن در نوشتهها و قصه هایش است. زنها در آثار وی مثل «سایهای در حاشیهی متن» د ...
ماتیکانداستان ۱۵:۱۵ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ سایههای اجتماعی - بخش سوم. می نا درعلی این متنهای سترون و خنثی بازگو کنندهی جامعهی موجود زمان و مکان نویسنده است، که صادقانه دنیای مرد سالار را روایت میکند. بعد دیگر ی از داستان نویسی یا ادبیات رئالیستی که بسیار هم مهم است وجه اسطوره نگاری در ادبیات فارسی است که در آثار پرویزی در خصوص زنها شکل نمیگیرد و در مورد مردها هم به گونهای پرداخت میشود که اسطورههای ملموس و قابل پذیرش پرداخت میشوند و زنها در حد وسیلهی راهگشا برای پردازش این قهرمانان واقعی و زمینی، داستانها راسایه میاندازند و هاشور میزنند. قهرمانان مرد در آثار پرویزی ملموسند و اسطوره وار دور از مردم نیستند، بلکه اگر سر بچرخانیم در همین حوالی هنوز هم قابل رویتند زیرا که ازفرهنگ مردم برخاستهاند و به دست همین مردم پرورش یافتهاند و دیگر اینکه فرهنگ این زمان هنوز باقیماندهای فرهنگ دورهی پرویزی را باز نگه داشته و ما هنوز هم میبینیم مردی که سر زن خود را میبرد به عنوان یک قهرمان، مردم را به این باور میرساند که اندیشه و رفتارش درست است!. زن در آثار پرویزی به ویژه «شلوارهای وصله دار»، به عنوان یک زن سنتی نقش میگیرد که گاه عامل تمام بدبختیها و بد بیاریها م ...
ماتیکانداستان ۱۵:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ ✅ مادر ترزا.. ✍ این کتاب درباره زندگی، فعالیتها و سفر معنوی این برنده صلح نوبل است... ▶️
ماتیکانداستان ۱۵:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ ✅ مادر ترزا.. ✍ این کتاب درباره زندگی، فعالیتها و سفر معنوی این برنده صلح نوبل است ▶️ مادر ترزا در طول عمرش و نیز پس از مرگش بسیار مورد توجه اقشار مختلف مردم در نقاط مختلف جهان بود …کتاب «مادر ترزا» پاسخی است به تقاضای کسانی که او را میشناختند، دوست داشتند و تحسین میکردند و یا کسانی که او را نمیشناسند، اما وصف او را شنیده و میخواهند با ذهن و زندگیاش آشنا شوند …این کتاب بیش از آنکه جنبه تحقیق مذهبی داشته باشد، عمق زندگی درونی مادر ترزا را از نقطه نظر ماموریتی که برای خود درنظر گرفته بود، بیان میکند. کتابی است درباره ابعاد ناشناخته زندگی درونی او که به کمک آن میتوانیم شناخت بیشتری از ایمان راسخ و عشق بی اندازه او به خداوند و همنوعانش بیابیم …کتاب متشکل از سیزده فصل به انضمام ضمایم و پینوشتهاست. فصلهای آغازین کتاب، زندگی درونی مادر ترزا را پیش از شنیدن نداهای درونی اش دربرمیگیرد …آشنایی با روحیات او در نوجوانی و نیز عهد و پیمانی که به عنوان راهبه با خدا بسته بود، در این بخشها مرور میشود. در فصلهای بعدی، از ورای نامهها و نوشتههای مادر ترزا، به الهاماتی اشاره میشود که در سال ۱۹۴۶ دریافت کرد و از او خواسته شد تا انجمن مبلغین نیکوکاری را برپا کند …نامهنگار ...
