📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


مراسم یادبود استاد مرحوم٬ دکتر ابوالحسن نجفی در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه خلیج فارس بوشهر؛

زمان: چهارشنبه٬ ۷بهمن۹۴ ساعت۱۴:۳۰تا۱۶؛. با سخنرانانی دو تن از شاگردان استاد: آقایان دکتر قهرمانی (دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس) و دکتر سادات‌شریفی (محقق دورهٔ پسادکتری ادبیات فارسی). کانال انجمن ماتیکان داستان. ...
  • گزارش تخلف

سالگرد درگذشت مجتبی مینوی مورخ و ادیب سرشناس ایرانی

«اگر به اندازه‌ی بال مگسی به فرهنگ و تمدن ایران خدمت کرده باشم زندگانی من بی‌هوده نبوده است.». مجتبی مینوی ادیب و مورخ ایرانی، نوزدهم بهمن‌ماه ۱۲۸۲ متولد شد. همه‌ی خانواده‌ی او نسل اندر نسل روحانی بودند. روزگار کودکی او در شهر سامره در عراق گذشت و اقامت خانواده در سامره و نجف پنج سال ادامه یافت. پدرش شیخ عیسی شریعت‌مداری طلبه‌ای بود که در سامره تدریس می‌کرد و مجتبی نیز در همین شهر تحصیلات مقدماتی خود را گذراند. مجتبی چهار ساله بود که با اصرار خود به مکتب رفت. هنوز سال تمام نشده مجتبی قرآن را به اصطلاح ختم کرد و سال بعد قدم به مدرسه گذاشت. خانواده مجتبی وقتی به ایران بازگشتند مجتبی هنوز هشت سال تمام نداشت.. در سال ۱۲۹۸ پدر مجتبی به ریاست عدلیه‌ی شهر رشت منصوب می‌شود و خانواده عازم رشت. ...
  • گزارش تخلف

ساعدی راه را بر مصادره ایدئولوژیک بسته است.. شاید نمی‌خواهند بگویند

و در اصل هم نگفته‌اند. پچ پچه زیاد بوده و هست اما مکتوب نه. یادم است بعد از انتشار کتابم «قصه-مکان» روزی شهریار مندنی‌پور به من گفت کتابت را خواندم و خیلی خوشم آمد. از من پرسید چیزی هم درباره کتاب نوشته شده؟ گفتم نه. گفت اینجا طبیعی است. قبل‌ترها بخشی کوتاه از کتاب تحت عنوان «ناگهان سندبادی» در مجله آدینه چاپ شده بود. خواننده‌های زیادی از گوشه و کنار کشور به من زنگ می‌زدند و تبریک می‌گفتند. در عرصه ادبیات تا الان کسی درباره آن چیزی ننوشته. ...
  • گزارش تخلف

از دیوار فیسبوک: چهارشنبه و پنجشنبه می‌روم کرمان برای نشستی درباره‌ی رمان درخشان «گهواره‌ی مردگان» از که با این رمان عالی ثابت کرد

چند وقت پیش یادداشتی نوشتم درباره‌ی این سوال که آیا رمان فارسی در مرحله‌ای خطرناک است؟ رمان‌هایی از جنس گهواره‌ی مردگان جواب خوبی برای چنین سوال‌هایی است: رمان فارسی همچنان زنده است و زنده خواهد بود.. کانال انجمن ماتیکان داستان. ...
  • گزارش تخلف

آراز بارسقیان می‌گوید بسیاری از تصمیمات ادبی ایران در میهمانی‌ها و دورهمی‌های محفلی برخی ناشران و نویسندگان گرفته می‌شود و نویسنده

حالا سوال این است که آیا قرار است تا ابد یک نشر به نویسنده اعتبار بدهد؟ آیا قرار است آرم ناشر کتاب، باعث فروش‌ کتاب باشد؟ پس هویت، صدا، نگاه و دیدگاه نویسنده و از همه مهم‌تر داستانش چه می‌شود؟ آیا او باید یاد بگیرد که تا آخر عمر با ناشرانی کار کند که قهرمان کتاب‌هایشان، آرم خودشان است نه داستان‌های نویسنده. نویسنده را شیرفهم‌اش کرده‌اند که اگر کوچک یا متوسط باشد و لب به هیچ اعتراضی نگشاید دوستش دارند و اگر یک وقتی بخواهد صدایش را بلند کند حذف می‌شود و سریع به او این انگ را می‌زنند که دارد هتاکی و عقده‌گشایی می‌کند. ادبیاتی‌های این روزهای ما شرایط را به گونه‌ای رقم زده‌اند که صدای هیچ مخالفی شنیده نشود و اگر کسی بخواهد حرفی بزند هجمه می‌کنند و فریاد می‌کشند تا صدایش گم شود. بله. این واقعیت امروز ادبیات ماست، ادبیاتی که مهم‌ترین تصمیمش در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها گرفته می‌شود. در این بین خطرات بسیاری در کمین نویسنده‌ای نشسته که کمی به خودش جرئت می‌دهد که حرف‌های مستقل خودش را با صدای رسا بیان بکند. ...
  • گزارش تخلف

