📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


گفتگو با «کورش اسدی» برنده جایزه‌ی نویسندگان و منتقدان مطبوعات؛

لعنت نویسنده ایرانی ندیدن حاصل کارش است. محمد رضا ریاحی: کورش اسدی متولد ۱۳۴۳ آبادان است. از او مجموعه داستان‌های پوکه باز (۱۳۸۷ نشر آگه)، باغ ملی (۱۳۸۲ نشر سالی) و گنبد کبود (۱۳۹۴ نشر نیماژ) به چاپ رسیده است. «پوکه باز» جایزه‌ی نویسندگان و منتقدان مطبوعات را به خود اختصاص داد و «باغ ملی» برنده‌ی عنوان بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۳ بنیاد گلشیری شد. البته کارهای چاپ شده، در دست چاپ و در انتظار مجوز دیگری هم دارد که از آنها می‌گذریم. با کورش اسدی درباره‌ی ادبیات داستان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:. -داستان‌های کورش اسدی تا چه اندازه مسیر منطقی داستان نویسی ایرانی و اسلافش را پیموده؟ البته اگر بتوان مسیری منطقی را برایش برشمرد، مراد از این کلمه بیشتر پیدا کردن نسبت داستان شما در سازگاری یا فراروی از رویکرد‌ها و چالش‌هایی است که تا دهه‌ی هفتاد شمسی داستان نویسی ایرانی با آن‌ها روبرو بوده است و خب شما اولین مجموعه داستانتان را در آن زمان به انتشار در آوردید …*کار منتقدهاست که ببینند. شک ندارم که، آگاهانه یا ناخودآگاه، در هوای داستان نویسی فارسی نفس کشیده‌ام و میکشم. ...
  • گزارش تخلف

دیوانه‌ای به نام نوستالژی.. 🍃 …

ولادیمیر نابوکف، که از اشرافزادگان روسیه بود، و بعد از انقلاب آن کشور مجبور به ترک وطن و اقامت در آلمان و سپس آمریکا شد، از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستم است. او نویسندۀ همان رمان مشهور لولیتاست که تا کنون دو بار هم به صورت فیلم در آمده. نابوکف با آن که موقعیت ممتازی در آمریکا پیدا کرد و به شهرت جهانی رسید، ظاهرا هیچ گاه نتوانست با غم جدا شدنش از روسیه، که فقط تا هفده سالگی آنجا بود، کنار بیاید. او در رمان¬هایی که نوشته بارها به آنجا باز می‌گردد. اولین و زیباترین آن‌ها هم در «ماری» اتفاق می‌افتد. رمانی که هم شرحی است از زندگی مهاجران روسی مقیم برلین و هم سوگنامه‌ای است برای روسیه، که او آن را تمامی آن چیزهای خوب و عزیزی می‌بیند که برای همیشه از دستش رفته‌اند. برای همین است که «ماری» را هم کتاب بسیار عزیزی برای خود می‌داند. «به علت دور بودن غیرعادی روسیه، و به علت این که نوستالژی همراهی است دیوانه که تا زنده‌ای کنارت را ول نمی‌کند، و تو به رفتارهای جانکاه آن در ملأ عام عادت می‌کنی، بدون هیچ احساس شرمی اعتراف می‌کنم که تعلق خاطر من به این کتاب با زخمی همراه است که در دلم احساس می‌کنم.» 🌹 ...
  • گزارش تخلف

«رنج نوشتن».. از نگاه دیگران او آدم بی بند باری است که حتی قادر به تمیز منافع شخصی خود نیست

او یک «دیگری» است. و از همین رو به خلاف عقاید جاری، وقتی به پیشواز مادر پیرش که توی فرودگاه منتظر اوست می‌رود، دیگر یک زن و یا مردی نیست که به روال عادی پیشواز مادر رفته است. مادر به یکباره می‌بیند:. این آدم فرزند اوست، اما در طول راه چیزهایی می‌گوید که ربطی به جنس رابطه و زندگی آنان ندارد. نویسنده در طول مسیر دارد با کاراکترش حرف می‌زند. مادر دچار هراس می‌شود. این ترس ناشی از عدم شناخت است. او دیگر فرزندش را نمی‌شناسد. و این غم انگیز است. ...
  • گزارش تخلف