ماتیکانداستان ۱۴:۴۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ «سوییت فرانسوی» تصویری از پاریس.. بهناز علیپورگسکری.. پاریس شهر بیدفاع رمان «سوییت» فرانسوی اثر ایرن نمیرفسکی با ترجمه شیوا و روان مهستی بحرینی، چهره شهر پاریس را بعد از شکست نظامی فرانسه از آلمان در آستانه اشغال این شهر، بین سالهای ۱۹۴۱تا ۱۹۴۲ نشان میدهد. نویسنده در این اثر فقط در تلاش وقایعنگاری و شرح گزارشی از جنگ و حوادث تاریخی مربوط به آن نیست یا برای او ثبت وقایع جنگ اهمیت چندانی ندارد. روشن است که جنگ ماهیتی یکسان دارد و در چند ترکیب دوگانه خلاصه میشود: دوست و دشمن، هجوم و دفاع، شکست و پیروزی. درحقیقت آنچه این رمان را از رمانهای همسنخش متمایز میکند، دریچهای است که نمیرفسکی در موقعیت جنگی به سوی جغرافیای روح انسانی و رفتارهای غیرقابل پیشبینی او باز میکند. «رویدادها آنچه را که در سایه مانده است در معرض نور قرار میدهند و روح آدمی را به جهتی متمایل میسازند که از این پس در آن رشد خواهند کرد.» نویسنده به این منظور با نگاه موشکاف خود لایههایی از هزارتوی شخصیتها و روابط انسانی را در شرایطی دشوار به معرض تماشا میگذارد و با ترسیم جزئیات فضای اجتماعی دوران جنگ، گردشی هولناک به ذهن خواننده میدهد، و ما را به فکر وامیدارد که در شرایط مشابه واکن ...
ماتیکانداستان ۱۴:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ «تونی موریسون» نخستین زن برنده جایزه نوبل: خوردن غذای خوب و دیدن دوستان خوب انگیزه نوشتن شد به گزارش npr، مجری این برنامه «دیو دیویس» و مهمان این هفته «تونی موریسون» است که یکی از بنامترین نویسندگان عصر بهشمار میآید. وی در سال ۱۹۸۸ جایزه «پولیتزر» بهترین رمان را برای کتاب «دلبند» گرفت. داستان کتاب درباره سیاهپوستی است که زندگی خود را در زمان بردگی در دوره جنگهای داخلی آمریکا دوره میکند. در سال ۱۹۹۳ وی اولین زن آفریقایی-آمریکایی برنده جایزه نوبل ادبیات شد. سال ۲۰۱۲ نیز «باراک اوباما» جایزه افتخاری بالاترین شهروند که مدال آزادی نهاد ریاستجمهوری است به وی اهدا کرد. سال گذشته نیز برنده جایزه تکریم مادامالعمر از حلقه منتقدان کتاب بینالمللی شد. ...
ماتیکانداستان ۱۴:۲۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ طعنه «کازو ایشیگورو» به دنیای معاصر در رمانی جدید «غول مدفون» کتاب جدید «ایشیگورو» نویسنده ژاپنی به تازگی وارد بازار شده است. تشخیص اینکه این فانتزی جدید درباره عصر پادشاهی «آرتور» یا عصر مدرن زندگی ماست نیاز به واکاوی دقیق دارد. نشریه «گاردین» با همین رویکرد نگاهی به این کتاب داشته است. طعنه «کازو ایشیگورو» به دنیای معاصر در رمانی جدید/ نگاهی به «غول مدفون». به گزارش گاردین، «ایشیگورو» سه سال پس از برنده شدن جایزه «بوکر» در سال ۱۹۸۹ با کتاب «بازمانده روز» در مصاحبهای با «پیکو آیر»، رماننویس بنام انگلیسی گفت آمادگی خلق اثری عجیب را دارد. وی در سال ۱۹۹۵ به قول خود عمل کرد و کتاب «تسلی ناپذیر» را که کتاب کافکایی و عجیب است به بازار کتاب معرفی کرد. کتاب سفر فردی در کشوری بینام در اروپا را روایت میکند و هیچ شباهتی به کتاب ««بازمانده روز» ندارد. از آن زمان تاکنون او در کتاب «وقتی یتیم بودیم» ما را به چین سال ۱۹۳۰ میبرد و در کتاب «هرگز ترکم نکن» خواننده را به مکانی میبرد که در آن کودکان برای اهدای عضو بزرگ میشوند. اما داستان «تسلی ناپذیر» همچنان عجیبترین داستان این نویسنده است تا اینکه کتاب جدید وی به بازار کتاب آمد …در «غول مد ...
