📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


💠💠💠💠💠

لقب چخوف آمریکا برازنده «ریموند کارور» نویسنده آمریکایی است که داستان کوتاه‌های او همواره همراه با نگاهی ریزبین به محیط اطراف و اجتماع و عمق روابط بین آدم‌ها است. او که استاد داستان مینی‌مالیستی هم می‌دانند از همینگوی، چخوف و کافکا تاثیر گرفته‌است و داستانهایش در عین سادگی و ملموس بودن، بسیار عمیق است و زیر متن دارد. داستان «این همه آب و اینقدر نزدیک به خانه» قصه زنی است که تعریف می‌کند همسرش با دوستانش به سفر کوتاه و تفریحی می‌روند که در آن سفر با جسد دختری روبرو میشوند. زن سعی می‌کند اصل قضیه را بفهمد، پس راهی آن شهر می‌شود. داستان را در مجموعه «کلیسای جامع» ترجمه فرزانه طاهری نشر نیلوفر و مجموعه «وقتی از عشق حرف می‌زنیم» نشر مروارید می‌توانید تهیه کنید. منبع: ...
  • گزارش تخلف

💠💠💠💠💠.. چه بپذیریم چه نه، تخطی از آداب داستان کوتاه سنتی، کم کم عمومیت بیشتری پیدا می‌کند

اقبال ازین شیوه کوتاه نویسی بسیار چشمگیر است. اما این اقبال تا چه اندازه بر شناخت درست و عمیق و نیازها استوار است؟. فقط ارزنده‌ترین گونه‌های ادبی می‌تواند در برابر نیازهای متغیر خواننده ادامه حیات بدهد. و این نکته درباره مینی مالیسم صادق است، که هدفش ارضای سلیقه‌ی زمانه خود است. به همین دلیل ممکن است این اشتیاق و اقبال عمومی به سرعت تحلیل برود …💠💠💠💠💠. داستان‌های ...
  • گزارش تخلف

ایتالو کالوینو (۱۹۲۳-۱۹۸۵) نویسندهٔ رمان و داستان کوتاه ایتالیایی است

وی سبک ادبی خاص خود را داشت که می‌توان آن را سورئال یا پست‌مدرن توصیف کرد. سه‌گانهٔ «نیاکان ما» (شامل شوالیه ناموجود، ویکنت شقه‌شده و بارون درخت‌نشین) و مجموعه داستان‌های کوتاه شهرهای نامرئی و شش یادداشت برای هزارهٔ بعدی ازتحسین‌شده‌ترین آثار او هستند. وی را یکی از مهم‌ترین نویسندگان ایتالیایی قرن بیستم می‌دانند. ایتالو کالوینو در دهه ۱۹۶۰ به زادگاهش کوبا برگشت و در هاوانا با ارنستو چه‌گوارا دیدار کرد. در اواخر دهه ۱۹۶۰ به همراه ویتورینی نشریه معتبر منابو را منتشر کرد و عضویت در کارگاه داستان‌نویسی (اولیپو) را پذیرفت و از این طریق با (رمون کنو) نیز آشنایی شد …کالوینو از پایان همین دهه با حفظ سبک اصلی و طنز خاص خود روی به ادبیات علمی - تخیلی و فانتزی آورد و داستان‌هایی چون مارکووالدو، کمدی‌های کیهانی و شهرهای نامرئی را نوشت. در سال ۱۹۸۱ نشان افتخار فرانسه به او اعطا شد و چهار سال بعد بر اثر خونریزی مغزی در سیه‌نا چشم از جهان فرو بست. از متن داستان فلاش: این ماجرا یک روز، سر یک چهارراه اتفاق افتاد، درست وسط جمعیت؛ مردم می. رفتند و می‌آمدند. من ایستادم، چشمهایم را باز و بسته کردم. ...
  • گزارش تخلف

– از «من راوی» استفاده شود. زیرا من راوی باعث نزدیک شدن داستان، به حیطه خاطره می‌شود

(ویزگی بارز خاطرات، تحریر شدن با «من راوی» است. مگر آنکه خاطره بصورت مصاحبه یا گزارش و … ارائه شود که راوی اش تغییر کند). و یا اینکه داستان – در کنار وجود «من راوی» - فاقد «فراز و فرود»، «آن داستانی» و «نگارشی در خور توجه» باشد که باعث شود که ویژگی‌های داستانی، در اثر کمرنگ شود ...
  • گزارش تخلف

