ماتیکانداستان 📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani ماتیکانداستان ۱۳:۰۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سردستهها یوسا این شش داستان کوتاه را در سال١٩۵٩در سن بیست و سه سالگی و پیش از خلق نخستین رمان خود ,شهر و سگها ,نوشت. بسیاری از عناصر این شش داستان از جمله نام قهرمانان و درون مایههای داستان و سبک نگارش شان در رمان بعدی یوسا به اشکال گوناگون باز افرینی شدهاند. شیوه یوسا در تغییر زمان در یک پاراگراف واحد ,که در رمانهای مرگ در اند. گفتگو در کاتدرال و خانه سبز نیز استفاده شده,در دیالوگ داستان کوتاه ,,کرجی,, مجموعهی حاضر نیز به کار رفته است. دغدغههای دایمی یوسا :قدرت. خشونت. دوستی. همبستگی در شش داستان این مجموعه نیز حضوری پر رنگ دارد. ... ماتیکانداستان ۱۳:۰۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ آقای هیچکاک خبر دارید که فیلمهای شما به آدمکشها کمک میکند؟ درست مانند فیلم خبرنگار خارجی! :. البته. خیلی هم مایه شادی و غرور من است. نمیدانید، هر بار برای آن که بدانم کارهایم تقلید شدهاند چقدر حاضرم بپردازم. بدی اش این است که هر روزه جنایتهای کاملی روی میدهد که هرگز کشف نمیشود. من هم نمیتوانم بفهمم که از کار من تقلید کردهاند یا نه. سه سال پیش در لس آنجلس، مردی که سه تا از زن هایش را کشته بود، اعتراف کرد که زن سوم را پس از دیدن «روح» کشته است. خبرنگاران با من تماس گرفتند و پرسیدند: «راضی هستی؟» جواب دادم: «نه چون نگفته است دومی را پس از دیدن کدام فیلم من کشته است. اولی را شاید پس از سرکشیدن یک لیوان شیر، کشته باشد!». ... ماتیکانداستان ۰۸:۱۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ وضع داستان کوتاه ایران، در مقایسه با وضع رمان ایرانی، نسبتا خوب است و البته برای بهتر شدن آن، داستاننویسان ما باید آگاهی خود از ن داستاننویس کسی است که در بسیاری از زمینههای عمومی مطالعه میکند، از تاریخ علم بگیرید تا مکتبهای ادبی، متون روانشناسی درباره تیپشناسی شخصیت و مقالات نوشتهشده از منظر مطالعات فرهنگی درباره فضای مجازی. داستان بازنمایی گفتمانها و الزامات آن گفتمانهاست. پس هرچه قدر داستاننویس وقوف بیشتری به چندوچون گفتمانهای زمانه خود داشته باشد، به همان میزان در جایگاه مناسبتری برای کاویدن جنبههای ناپیدای فرهنگ قرار دارد. به نظر من کار دیگری که هر داستاننویسی باید بهطور مستمر انجام دهد خواندن آثار نوشتهشده در ادبیات سایر ملل است. بارها به داستاننویسانی برخوردهام که نمونه کارهایشان را برای خواندن و اظهارنظر به من میدهند و هنگامی که آنها را به آثار فلان نویسنده مشهور ابتدای قرن بیستم ارجاع میدهم و میخواهم که به نحوه شخصیتپردازی یا فضاسازی در آثار او توجه کنند، از ایشان میشنوم که وقت این کار را ندارند! این جدا مایه حیرت است که چطور کسی میخواهد داستان درخور توجه بنویسد بیآنکه با پیشینه ادبیات داستانی در جهان آشنا باشد …از مصاحبه روزنامه اعتماد با حسین پاینده ... ماتیکانداستان ۲۳:۳۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ ویژه/ رادیو زمانه/ محمدعلی سپانلو که آغاز ادبیات جدید ایران را ادبیات مشروطه میداند، آن را به چند دوره بخش کرده است بر اساس این بررسی دورهی نخست این ادبیات که اندکی پیش از استقرار مشروطه تا سال ۱۳۰۰ خورشیدی را شامل میشود، خصلتی اجتماعی و سیاسی دارد و دغدغهی آن آزادی، قانون و ترقی است و با شمشیری از نیام برکشیده، آشکارا به انتقاد از حکومت و حاکمان، مالکان، و سران مذهبی میپردازد. نوشتههای کسانی چون آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی و ملکم خان، آشکارا ماهیتی سیاسی و هدفمند دارند. ... ماتیکانداستان ۲۳:۳۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ ✨ «مشهدهنر». 