📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


فرحناز علیزاده, [۲۲٫۰۱٫۱۶ ۱۵:۵۷]. [Forwarded from فرحناز علیزاده]

انتشار دومین نقد دردنیای مجازی بدون چاپش درروزنامه / نگاهی به مجموعه «آیا بچه‌های خزانه رستگار می‌شوند» مهدی اسد زاده/ هشتمین جایزه جلال آل احمد👇. فرحناز علیزاده, [۲۲٫۰۱٫۱۶ ۱۵:۵۷]. [Forwarded from فرحناز علیزاده]. [File: نقد کتاب اسد زاده. docx]. فرحناز علیزاده, [۲۲٫۰۱٫۱۶ ۱۵:۵۷]. [Forwarded from فرحناز علیزاده]. [Photo]. فرحناز علیزاده, [۲۲٫۰۱٫۱۶ ۱۵:۵۷]. ...
  • گزارش تخلف

✅ ابوالحسن نجفی نمرده است!

مالک قهوه‌خانه‌ای در ماسه‌زارهای ساحل پرو می‌شوی و تنها مونست اقیانوس است. اما برای این هم دلیلی هست: مگر نه این‌که اقیانوس تصویر زندگی ابدی، وعده‌ی ادامه‌ی حیات و تسلای آخرین است؟ کمی شاعر، کمی… خدا کند که روح وجود نداشته باشد: این تنها راه است برای او که اغفال نشود، به دام نیفتد. دانشمندان به زودی وزن دقیق، درجه‌ی غلظت، سرعت عروج آن را اندازه خواهند گرفت…. وقتی آدم فکر میلیاردها روح را می‌کند که از آغاز تاریخ تا امروز پریده و رفته‌اند گریه‌اش می‌گیرد: یک منبع عظیم نیرو که به هدر رفته است. اگر سدهایی ببندند تا آن‌ها را هنگام عروج جذب کنند، نیرویی به دست می‌آید که با آن می‌توان سراسر زمین را روشن کرد. به زودی انسان تماما قابل استفاده خواهد شد. مگر نه این‌که از مدت‌ها پیش زیباترین رؤیاهایش را گرفته‌اند تا از آن‌ها جنگ و زندان بسازند؟. (رومن گاری، پرندگان می‌روند در پرو می‌میرند، ترجمه‌ی ابوالحسن نجفی، ص ۹) …نجفی از قفس پرید!. ...
  • گزارش تخلف

بانی و کلاید.. داستانی ست که بر اساس ماجرای واقعی نگاشته شده است

این داستان برگرفته از ماجرای یک زوج سارق و قانون شکن امریکایی ست که در دهه ١٩٣٠، به اتفاق هم به سرقت از پمپ بنزین ها, رستوران ها, و بانکهای کوچک در تگزاس ,اوکلاهما, نیومکزیکو, و … می‌پرداختند و تا مدت‌ها سوژه‌ی روزنامه‌ها و مجلات در سراسر جهان بودند. ...
  • گزارش تخلف

🔵 ران کوپر: هرمان ملویل یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آمریکایی قرن نوزدهم، و رون راش یکی از بهترین‌های قرن بیستم است

در حالی که خوانندگان می‌دانند که سال‌ها فروشندگی ملویل مواد لازم برای کارهای او را فراهم آورد، کمتر خبر دارند که چگونه مشاغل مختلف او، خصوصیتی دردناک همراه با جان کندن طبقه کارگر را به او بخشید.. 🔸 راش بدان خاطر نامی شده که زبان و صدای مردم آپالاچیا (نام یک حوزه فرهنگی در شرق ایالات متحده آمریکا) است، اما خوانندگان او از شباهت بسیار او با ملویل آگاه نیستند …📚 برگرفته از شماره ۳۷ مجله «امریکن بوک ریویو». ...
  • گزارش تخلف

🔵 کریم مجتهدی: ما سنتی داریم، این سنت غنی است، اما نادانسته و طوطی‌وار فخر کردن به گذشته فایده ندارد

