ماتیکانداستان 📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani ماتیکانداستان ۲۱:۴۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ نشریه تخصصی ادبیات داستانی ویژهی جشنوارهی داستان کوتاه خلاقانهی سال.. مراکز تهیه در تهران: به زودی اعلام میگردد …جهت خرید نشریه از نقاط دیگر کشور، پس از واریز مبلغ نشریه به کارت شماره (۵۰۴۳-۵۳۸۲-۶۹۱۵-۶۰۳۷) بانک صادرات به نام مجید خادم، آدرس دقیق و کدپستی خود را همراه با نام و نام خانوادگی خود به شماره ۰۹۳۸۵۱۶۳۵۴۶ ارسال کنید …قیمت نشریه برای شرکت کنندگان در جشنواره با ۲۰ درصد تخفیف، ۸۰۰۰ تومان و هزینه پست سفارشی ۶۰۰۰ تومان است …خرید بیش از یک نسخه، تنها یک هزینهی پست خواهد داشت. همچنین خریدهای بیش از دو نسخه برای انجمنها و محافل، شامل تخفیف خواهد بود. ... ماتیکانداستان ۱۷:۴۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ جلسات رایگان کارگاه داستان (داستان خوانی، نقد ساختارگرایانه اثر، شناخت انواع ژانر داستانی و …صدها نکته دیگر) در ترم زمستان از اول سه شنبههای هر هفته ساعت ۳ تا ۵ با حضور فرحناز علیزاده. به همراه نقد کتاب نویسندگان معاصر در ترم زمستان. خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس کوچه مهنا کتابخانه دکتر عظیمی. به امید حضور پربار دوستان و علاقه مندان داستان ... ماتیکانداستان ۱۷:۱۲ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ ---. پوشش رایگان برای برنامههای هنری رایگان مشهد: ماتیکانداستان ۱۵:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سالواتوره …از او پرسید که آیا نامه که در آن خبر آمدنش را داده دریافت کرده یا نه نامه به آنها رسیده بود ویکی دیگر از پسرهای جزیره خبربیماری اورا داده بود. خوب این دلیل برگشتنش بود، آیا یک خوش شانسی به حساب نمیآمد؟ اما آنها شنیده بودند که او دیگر هرگز کاملا خوب نمیشود. دکترها مزخرف میگفتند، سالواتوره میدانست حالا که به خانه برگشته حالش خوب میشود چند لحظهای هیچ کس حرفی نزدومادر با آرنج به دختر رد، اوسعی نکرد که از سالواتوره دلجویی کند، رک وراست با صراحت لهجه معمول نژادش، به سالواتوره گفت که نمیتواند با مردی ازوواج کند که قدرت آن را ندارد که مثل همه مردهای دیگر کار کند. او وپدر ومادر فکرهایشان را کردهاند ومادر وپدرش هرگز رضایت نمیدادند. وقتی سالواتوره به خانه برگشت، فهمید که همه از موضوع اطلاع داشتهاند. پدر دختر آمده وتصمیم خورد را به آنها اطلاع داده بود. اما هیچ کسی جرات نداشت که حقیقت را به سالواتوره بگوید. سردر دامن مادر گذاشت وگریست. ... ماتیکانداستان ۱۵:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سالواتوره …دختر بزرگتر از او بود، بیست وچهار یا بیست وپنج ساله وقبلا نامزد مردی بود که درزمان خدمت سربازی درافریقا کشته شده بود. کمی پول داشت ولی سالواتوره با او ازدواج میکرد میتوانست برای او قایقی بخرد که مال خودش باشد ومی توانستند صاحب تاکستانی شوند که درآن زمان خوشبختانه هیچ اجاره داری نداشت. مادرش به او گفت که آسونتا اورا در جشن دیده وعاشقش شده، سالواتوره لبخند شیرینی زد وگفت که دراین باره فکر میکند. یکشنبه بعد سالواتوره با لباس مشکی شق ورق خود به مراسم عشای ربانی کلیسا رفت، البته درلباس مندرس همیشگی خود خیلی خوش تیپتر به نظر میرسید. جایی نشست تا بتواند دختر جوان را خوب ببیند، وقتی برگشت به مادرش گفت که این پیشنهاد را میپذیرد. به این ترتیب آنها ازدواج کردند ودرخانهای کوچک سفید رنگ در میان تاکستانی زیبا ساکن شدند. سالواتوره حالا دیگر مردی قوی هیکل و بلند قد بود، اما هنوز آن لبخند بی آلایش ونگاه مهربان وبی ریای زمان کودکی همراهش بودوبهترین رفتاری را که من در عمرم دیدهام داشت. آسونتا زنی باچهره زمخت ومصمم بود وپیرتر از سن خود به نظر میرسید، اما خوش قلب بودواصلا احمق به نظر نمیرسید. من از لبخند محبت آمیز او در مواجه با رفتارتحکم آمیز ومر ... ماتیکانداستان ۱۵:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ ؟.. 📕 📕دانته آلیگیه ری. 📕: فریده مهدوی دامغانی. 📕۱۳۹۳ …. دانته، شاعر شاعران! است. ترجمهی قبلی کمدی الهی در ایران متعلق به چهل سال پیش است که هیچ چیز از کمدی الهی دانته و آن چه را ایتالیاییها از آن در اندیشه دارند در بر ندارد. خانم فریده مهدوی دامغانی: من بارها به کارمندان محترم آن انتشارات محترمی که کمدی الهی را هنوز هم چاپ میکنند، خاضعانه عرض کردهام که ارائه متنی غلط به خوانندگان ایرانی، گناهی شرعی و اخلاقی به همراه دارد. چون در لابهلای صفحات آن کمدی الهی، انواع و اقسام اشتباهات در ترجمه وجود دارد، و متاسفانه اشتباهاتی است که خواننده محترم فارسی زبان، قادر به تشخیص آنها نیست، ولی یک دانتهشناس، با حالتی وحشتزده، آنها را مشاهده میکند. دوم مردادماه ۸۵ مصادف با ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۶، در شهر راونا واقع در ایالت امیلیارمانیا، استاندار این ایالت به نمایندگی از ریاست جمهوری ایتالیا، نشان «کمن داتره»، که بالاترین نشان لیاقت در این کشور است را به دکتر «فریده مهدوی دامغانی» اهدا کرد. ... ماتیکانداستان ۱۵:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سالواتوره …نمی دانم که بتوانم این کار را بکنم یا نه؟ اولین باری که سالواتوره را دیدم پسری پانزده ساله بود. چهرهای زشت ولی دوست داشتنی داشت، دهانی پرخنده وچشمانی بی غم. عادت داشت که صبحها تقریبا برهنه کنار ساحل دراز بکشد. بدن قهوهای رنگش مثل چوب، لاغر واستخوانی بود. پسری بسیار متین بود. دائم وارد دریا میشد وبیرون میآمدومثل همه پسرهای ماهیگیر بسیار ساده وناشیانه شنا میکرد. باپاهای برهنه وزمخت از صخرههای ناهموار بالا میخزید. چون به استثنای یکشنبهها هرگز کفش نمیپوشید. با فریادی از خوشحالی خودش را داخل آبهای عمیق میانداخت. ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۸ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ یوسف علیخانی: چاپ سوم «بیوه کشی» هم برکت شد امروز؛ با فرستادن ۸۰ تا به نمایشگاه کتاب بوشهر و ۱۰۰ تا به نمایشگاه کتاب ساری و ۳۰ تا نمیدانم چی باید بگم. «بیوهکشی» قرار بود شیفت دیلیت بشه زمستان پارسال تا از شرش خلاص بشم و اگر حمایت چند تا از دوستانی که خوانده بودند، نبود، شاید هیچ وقت منتشر نمیشد ماتیکانداستان ۱۵:۳۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ عادت نویسندگی. تعداد کمی از نویسندگان حرفهای یا مبتدی اشتیاقی دائمی به نوشتن دارند چون بسیاری از چیزها حواس را پرت میکند و نویسنده را از حالت خلاقیت بیرون میآورد: خاواده، شغل، افسردگیها، تفریحات، احساس پوچی … مسابقات بولینگ، …، گردش دستهجمعی، تلویزیون و غیره. تنها راه مبارزه با این چیزها که مخل کار نویسندگی هستند، تقویت قوای خود با سنگر گرفتن در استحکامات نفوذ ناپذیر «عادت به نوشتن» است. اگر هر روز با عزمی جزم ننویسید هیچگاه نویسنده حرفهای و مادامالعمر نخواهید شد. نویسنده خودش کارفرمای خودش است و شخصیت خودش هر روز او را به نوشتن وا میدارد. سرمایهگذاری او نیز مثل شرکتهای واقعی که متعهد به پیشرفت کار و سوددهی هستند، نهایتا سود میدهد. باید هر روز- به جز در مواقع پیشآمدهای اضطراری- نوشت. نویسندهها مرخصی استحقاقی ندارند. در صورت امکان باید هر روز در زمانی مشخص و جایی ثابت نوشت. جای نوشتن نویسنده باید محرابش باشد و در آن از دنیا فارغ شود. ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ گروه نویسندگان.. چون این گونه نویسندگان باید حتما نوشته هایشان را بخوانند و بشنوند همیشه میتوان در بین نویسندگان مبتدی افرادی با قابلیتها، زمینهها، علائق و مشاغل مختلف یافت. همیشه کسی هست که به نوشتهی شما کمک کند، و انتقادهایی را که به نوشتههای دیگران میکنید در حقیقت درون بینی نقادانهای که به کار شما نیز میآید. نویسندگان مبتدی نباید مثل نویسندگان حرفهای حساس باشند. غرور، خودخواهی و خودپسندی مانع پیشرفت آنهاست. این گونه حساسیتها هیچ سودی ندارد. اگر آنها در برابر شلاق انتقاد تاب نیاورند هیچگاه صادقانه با نوشته هایشان روبرو نخواهند شد. و هیچگاه با بی رحمی نقایص آنها را رفع نخواهند کرد. چرا که همیشه اوج نوشته هایشان را میبینند نه حضیض آنها را. به علاوه اگر جزو گروهی باشند احساس هویت میکنند. ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ زمانی و چه گونه این عدمسازگاری با کاهش علاقهاش به شوهر و دلسردیاش نسبت به وضع مالی آینده، ناخشنودی از اطرافیان و وجوه هایی مانن صرف بیان آزاد افکار داستان نمیشود. بهبیان دقیقتر نویسنده باید زیربنای روحی - روانی شخصیت را به تصویر بکشد. هیچ اشکال ندارد که جملههای نویسنده ساده خبری نباشد و گاه از مرز شاعرانگی تا محدودهی عشقلاتی پیش رود، ولی حق ندارد از درون شخصیت غافل شود. سرانجام نکتهی بسیار مهمی هست که به زبان شناسی متن جریان سیال ذهن برمیگردد. شما میدانید که «فعلها» در سراسر یک متن داستانی گسترش مییابند. و البته در جریان سیال ذهن، که این فعلها اساسن به واقعیت ذهنی تعلق دارند تا واقعیت عینی، با پیام ضمیرهای شخصی تکمیل میشوند. موقعیت شما به عنوان گوینده (یا به قول یاکوبسون فرستنده) و موقعیت خواننده (یا شنونده یا گیرنده) و موقعیت «بقیهی ناگفتهها» (یا هر چه باقی میماند) باید طوری باشد که حتا با وجود درهمریختگی زمان، معلوم باشد شما بهعنوان نویسنده (به ویژه وقتی راوی هستید) کجا قرار دارید، قصه کجاست و حتا (بله درست خواندهاید!) خواننده کجا؟ بهعبارت دیگر باید میان زمان کنش (به ویژه کنش ذهنی) و زمان قصه خیلی دقیق باشید. تکرار میکنم: بهحدی دقیق باشید که اگر رخدادها و تفکرات چند زمان را در هم میتنید ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سات و افکار شخصیت، به پیشبرد داستان کمک میشود البته خصوصیت روانی راوی نیز برای خواننده آشکار میشود. در حدیث نفس، شخصیت با صدای بلند حرف میزند، درحالیکه در تکگویی درونی، گفتهها در ذهن او میگذرند. حدیث نفس تنها بهعنوان بخشی از اثر بهکار میرود و خود نمیتواند اثر مستقلی باشد. بخشی از «خشم و هیاهو» به این شکل نوشته شده است. - تکگویی نمایشی: در این جا، شخصیت برای خود مخاطب و برای حرف زدنش دلیلی دارد. او با صدای بلند حرف میزند و خواننده یا شنونده پی به موقعیت او میبرد. نمونه آن را در داستان «سقوط» اثر آلبر کامو میمیانیم. درونی (Interior Monologue): گفت و گویی است که در ذهن شخصیت جریان دارد. اساس آن، «تداعی معانی» است و بهکمک آن، بهطور غیرمستقیم جریان افکار، احساسات، و واکنشهای شخصیت نسبت به محیط پیرامون و دیگران، و نیز مسیر اندیشههای او را نشان میدهد. ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ وط را با فاصله یا بدون آن در کنار هم میگذارند.. در ادبیات داستانی پست مدرن رویدادها به صورت کولاژها (سر هم بندی) از تکههای جا به جا شدهاند و پیوند آشکاری میان واقعه و گفت و گو (چه در گذشته و چه در حال) وجود ندارد. در کنار رویدادهای واقعی رویدادهای غیر واقعی هم وجود دارند و چه بسا وزن و حجم آنها بیشتر باشد. به ویژه در داستانهای علمی- تخیلی پست مدرنیسم و یا داستانهای پست مدرنیستی علمی- تخیلی شده رویدادهای واقعی و غیر واقعی در صحنه هایی قرار داده میشوند که بیشتر به هذیان و رویا شباهت دارند، این نوع صحنهها بیانگر آرزوها و دهشتها شخصیت هستند و ممکن است حتا خط سیر داستانی را تعیین کنند. برای مثال شخصیت خواب میبیند که فلان فرد را با چاقویی دسته خردلی، با تیغهای به طول هشت سانتی متر کشته است و فردا میشنود که همان فرد با چنین چاقویی کشته شده است. چه بسا زمان مرگ او در همان نیم ساعتی بوده باشد که او در خواب راه رفته است. رویدادها به صورت احتمال در میآیند، تغییر جا میدهند و گاهی درست در تناقض و تعارض با هم قرار میگیرند. بنا بر این اگر یکی از شخصیتها راوی باشد در این لحظه این زاویهی دید را دارد و چند لحظهی بعد زاویهی دیدی دیگر. کلی ادبیات داستانی پسا ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ ) در تمام روابط، اشیا و شخصیتها متبلور میشود و بازتاب دارد، در نتیجه برای نمونه یک فرد (حال) متضادی دارد، چند پاره است، هم قابل البته عدم قطعیت با ابهام – که امکان رفع و روشن کردن آن وجود دارد_ فرق میکند.۲۳) وجه مشخصهی ادبیات پست مدرن (و حتا مقالههای آن) حضور بی چون و چرای مجاز (استعاره، کنایه، مجاز مرسل) است. متن مجازی – و در سطح محدودتری متن استعارهای (ادبیات مدرن) - خواننده را از مصرف کننده به تولید کننده تبدیل میکند. متن معمولی (بدون عناصر مجاز) متنی است خواندنی و متن دوم متنی است نوشتنی یا به زبان انگلیسی (writery=scriptable) که یکی نزد نویسنده و دیگری نزد خواننده تکمیل میشود.۲۴) سکوت حاکم بر داستان باید در دل خود متن، معادل معانی انکار، انهدام و خود ویرانگر باشد.۲۵) چون پست مدرنیسم به طور عام ذات گرایی، بنیاد گرایی و شناخت شناسی را نفی میکند، لذا داستان پست مدرنیستی اساسن گونهای هستی شناسی و به طور مشخص هستی شناسی روایتی است. پنهان در ادبیات داستانی پسا مدرن.۱) بعد هنری نوشتن ارزش بیشتری دارد، به گفتهی دیگر داستان از ساختار هماهنگتری برخوردار است – در مقایسه با رمان کلاسیک و پست مدرنیسم-.۲) در ماجرای داستان نظم زمانی وجود ندارد.۳) حالت درونی شخصیتها نسبت به کارهایی که میکنند، ارزش بیشتری دار ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سخنانی چند درباره داستانهای پست مدرن. قسمت سوم:. 👇👇👇👇 برابر آن، مفهوم اصلی را بپذیرد.٧) تکنیک دروغ بزرگ: استفاده از بزرگترین دروغها برای باور پذیر کردن دروغهای دیگر. (بزرگ نمایی حقایق همچون یک دروغ) تا ذهن خواننده حساسیتش را در برابر دروغهای بعدی از دست بدهد. داستان پست مدرنیستی.۱) داستان پست مدرن نظامی از انواع دال هاست و نه ساختاری از مدلولها.۲) جزیی نگری دنیای سنتی و پیش از آن حاکم است. ولی جزیی نگری مورد استفاده - یعنی جزیی نگری دنیای فراصنعتی- با جزیی نگری دنیای سنتی تفاوت دارد. جزیی نگری دنیای فراصنعتی تابع اشباع آگاهی است و آن یکی حاصل کم آگاهی.۳) داستان پست مدرن میکوشد از طریق تناقض (contradiction) واؤگانی و بصری از راه دلالتهای بافتی متقارن و نامتقارن از راه پس و پیش کردن ساختارها و گشتار زبانی و ابداع یا هر نوع جا به جایی از راه انفصال و اتفاق و تصادف و هر چیزی که بتواند تنوع ایجاد کند شکل بگیرد، نه از طریق مولفههای مرسوم در ادبیات کلاسیک و مدرن.۴) داستان پست مدرن به لحاظ ساختاری و نه فقط نتایج، خصلت پیوستگی و سکون ندارد. ساخت را میشکند و در دل خود تکنیک نو میآفریند. در تقابل با دنیای واقعی که زیر سلطه پیوستگی ایدوئولو ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سه پیروزی در یک شب / ˝مرکز توجه˝ فیلم برگزیده سه گروه از منتقدان آمریکایی شد …برندگان جوایز سالانه انجمنهای منتقدان فیلم لس آنجلس گزارش ورایتی، در حالی که «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road) به کارگردانی جرج میلر در این دوره جوایز LAFCA سه جایزه بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه را از آن خود کرد، اما این گروه در نهایت جایزه بهترین فیلم سال ۲۰۱۵ را به «مرکز توجه» (Spotlight) به کارگردانی تام مکارتی اعطاء کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه را هم برد. توجه «بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده و نشان میدهد روزنامه بوستون گلوب چگونه رسوایی عظیم سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک را فاش کرد. مارک روفالو، مایکل کیتن، ریچل مکآدامز، لئو شرایبر، جان اسلاتری، استنلی توچی و برایان دارسی در این فیلم بازی میکنند که اولین بار سپتامبر پیش در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و همان ماه در جشنواره فیلم تورنتو انتخاب دوم تماشاگران بود. توجه» همچنین یکشنبه شب به عنوان فیلم برگزیده منتقدان فیلم نیویورک آنلاین معرفی شد. این در حالی است که هفته پیش حلقه منتقدان فیلم نیویورک به عنوان دیگر گروه منتقدان نیویورکی که بزرگتر و معروفتر است، «کارول» به کارگردانی تاد هینز را به عنوان بهترین فیلم ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سخنانی از بزرگان سینما:.. روبر برسون: - معمولیترین کلمه وقتی سر جای خودش قرار بگیرد، ناگهان درخششی یگانه پیدا میکند. این همان درخششی است که تصویر باید با آن جلوه کند. - سینما، رادیو، تلویزیون و مجلهها پیشگامان مکتب بیتوجهی هستند: مردم نگاه میکنند بدون آنکه ببینند و گوش میدهند بدون آنکه بشنوند. - وقتی نمیدانید که چهکار میکنید، در واقع دارید بهترین کار را انجام میدهید …بیلی وایلدر:. - باید رویایی داشته باشید تا بتوانید صبح از خواب بیدار شوید. - حقیقت را نمیتوانید مستقیما بیان کنید، باید اول آن را در شکلات فرو کنید. - بعضی از فیلمها در یک اتاقک هشت نفره مسحورکنندهاند، اما فیلمی که در سالن دوهزارنفری جذاب باشد بدون تردید دارای چیزی از ذات سینماست …استنلی کوبریک:. - چهطور میتوانستیم از مونالیزا لذت ببریم اگر لئوناردو زیر تابلویش مینوشت: «بانو در حال لبخند زدن است چون دارد رازی را از عاشقش مخفی میکند.». - جریان فیلمبرداری یک فیلم، احتمالا دشوارترین و بدترین شرایطی است که میتوانید برای خلق اثری هنری تصور کنید. ... ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سخنانی چند در مورد داستانهای پست مدرن. قسمت دوم: 👇👇👇👇 ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ های ادبیات داستانی پست مدرن: قبل از ورود به بحث تکنیکهای ادبیات داستانی پست مدرن بهتر است با معروفترین تکنیکهای موجود داستانی به نام «جریان سیال ذهن» آشنا شویم. البته باید گفت که «جریان سیال ذهن» یکی از تکنیکهای مشترک میان داستان مدرن و پسا مدرن است. در ساختارگرایی، قصه (Story) ترتیبی است که اگر تجربههای معمولی و رویدادهای واقعی بودند، به همان صورت اتفاق میافتاد. این قصه میتواند هم به صورت داستان معمولی در آید (میترا و نادر عاشق میشوند، ازدواج میکنند، میترا از زندگی در ایران دلزده میشود، پیش از شوهرش به خارج میرود تا بعدن نادر به او بپیوندد، ولی با نوشتن یک نامه از او جدا میشود.) ممکن است این قصه بهصورت گفتمان (Discourse) درآید، مانند مثال بالا که «فلاشبک» کلی از طریق جریان سیال ذهن نادر، موضوع را به ما میگوید و «باید بگوید»؛ چون بههر حال فلاشبک یکی از عناصر کهن گفتمان است - که البته در این جا گفتمان همان روایتی است که موقع خواندن ما «گشوده» میشود. وقتی شما از تکنیک سیال ذهن استفاده میکنید، اولن باید لایههای پیش از گفتار (Pre speech Level) را بر گفتارهای عقلانی (Rational Verbalization)) برتری ... ماتیکانداستان ۱۴:۳۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ دختر باید کم شیر بخورد تا کم دل و جراتتر بشود …بهترین کتاب/ خوابیده تنها دختر ننه گل و پیل آقاست که اژدر پسر خاله هرزهاش خواستگا خوابیده خواب میبیند که هفت بار هفت کوزه را از اب پر میکند و انها پر خون میشوند و همان روز بزرگ به صورت مرموزی در چشمه کشته میشود و میگویند این اول ماجراست. آقای علیخانی قبلا مجموعه هایی از داستان کوتاه داشته که معرفی کردم در مجموه نظرم این بوده خوب مینویسه ولی مورد علاقه من نیست. این کتاب اولین رمانشون هست که جز تازههای نشر محسوب میشه و فروش خوبی هم کرده. منم خوشم اومد واقعا گام بزرگی بود توی داستان نویسیشون. در زمینه استفاده از زبان محلی به خصوص به نظرم کارشون خیلی خوشخوان در اومده بود. البته که موضوع کتاب ناراحت و غمگینم میکرد …. قسمتهای زیبایی از کتاب. دل شیر مال پسرانه هاست نه دخترانه. دختر باید کم شیر بخورد تا کم دل و جراتتر بشود و سر به خانه زندگی بماند. ... ‹ 398 399 400 401 402 403 404 ›
ماتیکانداستان ۲۱:۴۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ نشریه تخصصی ادبیات داستانی ویژهی جشنوارهی داستان کوتاه خلاقانهی سال.. مراکز تهیه در تهران: به زودی اعلام میگردد …جهت خرید نشریه از نقاط دیگر کشور، پس از واریز مبلغ نشریه به کارت شماره (۵۰۴۳-۵۳۸۲-۶۹۱۵-۶۰۳۷) بانک صادرات به نام مجید خادم، آدرس دقیق و کدپستی خود را همراه با نام و نام خانوادگی خود به شماره ۰۹۳۸۵۱۶۳۵۴۶ ارسال کنید …قیمت نشریه برای شرکت کنندگان در جشنواره با ۲۰ درصد تخفیف، ۸۰۰۰ تومان و هزینه پست سفارشی ۶۰۰۰ تومان است …خرید بیش از یک نسخه، تنها یک هزینهی پست خواهد داشت. همچنین خریدهای بیش از دو نسخه برای انجمنها و محافل، شامل تخفیف خواهد بود. ...
