📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📚 تازه‌های کتاب: نمایشنامه «توازن ظریف»

▶️ «توازن ظریف» نوشته ادوارد آلبی، نمایشنامه‌نویس شهیر آمریکایی با ترجمه رضا شیرمرز از سوی نشر قطره منتشر شد …این نمایشنامه، درباره زوجی به نام‌های اگنس و توبیاس است که سال‌هاست زندگی زناشویی خوبی را با هم سپری می‌کنند. این دو آخر هفته پذیرای دختر ۳۶ ساله خود، یعنی جولیا هستند که به تازگی برای چهارمین بار طلاق گرفته است. از طرفی هری و ادنا، از دوستان این خانواده نیز، مهمان آنها هستند و در این بین سروکله خواهر دائم‌الخمر اگنس با نام کلر هم پیدا می‌شود. اکنون اگنس و توبیاس باید توازن زندگی خود را حفظ کنند … «توازن ظریف» برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۶۶ منتشر شد. و در همان سال نیز جایزه پولیتزر را به خود اختصاص داد …در بخشی از مقدمه مترجم بر این کتاب آمده است: «ادوارد آلبی در نمایشنامه‌هایش پرده از درکی عمیق از پدیداری اجتماعی به نام خانواده برمی‌دارد. خانواده مورد نظر آلبی در نمایشنامه «توازن ظریف» خارج از توازن و تعادل است یا لااقل این‌گونه به نظر می‌رسد. حداقل دو مثلث موجود در این خانواده، رسیدن به توازنی پایدار و گاهی اوقات کوتاه مدت را دشوار ساخته و این تعادل از دست ...
  • گزارش تخلف

دیدار با عدنان غریفی در کتاب‌فروشی هنر و ادبیات افراز

ر آغازین دیدار اهالی هنر و ادبیات با نویسندگان، شاعران و مترجمان، مراسم دیدار با عدنان غریفی، نویسنده، شاعر و مترجم نام‌آشنای کشور، در کتاب‌فروشی افراز برگزار خواهد شد. غریفی داستان‌نویس، شاعر و مترجم ایرانی مقیم هلند است. غریفی ازجمله نویسندگان نوگرای دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ است که به‌همراه نویسندگان دیگری ازجمله ناصر تقوایی، احمد محمود و … در زمره جریان متفاوت و آوانگارد داستان‌نویسی جنوب محسوب می‌شود. تاکنون از این نویسنده آثار بسیاری منتشر شده است و در این میان، نشر افراز مجموعه‌شعر «نخل مشتعل»؛ رمان «سکه‌ها»؛ ترجمه‌ی رمان «نظارت دقیق قطارها» نوشته‌ی «بوهومیل هرابال» را با قلم وی منتشر کرده است. همچنین سومین جلد از سلسله کتاب‌های پژوهشی _ تحلیلی «ادبیات معاصر ایران در گذر زمان» نشر افراز، به بررسی زندگی و آثار عدنان غریفی، با تألیف «حبیب باوی ساجد»، اختصاص یافته است. مراسم دیدار با این نویسنده‌ی نوگرا، روز پنجشنبه ۲۴/۱۰/۱۳۹۴ ساعت ۱۷، با حضور اهالی ادبیات، نویسندگان و شاعران جوان و مخاطبان و دوستداران آثار غریفی در کتاب‌فروشی افراز برگزار خواهد شد. کتاب‌فروشی تخصصی هنر و ادبیات افراز در ...
  • گزارش تخلف

رقابت بیش از صد شهر برای کسب عنوان «دومین پایتخت کتاب ایران»