✅ در حاشیه‌ی بیماری عطش تغییر خط فارسی.. ظرایف طنز و کمدی انگلیسی را خوب می‌فهمد

کسی که طنز و استعاره را بی‌درنگ در زبان دوم بفهمد، بر زبان مسلط است. افتخار می‌کند که چنان لهجه دارد که کانادایی‌ها او را آنگلوفون می‌پندارند (یعنی بچۀ ناف لندن) …چنین استعداد زبانی را کمتر دیده‌ام حتی آن‌ها که سال‌ها در کانادا و امریکا زندگی کرده‌اند چنین زبان نمی‌دانند. این آدم اصلا ذهن و ضمیرش انگلوساکسونی شده هر چند تا چهل سالگی از مشهد بیرون نرفته. دو سالی است آمده به مونترال کانادا که زبان «فغانس» یاد بگیرد. عقاید شدیدا ضد وطنی دارد مثل اغلب مهاجران …انگار دشمن اصلی‌اش ایران است و شهر مشهد و محلۀ خودشان در کوهسنگی تبعیدگاه سالیانش بوده است. بدجوری همه چیز وطن را تحقیر می‌کند. بخصوص اگر با دو سه هموطن سر صحبتش باز شود دهن به دهن هم می‌دهند و فرهنگ و مردم و تاریخ و تمدن و هر آنچه نشان ایران دارد از دم به باد نقد و وهن و سخره می‌گیرند. ما ایرانیها فلان! … ایرانیها فلان! ...
  • گزارش تخلف

مث یه مرد چی چکا*.. نگاهی به قصه‌ی اول عزاداران بیل. نوشته‌ی غلامحسین ساعدی

هر داستانی _ هم _ در جهان یک زاویه دید مخصوص به خود دارد، که بهترینند و گوهر یکدانه‌ی آن داستانند. کار نویسنده و هنر نویسنده و اثبات مجرب بودن نویسنده، خیلی وقت‌ها، این است که این زبان، این زاویه دید مخصوص را بیابد …. شهریار مندنی پور. کتاب ارواح شهرزاد. صفحه‌ی ۱۹. «عزادران بیل» غلامحسین ساعدی مانند نام مستعار ساعدی «گوهر مراد» ی در تاریخ ادبیات داستانی ایران به حساب می‌آید … و بررسی آن به تمام وجوه نکات داستانی در آن مجال و حالی می‌خواهد ورای دنیای مجاز … و این زمان محدود. در ابن فرصت می‌خواهم نگاهی به یکی از عناصر مهم به کار رفته در این اثر داشته باشم که باقی عناصر داستانی را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است. چه کسی دارد این داستان را بیان می‌کند؟! نویسنده چه زاویه دیدی را انتخاب کرده است که هر چه در «بیل» هست می‌بیند و حس می‌کند «ماهی‌ها آمدند کنار استخر و مردها را نگاه کردند» و یا از چه رو هست که چنین آرایش واژگانی به کار می‌رود «نصفه‌های شب بیدار شد. ...
  • گزارش تخلف

ﻣﯽﮔﻔﺖ: ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻣﺤﺾ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﻢ ﺟﻮﺍﺏ. ﺣﻤﺎﻗﺖ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﯼ ﺩﺍﺩ. ﺣﻤﺎﻗﺖﻫﺎﯼ

ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ. ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﻼﻫﺖﻫﺎ ﻭ ﺣﻤﺎﻗﺖﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﺎﺳﺦ. ﺩﻫﻨﺪ. ﺑﻪ ﺗﺎﺯﮔﯽ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻩﺍﻡ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺧﯿﻠﯽﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ. ﺩﺳﺖﺁﻭﯾﺰ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﺍﻧﯿﻢ، ﭘﯿﺸﺎﭘﯿﺶ. ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﮑﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﻋﻮﺏ ﻣﯽﺳﺎﺯﯾﻢ. ﺁﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺒﻠﯿﻎ. ﻫﻢ ﮐﻪ ﺷﺪﻩ، ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺳﯿﺎﻫﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﺳﻮﺍﻻﺗﯽ ﺗﻨﻈﯿﻢ. ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼﻣﺎﻥ ﮐﺎﻣﻼ ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﺣﻞ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﻨﺪ؟ ...
  • گزارش تخلف

مقاله‌ای از جفری میلر:

نمایشنامه ابزورد ساموئل بکت، به دلایل گوناگون ذهن بی شمار خواننده، نویسنده و منتقد را درگیر تفسیر خود کرده است. بکت (Beckett) از دیگران خواسته تا چیزی به نمایشنامه‌اش نیفزایند و برداشت‌های شخصیشان را در این نمایشنامه نگنجانند، با این حال این خواسته نمی‌تواند جلوی دیگران را بگیرد. صدها نظریه درباره نمایشنامه در انتظار گودو ساخته شده است که همه آن‌ها می‌توانند درست باشند. نمایش تنها آن چیزی است که شما در اثر ارتباط نیمه هشیار خود و نمایشنامه برداشت می‌کنید. یکی از تفاسیر نمایشنامه در انتظار گودو (waiting for godot) که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، تفسیر اگزیستانسیالیستی است. شواهد بسیاری در تایید این دیدگاه وجود دارد. جنبش اگزیستانسیالیسم که از میان تجربیات جنگ جهانی دوم زاییده شد، بر روی بزرگانی چون بکت، کامو، سارتر و یونسکو تاثیر گذاشته است. اگزیستانسیالیسم همچنین تحت تاثیر نوشته‌های هگل، شوپنهاور و نیچه است. فلسفه اگزیستانسیالیم را می‌توان در این جمله جمع کرد: چگونه کسی می‌تواند در دنیایی عاری از هدف، هنجار و دستورات الهی خود را با وجودش وفق دهد؟ ...
  • گزارش تخلف