📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


داستان تریستان و ایزوت از جمله‌ی زیبا‌ترین سر گذشتهای عاشقانه ایست که از قرنها پیش تا کنون مایه‌ی کار شاعران و نقاشان و موسیقی دان

این داستان که ریشه‌ای کهن دارد و روایتهای گوناگون از قریب ششصد سال پیش از ان بیاد گار مانده است ,ماجرای دو دلداده ایست که بازی ایام انان را به بند عشق یکدیگر گرفتار کرده و دست تقدیر بر سر انان شمشیر کین کشیده است. ژوزف بدیه ,عضو فرهنگستان فرانسه ,با رعایت روایات کهن ,داستان پیوسته و لطیفی از این ماجرا پرداخته است. ادبیات زیبا و پهناور فارسی از داستانهای دلکش عاشقانه مانند ,,لیلی و مجنون,, و ,,خسرو و شیرین,, و ,,ویس و رامین,, غنی ست. داستان شور انگیز تریستان و ایزوت که زاده‌ی طبع و خاطر هنر افرین اروپاییان است همپایه‌ی داستانهای عاشقانه‌ی ماست و ترجمه‌ی ان بفارسی در گرانبهای دیگری بر این رشته‌ی گوهر افزوده است. ...
  • گزارش تخلف

نوشتن. فضا در داستان.. -فضا معادلی است برای اتمسفر که اصطلاحی جاافتاده در علم هواشناسی ست

اتمسفر را فضا و رنگ هم ترجمه کرده‌اند. فضا پوششی ست که عناصر داستان در هوای آن تنفس می‌کنند. عناصر داستان در عین آنکه فعالیت خود را دارا هستند سازنده‌ی فضای داستان هم هستند. فضا نتیجه‌ی عملکرد عناصر دیگر است …-فضای داستان مثل یک آنتن است که هر چه قویتر باشد، گیرنده (خواننده) بهتر و شفاف‌تر داستان را دریافت می‌کند …-فضا در داستان یعنی احساسی که از صحنه ناشی می‌شود …-در فضاسازی باید از آنچه در صحنه وجود دارد و می‌تواند احساس برانگیز باشد، استفاده کرد. مثل اشیاء نحوه‌ی چینش آنها نور، سایه، صدا، بو و آنچه به حس لامسه مربوط است مانند سردی، گرمی، زبری، نرمی، دما، درد، سوز، خارش و …. -بهتر است در فضاسازی از چندین حس استفاده کنیم …-در داستان‌های قدیمی‌تر معمولا با نماهای گستره، مانند نمای یک شهر، یک دره، یک جنگل اما اکنون نویسندگان ترجیح می‌دهند داستانشان را با نمایی بسته آغاز کنند. چرا که از مقدمه چینی دور شده به اصل ماجرا نزدیک خواهیم بود …-توجه به جزئیات در فضاسازی خیلی موثر است … ...
  • گزارش تخلف

انجام دهیم و جایی که باید برویم، بشارت دهد. ولادمیر به عنوان تفسیر کننده میانجی عمل می‌کند

تنها کسی است که با حضور بچه با او صحبت می‌کند و از او اطلاعات می‌گیرد. بنابراین او تنها کسی است که شایسته این ملاقات هاست. در واقع استراگون در برابر پسربچه احساس خطر می‌کند چرا که پسربچه نمایانگر مرزهای ترسناک و ناشناخته دنیای ماست. به علاوه در نمایش، پسربچه تنها کسی است که گودو را دیده است و با او صحبت کرده است. او تنها یک پیام آور است، همان طور که در مورد فرشته‌ها گفته می‌شود، تنها ساکنین بهشت. ورود لاکی و پوزو. به نظر می‌رسد لاکی این بندگی و وجود را خود انتخاب کرده است. او هر کاری را که پوزو می‌خواهد انجام می‌دهد و هیچ احساس رنجشی از او ندارد. تنها هنگامی که استراگون به او نزدیک می‌شود، شلاق. ...
  • گزارش تخلف

گودو کیست؟

نمایشنامه ابزورد ساموئل بکت، به دلایل گوناگون ذهن بی شمار خواننده، نویسنده و منتقد را درگیر تفسیر خود کرده است. بکت (Beckett) از دیگران خواسته تا چیزی به نمایشنامه‌اش نیفزایند و برداشت‌های شخصیشان را در این نمایشنامه نگنجانند، با این حال این خواسته نمی‌تواند جلوی دیگران را بگیرد. صدها نظریه درباره نمایشنامه در انتظار گودو ساخته شده است که همه آن‌ها می‌توانند درست باشند. نمایش تنها آن چیزی است که شما در اثر ارتباط نیمه هشیار خود و نمایشنامه برداشت می‌کنید. یکی از تفاسیر نمایشنامه در انتظار گودو (waiting for godot) که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، تفسیر اگزیستانسیالیستی است. شواهد بسیاری در تایید این دیدگاه وجود دارد. جنبش اگزیستانسیالیسم که از میان تجربیات جنگ جهانی دوم زاییده شد، بر روی بزرگانی چون بکت، کامو، سارتر و یونسکو تاثیر گذاشته است. اگزیستانسیالیسم همچنین تحت تاثیر نوشته‌های هگل، شوپنهاور و نیچه است. فلسفه اگزیستانسیالیم را می‌توان در این جمله جمع کرد: چگونه کسی می‌تواند در دنیایی عاری از هدف، هنجار و دستورات الهی خود را با وجودش وفق دهد؟. ...
  • گزارش تخلف