بیش از صد شهر از ۲۷ استان کشور برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران با هم رقابت می‌‌کنند. به گزارش ستاد اطلاع رسانی رویداد‌های ترویج کتاب‌خوانی، بیش از صد شهر طرح‌ها و ایده‌های ابتکاری خود را در عرصه ترویج کتاب خوانی به دبیرخانه دومین دوره پایتخت کتاب ایران ارسال کرده‌اند …بر اساس این گزارش، در این دوره سعی شده است مشارکت نهادهای مختلف دولتی و مردم نهاد شکل گسترده‌تری به خود بگیرد. استقبال از این دوره از جشنواره با افزایش چشمگیری روبرو بوده و مشارکت شهرها رشد سی درصدی را نسبت به دوره‌ی نخست نشان می‌دهد …این گزارش می‌افزیاد: داوری آثار رسیده به جشنواره در دو مرحله مقدماتی و نهایی انجام می‌شود و در نهایت پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد و از پنج شهر هم تقدیر به عمل می‌آید. همچنین از طرح‌های ابتکاری و خلاقانه هم برای اجرای آنها حمایت به عمل می‌آید …داور‌ان این دوره از جشنواره پایتخت کتاب ایران را استادان دانشگاه در حوزه مسائل فرهنگی و جامعه‌شناسی و نیز کارشناسان ارشد نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی تشکیل می‌دهند …داوری آثار نیز بر مبنای شاخص هایی انجام می‌شود که به شرح زیر است ...
  • گزارش تخلف

یک تورق ساده تاریخ معاصر نشان می‌دهد در این سرزمین ما معمولا فرم و محتوا را پدیده‌های کاملا تفکیک‌پذیر دانسته‌ایم و مدرن شدن‌مان ه

این که مسئولان جایزه‌ای بردارند بگویند در فلان‌محورها و با فلان‌زمینه‌ها بنویسید، نه زیبنده آن‌هاست، نه در شأن نویسنده‌ای که اگر آزادی‌اش را بگیری -به هر شکلی- انگار راه نفسش را بسته‌ای. این شیوه رفتار دارد نادانسته (اگر خوش‌بین باشیم) یا پنهانی و زیرپوستی (اگر بدبین باشیم)، به «سفارشی‌نویسی» ‌ رسمیت می‌دهد (همان چیزی که در شکلی تندوتیزتر بهش می‌گویند «قلم‌به‌مزدی») و رسم سلطانی ورافتاده «صله دادن و گرفتن» را -با سروشکلی به‌ظاهر مدرن و مدنی- بازتولید می‌کند. اما چه کسی است که نداند فاتحه داستانی را که سفارشی نوشته شده باشد، باید خواند. و این‌جاست که برگزارکنندگان و ایده‌پردازان و شرکت‌کنندگان در این جوایز -اگر واقعا دغدغه داستان دارند- باید حواس‌شان باشد که کارشان بیشترک شبیه چاقویی است که دارد دسته خودش را می‌برد. ...
  • گزارش تخلف

به نقل از دوشنبه: در خدمت و خیانت جوایز ادبی.. کاوه فولادی‌نسب

اگر بعضی از هنرمندان جایزه‌دوست را -در هر حوزه‌ای، از داستان گرفته تا فیلم و معماری- کنار بگذاریم (همان‌ها که هویت‌شان را نه از کیفیت و روش و منش حرفه‌ای‌شان، که از تعداد جایزه‌های‌شان می‌گیرند و بیش از آن که برای ارتقای سطح آثارشان دست به کاری بزنند برای ارضای داوران و حامیان جایزه‌ها تلاش می‌کنند) می‌شود گفت جایزه‌های هنری چیز خوبی هستند. جایزه‌های ادبی هم یکی از این‌ها؛ یکی از ویژه‌ترین‌شان در این حال‌و‌روز … در ایران طیف‌های مختلف -از منتهاالیه چپ تا منتهاالیه راست- نظرها و موضع‌های مختلفی درباره جوایز ادبی دارند؛ از آن‌ها که سلبی‌ترین نگاه را دارند و جوایز ادبی را مار در آستین و عامل بی‌بتگی و میان‌مایگی ادبیات امروز می‌دانند، تا آن‌ها که ایجاب را به نهایت رسانده و کار را به استفاده ابزاری از جوایز ادبی کشانده‌اند. مثل بسیاری زمینه‌های دیگر، به نظر می‌رسد این‌جا هم اعتدال و رعایت آن گزینه بهتری باشد؛ جوایز ادبی وجوه مثبت و سازنده و جنبه‌های منفی و مخرب را توأمان دارند و اگر بررسی و نقد منصفانه و بی‌غرض از سوی فعالان ادبی و گوش شنوا و خواست اصلاح از سوی برگزارکندگان وجود داشته باشد ...
  • گزارش تخلف

