📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


امیر قادری: ساعاتی پیش که «پل خواب»، نخستین فیلم بلند اکتای براهنی را دیدم، دلم گرم‌تر شد

این اقتباس موثر و به روز از رمان «جنایت و مکافات» داستایفسکی، با ساختار موثر و منظم‌اش، خبر از حضور یک فیلمساز جوان دیگر در شرایط جدید سینمای کشور می‌دهد. یکی دیگر از نسل کارگردانان جوان باهوشی که داستان تعریف می‌کنند، سینما را برای سینما می‌خواهند و در عین حال طیف متنوعی از گرایش‌های گوناگون هنری، اجتماعی و سیاسی را بازتاب می‌دهند. ...
  • گزارش تخلف

هادی تقی زاده: یادم هست موقعی که نگار اسکندر فر مجوز کارنامه را گرفته بود. بهنود که جلای وطن کرد

ماند گلشیری. گلشیری اول کار شرط کرد که کارنامه باید تخصصی به ادبیات (داستان و شعر و نقد ادبی) بپردازد و مدیر مسءول حق دخالت در تحریریه را ندارد. وتا وقتی هم زنده بود چنین بود. بعداز مرگش هم کارنامه کشکول شد. تعطیل شد و از دلش شرکت سینمایی سردرآورد. ...
  • گزارش تخلف

مونترال گازت/ نمایشگاهی جدید درباره آثار «آگاتا کریستی» در موزه باستان‌شناسی «پوینت کلیر» برگزار شد

در این نمایشگاه مجموعه بزرگی از عکس‌ها، اشیای منزل و دیگر لوازمی دوره زندگی «کریستی» به معرض نمایش گذاشته شده است. آثار این نویسنده جنایی نویس در شمار پرفروش‌ترین رمان‌های دنیا در طول تاریخ قرار داشته است. ...
  • گزارش تخلف

گاردین/ تحقیقات جدید درباره کتاب‌های پرفروش و انتخاب‌های منتقدان ادبی نشان می‌دهد که حجم متوسط آثار چاپی طی ۱۵ سال گذشته ۲۵ درصد ا

اما با وجود صحبت‌هایی که درباره مرگ کتاب‌های کاغذی در رقابت با دیگر رسانه‌ها مطرح می‌شود، مردم همچنان ترجیح می‌دهند تا کتاب بخوانند تا این‌که به آن گوش دهند یا آن را از سایت‌ها بردارند.
  • گزارش تخلف

مشخصه‌های پست‌مدرنیسم در رمان «‌سین مثل سودابه». هویت جعلی و متکثر

نویسنده: فرحناز علیزاده داستان‌نویس. تعداد بازدید: ۲۹ روزنامه فرهیختگان. صفحه۸. رمان «سین مثل سودابه» نوشته کاوه میر‌عباسی، رمانی پلیسی از نوع پست‌مدرن است که با استفاده از زاویه دیدترکیبی (‌اول شخص و سوم شخص) اصل تصادف و عدم‌تعادل داستانی آغاز می‌شود و سپس با تصادفی دیگر به پایان روایت اول می‌رسد؛ پایانی که به گفته نویسنده در هفت روایت متغیر ادامه پیدا خواهد کرد. در این مجال قصد دارم شاخصه‌های به کار برده شده در اثر را به همراه نشانه‌های متنی مورد بررسی قرار دهم. ۱ متن پست‌مدرن در پی ساخت ساز‌وکار از قبل تعیین و ساخته شده، نیست. جهان متن پست‌مدرن در پی خلق دنیای جدید با قواعد ساخته و پرداخته خود است. در این رمان نیز گرچه نویسنده به ساخت جهانی رئال (امروزی- ایرانی) مبادرت می‌ورزد، ولی از شغلی (کارآگاه) می‌گوید که کمتر در ایران نمود بیرونی دارد (ساخت قراردادی از پیش تعیین شده با خواننده). از سوی دیگر نویسنده در ساخت شخصیت کارآگاه دست به ساختار‌شکنی می‌زند. ...
  • گزارش تخلف

آخرین جلسه‌ درس‌گفتارهایی درباره‌ ناصرخسرو در روز چهارشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۶:۳۰ به «از ناصرخسرو چه آموخته‌ایم؟» اختصاص دارد …این نشست