انکار کردن گذشته هم فایده ندارد بلکه باید گذشته را درست فهمید …🔸 فلسفه، ریشه و عمق فرهنگ است. فرهنگ، سطحی نیست و باید درباره‌ی فرهنگ فکر کرد و با ظاهر و دستور قابل اعمال نیست. من به شما نمی‌گویم فلسفه بخوانید. اگر می‌خواهید سطحی فلسفه بخوانید اصلا نخوانید. فلسفه رکن اصلی فرهنگ است. می‌توان آن را نیاموخت ولی انتظار نداشته باشید که بدون آن مظاهر دیگر فرهنگی شکل واقعی خود را بتوانند پیدا کنند …🔸 امروزه کتاب‌های زیادی ترجمه می‌شود که الزاما کتاب‌های خوبی نیستند، بلکه مترجم‌ها بخشی انگلیسی، بخشی فرانسه و … به این کار می‌پردازند. بعضا نظراتی هم که داده می‌شوند قبول نمی‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند که با دانستن اندکی انگلیسی نمی‌توان متن فلسفی ترجمه کرد …📚 برگرفته از شماره ۱۴۹ «خردنامه همشهری» … ...
  • گزارش تخلف

«پیرو ویس» ماجراهایی حیرت انگیز از شهر «پریباد» حکایت کرد

ماجراهای عجیب و غریب تعریف کرد که آن‌ها را از پدرش و او از پدر خود و او نیز از پدر خود یعنی مهرک، پسر میرزا فرجاد شنیده بود. خانمش هم هرچه را درباره پریباد و مردمش و ماجراهای شهر از پدر و مادر و پدر بزرگ هایش شنیده بود، بدون مضایقه برایمان تعریف کرد. حکایت ماجراهای حیرت آور و عجیب و غریب پریباد، غیر از قصوی بودن خود ماجراها، پاسخی هم هستند بر این که قصه‌ها در جهان جدید نمرده‌اند … در آن شب پاییزی در کلات دیو، دیدم که سینه‌ها هنوز پر از قصه هاست. بعضی‌ها مثل پیر ویس در قصه‌ها زیسته‌اند و بعضی‌ها …. اولین بار سایه مهیب کلات دیو را دیدم، دیدم و ترسیدم …. گفتم که از این جور قصه‌ها در فرهنگ مردم زیاد است. نباید دنبال مصداقش گشت. مفهوم قصه را باید فهمید و … خندید و گفت: " پریباد که قصه نیست، نبود. شهری بود که محو شد؛ ناغافل در یک شب دود شد و رفت هوا …. ...
  • گزارش تخلف

نگاهی به داستان انتری که لوطی اش مرده بود صادق چوبک. حمزه خوشبخت

آنچه در این نوشتار بنده به دنبال آن هستم کشف لحظه‌های داستانی و نگاهی به عناصر داستان در داستان انتری که لوطی اش مرده بود می‌باشد. داستان از آغاز به صورت سیر زمانی (یکی بود یکی نبود) شروع میشود و با راوی دانای کل. که البته گاه از دانای کل بودن به در می‌آید. مخصوصن جمله‌ی آغازین داستان «راست است که …» این جمله راوی داستان را به سمت نویسنده می‌کشاند همان چیزی که نمی‌بایست در داستان باشد. در داستان نویسی نویسنده بیرون گود است و فقط روایت راوی را می‌نویسد حال آنکه در این داستان گاهن ردپای نویسنده و تفکر سیاسی اش را می‌بینیم. شخصیت‌ها فوق العاده پرداخت میشود و بخشی از بار سنگین تعلیق در این داستان به دوش شخصیت پردازی است. شخصیت انتر و لوطی. ما لوطی مرده را گاه در این شخصیت پردازی چنان زنده پرداخت شده می‌بینیم که احساس می‌کنیم هر آن ممکن است لوطی از جا بلند شود و بگوید شوخی کردم و یا انتر را ادب کند. و از قوت‌های این داستان همانا همان است که پرداخت شخصیت‌ها عادلانه صورت گرفته است و همه حضور دارند حتا مردمی که برای تماشا می‌آمدند. ...
  • گزارش تخلف

صدای بی‌صدا. پرونده‌ای درباره‌ی موسیقی اجتماعی ایران. به یاد فرهاد مهراد و فریدون فروغی

با حضور:. حسین زمان، فرمان فتحعلیان، نیما مسیحا، عبدالجبار کاکایی، محمدعلی بهمنی، بهروز صفاریان، بهروز غریب‌پور، محسن شهرنازدار. و رضا یزدانی:. هیچ کس نمی‌تواند مانند من. آثار فرهاد را بازخوانی کند. شورانگیزی رازی نو؛ گفت‌وگوی فردین خلعتبری با حسین علیزاده. مرگ رمان فارسی؟. میزگردی با امیرحسین چهلتن. محمدعلی جعفریه. ...
  • گزارش تخلف