👇👇👇. برای خبرداشتن سریع از رویدادهای هنرمشهد و گزارشهای تصویری آن … ماتیکانداستان ۲۳:۳۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ سخنانی از بزرگان سینما:.. روبر برسون: - معمولیترین کلمه وقتی سر جای خودش قرار بگیرد، ناگهان درخششی یگانه پیدا میکند. این همان درخششی است که تصویر باید با آن جلوه کند. - سینما، رادیو، تلویزیون و مجلهها پیشگامان مکتب بیتوجهی هستند: مردم نگاه میکنند بدون آنکه ببینند و گوش میدهند بدون آنکه بشنوند. - وقتی نمیدانید که چهکار میکنید، در واقع دارید بهترین کار را انجام میدهید …بیلی وایلدر:. - باید رویایی داشته باشید تا بتوانید صبح از خواب بیدار شوید. - حقیقت را نمیتوانید مستقیما بیان کنید، باید اول آن را در شکلات فرو کنید. - بعضی از فیلمها در یک اتاقک هشت نفره مسحورکنندهاند، اما فیلمی که در سالن دوهزارنفری جذاب باشد بدون تردید دارای چیزی از ذات سینماست …استنلی کوبریک:. - چهطور میتوانستیم از مونالیزا لذت ببریم اگر لئوناردو زیر تابلویش مینوشت: «بانو در حال لبخند زدن است چون دارد رازی را از عاشقش مخفی میکند.». - جریان فیلمبرداری یک فیلم، احتمالا دشوارترین و بدترین شرایطی است که میتوانید برای خلق اثری هنری تصور کنید. ... ماتیکانداستان ۲۳:۱۵ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ قدیمیترین نگاره لیلی معشوقه مجنون که در سال ۷۲۲ میلادی توسط یان ریپکا، نقاش ایتالیایی کشیده شد این نقاشی در موزه واتیکان نگهداری میشود ماتیکانداستان ۲۳:۱۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ به هرحال کلمهی عشق، کلمهای که از آن میترسم و متنفرم، عشقی که در توست، در من است، و بی هیچ باوری، و پر از باور، میتوان آن را گف دیگر چه بنویسم؟ دو کلمه، چند کلمه، یک نفس، یک بو، صدایی از رهایی دست و پایت، بنویس!. بی تو و به انتظار تو، این اتاق، این خانهی فردا جهنم است …. ماتیکانداستان ۲۳:۱۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ دیگر نمیخواهم کسی به من عادت کند. من به کسی عادت کنم. یک روز باید جدا شد باید تنها ماند. باید شکست. اما در این شکستگی، تنها، فقط به تو فکر میکنم. من از اعتیاد تو خلاص نشدم. شاید خودم را پیدا کردم. ولی نامهی تو روشن نبود. فقط نوشتی که میآیی، و با کشتی. و من بعدازظهر به اسکله میروم تا ثانیهها را بشمارم و کوتاهتر کنم، تا بوی تو را از دریا بشنوم …. ... ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ فیلم.. گزارش ایلنا؛ سایه روشن از ۲۲آذر در سینماهای گروه هنر وتجربه اکران خودرا آغاز خواهد کرد این فیلم داستان مرد میانسالی به نام رامین است که دچار فراموشی شده و خانمی به او کمک میکند که حافظهاش را به دست آورد.. این فیلم یک تریلر عاشقانه است که روایتی غیرخطی دارد و محمدرضا فروتن، شقایق فراهانی، الهه استیری و سونیا اسپهروم در آن به ایفای نقش میپردازند. 