در این یک سال صاحب‌نظران، استادان و اندیشمندان درباره‌ جنبه‌های گوناگون زندگی، شعر و اندیشه‌ ناصرخسرو سخن گفتند و به جایگاه او در تاریخ و فرهنگ و ادب ایران و تاثیرگذاری شعر و اندیشه‌ او در شاعران و متفکران و مردم ایران‌زمین و دیگر فرهنگ‌ها اشاره‌ کردند. در این یک سال، آثار ناصرخسرو به ویژه سفرنامه، دیوان اشعار، زادالمسافر، جامع‌الحکمتین، گشایش و رهایش و … تحلیل و بررسی شد. ...
  • گزارش تخلف

گاری. خداحافظ‌گری کوپر.. -جمعیت کور است

مثل موج می‌شکند و آدم را زیر خود له می‌کند. لنی هیچ علاقه‌ای نداشت که کسی باشد اما از اینکه چیزی باشد گریزان بود …-کوکی کاری کرده بود که کاملا قابل فهم بود اما منطق آن قابل انتقال به دیگران نبود. این جور چیزها را نمی‌شود با کلمات بیان کرد. کلمات فقط دروغ می‌گویند …-همه می‌دانستند که باگ همجنس باز است اما هرگز با این مرض مزاحم کسی نمی‌شد …-هر جا که برف نیست اصول اخلاقی هم تاب مقاومت ندارد. هر ناروایی مجاز می‌شود. در ارتفاع صفر بالای سطح گه همه کار مجاز است. آدم باید بتواند همرنگ جماعت شود …-خیلی مشکل است. ولی وقتی به آن رسیدی از هر چیزی که فکر کنی بهتر است. یادتان نرود آزادی از قید تعلق، وقتی به آن رسیدید خبرش را به من بدهید … ...
  • گزارش تخلف

بابک احمدی، نویسنده و مترجم آثار فلسفی:.. وضع مطلوبی نداریم

نه وضع فیلسوف خوب است و نه وضع فیلسوف هنر. ما نه فلسفه هنر و نه فکر فلسفی آفریدیم. تا این شرایط را عوض نکنیم دنیای بهتری نخواهیم داشت. فقط می‌ماند به کوشش و تلاش و همت و ایثار یک سری آدم که از زندگی مرفه بگذرند و کوشش کنند چیزی به دیگران بیاموزند و خودشان چیزی از زندگی بیاموزند. بعد از این حرف‌های تلخی که گفتم بازمی‌گردم به آن ماشینی که تازه راه افتاده است. وظیفه شما دانشجویان است. ما که رفتیم، هر چه بود عمرمان را کردیم، حداکثر یک دهه دیگر مهمان این دنیا هستیم. اما وظیفه شما نسل جوان است که این شرایط را نپذیرید و در تغییر و بهبود آن بکوشد و حقش را بخواهد و جور دیگر زندگی و جور دیگر فکر کند و هنر دیگری و فلسفه تازه‌ای بیافریند. این به عهده جوانان است، از ما گذشت، تلاش خود را کردیم، از این بهتر کاری بلد نبودیم، شرمسار تاریخ هستیم!. ...
  • گزارش تخلف

ادبیات این هفته‌ی روزنامه‌ی شهروند منتشر شد. در این شماره می‌خوانید:

تنها هنر و ادبیات جهان را تحمل پذیر می‌کند. گفتگوی فرهاد خاکیان دهکردی با محمد حسینی. به قلم سعید بردستانی بر رمان تقاص برادری اثر ناصر نخزری نشر آموت. با عنوان دنیای رمان و فستیوالی برای زندگی انسان به قلم محسن پورمظفر. -٪D۸٪A۷٪D۹٪۸۶٪D۸٪B۳٪D۸٪A۷٪D۹٪۸۶ ...
  • گزارش تخلف

Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab.. هفتمین کارگاه داستان نویسی رهتاب

تا بامداد روز دوشنبه، بیست و سوم آذر ماه هزار و سیصد و نود و چهار فرصت دارید، یک داستان صد کلمه‌ای با موضوع آزاد بنویسید …. * حروف اضافه و حروف ربط شمرده نمی‌شوند …** فعل و کلمه‌های مرکب فقط یک کلمه حساب می‌شوند …**** تعداد کلمه‌های داستان می‌تواند بین پنج تا صد کلمه باشد اما نمی‌تواند از این مقدار بیشتر باشد. عنوان داستان جزو تعداد کلمه‌ها محسوب نمی‌شود …*****اعضای کانال رهتاب و یا سایر علاقه مندان به شرکت در این دوره از کارگاه، اگر قصد شرکت به صورت آزاد در این برنامه را دارند، داستان خود را از طریق لینک زیر ارسال بفرمایند.. Telegram. me/rahtaab …در انتهای داستان، نام و نام خانوادگی خود را ذکر بکنید. نام و نام خانوادگی را در پیامی جداگانه نفرستید …فقط مجاز به ارسال یک داستان هستید …داستان به صورت پیام ارسال بشود، از ارسال داستان در فایل ورد خودداری بفرمایید …ارسال داستان به منزله‌ی اعلام موافقت با انتشار آن در کانال رهتاب و یا سایت انجمن است …همه‌ی داستان‌های دریافت شده، در کانال انجمن منتشر خواهند شد …ارسال داستان با اسم مستعار بلامانع است.. نادیده گرفتن هر کدام از شرط‌ها، موجب حذف د ...
  • گزارش تخلف