ماتیکانداستان ۱۷:۴۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ جلسات رایگان کارگاه داستان (داستان خوانی، نقد ساختارگرایانه اثر، شناخت انواع ژانر داستانی و …صدها نکته دیگر) در ترم زمستان از اول سه شنبههای هر هفته ساعت ۳ تا ۵ با حضور فرحناز علیزاده. به همراه نقد کتاب نویسندگان معاصر در ترم زمستان. خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس کوچه مهنا کتابخانه دکتر عظیمی. به امید حضور پربار دوستان و علاقه مندان داستان ...
ماتیکانداستان ۱۵:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سالواتوره …از او پرسید که آیا نامه که در آن خبر آمدنش را داده دریافت کرده یا نه نامه به آنها رسیده بود ویکی دیگر از پسرهای جزیره خبربیماری اورا داده بود. خوب این دلیل برگشتنش بود، آیا یک خوش شانسی به حساب نمیآمد؟ اما آنها شنیده بودند که او دیگر هرگز کاملا خوب نمیشود. دکترها مزخرف میگفتند، سالواتوره میدانست حالا که به خانه برگشته حالش خوب میشود چند لحظهای هیچ کس حرفی نزدومادر با آرنج به دختر رد، اوسعی نکرد که از سالواتوره دلجویی کند، رک وراست با صراحت لهجه معمول نژادش، به سالواتوره گفت که نمیتواند با مردی ازوواج کند که قدرت آن را ندارد که مثل همه مردهای دیگر کار کند. او وپدر ومادر فکرهایشان را کردهاند ومادر وپدرش هرگز رضایت نمیدادند. وقتی سالواتوره به خانه برگشت، فهمید که همه از موضوع اطلاع داشتهاند. پدر دختر آمده وتصمیم خورد را به آنها اطلاع داده بود. اما هیچ کسی جرات نداشت که حقیقت را به سالواتوره بگوید. سردر دامن مادر گذاشت وگریست. ...
ماتیکانداستان ۱۵:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سالواتوره …دختر بزرگتر از او بود، بیست وچهار یا بیست وپنج ساله وقبلا نامزد مردی بود که درزمان خدمت سربازی درافریقا کشته شده بود. کمی پول داشت ولی سالواتوره با او ازدواج میکرد میتوانست برای او قایقی بخرد که مال خودش باشد ومی توانستند صاحب تاکستانی شوند که درآن زمان خوشبختانه هیچ اجاره داری نداشت. مادرش به او گفت که آسونتا اورا در جشن دیده وعاشقش شده، سالواتوره لبخند شیرینی زد وگفت که دراین باره فکر میکند. یکشنبه بعد سالواتوره با لباس مشکی شق ورق خود به مراسم عشای ربانی کلیسا رفت، البته درلباس مندرس همیشگی خود خیلی خوش تیپتر به نظر میرسید. جایی نشست تا بتواند دختر جوان را خوب ببیند، وقتی برگشت به مادرش گفت که این پیشنهاد را میپذیرد. به این ترتیب آنها ازدواج کردند ودرخانهای کوچک سفید رنگ در میان تاکستانی زیبا ساکن شدند. سالواتوره حالا دیگر مردی قوی هیکل و بلند قد بود، اما هنوز آن لبخند بی آلایش ونگاه مهربان وبی ریای زمان کودکی همراهش بودوبهترین رفتاری را که من در عمرم دیدهام داشت. آسونتا زنی باچهره زمخت ومصمم بود وپیرتر از سن خود به نظر میرسید، اما خوش قلب بودواصلا احمق به نظر نمیرسید. من از لبخند محبت آمیز او در مواجه با رفتارتحکم آمیز ومر ...
ماتیکانداستان ۱۵:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ ؟.. 📕 📕دانته آلیگیه ری. 📕: فریده مهدوی دامغانی. 📕۱۳۹۳ …. دانته، شاعر شاعران! است. ترجمهی قبلی کمدی الهی در ایران متعلق به چهل سال پیش است که هیچ چیز از کمدی الهی دانته و آن چه را ایتالیاییها از آن در اندیشه دارند در بر ندارد. خانم فریده مهدوی دامغانی: من بارها به کارمندان محترم آن انتشارات محترمی که کمدی الهی را هنوز هم چاپ میکنند، خاضعانه عرض کردهام که ارائه متنی غلط به خوانندگان ایرانی، گناهی شرعی و اخلاقی به همراه دارد. چون در لابهلای صفحات آن کمدی الهی، انواع و اقسام اشتباهات در ترجمه وجود دارد، و متاسفانه اشتباهاتی است که خواننده محترم فارسی زبان، قادر به تشخیص آنها نیست، ولی یک دانتهشناس، با حالتی وحشتزده، آنها را مشاهده میکند. دوم مردادماه ۸۵ مصادف با ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۶، در شهر راونا واقع در ایالت امیلیارمانیا، استاندار این ایالت به نمایندگی از ریاست جمهوری ایتالیا، نشان «کمن داتره»، که بالاترین نشان لیاقت در این کشور است را به دکتر «فریده مهدوی دامغانی» اهدا کرد. ...