🌺اعضای عزیز و گرامی، موجب مباهات است اگر لینک این کانال را در گروههای هنری و ادبی که عضو هستید به اشتراک بگذارید و به دوستان خود معرفی کنید. تمامی مطالب بی طرفانه و برگرفته از اخبار به روز دنیای هنر است. 🌺. ... ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ سخنی چند در مورد داستانهای پست مدرن در سه قسمت: 👇👇👇👇 ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ قسمت اول👇👇👇👇 ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ زبان و ادبیات فارسی.. (آریا ادیب).. آشنایی با مولفههای ادبیات داستانی پست مدرن: رضا پارسا. آشنایی با مولفههای ادبیات داستانی پست مدرن. داستان پست مدرن چیست؟ چه گونه بدانیم یک داستان پست مدرن است؟ ویژگیهای یک داستان پست مدرن چیست؟ تفاوت ادبیات کلاسیک و مدرن با پست مدرن چیست؟ این پرسشها که ذهن مخاطبان داستان و حتا نویسندگان آن را به خود معطوف میکند از جمله پرسش هایی است که منابع بسیار محدودی در زمینهی آنها وجود دارد و همین اندک منابع هم پراکنده و غیر منسجم به آنها پرداختهاند. از این رو من بر آن شدم تا مولفه هایی که در ارتباط با ادبیات پست مدرن در منابع پراکنده وجود دارد را به صورت منسجم گرد آوری کنم. البته این ویژگیها تنها بخشی از ساختارهای پیچیدهی ادبیات پست مدرن است، در واقع هر لحظه امکان خلق ویژگی تازهای برای ادبیات فرا معاصر (!) وجود دارد. ... ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ ر ساخت و چه در زبان، مولفههای ویژهای دارند. عنصر زبانی دیگر آثار پست مدرن طنز (Satire) است طنز هم ابزار مؤثری است در دست پستمدرنها برای به سخره گرفتن روابط و پیوندهای شکلگرفته در جهان واقعی و داستانی دوران کلاسیک و مدرن. همچنین است عنصر طعنه (Irony) که کارکردی مشابه با طنز و هجو دارد. این سه ویژگی به ویژه در آثار براتیگان به عنوان نویسنده شاخص پستمدرن دیده میشود. ویژگی دیگر آثار پست مدرن در نوع روایت آنها است. در واقع در داستانهای پست مدرنیستی نوعی گسست وجود دارد و روایت آنها تکه تکه و پاره پاره است. رمانها با تکه تکه کردن روایت در پی نفی نظم و انسجامی هستند که داستانهای کلاسیک و مدرن داشتند، نظمی که کاشف وحدت زمان و مکان بود. از سوی دیگر داستانهای پستمدرنیستی همواره در لایهای از ابهام روایت میشوند تا به خواننده اجازه دهند برداشتهای چندی از جهان داستان داشته باشد. عدم وضوحی که در این نوع آثار دیده میشود نوعی تاویل پذیری مفرط و نسبیانگاری را بازتاب میدهند. ... ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ تفاوت داستان مدرن با داستان پست مدرن.۱) در داستان پست مدرنیستی، برخلاف داستان مدرنیتسی که شخصیت، جهان را به خود و دیگری تقسیم میک دنیای واحد و سخت عقلانی، به عنوان تنها دنیای ممکن کنار میرود، دنیاهای متعدد تجربه میشوند. روایتهای کبیر حذف میشوند؛ زیرا در پی یکسان سازی هستند تا بتوانند جهان را در یک نظام معین جای دهند و بشناسند. پس ادبیات پست مدرنیستی در برابر روایتهای کبیر موضع گیری میکند.۲) «دیگرها» در ادبیات پست مدرن به مرکز پرتاب میشوند و «دیگر مکانها» حضور مییابند. دیگرمکان سازی بوتیقای ادبیات پست مدرن است و هرگونه آرزو برای شبیه سازی متن با جهان واقع را از میان میبرد. متن با جهان واقع هیچ نسبت آینه گونی ندارد. وجود خالق اثر انکار میشود تا متن بتواند به خود بازگردد. این ادبیات با مفهوم بازنمایی به صورتی دیگر برخورد میکند..