سرزمین گوجه‌های سبز

این کتاب سرگذشت گروه دانشجویی ست که هر یک که در اوج رژیم خفقان اور نیکلای چایوشسکو ,ولایت فلاکت زده‌ی خویش را به امید زندگی و اینده‌ای بهتر ترک می‌گویند و به شهر می‌ایند ,اما امال و ارزوهای حال و اینده شان در شهری بر باد می‌رود که مصیبت بارتر از ولایتشان تحت سیطره‌ی دیکتاتوری خون اشام به خود می‌پیچد. دردناکتر از ان که هریک از دوستان راوی داستان نیز یا راه خیانت به او را در پیش می‌گیرند و یا دست به خودکشی می‌زنند ,و گاه هردو. همسو با این زنهار خواری‌ها می‌خوانیم که چگونه دولت توتالیتر ,در تمام زوایای زندگی خصوصی مردم نفوذ می‌کند و همه انان ,حتی پرصلابت ترینشان یا در برابر ستم پیشگان ,سر به خاک. ذلت می‌سایندو یا در دفاع از ادمیت خویش جان می‌بازند …. هرتا مولر که خود از جان بدر بردگان حکومت پلیسی چایوشسکو بود ,اینک صادقانه ماجرای خویش را باز گو می‌کند. او باکلامی گزنده و شاعرانه ,صحنه به صحنه منظری از جامعه و نسلی را پیش روی ما نی گشاید که ترس ,دمار از روزگارشان در اورده بود. چشم اندازی خوفناک از قدرت افسار گسیخته‌ی ماموران پلیس که جیب و دهانشان را از گوجه‌های سبز پر می‌کنند ,کارگران سلاخ ...
  • گزارش تخلف

جهت اطلاع/ بی بی سی/ «بلال»، اولین فیلم بلند انیمیشن امارات متحده عربی، داستانی اساسا مذهبی درباره صدر اسلام را با طمانینه و احتیا

نگاه سازندگان فیلم به داستانی اسلامی، رویکردی اساسا شبیه به ساختار و ساز و کار کشوری چون امارات متحده عربی است که در میان کشورهای اسلامی به نظر می‌رسد قصد دارد اسلام مداراگرانه‌تری را ارائه کند. در تمام طول فیلم نشانی از پیامبر مسلمانان نیست. تهیه کننده فیلم هم تاکید می‌کند که فیلم اصلا مذهبی نیست و در طول فیلم هیچ اشاره‌ای به مذهب نمی‌شود. به همین دلیل شاید حتی زمانی که بلال در صحنه آخر، پس از فتح مکه، برای اذان گویی به بالای مسجد می‌رود و برای اذان گفتن دست بر صورتش می‌گذارد، تعجبی ندارد که صدای او را نمی‌شنویم و موسیقی پایانی تیتراژ جایگزین آن می‌شود. ...
  • گزارش تخلف

ما» که بهار ‌سال ۸۸ منتشر شد. یعنی مربوط به تجربیات سال‌های اخیر

جناب حسینی برای من حداقل اصلی‌ترین ویژگی داستان‌های شما، شخصیت‌های کنش‌مندی است که اتفاقا کنش‌های‌شان بیشتر درونی است. یک‌جور پا در هوایی که دقیقا لحظه استثنایی داستانی را هم انگار همین خاصیت رقم می‌زند. دوست دارم از تجربه خلق این شخصیت‌ها صحبت کنیم. لااقل از حافظ به این‌سو بسیارى اشاره کرده‏اند که برجسته‏ترین و شوم‏ترین میراث ما ریاکارى است. چیزى که سرنوشت‏سازترین فرصت‏هایمان را به ابزارى علیه خودمان بدل کرده است. آن‌قدر براى این و آن نقش بازى کرده‏ایم و آن‌قدر به ساز این و آن رقصیده‏ایم که خودمان هم دیگر نمى‏دانیم چه کسى هستیم. آدم‏هاى این داستان‏ها هم کسانى هستند شبیه ما، لااقل آن‏طور که من خودمان را مى‏بینم، به تعبیر شما پا در هوا. شما جدای از نویسنده‌بودن در ویراستاری هم متخصص و مدرس هستید. جایگاه یک ویراستار دقیق در چرخه تولید آثار داستانی کجاست؟ ...
  • گزارش تخلف