خاطره، نوشته‌ای است صمیمی که نویسنده آن، جریان یا اتفاقی را اتفاق افتاده، بازگو می‌کند

خاطره نویسی یک امر جوششی است که دارای فرم و قاعده مخصوصی نیست. بلکه بیشتر وابسته به ذوق و سلیقه نویسنده‌اش است. به عبارتی این نویسنده است که برای نوشته‌اش چرتکه می‌اندازد نه قاعده و قانون. قدر مسلم پر واضح است که رعایت مواردی مثل «موجز نویسی» و «توصیف مناسب»، نه در خاطره که در تمام نوشته‌ها از بدیهیات می‌باشند. تفاوت «خاطره» و «داستان»:. استفاده از راوی:. اولین، بزرگترین و مهمترین فاصله‌ای که می‌توان بین «خاطره» و «داستان» دید؛ تفاوت در نحوه روایت است. اولین و آخرین قالب خاطره همان «من راوی» است که نویسنده، خودش و بدون هیچ واسطه‌ای به بیان قضیه می‌پردازد. در صورتی که در داستان، علاوه بر «من راوی» از دو تنوع دیگر هم می‌توان استفاده نمود. ...
  • گزارش تخلف

[۱]. تفاوت فیلمنامه با داستان و رمان:

الف _ اولین تفاوت فیلمنامه با داستان این است که در داستان نویسنده این امکان را دارد تا با توصیف کمیاتی که درون قهرمانان اثرش میگذرد هر حالتی را که در نظر داشته باشد بیان کند. حال آنکه فیلمنامه نویس همچون نویسنده هر اثر دراماتیکی ناگزیر است: ۱_ با اعمال و گفتار اشخاصی که آفریده است، ۲ _ با ترکیباتی خاص در اشیائ موجود در صحنه؛ ۳ _ یا از طریق نحوه‌ی به هم پیوستن پاره‌های گوناگون رویدادهای داستان فیلمنامه‌اش به شیوه‌ای که بر اساس منطق اثرش کاملا طبیعی و معقول باشد این کیفیت را به وجود آورد. ب _ از نقطه نظر مکالمه نویسی؛ نویسنده داستان در عینیت بخشیدن به فهرمان اثرش نسبت به نمایش نامه نویس و فیلمنامه نویس، هم از نظر مقدار کلماتی که در دهان این افراد میگذارد و هم از جهت نوع، حالت و شیوه‌ی ترکیب آن‌ها با یکدیگر آزادی بیشتری دارد تا به هر نحوی که صلاح میداند عمل کند. نمایش نامه نویس و فیلمنامه نویس، مطالب را به تناسب ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها و نیز اهمیتی که در آن صحنه‌ها دارد تقسیم میکند و همین که یکی از آن‌ها دیگر مطالبی برای گفتن نداشت نمایش نامه نویس یا فیلم نامه نویس با تمهیداتی او را خارج م ...
  • گزارش تخلف

☀☀☀☀☀☀☀☀☀☀☀☀. توجه 📢📢📢 توجه. سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی ادبیات کلاسیک»

جهت بازشناسی ساختار و عناصر. ✏✏✏✏✏✏✏✏✏✏✏. این نشست برای تمام گروه‌های ادبی (شعر و داستان و …) می‌باشد. ☎☎☎☎☎☎☎☎☎☎☎. شماره تلفن جهت ثبت نام.۰۵۸۳۲۲۸۸۱۱۳. واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸. آخرین مهلت ثبت نام ۳۰ دی ماه. زمان برگزاری سلسله نشست: پنج شنبه‌ها. ...
  • گزارش تخلف