۳) سبکی، تندی (هم در مفهوم کاربست ابزار و هم سرعت در جریان روایت)، دقت (هم در فرمان و هم در بیان لفظی)، روایت پذیری (هم در جزییات شگفت آور و هم در حدود خیال ابداعی حتا در شکل فانتزی) چند گانگی (هم در ترکیب هنری و هم در نمایش تقاطع بی پایان چیزها). در یک داستان پست مدرن ممکن است خود نویسنده چه به عنوان راوی و چه غیر راوی حضور پیدا کند. حتا ممکن است از شگردهای داستان نویسی خود حرف ب ... ماتیکانداستان ۲۰:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ اطلاعیهی برگزاری کارگاه «باختین و رمان» میخائیل باختین از برجستهترین نظریهپردازان روس است که در نوشتههایش راجع به رمان، نظریهای منسجم از نحوهی پیدایش و نیز ویژگیهای این ژانر پرورانده است. او از دههی ۱۹۲۰ مقالات و کتابهایی دربارهی رمان نوشت، اما آثارش تا دههها بعد در غرب همچنان ناشناخته بود تا اینکه از راه ترجمهی این نوشتهها، آراء و اندیشههای او ابتدا در دنیای انگلیسیزبان و سپس از راه زبان انگلیسی در سایر زبانهای اروپایی مطرح شد. نظریهی باختین جزو آن حوزههایی از نقد ادبی است که در کشور ما هنوز به اندازهی کافی معرفی یا شناخته نشدهاند و به همین سبب آن را در نقد ادبیات داستانی کمتر به کار میبریم. این دورهی چهارجلسهای به منظور پاسخگویی به این نیاز طراحی شده است و طی آن، علاوه بر تبیین آراء باختین، دو رمان ایرانی از منظر نظریهی او بررسی میشوند. برگزاری کارگاه: روزهای شنبه، ساعت ۱۶ ال ۱۷/۳۰. تاریخ شروع کارگاه: شنبه ۱۱ مهرماه ۱۳۹۴. علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با مؤسسهی بهاران (مرکز آموزشهای تخصصی ادبیات و مطالعات بینارشتهای) تماس بگیرند:. نشانی: خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، روبهروی ... ماتیکانداستان ۲۰:۲۹ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ کیمیای نویسندگی. چه مینویسید مفهومی ندارد، نه؟ عمق شخصیتهایتان به عمق کاغذ سلوفون است داستان مثل سیاه مست هایی که تشنج دارند تلوتلو میخورد. خط طرح فاقد منطق است و دلیلی برای ادامهی داستان وجود ندارد و نویسندهی حرفهای شدن به رؤیایی واهی میماند. بسیار خوب. حالا دیگر شما واقعا به نویسندگی علاقه دارید و به زودی به مهارتی که قبلا نداشتید دست خواهید یافت. منتها اینک در بخش تاریک و اسرارآمیز مراحل نویسندگی – که توضیح دادنی نیست – هستید. اما قبل از اینکه نویسنده شوید باید حتما این بخش وصف ناپذیر را حس کنید. شخصیت نویسنده هم در همین مرحله آزموده میشود. و باز کیمیای نویسندگی در همین مرحله اتفاق میافتد. همان گونه که کیمیاگران قدیم رنجی برخود هموار میکردند تا سرب را تبدیل به طلا کنند و نمیتوانستند، نویسنده نیز سعی میکن با رنج و زحمت چیزهای بی ارزش را تبدیل به گنج کند. ... ماتیکانداستان ۲۰:۲۹ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab مقالات دانشگاهی در کشور ما خدمتی به پیشبرد مطالعات ادبی نمیکنند. اکثر این مقالات دستبرد به پایاننامههای دانشجویانی است که خود برای گردآوری مطالب پایاننامههایشان از مقالات و کتابهای دیگران انتحال کردهاند. تا آنجا که من دیدهام، عمدهترین کارکرد نشریات دانشگاهی انتشار مقالات دوامضایی است که فقط برای ارتقای اعضای هیات علمی کاربرد دارد، البته آن دسته از اعضای هیات علمی که خود صاحب اندیشه نیستند یا دیدگاه قابل طرحی ندارند. ترجمه کتابهای نظری درباره نقد را البته کار مفید و