ماتیکانداستان ۱۵:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سالواتوره …نمی دانم که بتوانم این کار را بکنم یا نه؟ اولین باری که سالواتوره را دیدم پسری پانزده ساله بود. چهرهای زشت ولی دوست داشتنی داشت، دهانی پرخنده وچشمانی بی غم. عادت داشت که صبحها تقریبا برهنه کنار ساحل دراز بکشد. بدن قهوهای رنگش مثل چوب، لاغر واستخوانی بود. پسری بسیار متین بود. دائم وارد دریا میشد وبیرون میآمدومثل همه پسرهای ماهیگیر بسیار ساده وناشیانه شنا میکرد. باپاهای برهنه وزمخت از صخرههای ناهموار بالا میخزید. چون به استثنای یکشنبهها هرگز کفش نمیپوشید. با فریادی از خوشحالی خودش را داخل آبهای عمیق میانداخت. ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۸ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ یوسف علیخانی: چاپ سوم «بیوه کشی» هم برکت شد امروز؛ با فرستادن ۸۰ تا به نمایشگاه کتاب بوشهر و ۱۰۰ تا به نمایشگاه کتاب ساری و ۳۰ تا نمیدانم چی باید بگم. «بیوهکشی» قرار بود شیفت دیلیت بشه زمستان پارسال تا از شرش خلاص بشم و اگر حمایت چند تا از دوستانی که خوانده بودند، نبود، شاید هیچ وقت منتشر نمیشد
ماتیکانداستان ۱۵:۳۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ عادت نویسندگی. تعداد کمی از نویسندگان حرفهای یا مبتدی اشتیاقی دائمی به نوشتن دارند چون بسیاری از چیزها حواس را پرت میکند و نویسنده را از حالت خلاقیت بیرون میآورد: خاواده، شغل، افسردگیها، تفریحات، احساس پوچی … مسابقات بولینگ، …، گردش دستهجمعی، تلویزیون و غیره. تنها راه مبارزه با این چیزها که مخل کار نویسندگی هستند، تقویت قوای خود با سنگر گرفتن در استحکامات نفوذ ناپذیر «عادت به نوشتن» است. اگر هر روز با عزمی جزم ننویسید هیچگاه نویسنده حرفهای و مادامالعمر نخواهید شد. نویسنده خودش کارفرمای خودش است و شخصیت خودش هر روز او را به نوشتن وا میدارد. سرمایهگذاری او نیز مثل شرکتهای واقعی که متعهد به پیشرفت کار و سوددهی هستند، نهایتا سود میدهد. باید هر روز- به جز در مواقع پیشآمدهای اضطراری- نوشت. نویسندهها مرخصی استحقاقی ندارند. در صورت امکان باید هر روز در زمانی مشخص و جایی ثابت نوشت. جای نوشتن نویسنده باید محرابش باشد و در آن از دنیا فارغ شود. ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ گروه نویسندگان.. چون این گونه نویسندگان باید حتما نوشته هایشان را بخوانند و بشنوند همیشه میتوان در بین نویسندگان مبتدی افرادی با قابلیتها، زمینهها، علائق و مشاغل مختلف یافت. همیشه کسی هست که به نوشتهی شما کمک کند، و انتقادهایی را که به نوشتههای دیگران میکنید در حقیقت درون بینی نقادانهای که به کار شما نیز میآید. نویسندگان مبتدی نباید مثل نویسندگان حرفهای حساس باشند. غرور، خودخواهی و خودپسندی مانع پیشرفت آنهاست. این گونه حساسیتها هیچ سودی ندارد. اگر آنها در برابر شلاق انتقاد تاب نیاورند هیچگاه صادقانه با نوشته هایشان روبرو نخواهند شد. و هیچگاه با بی رحمی نقایص آنها را رفع نخواهند کرد. چرا که همیشه اوج نوشته هایشان را میبینند نه حضیض آنها را. به علاوه اگر جزو گروهی باشند احساس هویت میکنند. ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ زمانی و چه گونه این عدمسازگاری با کاهش علاقهاش به شوهر و دلسردیاش نسبت به وضع مالی آینده، ناخشنودی از اطرافیان و وجوه هایی مانن صرف بیان آزاد افکار داستان نمیشود. بهبیان دقیقتر نویسنده باید زیربنای روحی - روانی شخصیت را به تصویر بکشد. هیچ اشکال ندارد که جملههای نویسنده ساده خبری نباشد و گاه از مرز شاعرانگی تا محدودهی عشقلاتی پیش رود، ولی حق ندارد از درون شخصیت غافل شود. سرانجام نکتهی بسیار مهمی هست که به زبان شناسی متن جریان سیال ذهن برمیگردد. شما میدانید که «فعلها» در سراسر یک متن داستانی گسترش مییابند. و البته در جریان سیال ذهن، که این فعلها اساسن به واقعیت ذهنی تعلق دارند تا واقعیت عینی، با پیام ضمیرهای شخصی تکمیل میشوند. موقعیت شما به عنوان گوینده (یا به قول یاکوبسون فرستنده) و موقعیت خواننده (یا شنونده یا گیرنده) و موقعیت «بقیهی ناگفتهها» (یا هر چه باقی میماند) باید طوری باشد که حتا با وجود درهمریختگی زمان، معلوم باشد شما بهعنوان نویسنده (به ویژه وقتی راوی هستید) کجا قرار دارید، قصه کجاست و حتا (بله درست خواندهاید!) خواننده کجا؟ بهعبارت دیگر باید میان زمان کنش (به ویژه کنش ذهنی) و زمان قصه خیلی دقیق باشید. تکرار میکنم: بهحدی دقیق باشید که اگر رخدادها و تفکرات چند زمان را در هم میتنید ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سات و افکار شخصیت، به پیشبرد داستان کمک میشود البته خصوصیت روانی راوی نیز برای خواننده آشکار میشود. در حدیث نفس، شخصیت با صدای بلند حرف میزند، درحالیکه در تکگویی درونی، گفتهها در ذهن او میگذرند. حدیث نفس تنها بهعنوان بخشی از اثر بهکار میرود و خود نمیتواند اثر مستقلی باشد. بخشی از «خشم و هیاهو» به این شکل نوشته شده است. - تکگویی نمایشی: در این جا، شخصیت برای خود مخاطب و برای حرف زدنش دلیلی دارد. او با صدای بلند حرف میزند و خواننده یا شنونده پی به موقعیت او میبرد. نمونه آن را در داستان «سقوط» اثر آلبر کامو میمیانیم. درونی (Interior Monologue): گفت و گویی است که در ذهن شخصیت جریان دارد. اساس آن، «تداعی معانی» است و بهکمک آن، بهطور غیرمستقیم جریان افکار، احساسات، و واکنشهای شخصیت نسبت به محیط پیرامون و دیگران، و نیز مسیر اندیشههای او را نشان میدهد. ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ وط را با فاصله یا بدون آن در کنار هم میگذارند.. در ادبیات داستانی پست مدرن رویدادها به صورت کولاژها (سر هم بندی) از تکههای جا به جا شدهاند و پیوند آشکاری میان واقعه و گفت و گو (چه در گذشته و چه در حال) وجود ندارد. در کنار رویدادهای واقعی رویدادهای غیر واقعی هم وجود دارند و چه بسا وزن و حجم آنها بیشتر باشد. به ویژه در داستانهای علمی- تخیلی پست مدرنیسم و یا داستانهای پست مدرنیستی علمی- تخیلی شده رویدادهای واقعی و غیر واقعی در صحنه هایی قرار داده میشوند که بیشتر به هذیان و رویا شباهت دارند، این نوع صحنهها بیانگر آرزوها و دهشتها شخصیت هستند و ممکن است حتا خط سیر داستانی را تعیین کنند. برای مثال شخصیت خواب میبیند که فلان فرد را با چاقویی دسته خردلی، با تیغهای به طول هشت سانتی متر کشته است و فردا میشنود که همان فرد با چنین چاقویی کشته شده است. چه بسا زمان مرگ او در همان نیم ساعتی بوده باشد که او در خواب راه رفته است. رویدادها به صورت احتمال در میآیند، تغییر جا میدهند و گاهی درست در تناقض و تعارض با هم قرار میگیرند. بنا بر این اگر یکی از شخصیتها راوی باشد در این لحظه این زاویهی دید را دارد و چند لحظهی بعد زاویهی دیدی دیگر. کلی ادبیات داستانی پسا ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ ) در تمام روابط، اشیا و شخصیتها متبلور میشود و بازتاب دارد، در نتیجه برای نمونه یک فرد (حال) متضادی دارد، چند پاره است، هم قابل البته عدم قطعیت با ابهام – که امکان رفع و روشن کردن آن وجود دارد_ فرق میکند.۲۳) وجه مشخصهی ادبیات پست مدرن (و حتا مقالههای آن) حضور بی چون و چرای مجاز (استعاره، کنایه، مجاز مرسل) است. متن مجازی – و در سطح محدودتری متن استعارهای (ادبیات مدرن) - خواننده را از مصرف کننده به تولید کننده تبدیل میکند. متن معمولی (بدون عناصر مجاز) متنی است خواندنی و متن دوم متنی است نوشتنی یا به زبان انگلیسی (writery=scriptable) که یکی نزد نویسنده و دیگری نزد خواننده تکمیل میشود.۲۴) سکوت حاکم بر داستان باید در دل خود متن، معادل معانی انکار، انهدام و خود ویرانگر باشد.۲۵) چون پست مدرنیسم به طور عام ذات گرایی، بنیاد گرایی و شناخت شناسی را نفی میکند، لذا داستان پست مدرنیستی اساسن گونهای هستی شناسی و به طور مشخص هستی شناسی روایتی است. پنهان در ادبیات داستانی پسا مدرن.۱) بعد هنری نوشتن ارزش بیشتری دارد، به گفتهی دیگر داستان از ساختار هماهنگتری برخوردار است – در مقایسه با رمان کلاسیک و پست مدرنیسم-.۲) در ماجرای داستان نظم زمانی وجود ندارد.۳) حالت درونی شخصیتها نسبت به کارهایی که میکنند، ارزش بیشتری دار ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سخنانی چند درباره داستانهای پست مدرن. قسمت سوم:. 👇👇👇👇 برابر آن، مفهوم اصلی را بپذیرد.٧) تکنیک دروغ بزرگ: استفاده از بزرگترین دروغها برای باور پذیر کردن دروغهای دیگر. (بزرگ نمایی حقایق همچون یک دروغ) تا ذهن خواننده حساسیتش را در برابر دروغهای بعدی از دست بدهد. داستان پست مدرنیستی.۱) داستان پست مدرن نظامی از انواع دال هاست و نه ساختاری از مدلولها.۲) جزیی نگری دنیای سنتی و پیش از آن حاکم است. ولی جزیی نگری مورد استفاده - یعنی جزیی نگری دنیای فراصنعتی- با جزیی نگری دنیای سنتی تفاوت دارد. جزیی نگری دنیای فراصنعتی تابع اشباع آگاهی است و آن یکی حاصل کم آگاهی.۳) داستان پست مدرن میکوشد از طریق تناقض (contradiction) واؤگانی و بصری از راه دلالتهای بافتی متقارن و نامتقارن از راه پس و پیش کردن ساختارها و گشتار زبانی و ابداع یا هر نوع جا به جایی از راه انفصال و اتفاق و تصادف و هر چیزی که بتواند تنوع ایجاد کند شکل بگیرد، نه از طریق مولفههای مرسوم در ادبیات کلاسیک و مدرن.