آرکی تایپ ها- ٢. 🍃 …. تعداد آرکی تایپ‌ها خیلی زیاد است

اما بعضی از آنها مهم‌تر است. مثلا یکی از آنها نحوۀ فکر کردن ما دربارۀ معشوقه است. وقتی عاشق می‌شویم فکر می‌کنیم معشوقه مان در تمام دنیا تک است، و هیچ کسی در دنیا نیست که بتواند جای او را برای ما بگیرد. یا مثلا تصویر اولیه‌ای که هر زن از جنس مرد در ذهن خودش دارد. تصویری که زن از مرد در ذهن خودش دارد تصویری از یک نوع دانایی و نظریات خود به خود یا فی االبداهه است و آن را آنیموس می‌گویند، و زن این نوع دانایی را در مرد می‌جوید. یا همین طور آن تصویر اولیه‌ای که هر مرد از جنس زن در ذهن خودش دارد و آن را آنیما می‌گویند. تصویری که یک چیز رازآلود و مسحور کننده است، و مرد این رازآلودگی و زیبایی را در زن می‌جوید. آنیموس در همۀ زن‌ها یک جور است و آنیما هم در همۀ مردها یک جور است …گفت و گوی شازده کوچولو و گل در اولین دیدارشان: …. (گل) با این که با آن دقت خودش را درست کرده بود خمیازه‌ای کشید و گفت::. ...
  • گزارش تخلف

آرکی تایپ ها- ١. 🍃 …. ناخود آگاه جمعی collected unconscious و آرکی تایپ‌ها archetypes-

هر دوی این اصطلاحات را کارل گوستاو یونگ روانپزشک سوئیسی وضع کرد. منظور از ناخودآگاه جمعی قسمتی از ذهن انسان است که به عقیدۀ یونگ در همۀ انسان‌ها مشترک است و محل غرایز و آرکی تایپ هاست. می‌دانیم که غریزه‌ها را انسان از کسی یاد نمی‌گیرد بلکه خودش آنها را می‌داند، آرکی تایپ‌ها هم همین طورند. یعنی آنها را هم بدون این که از کسی یاد گرفته باشد می‌داند. به عبارت دیگر هم آرکی تایپ‌ها موروثی هستند هم غرایز، و در همۀ انسان‌ها وجود دارند. غرایز را می‌دانیم چه هستند. «رفتارها» یی که هر انسانی آن‌ها را بلد است، بدون آن که از کسی یاد گرفته باشد. یعنی غرایز رفتارهای اولیه یا ابتدایی انسان هستند. آرکی تایپ‌ها هم به «تفکر» اولیه یا ابتدایی انسان مربوط می‌شوند. ...
  • گزارش تخلف

✅ دشواری بهرام صادقی بودن

متوسط بودن در بدنه و روایت و زمینه و فضاسازی و شخصیت‌پردازی به خصوص در دیالوگ‌های نه چندان پخته، نه تنها شامل کل بیست اثر که شامل کل ادبیات داستانی ایران می‌شود. به جز معدود نویسندگان داخلی، اغلب در این موارد با اختلاف از غرب عقب هستیم …درونمایه نیز با نگاهی سنتی به جهان، که آمیخته به اسطوره و حماسه و رمانتیسیسم معیوب یا گاهی سانتیمانتالیسم آمیخته با نوع زندگی شرقی درحال توسعه (در حاشیه نسبت به زندگی متن غرب) است، معمولا یا وجود ندارد یا ژرف و شکوهمند و اصیل نیست …. متن کامل یادداشت را در خوابگرد بخوانید:. ماتیکان داستان. ...
  • گزارش تخلف

⭕️⭕️⭕️

👈به اطلاع می‌رساند «الفما» قصد دارد اولین شماره گاه‌نامه خود را به صورت الکترونیکی (و در صورت امکان چاپی) منتشر نماید. …🙏 لذا از تمامی دوستان شاعر، نویسنده، مترجم، منتقد دعوت می‌نماید آثار خود را به ایمیل alefma. editor ارسال نمایند …📎 ارسال آثار نگارشی در فرمت تایپی word با قلم نازنین ۱۲ مورد امتنان خواهد بود. 📎 در حوزه ترجمه، در صورت امکان؛ ارسال اصل اثر نیز در فرمت تایپی word جهت انتشار برای علاقمندان تخصصی مورد امتنان خواهد بود …📎 همچنین بخشی از مجله به معرفی منابع مطالعاتی (کتاب؛ مجله، سایت، وبلاگ، پادکست، ویدیوکست، گروه‌های ادبی و هنری اینترنتی) و ابزارهای فن‌آوری و کاربردی جهت مخاطبان «الفما» خواهد بود. همکاری شما در این بخش نیز مورد امتنان است …👈 مهلت ارسال آثار: ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۴ زمان انتشار گاه‌نامه: نیمه دوم بهمن! ۱۳۹۴. 👈 رعایت اصول و قواعد نگارشی و ویرایشی متدوال و نیز نام مولف، صاحب اثر، منابع و ماخذ، پانویس‌ها و منابع تصاویر ارسالی مورد توجه مولفان عزیز خواهد بود. 👈 همراهان جان؛ شرایط عمومی و … کشور را در انتخاب و تالیف آثار ارسالی در نظر خواهند داشت. 👈 انتخاب و بررسی آثار ب ...
  • گزارش تخلف