شرافتمندانهای میدانم، مشروط به اینکه متن ترجمه بتواند با خواننده ارتباط بگیرد و راه و روش جدیدی را به روشنی بشناساند.. مصاحبه روزنامه اعتماد با حسین پاینده ... ماتیکانداستان ۲۰:۲۹ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab وضع داستان کوتاه ایران، در مقایسه با وضع رمان ایرانی، نسبتا خوب است و البته برای بهتر شدن آن، داستاننویسان ما باید آگاهی خود از نظریههای جدید در حوزه ادبیات داستانی را بیشتر کنند. داستاننویس کسی است که در بسیاری از زمینههای عمومی مطالعه میکند، از تاریخ علم بگیرید تا مکتبهای ادبی، متون روانشناسی درباره تیپشناسی شخصیت و مقالات نوشتهشده از منظر مطالعات فرهنگی درباره فضای مجازی. داستان بازنمایی گفتمانها و الزامات آن گفتمانهاست. پس هرچه قدر داستاننویس وقوف بیشتری به چندوچون گفتمانهای زمانه خود داشته باشد، به همان میزان در جایگاه مناسبتری برای کاویدن جنبههای ناپیدای فرهنگ قرار دارد. به نظر من کار دیگری که هر داستاننویسی باید بهطور مستمر انجام دهد خواندن آثار نوشتهشده در ادبیات سایر ملل است. بارها به داستاننویسانی برخوردهام که نمونه کارهایشان را برای خواندن و اظهارنظر به من میدهند و هنگامی که آنها را به آثار فلان نویسنده مشهور ابتدای قرن بیستم ارجاع میدهم و میخواهم که به نحوه شخصیتپردازی یا فضاسازی در آثار او توجه کنند، از ایشان میشنوم که وقت این کار را ندارند! این جد ... ماتیکانداستان ۲۰:۲۹ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab شخصی از مولانا عضدالدین پرسید چطور است که در زمان خلفا مردم دعوی خدایی و پیغمبری بسیار میکردند و اکنون نمیکنند. گفت: مردم این روزگار را چندان ظلم و گرسنگی پیش آمده است که نه از خدایشان به یاد میآید و نه از پیغامبر …عبید زاکانی ... ‹ 400 401 402 403 404 405 406 ›
ماتیکانداستان ۱۳:۰۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ سردستهها یوسا این شش داستان کوتاه را در سال١٩۵٩در سن بیست و سه سالگی و پیش از خلق نخستین رمان خود ,شهر و سگها ,نوشت. بسیاری از عناصر این شش داستان از جمله نام قهرمانان و درون مایههای داستان و سبک نگارش شان در رمان بعدی یوسا به اشکال گوناگون باز افرینی شدهاند. شیوه یوسا در تغییر زمان در یک پاراگراف واحد ,که در رمانهای مرگ در اند. گفتگو در کاتدرال و خانه سبز نیز استفاده شده,در دیالوگ داستان کوتاه ,,کرجی,, مجموعهی حاضر نیز به کار رفته است. دغدغههای دایمی یوسا :قدرت. خشونت. دوستی. همبستگی در شش داستان این مجموعه نیز حضوری پر رنگ دارد. ...
ماتیکانداستان ۱۳:۰۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ آقای هیچکاک خبر دارید که فیلمهای شما به آدمکشها کمک میکند؟ درست مانند فیلم خبرنگار خارجی! :. البته. خیلی هم مایه شادی و غرور من است. نمیدانید، هر بار برای آن که بدانم کارهایم تقلید شدهاند چقدر حاضرم بپردازم. بدی اش این است که هر روزه جنایتهای کاملی روی میدهد که هرگز کشف نمیشود. من هم نمیتوانم بفهمم که از کار من تقلید کردهاند یا نه. سه سال پیش در لس آنجلس، مردی که سه تا از زن هایش را کشته بود، اعتراف کرد که زن سوم را پس از دیدن «روح» کشته است. خبرنگاران با من تماس گرفتند و پرسیدند: «راضی هستی؟» جواب دادم: «نه چون نگفته است دومی را پس از دیدن کدام فیلم من کشته است. اولی را شاید پس از سرکشیدن یک لیوان شیر، کشته باشد!». ...