برای تو همیشه خواهم گریست. شمسی خسروی. نشر آموت

چاپ اول. تهران:۱۳۹۱. ۱۱۰۰نسخه.۱۲۸ صفحه.۴۰۰۰ تومان … «گفته بودی از دانشگاه برایت بنویسم. بعضی از پسرهای دانشگاه یک هفته عاشقند و هفته دیگر فارغ. به قول مامان آدم باید تو این شهر چشم و گوشش را باز کند و اصلا وجودش بشود چشم و گوش که مبادا کلاه سرش بگذارند و یا کلاهش را بردارند و در بروند. باور کن اگر یک لحظه حواست جمع نباشد خودت را و آبرویت را برده‌اند و تو می‌مانی با یک دنیا رو سیاهی.». برای تو همیشه خواهم گریست، داستان دو دوست است که شرایط زندگی آنها را از هم جدا کرده، هر یک را در شهری نشانده و ارتباط آنها تنها از طریق نامه نگاری ادامه پیدا می‌کند. ساناز با خانواده‌اش به تهران کوچ می‌کند و وارد دانشگاه شده، در رشته ادبیات تحصیل می‌کند. فرشته اما مجبور است کنار خانواده بماند. ...
  • گزارش تخلف

نگاهی به رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» به انگیزه‌ی خوانش مجدد آن. فریبا حاج‌دایی

«چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» اثر دست زویاپیرزاد کتابی شهری است. شهر آبادان به عنوان یکی از عناصر داستان در آن حضور دارد و چنین به نظر می‌آید که داستان در ستینگ دیگری به این صورت شکل نمی‌گرفت و یا اگر می‌گرفت حال و وضع متفاوتی داشت. تجربه‌های عینی و ذهنی زن اصلی کتاب، کلاریس، در سایه‌ی این شهر شکل می‌گیرد. شهری دوقطبی که قسمت شرکتی آن سبز و پردرخت است و البته با ساختاری کاملا طبقاتی، یعنی اینکه تو در «بوارده» زندگی می‌کنی یا «بریم» نشانگر خیلی چیزهاست، و بخش دیگر شهر خشک است و عقیم و شاید به همین خاطر است که سرسبزی شهر نمی‌پاید و هجوم ملخ‌ها از آن همه سبزی تنها تلی از خاک باقی می‌گذارد. گذار آبادان از کهنه به نو، از روستا به شهر و رسیدن به مدرنیته‌ای ناقص به خوبی در ذهنیت آدم‌های داستانی به خصوص آرتوش، همسر کلاریس، و رفقا، نمود دارد اگرچه کلاریس همچون زری سووشون تنها چایی برای‌شان می‌برد و از فعالیت‌های احیانا سیاسی‌شان به حدس و گمان باخبر است و آیا این به خودسانسوری نویسنده برمی‌گردد!. در همان صفحه‌ی اول راوی اول شخص ما را با خود و بچه‌هایش آشنا می‌کند و کنش داستانی شکل می‌گیرد. همسایه ...
  • گزارش تخلف

داستان کتابفروش سالخوردۀ سوری که جنگ نتوانسته عشق وی به کتاب را شکست دهد

سوریه از ۲۰۱۱ در آتش جنگ داخلی می‌سوزد. این جنگ تا امروز جان ده‌ها هزار انسان را ستانده و میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه شان آواره کرده است. آنها که موفق به بیرون کشاندن جان خود از این مهلکه شده و در کشوری دیگری تازه سکنا گزیده‌اند و میزان خوشبختی شان جای بحث دارد. همین طور خوش شانسی آنها که گریخته‌اند و آنان که ناگزیر مانده‌اند. شیخ عبدالخالق شامیه یکی از سوری هایی است که با وجود از دست دادن چیزهای بسیار در این جنگ، از وطنش نگریخته است. او نیز یکی از زخم خوردگان این جنگ است، اما جنگ نتوانسته وی را شکست دهد. پس بشنوید قصه کوتاه و غم انگیز این کتابفروش ۸۲ ساله را…. شیخ عبدالخالق شامیه، بیش از نیم قرن است که در سوریه کتابفروشی می‌کند و جنگ پنج سال اخیر نیز نتوانسته بر عشق وی به کتاب فائق آید. همسرش را در بمباران‌ها از دست داده، خانه‌اش توسط موشک‌ها با خاک یکسان شده و به رغم تمامی این درد و رنج‌ها، هنوز اصرار بر انجام شغلی دارد که ۵۵ سال از عمر خویش را صرف آن کرده است. ...
  • گزارش تخلف