اسامی برندگان جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۱۶ میلادی لحظاتی پیش طی مراسمی به میزبانی «ریکی جرویس»، بازیگر انگلیسی، به شرح زیر اعلام شد:

بخش بهترین فیلم سینمایی کمدی یا موزیکال:. فیلم سینمایی «مریخی» به کارگردانی «ریدلی اسکات». در بخش بهترین درام سینمایی:. «از مرگ جسته». در بخش بهترین فیلم خارجی زبان (غیرانگلیسی):. فیلم سینمایی «پسر شائول» ساخته «لاسلو نمس» از کشور مجارستان. در بخش بهترین کارگردانی:. «آلحاندرو گونزالس ایناریتو» برای «از مرگ جسته». در بخش بهترین فیلمنامه:. ...
  • گزارش تخلف

سناپور شهر به مثابه ساختاری است که تأثیرگذارتر از آدم‌ها عمل می‌کند. *

«دود» اسمی است که سناپور برای یکی از مهم‌ترین رمان‌هایش انتخاب کرده. در این رمان حسام به‌خوبی متوجه اعتبار و کارکرد خدشه‌ناپذیر پول در زندگی‌اش می‌شود. او موقعی که دم‌و‌دستگاه شرکت مظفر را می‌بیند یاد جمله مارکس می‌افتد. آن را آنطور که می‌خواهد تعبیر می‌کند. «… پول هر کلفتی را نازک و هر سختی‌ای را نرم، سخت‌ترین و استوارترین‌ها را هم دود می‌کند. مارکس باید حرفش را این طور درست می‌کرد با دود اما کاری نمی‌تواند بکند.» ٥ حاشیه‌ای که حسام بر جمله مارکس می‌آورد مضمون رمان‌های شهری سناپور است: «با دود نمی‌شود کاری کرد.» منظور حسام آن است که دیگر چیزی تعین ندارد. صحنه‌ای نیست که بشود به آن دل بست. همه چیز حتی سخت‌ترین و استوارترین چیزها نیز به طرفه‌العینی دود می‌شوند و به آسمان می‌روند. تنها دود است که می‌ماند، با آن اما کاری نمی‌توان کرد. ...
  • گزارش تخلف

هر و یا در پس فرمالیست فضاهای شهری وجود دارند

معیارهایی کم‌وبیش اخلاقی مانند: غیرت، وفاداری به ریشه‌های خود، عصبیت قبیله‌ای (فیلم بلوچ) خاک، رفاقت و یا اعاده رفاقت از‌‌دست‌رفته و … ازجمله این معیارهایند. این معیارها البته صرفا به شهر ارتباط ندارند و می‌توان آنها را در هر اجتماع، حتی اجتماعاتی به مراتب ساده‌تر از شهر، پیدا کرد کما‌اینکه کیمیایی پیدا می‌کند: فیلم‌های «خاک» و «سفر سنگ» با همان مضامین اما در اجتماعاتی به‌مراتب ساده‌تر رخ می‌دهند. به‌بیانی‌دیگر اگرچه بعضی محله‌ها و مکان‌های شهری تنها با فیلم‌های کیمیایی ماندگار شده‌اند بااین‌حال به نظر می‌رسد که بود و نبود شهر چندان تأثیری در ماهیت فیلم‌های کیمیایی نداشته‌ باشد. قهرمانان صفات مشترکی دارند. وجود قهرمانانی وفادار و نا‌بهنگام در شهر تنها بر جذابیت‌ فیلم‌های کیمیایی افزوده است. بدین‌سان اگرچه شهر در فیلم‌های کیمیایی محل وقوع حادثه و رخداد است اما برخلاف داستان‌های سناپور شهر و فضاهای آن نقشی تعیین‌کننده در متن فیلم ایفا نمی‌کنند، بلکه قهرمانان کیمیایی همواره نقشی پراهمیت‌تر از مکان‌ها و شهر دارند. این آدم‌ها در‌هر‌حال محیط پیرامونشان را تحت تأثیر حضور خود قرار می‌دهند. این ...
  • گزارش تخلف