ماتیکانداستان ۰۸:۱۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۶ وضع داستان کوتاه ایران، در مقایسه با وضع رمان ایرانی، نسبتا خوب است و البته برای بهتر شدن آن، داستاننویسان ما باید آگاهی خود از ن داستاننویس کسی است که در بسیاری از زمینههای عمومی مطالعه میکند، از تاریخ علم بگیرید تا مکتبهای ادبی، متون روانشناسی درباره تیپشناسی شخصیت و مقالات نوشتهشده از منظر مطالعات فرهنگی درباره فضای مجازی. داستان بازنمایی گفتمانها و الزامات آن گفتمانهاست. پس هرچه قدر داستاننویس وقوف بیشتری به چندوچون گفتمانهای زمانه خود داشته باشد، به همان میزان در جایگاه مناسبتری برای کاویدن جنبههای ناپیدای فرهنگ قرار دارد. به نظر من کار دیگری که هر داستاننویسی باید بهطور مستمر انجام دهد خواندن آثار نوشتهشده در ادبیات سایر ملل است. بارها به داستاننویسانی برخوردهام که نمونه کارهایشان را برای خواندن و اظهارنظر به من میدهند و هنگامی که آنها را به آثار فلان نویسنده مشهور ابتدای قرن بیستم ارجاع میدهم و میخواهم که به نحوه شخصیتپردازی یا فضاسازی در آثار او توجه کنند، از ایشان میشنوم که وقت این کار را ندارند! این جدا مایه حیرت است که چطور کسی میخواهد داستان درخور توجه بنویسد بیآنکه با پیشینه ادبیات داستانی در جهان آشنا باشد …از مصاحبه روزنامه اعتماد با حسین پاینده ...
ماتیکانداستان ۲۳:۳۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ ویژه/ رادیو زمانه/ محمدعلی سپانلو که آغاز ادبیات جدید ایران را ادبیات مشروطه میداند، آن را به چند دوره بخش کرده است بر اساس این بررسی دورهی نخست این ادبیات که اندکی پیش از استقرار مشروطه تا سال ۱۳۰۰ خورشیدی را شامل میشود، خصلتی اجتماعی و سیاسی دارد و دغدغهی آن آزادی، قانون و ترقی است و با شمشیری از نیام برکشیده، آشکارا به انتقاد از حکومت و حاکمان، مالکان، و سران مذهبی میپردازد. نوشتههای کسانی چون آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی و ملکم خان، آشکارا ماهیتی سیاسی و هدفمند دارند. ...
ماتیکانداستان ۲۳:۳۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ ✨ «مشهدهنر». 👇👇👇. برای خبرداشتن سریع از رویدادهای هنرمشهد و گزارشهای تصویری آن …
ماتیکانداستان ۲۳:۳۷ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ سخنانی از بزرگان سینما:.. روبر برسون: - معمولیترین کلمه وقتی سر جای خودش قرار بگیرد، ناگهان درخششی یگانه پیدا میکند. این همان درخششی است که تصویر باید با آن جلوه کند. - سینما، رادیو، تلویزیون و مجلهها پیشگامان مکتب بیتوجهی هستند: مردم نگاه میکنند بدون آنکه ببینند و گوش میدهند بدون آنکه بشنوند. - وقتی نمیدانید که چهکار میکنید، در واقع دارید بهترین کار را انجام میدهید …بیلی وایلدر:. - باید رویایی داشته باشید تا بتوانید صبح از خواب بیدار شوید. - حقیقت را نمیتوانید مستقیما بیان کنید، باید اول آن را در شکلات فرو کنید. - بعضی از فیلمها در یک اتاقک هشت نفره مسحورکنندهاند، اما فیلمی که در سالن دوهزارنفری جذاب باشد بدون تردید دارای چیزی از ذات سینماست …استنلی کوبریک:. - چهطور میتوانستیم از مونالیزا لذت ببریم اگر لئوناردو زیر تابلویش مینوشت: «بانو در حال لبخند زدن است چون دارد رازی را از عاشقش مخفی میکند.». - جریان فیلمبرداری یک فیلم، احتمالا دشوارترین و بدترین شرایطی است که میتوانید برای خلق اثری هنری تصور کنید. ...