ماتیکانداستان ۱۳:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ «نشانه در آستانه» در شهرکتاب بررسی میشود یکی از جدیدترین تالیفات امیرعلی نجومیان با نام «نشانه در آستانه» با حضور منتقدان در شهرکتاب به نقد گذاشته میشود. به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابطعمومی شهر کتاب، کتاب «نشانه در آستانه» نوشته امیرعلی نجومیان که جستارهایی در نشانهشناسی است و همت فرهنگ نشر نو منتشر شده در شهر کتاب مورد بررسی قرار میگیرد. مولف در این اثر در بخش نخست به بررسی روند تحول نظری نشانهشناسی از پارادایم ساختگرا به پساساختگرا میپردازد و سپس در بخش دوم، رویکرد نقد نشانهشناسی پساساختگرا را در متون هنری مانند نقاشی، فیلم، معماری و عکس و همچنین در آثار ادبی در عمل به نمایش میگذارد. نشست هفتگی شهر کتاب در روز سهشنبه ۱۳ بهمن ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «نشانه در آستانه» اختصاص دارد که با حضور احمد پاکتچی، آزیتا افراشی و امیرعلی نجومیان در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچهی سوم برگزار میشود و ورود برای علاقهمندان آزاد است. ...
ماتیکانداستان ۱۳:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ پاتوق ادبی آسمان (موسسه فرهنگی و هنری هفت اقلی) آمادگی خود را برای برگزای جلسات داستان خوانی، نقد، رونمایی کتاب و همکاری با گروهه
ماتیکانداستان ۱۳:۱۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان کوتاه «مرگ خاموش آقای نویسنده» نوشته امیر پروسنان با حضور چیستا یثربی، غلامرضا امامی و احسان رضایی. زمان: دوشنبه ۱۲ بهمن، ساعت ۱۶ تا ۱۸. مکان: خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲، سرای اهل قلم
ماتیکانداستان ۱۱:۳۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ نادر ابراهیمی، محمدعلی کشاورز، مهدی سحابی، جواد مجابی، خسرو سینایی، جمشید لایق، غلامحسین نامی، علیاکبر صادقی و … در بزمی دوستانه
ماتیکانداستان ۱۱:۳۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ برترین و مهمترین نمایشنامههای تاریخ نمایش جهان از آشیل تا آلبی به انتخاب منتقدان مجلهی Theatre magazines
ماتیکانداستان ۱۱:۳۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ برترین و مهمترین نمایشنامههای تاریخ نمایش جهان از آشیل تا آلبی به انتخاب منتقدان مجلهی Theatre magazines: استاندار – اد. جرج. اتللو – شکسپیر. اشباح – ایبسن. استاد معمار – ایبسن. استثناء و قاعده – برتولت برشت. اردک وحشی – ایبسن. اه پدر، پدر بیچاره، مامان تو را در کمد آویزان کرده و من دلم خیلی گرفته – آرتور کوپیت. اگمنت – گوته. ...
ماتیکانداستان ۱۱:۳۷ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ کالیگولا – آلبر کامو. کاتی لینا – ایبسن. کاندیدا – برنارد شاو کین – سارتر. کسب و کار خانم وارن – برنارد شاو. کلفتها – ژان ژنه. کوکتل پارتی – الیوت. گوشه نشینان آلتونا – ژان پل سارتر. کرگدن – اوژن یونسکو. گربه روی شیروانی داغ – تنسی ویلیامز. گوریل پشمالو – یوجین اونیل. گنج خطر ناک – پریستلی. ...