✅ محمد سلیمانی‌نیا، دقیقا کجایی؟

اون عبارت گوشه‌ی بالای کتاب «عطر سنبل، عطر کاج»، سال‌ها ست که روی «چاپ هجدهم» مونده. ولی اهل فن خوب می‌دونند که کتاب خانم دوما هنوز هم جزو پرطرفدارها ست و بعد از این‌همه سال، هم‌چنان می‌فروشه. واقعیت اینه که با رفتن «بابک تختی» به آمریکا و نیمه‌تعطیل شدن «نشر قصه»، سودجوها شروع به تجدیدچاپ غیرقانونی این کتاب کردند. ارشاد هم که ماشاالله کارش مجوز ندادن به هرچیز هنری ارزشمنده. همیشه فکر می‌کنم اگر به نشر قصه مجوز تجدیدچاپ داده می‌شد، این کتاب به چاپ چندم می‌رسید؟. یکی دیگه از چیزهایی که همیشه با دیدن این کتاب زیبا به ذهنم می‌رسه اینه که: جدی «محمد سلیمانی‌نیا» مترجم این کتاب کجاست؟ محمد رو قبلا فقط یک‌بار با منیرو دیده بودم و وقتی در شب‌های دیوانه‌وار اوین همنشین زندان شدیم، تنها آشنا و همراز این مرد دوست‌داشتنی بودم. محمد کجا و اون‌جا کجا … قصه‌اش درازه، ولی مهم اینه که بعد از آزادی موقت، دیگه کسی از اون خبر نداره. نیست که نیست؛ دود شد، شایدم آب شد، یا شاید به شکل کلمه‌هایی دراومد که فقط با عطر سنبل، عطر کاج دوباره می‌شه ملاقاتش کرد …. ...
  • گزارش تخلف

ول باید داستان باشد بعد می‌رویم سراغ سطوح و مسائل دیگر مانند داستان اقلیمی یا شهری یا همین عناوینی که مد شده و خیلی هم دقیق نیست م

بگذریم! مکان جزئی از تمامیت داستان است. دو وجه عمده دارد، هم مکان است یعنی محل رویدادهاست و هم اینکه در خدمت یکپارچگی و کلیت داستان است. یک جنوب داستانی شده نزد هر نویسنده جنوبی اتمسفری ویژه است. جنوب چوبک همان جنوب احمدمحمود نیست. در عین حال به مثابه عنصری جغرافیایی هرگز به کار کسی مثل چهلتن نمی‌آید. همینجا گریز بزنم به پرسش آخرتان ادبیات اقلیمی به گمانم نسبت‌هایی با یک جور رئالیسم سوسیالیستی پیدا می‌کند. یک مکان از پیش ساخته و پرداخته است که خواننده قرار است آن را کشف کند بهترین شکلش را در کارهای اولیه دولت آبادی و به ویژه سلوچ می‌بینیم و از نسل بعد لالی بهرام حیدری یک ادبیات اقلیمی ناب است. حالا شما همین اقلیم جنوب و حوالی مسجد سلیمان را مثلا مقایسه کنید با «ده سوخته» پورمقدم که گاهی از این اقلیم نوشته و عالی هم نوشته است می‌خواهم بگویم ادبیات اقلیمی و جغرافیای محض کافی نیست. ...
  • گزارش تخلف