شکل‌های زندگی: درباره حسین سناپور و داستان‌هایش. تنها دود است که می‌ماند

نادر شهریوری (صدقی) … «خیابان شلوغ است با آدم‌های پرمشغله مثل من» ١. بعضی از مهم‌ترین شخصیت‌های داستانی حسین سناپور را «آدم‌های بی‌کار اما پرمشغله» تشکیل می‌دهند؛ مثل حسام راوی داستان «دود» که اگرچه بی‌کار اما بسیار پرمشغله است. ‌ آن‌قدر پرمشغله که نمی‌داند با این‌همه کار چه کند. «… من که نمی‌دانم سراغ لادن بروم یا رئیس، یا به محل کار مهتاب، یک خرده دیر کنم باید بروم دادگستری» ٢ همین بی‌کاری اما پرمشغله‌ بودن را در دیگر داستان سناپور، «لب بر تیغ»، می‌بینیم: آدم‌های این داستان نیز بسیار پرمشغله‌اند. آنها کار ثابتی ندارند، اگر هم دارند برای ردگم‌کردن است؛ چون مشغله‌شان چیز دیگر است، مثل امیر و گروهش در همین رمان که اگرچه امیر صاحب نمایشگاه است اما این ظاهر قضیه است، مشغله‌اش چیز دیگری است. همین مضمون بی‌کاری اما پرمشغلگی را سناپور از منظری دیگر در رمان «ویران می‌آیی» پی می‌گیرد. فردوس شخصیت اصلی رمان به‌رغم داشتن اسم‌های مختلف اسمی ندارد:. «اسم من روزبه است می‌توانی تو هم اسم‌ات را بگویی؟. خودت بگو. ...
  • گزارش تخلف

افول فراروایت‌ها (نظریه‌ی لیوتار).. بخش اول: ملاحظات اولیه

در گذشته مرزبندی مشخص و اکیدی بین ادبیات نخبه گرا و عامه پسند وجود داشت؛ و عموما معیارهای عامه پسندانه از نظر نویسندگانی که خود را نخبه گرا می‌خواندند مبتذل شمرده می‌شد، با ظهور مدرنیسم مرز میان نخبه گرایی و عامه پسندی تشدید شد و نویسندگان مدرنیست هنر خود را برای اقلیتی که آنها را نخبگان جامعه می‌دانستند خلق می‌کردند. ظهور پسامدرنیسم در خدمت دموکراتیزه کردن هنر و ادبیات و در نتیجه از بین بردن این مرزبندی بود؛ از این رو هنر پسامدرن با اختلاط معیارهای عامه پسندانه و نخبه پسندانه دست به خلق آثاری زد که به نظر لیوتار راهی برای غنی سازی ادبیات به شمار می‌رفت. البته بدعت گذاری پسامدرنیست‌ها به همین یک مسئله ختم نمی‌شود آنها در شکل و شیوه‌ی بیان هنری نیز ارزش هایی برآمده از زیباشناسی جدید ایجاد کرده‌اند؛. لیوتار معتقد است که پسامدرنیسم را باید از خلال همین تحولات و دگرگونی‌های هنری فهمید و نه فقط بر مبنای تاریخ فرضی شروع این تحولات …. او معتقد است که کارکرد رئالیسم «ثبات بخشیدن به مصداق» است و منظورش این است که رئالیسم یعنی برقراری تناظر بین دال و مدلول‌ها … به بیان دیگر دال‌های متن رئالیستی ...
  • گزارش تخلف