۴) داستان پست مدرن به لحاظ ساختاری و نه فقط نتایج، خصلت پیوستگی و سکون ندارد. ساخت را میشکند و در دل خود تکنیک نو میآفریند. در تقابل با دنیای واقعی که زیر سلطه پیوستگی ایدوئولو ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سه پیروزی در یک شب / ˝مرکز توجه˝ فیلم برگزیده سه گروه از منتقدان آمریکایی شد …برندگان جوایز سالانه انجمنهای منتقدان فیلم لس آنجلس گزارش ورایتی، در حالی که «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road) به کارگردانی جرج میلر در این دوره جوایز LAFCA سه جایزه بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه را از آن خود کرد، اما این گروه در نهایت جایزه بهترین فیلم سال ۲۰۱۵ را به «مرکز توجه» (Spotlight) به کارگردانی تام مکارتی اعطاء کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلمنامه را هم برد. توجه «بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده و نشان میدهد روزنامه بوستون گلوب چگونه رسوایی عظیم سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک را فاش کرد. مارک روفالو، مایکل کیتن، ریچل مکآدامز، لئو شرایبر، جان اسلاتری، استنلی توچی و برایان دارسی در این فیلم بازی میکنند که اولین بار سپتامبر پیش در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و همان ماه در جشنواره فیلم تورنتو انتخاب دوم تماشاگران بود. توجه» همچنین یکشنبه شب به عنوان فیلم برگزیده منتقدان فیلم نیویورک آنلاین معرفی شد. این در حالی است که هفته پیش حلقه منتقدان فیلم نیویورک به عنوان دیگر گروه منتقدان نیویورکی که بزرگتر و معروفتر است، «کارول» به کارگردانی تاد هینز را به عنوان بهترین فیلم ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سخنانی از بزرگان سینما:.. روبر برسون: - معمولیترین کلمه وقتی سر جای خودش قرار بگیرد، ناگهان درخششی یگانه پیدا میکند. این همان درخششی است که تصویر باید با آن جلوه کند. - سینما، رادیو، تلویزیون و مجلهها پیشگامان مکتب بیتوجهی هستند: مردم نگاه میکنند بدون آنکه ببینند و گوش میدهند بدون آنکه بشنوند. - وقتی نمیدانید که چهکار میکنید، در واقع دارید بهترین کار را انجام میدهید …بیلی وایلدر:. - باید رویایی داشته باشید تا بتوانید صبح از خواب بیدار شوید. - حقیقت را نمیتوانید مستقیما بیان کنید، باید اول آن را در شکلات فرو کنید. - بعضی از فیلمها در یک اتاقک هشت نفره مسحورکنندهاند، اما فیلمی که در سالن دوهزارنفری جذاب باشد بدون تردید دارای چیزی از ذات سینماست …استنلی کوبریک:. - چهطور میتوانستیم از مونالیزا لذت ببریم اگر لئوناردو زیر تابلویش مینوشت: «بانو در حال لبخند زدن است چون دارد رازی را از عاشقش مخفی میکند.». - جریان فیلمبرداری یک فیلم، احتمالا دشوارترین و بدترین شرایطی است که میتوانید برای خلق اثری هنری تصور کنید. ...
ماتیکانداستان ۱۵:۳۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ های ادبیات داستانی پست مدرن: قبل از ورود به بحث تکنیکهای ادبیات داستانی پست مدرن بهتر است با معروفترین تکنیکهای موجود داستانی به نام «جریان سیال ذهن» آشنا شویم. البته باید گفت که «جریان سیال ذهن» یکی از تکنیکهای مشترک میان داستان مدرن و پسا مدرن است. در ساختارگرایی، قصه (Story) ترتیبی است که اگر تجربههای معمولی و رویدادهای واقعی بودند، به همان صورت اتفاق میافتاد. این قصه میتواند هم به صورت داستان معمولی در آید (میترا و نادر عاشق میشوند، ازدواج میکنند، میترا از زندگی در ایران دلزده میشود، پیش از شوهرش به خارج میرود تا بعدن نادر به او بپیوندد، ولی با نوشتن یک نامه از او جدا میشود.) ممکن است این قصه بهصورت گفتمان (Discourse) درآید، مانند مثال بالا که «فلاشبک» کلی از طریق جریان سیال ذهن نادر، موضوع را به ما میگوید و «باید بگوید»؛ چون بههر حال فلاشبک یکی از عناصر کهن گفتمان است - که البته در این جا گفتمان همان روایتی است که موقع خواندن ما «گشوده» میشود. وقتی شما از تکنیک سیال ذهن استفاده میکنید، اولن باید لایههای پیش از گفتار (Pre speech Level) را بر گفتارهای عقلانی (Rational Verbalization)) برتری ...
ماتیکانداستان ۱۴:۳۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ دختر باید کم شیر بخورد تا کم دل و جراتتر بشود …بهترین کتاب/ خوابیده تنها دختر ننه گل و پیل آقاست که اژدر پسر خاله هرزهاش خواستگا خوابیده خواب میبیند که هفت بار هفت کوزه را از اب پر میکند و انها پر خون میشوند و همان روز بزرگ به صورت مرموزی در چشمه کشته میشود و میگویند این اول ماجراست. آقای علیخانی قبلا مجموعه هایی از داستان کوتاه داشته که معرفی کردم در مجموه نظرم این بوده خوب مینویسه ولی مورد علاقه من نیست. این کتاب اولین رمانشون هست که جز تازههای نشر محسوب میشه و فروش خوبی هم کرده. منم خوشم اومد واقعا گام بزرگی بود توی داستان نویسیشون. در زمینه استفاده از زبان محلی به خصوص به نظرم کارشون خیلی خوشخوان در اومده بود. البته که موضوع کتاب ناراحت و غمگینم میکرد …. قسمتهای زیبایی از کتاب. دل شیر مال پسرانه هاست نه دخترانه. دختر باید کم شیر بخورد تا کم دل و جراتتر بشود و سر به خانه زندگی بماند. ...