: آوازهای غمگین اردوگاه رمانی ازشرمن ألکسی نویسنده معاصر امریکایی با ترجمه عالی سعید توانایی چاپ سال ١٣٩٤ چاپ ستاره سبز رمانی جذاب

بزرگ مادر سرخپوستان در کشتار جمعی اسبهای سرخپوست عزاداری می‌کند تا اسبها از نو در هیئت نوازندگان راک زنده شوتد. رابرت جانسون که توسط «آقا» در قبال کرو گذاشتن آزادیش محکوم به نواختن گیتار می‌شود و تنها با وانهادن آن به یک کروه راک سرخپوستی از جادو رهایی می‌یابد تا سه مرد و دو زن سرخپوست در ترانه هایی زیبا و دردناک که در ابتدای هر فصل می‌آید به نبردی دیگر برای رهایی از سلطه سرمایه داری یازند و در نهایت به دست همان ژنرالهای نسل کش سرخپوستان که حالا در پی بهره برداری از موسیقی سرخپوستان هستند به مرگ خودکشی الکلیسم و کناره کیری و اضمحلال رانده شوند. کتابی جذاب که در هر پاراکرافش قصه‌ای گفته میشود و شعری سروده میشود. خواندن این رمان را به همه دوستان توصیه میکنم ...
  • گزارش تخلف

جدیدترین کتاب که به تازگی تمومش کردم، واقعیت یک نویسنده از ماریو بارگاس یوساست با ترجمه خوب مهدی غبرائی و توسط نشر مرکز منتشر شده

این کتاب هشت فصل داره که یوسا در اون به معرفی رمانهاش پرداخته واز چگونگی خلق آثارش حرف زده و از تجربه هایی گفته که در خلق رمانهاش به کمکش اومده. در خلال تجربه هایی که بدست آورده توصیه‌هایی هم به نویسندگان کرده که توصیه هایی خوبی هستند برای نویسندگاه جوانی چون من. فصلی از این کتاب که در اوایل کتاب هست مربوط می‌شه به دنیای داستانی بورخس. این فصل برای من جذابیت زیادی داشت، چون باعث شد با دنیای داستان بورخس بیشتر آشنا بشم. با سبک نوشتنش، چون ارتباط برقرار کردن با آثار این نویسنده بزرگ همیشه برای من سخت بوده. البته من تیکه هایی از این کتاب رو برای دوستان گذاشتم و قصد دارم باز هم قسمت هایی از اون رو برای دوستان بذارم و امیدوارم که مفید باشه. ...
  • گزارش تخلف

کاظم تینا تهرانی در سال ۱۳۰۸ به دنیا آمده و در سال ۱۳۶۹ به میل خود به زندگی خویش پایان داده است

تینا تهرانی تکاپوهای ادبی خود را با پیوستن به گروه «خروس جنگی» آغاز کرد، اما جالب است که در میان اداره‌کنندگان این نشریه نه نامی از او به چشم می‌خورد و نه نامی از سهراب سپهری. آثار تینا تهرانی در چهار مجموعه «آفتاب بی غروب»، «گذرگاه بی‌پایانی»، «شرف و هبوط و وبال» و «سایه‌بین و مینوآگاهی»، در خلال سال‌های سی و دو تا هفتاد و دو به چاپ رسیده است و از عجایب این که این آثار نیز همانند خود تینا ناشناخته باقی مانده‌اند. در بررسی آثار او می‌توان به این نتیجه رسید که به جز ادبیات، تحت تأثیر عرفان و اساطیر بوده است و کوشیده است دریافت‌های خود را در این زمینه‌ها به ساختاری روایی و شکلی داستانی نزدیک کند …کاظم تینا تهرانی از جمله دوستان سپهری بود. او یادداشت‌هایی درباره آثار سپهری از خود باقی گذاشته: «همین آخری‌ها بود. در یکی از سفرهای به کاشان، روزی آن عزیز به مناسبتی (که گفت‌وگویی درباره رابطه‌ی بیداری با وحدت بود و نیاز وحدت‌جویی آدمی که اشاره‌ای هم به ماندالا می‌شد) چنین گفت: می‌دانی، آدم حرف‌های دیگری هم دارد. وقتش رسیده باید گفت. دیگران هم این کار را کرده‌اند. در شعر و نقاشی، آدمی قسمی از ح ...
  • گزارش تخلف

لیست کانال‌های ادبی و هنری تلگرام 👇👇👇 …●سایت ادبیات داستانی رهتاب _ کانالی برای علاقه مندان به ادبیات داستانی

telegram. me/rahtaab. ●خرد پارسی _ اندیشه و خرد، زبان پارسی و فرهنگ ایران زمین. telegram. me/kheradeparsi. ●مهرنامه ی《 ما 》_ عاشقانه‌های الهام عسکری. telegram. me/Mehrnameyema. ●موج شعر _ کانال تخصصی شعر کوتاه فارسی. ...
  • گزارش تخلف