کسی از حمله قلبی کاوه گوهرین خبر دارد؟

نویسنده، ‌ شاعر و پژوهشگر به دلیل حمله قلبی، نزدیک به یک هفته است که در بیمارستان بستری شده و منتظر نظر پزشکان و نتایج آزمایشات است. کاوه گوهرین که چندی‌ است به دلیل مشکلات قلبی راهی بیمارستان شده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «هفت یا هشت روز قبل به دلیل حمله قلبی در قسمت مراقبت‌های ویژه بیمارستان ابن‌سینا بستری شدم. البته شرایطم بهتر شده و فعلا در بخش بستری هستم.». وی ضمن بیان این مطلب که تا کنون آزمایشهای متعددی همراه با اکو و آنژیو را پشت سر گذاشته، خاطر نشان کرد: «هنوز پزشکان نظر به مرخصی نداده‌اند و باید همچنان زیر نظر باشم.». این پژوهشگر همچنین به مشکل تیروئید خود نیز اشاره کرد و آلودگی هوا را نیز در حمله قلبی خود مزید بر علت خواند. کاوه گوهرین زاده ۱ مهر ۱۳۳۴ خورشیدی در اهواز است. وی در دهه ۵۰ با سیاوش کسرایی آشنا می‌شود و به توصیه او، پس از اعدام خسرو گلسرخی در ۲۹ بهمن ۱۳۵۲، برای پیشگیری از پراکنده شدن آثار او اقدام به جمع‌آوری سروده‌ها و مقالات وی از میان اوراق مجلات و روزنامه‌های آن دوره می‌کند. در سال ۲۰۰۰ میلادی، به دعوت «پارلمان جهانی نویسندگان» که مقر آن در بروکس ...
  • گزارش تخلف

مجابی: مسئولان مردم را از کتاب خواندن بیزار کرده‌اند

شاعر و نویسنده سرشناس کشورمان معتقد است اگرچه ساز و کار دولت جدید برمدار تعدیل پیش می‌رود اما وضعیت حوزه‌های فرهنگی مانند کتاب به قدری بحرانی است که شاید تنفس مصنوعی چندان به کار نیاید. جواد مجابی که در سال‌های قبل یکی از منتقدان جدی سانسور و ممانعت از انتشار آزاد کتاب‌ در کشور بوده، درباره وضعیت انتشار کتاب در دولت جدید در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «تقریبا بخش عمده‌ای از ۶ هزار صفحه اثری که از من در ارشاد مانده بود، طی این مدت اجازه چاپ گرفت و منتشر شد؛ اما همچنان ممیزی به قوت خود باقی است و کتاب‌ها باید همان مسیر را طی کنند.». وی توضیح داد: «امیدواری من این است که سانسور به طور کامل ناپدید شود؛ نه اینکه کم شود! خصوصا که در شرایط فعلی دیگر نیازی هم به سانسور و ممیزی نیست، چراکه عملکرد مسئولان فرهنگی کشور در دوره‌های مختلف باعث شده دیگر مردم از خواندن کتاب بیزار شوند.». مجابی با اشاره به بحران صنعت نشر و کاهش میل مطالعه در میان مردم اظهار داشت: «وقتی شمارگان کتاب به ۲۰۰ و ۳۰۰ نسخه رسیده است، دیگر سانسور چه معنایی می‌تواند داشته باشد.». این پژوهشگر ادبی به تلخی از وضعیت نابساما ...
  • گزارش تخلف

پاییز پدر سالار. زندگینامه‌ی یک دیکتاتور امریکایی مرکزی در کشور نا معلومی از منطقه کاراییب است

در واقع ,این ,قصه‌ی ,,جانوران قدرت,,است ,قصه‌ی انسانها هایی ست که قدرت ,انها را به تباهی می‌کشد,مسخ می‌کند …. اری,قدرت ,انگاه که در یک تن متراکم شد ,دیوانه می‌کند ,کور می‌کند و این پدیده یی ست کنونی ,با این همه ,نماد همه اعصار دیکتاتور زده. گارسیا مارکز, ,,پاییز پدر سالار,, را گویی که جز ء جزء از خلاصه مهیب‌ترین جنون‌ها و توحش ها,بلاهت‌ها و مضحکه‌ها ,بیهودگی هاو عجزها,سفاکی‌ها و قساوتهای موجود در همه‌ی استبدادهای سیاه تاریخ ,خلق کرده است و این همه را ,با مایه‌های نیرومندی از طنز و خوف ,از وهم و مالیخولیا, در امیخته است …. دیکتاتور او را جابجا در جغرافیای امروز و در تاریخ دیروز می‌توان یافت ,گاه شولای اسیایی بر تن دارد,گاه جامه‌ی امریکایی لاتین …. به هر صورت ,او موجود ناشناخته یی نیست ,محصول اشکار جهالت ,خشونت و درجه‌ی فزاینده یی از بیرحمی ست که یک انسان,هنگامی که شرایط ,او را بر تارک قدرت می‌نشاند ,به ان دست می‌یابد … ...
  • گزارش تخلف