.. گفت‌وگو با محمد حسینی، داستان‌نویس.... تنها هنر و ادبیات جهان را تحمل‌پذیر می‌کند

نام محمد حسینی را همراه با تحسین‌های بسیار، نخستین‌بار در اصفهان شنیدم. درمورد رمان او «آبی‌تر از گناه» حرف می‌زدند. فراموشم نمی‌شود کتاب را از پاساژ چهارباغ خریدم و خیلی زود خواندم و خیلی آرام شیفته قلم نویسنده‌اش شدم. بعدتر کتاب دیگری از او، مجموعه‌داستان «نمی‌توانم به تو فکر نکنم سیما» را هم خواندم و آن‌طور که انتظار داشتم باز هم لذت بردم. محمد حسینی متولد سال‌ ۱۳۵۰، هم‌اکنون دبیر بخش‌داستان انتشارات‌ثالث است. شاید متن پاسخ‌ها در همین گفت‌وگو، گویای مهارت او در فن ویراستاری باشد. محمد حسینی سرویراستار ثالث و مدرس هم هست. تجربه گفت‌وگو با نویسنده‌ای که آثارش بی‌شک تأثیر عمیقی بر من داشته، به‌شدت خوشایند بود. شما را با اطمینان‌خاطر به مطالعه کارهای او و مجموعه داستان جدیدش «کنار نیا مینا» دعوت می‌کنم. ...
  • گزارش تخلف

نمایشنامه :خیانت انیشتین. در امریکا کنار دریاچه‌ای دو مرد با هم روبرو می‌شوند

یک ولگرد منزوی که پسرش در جنگ جان باخته است و یک. دانشمند صلح طلب برنده جایزه نوبل فیزیک به نام البرت انیشتین ,این دو مرد با هم پیوند دوستی می‌بندند و انیشتین راز دلش را با او در میان می‌گذارد. از نگرانی‌ها و دلمشغولی هایش می‌گوید,از مسیولیتی که به گردن دارد. از سهمی که در فاجعه بشری داشته است. ایا او ناخواسته به بشریت خیانت کرده است؟. در این نمایشنامه ,اشمیت با زیرکی و طنز,نبرد درونی و اخلاقی دانشمند نابغه را تصویر می‌کند ,از دوستی و مهر و انسان دوستی می‌گوید,از سرنوست بشری ,از انسانهایی که تاریخ را رقم می‌زنند. ...
  • گزارش تخلف

«تقاص‌ برادری» و جهانی پر از خشونت. یادداشتی بر رمان تقاص برادری.. | سعید بردستانی | داستان نویس|

سیستمی که ناصر نخزری‌مقدم در رمان تقاص برادری- نشر آموت- تصویر می‌کند، برخاسته از جهانی است که آشوب و کابوس مشخصه بارز آن است. در چنین جهانی، نظم به آن معنای مألوف همیشگی معنا ندارد و روابط و قوانین تحت سلطه تنش و آشوب است. پس رفتارهای اجزای این جهان چندان قابل‌پیش‌بینی و تحت‌تأثیر مناسبات ملموس جهان‌های دیگر نیستند. پس چه بخواهیم چه نخواهیم، با متر و معیارهای نهادینه‌شده در نباید به استقبال آن رفت. برادری جزو این‌ گونه است، تقاص برادری سعی می‌کند رمان اقلیمی را به صورتی دیگر بنویسد و جهان این رمان را به نحله‌ها و فرم‌های جدید پیوند بزند. می‌توان گفت رمان تقاص برادری دستاوردش، تلاش برای احیای رمان اقلیمی است. از سنت‌های پوسیده. نخزری‌مقدم از بیان سرراست و ساده طفره می‌رود و همانند نویسندگانی چون صفدری و آرام تلاش می‌کند در این راه پا جای پای خود بگذارد. تقاص برادری، روایت خاندانی است که در رأس آن کربلایی غلام مانند اربابی بی‌ادعا ایستاده و سعی می‌کند به همراه برادرش مهردل نظم را در عین بی‌نظمی حاکم کند، ریشه تک‌روی‌ها و اختلافات را بخشکاند و با تجربه و درایت، خاندانش را از میانه طوفان‌ ...
  • گزارش تخلف