از این پس هر هفته با یک داستانک با شما همراه می‌شویم:.. داستان: از.. قدیم‌ها همه چیز فرق می‌کرد

شهر‌ها خیلی بزرگ‌تر و دهات هنوز دهات بودند. قدیم‌ها هنوز عدالتی بود و هر کس نمی‌خواست بشنود، مجبور بود حس کند. آن وقت‌ها معلم‌های ما هنوز معلم پدر و مادر ما هم بودند. یک شنبه‌ها لباس روز یک شنبه می‌پوشیدیم. کلیسا هنوز در ده بود. هنوز کنار راین نگهبان بود. قدیم‌ها می‌دانستیم خدا با ماست. قدیم‌ها هنوز هانس موف می‌آمد. هر کس را می‌گرفتیم، جایش روی تیرک شنکجه بود. ...
  • گزارش تخلف

ایستگاه اتوبوس.. «یک بلیط برای جهنم لطفا.». «متاسفم، جا نداریم همه‌ی صندلی‌ها رزرو شدن.»

«یعنی امشب برای هیچ مسیر دیگه یی هم جا ندارین؟». «آه، چرا یکی از اتوبوس‌ها هست که به مسیر مخالف اون می‌ره». «جای خالی م داره؟». «تا دلت بخواد». «مسیرش طولانیه؟». «نه، نه خیلی، ولی شاید بهتر باشه یه کتاب همرات داشته باشی، شنیدم سفری تک و تنها و بی همسفره». «اندرو. ایی. هانت» …مترجم: علیرضا دوراندیش ...
  • گزارش تخلف

از من ناراضی بود، از مادرم ناراضی بود، از خواهر و برادر و صاحب‌خانه و همسایه ناراضی بود

اما از خدا راضی بود. آه می‌کشید، محکم به پیشانی‌اش می‌زد و می‌گفت: «شکر!». یک روز گفتم: «بابا چرا شکر؟» با پشت دست بی‌هوا تو دهنم زد … من دهنم را با دستم گرفتم و آمدم دم باغچه نشستم و تو خاک تف کردم، حباب‌های روی تف را نگاه کردم و زدم به پیشانیم و گفتم: «شکر!». بعد پوست هندوانه‌ی کنار جوی را برداشتم و زدم تو سر سگ زردی که همیشه کنار تیر چراغ‌برق چرت می‌زد. سگ زرد فقط چشم‌هایش را باز کرد، نگاهم کرد و دوباره چشم‌هایش را بست و شاید گفت: «شکر!» …. ☞ ...
  • گزارش تخلف

فراخوان نخستین جایزه‌ی ملی داستان کوتاه گچساران (سه قلاتون).. موضوع:.. الف) آزاد

ب) بومی (اقلیمی). جوایز:. الف) جوایز بخش آزاد:. مقام اول: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ پانزده میلیون ریال. مقام دوم: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ده میلیون ریال. مقام سوم: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ هشت میلیون ریال. ب) جوایز بخش بومی (اقلیمی):. مقام اول: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ پانزده ریال. مقام دوم: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ده میلیون ریال. ...
  • گزارش تخلف

اولین اثر «جان ای. ریچمن» در ایران منتشر می‌شود. اولین اثر «جان ای

ریچمن» در ایران منتشر می‌شود. رمان «غریبه برمی‌گردی؟» نوشته‌ی جان ای. ریچمن، دومین رمان از سه‌گانه‌ی او با نام «ماجراهای مونتا» در ایران منتشر می‌شود …فرشاد شیرزادی (نویسنده و مترجم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ از انتشار اولین ترجمه‌ی خود خبر داد و گفت: رمان «غریبه برمی‌گردی؟»، دومین رمان از سه‌گانه‌ی یک نویسنده‌ی امریکایی به نام «جان ای. ریچمن» است. این رمان را که مجوز نشر خود را از وزارت ارشاد گرفته، قرار است نشر آموت منتشر کند …او ادامه داد: داستان این رمان، داستان مرد جوانی است که از شمال به منطقه‌ی تگزاس سفر می‌کند تا زندگی، پیشه و دوران دیگری را بگذراند اما در مزرعه‌ای بزرگ، مشغول به کار شده و در آن مزرعه با خانواده‌ای جدید آشنا می‌شود و در آنجا با دختری به نام «آن» روبه رو می‌شود. «آن» دختر جوانی است با ویژگی‌های منحصر به فرد و چهر‌ه‌ای جذاب و شخصیتی قابل تأمل …شیرزادی درباره کتاب بیان کرد: در سال ۱۸۸۶ که در غرب امریکا هنوز سرزمینی وحشی و توسعه نیافته به حساب می‌آید، «ویلیام دین ریتر» به مدت سه سال منطقه‌ی «مونتانا» ‌ی کوچک را ترک می‌کند تا بتواند یک کاوبوی واقعی باشد. پیشه‌ای که ...
  • گزارش تخلف