ماتیکانداستان ۲۳:۱۵ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ قدیمیترین نگاره لیلی معشوقه مجنون که در سال ۷۲۲ میلادی توسط یان ریپکا، نقاش ایتالیایی کشیده شد این نقاشی در موزه واتیکان نگهداری میشود
ماتیکانداستان ۲۳:۱۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ به هرحال کلمهی عشق، کلمهای که از آن میترسم و متنفرم، عشقی که در توست، در من است، و بی هیچ باوری، و پر از باور، میتوان آن را گف دیگر چه بنویسم؟ دو کلمه، چند کلمه، یک نفس، یک بو، صدایی از رهایی دست و پایت، بنویس!. بی تو و به انتظار تو، این اتاق، این خانهی فردا جهنم است ….
ماتیکانداستان ۲۳:۱۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ دیگر نمیخواهم کسی به من عادت کند. من به کسی عادت کنم. یک روز باید جدا شد باید تنها ماند. باید شکست. اما در این شکستگی، تنها، فقط به تو فکر میکنم. من از اعتیاد تو خلاص نشدم. شاید خودم را پیدا کردم. ولی نامهی تو روشن نبود. فقط نوشتی که میآیی، و با کشتی. و من بعدازظهر به اسکله میروم تا ثانیهها را بشمارم و کوتاهتر کنم، تا بوی تو را از دریا بشنوم …. ...
ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ فیلم.. گزارش ایلنا؛ سایه روشن از ۲۲آذر در سینماهای گروه هنر وتجربه اکران خودرا آغاز خواهد کرد این فیلم داستان مرد میانسالی به نام رامین است که دچار فراموشی شده و خانمی به او کمک میکند که حافظهاش را به دست آورد.. این فیلم یک تریلر عاشقانه است که روایتی غیرخطی دارد و محمدرضا فروتن، شقایق فراهانی، الهه استیری و سونیا اسپهروم در آن به ایفای نقش میپردازند. 🌺اعضای عزیز و گرامی، موجب مباهات است اگر لینک این کانال را در گروههای هنری و ادبی که عضو هستید به اشتراک بگذارید و به دوستان خود معرفی کنید. تمامی مطالب بی طرفانه و برگرفته از اخبار به روز دنیای هنر است. 🌺. ...
ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ زبان و ادبیات فارسی.. (آریا ادیب).. آشنایی با مولفههای ادبیات داستانی پست مدرن: رضا پارسا. آشنایی با مولفههای ادبیات داستانی پست مدرن. داستان پست مدرن چیست؟ چه گونه بدانیم یک داستان پست مدرن است؟ ویژگیهای یک داستان پست مدرن چیست؟ تفاوت ادبیات کلاسیک و مدرن با پست مدرن چیست؟ این پرسشها که ذهن مخاطبان داستان و حتا نویسندگان آن را به خود معطوف میکند از جمله پرسش هایی است که منابع بسیار محدودی در زمینهی آنها وجود دارد و همین اندک منابع هم پراکنده و غیر منسجم به آنها پرداختهاند. از این رو من بر آن شدم تا مولفه هایی که در ارتباط با ادبیات پست مدرن در منابع پراکنده وجود دارد را به صورت منسجم گرد آوری کنم. البته این ویژگیها تنها بخشی از ساختارهای پیچیدهی ادبیات پست مدرن است، در واقع هر لحظه امکان خلق ویژگی تازهای برای ادبیات فرا معاصر (!) وجود دارد. ...
ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ ر ساخت و چه در زبان، مولفههای ویژهای دارند. عنصر زبانی دیگر آثار پست مدرن طنز (Satire) است طنز هم ابزار مؤثری است در دست پستمدرنها برای به سخره گرفتن روابط و پیوندهای شکلگرفته در جهان واقعی و داستانی دوران کلاسیک و مدرن. همچنین است عنصر طعنه (Irony) که کارکردی مشابه با طنز و هجو دارد. این سه ویژگی به ویژه در آثار براتیگان به عنوان نویسنده شاخص پستمدرن دیده میشود. ویژگی دیگر آثار پست مدرن در نوع روایت آنها است. در واقع در داستانهای پست مدرنیستی نوعی گسست وجود دارد و روایت آنها تکه تکه و پاره پاره است. رمانها با تکه تکه کردن روایت در پی نفی نظم و انسجامی هستند که داستانهای کلاسیک و مدرن داشتند، نظمی که کاشف وحدت زمان و مکان بود. از سوی دیگر داستانهای پستمدرنیستی همواره در لایهای از ابهام روایت میشوند تا به خواننده اجازه دهند برداشتهای چندی از جهان داستان داشته باشد. عدم وضوحی که در این نوع آثار دیده میشود نوعی تاویل پذیری مفرط و نسبیانگاری را بازتاب میدهند. ...
ماتیکانداستان ۲۰:۵۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ تفاوت داستان مدرن با داستان پست مدرن.۱) در داستان پست مدرنیستی، برخلاف داستان مدرنیتسی که شخصیت، جهان را به خود و دیگری تقسیم میک دنیای واحد و سخت عقلانی، به عنوان تنها دنیای ممکن کنار میرود، دنیاهای متعدد تجربه میشوند. روایتهای کبیر حذف میشوند؛ زیرا در پی یکسان سازی هستند تا بتوانند جهان را در یک نظام معین جای دهند و بشناسند. پس ادبیات پست مدرنیستی در برابر روایتهای کبیر موضع گیری میکند.۲) «دیگرها» در ادبیات پست مدرن به مرکز پرتاب میشوند و «دیگر مکانها» حضور مییابند. دیگرمکان سازی بوتیقای ادبیات پست مدرن است و هرگونه آرزو برای شبیه سازی متن با جهان واقع را از میان میبرد. متن با جهان واقع هیچ نسبت آینه گونی ندارد. وجود خالق اثر انکار میشود تا متن بتواند به خود بازگردد. این ادبیات با مفهوم بازنمایی به صورتی دیگر برخورد میکند..۳) سبکی، تندی (هم در مفهوم کاربست ابزار و هم سرعت در جریان روایت)، دقت (هم در فرمان و هم در بیان لفظی)، روایت پذیری (هم در جزییات شگفت آور و هم در حدود خیال ابداعی حتا در شکل فانتزی) چند گانگی (هم در ترکیب هنری و هم در نمایش تقاطع بی پایان چیزها). در یک داستان پست مدرن ممکن است خود نویسنده چه به عنوان راوی و چه غیر راوی حضور پیدا کند. حتا ممکن است از شگردهای داستان نویسی خود حرف ب ...
ماتیکانداستان ۲۰:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ اطلاعیهی برگزاری کارگاه «باختین و رمان» میخائیل باختین از برجستهترین نظریهپردازان روس است که در نوشتههایش راجع به رمان، نظریهای منسجم از نحوهی پیدایش و نیز ویژگیهای این ژانر پرورانده است. او از دههی ۱۹۲۰ مقالات و کتابهایی دربارهی رمان نوشت، اما آثارش تا دههها بعد در غرب همچنان ناشناخته بود تا اینکه از راه ترجمهی این نوشتهها، آراء و اندیشههای او ابتدا در دنیای انگلیسیزبان و سپس از راه زبان انگلیسی در سایر زبانهای اروپایی مطرح شد. نظریهی باختین جزو آن حوزههایی از نقد ادبی است که در کشور ما هنوز به اندازهی کافی معرفی یا شناخته نشدهاند و به همین سبب آن را در نقد ادبیات داستانی کمتر به کار میبریم. این دورهی چهارجلسهای به منظور پاسخگویی به این نیاز طراحی شده است و طی آن، علاوه بر تبیین آراء باختین، دو رمان ایرانی از منظر نظریهی او بررسی میشوند. برگزاری کارگاه: روزهای شنبه، ساعت ۱۶ ال ۱۷/۳۰. تاریخ شروع کارگاه: شنبه ۱۱ مهرماه ۱۳۹۴. علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با مؤسسهی بهاران (مرکز آموزشهای تخصصی ادبیات و مطالعات بینارشتهای) تماس بگیرند:. نشانی: خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، روبهروی ...
ماتیکانداستان ۲۰:۲۹ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ کیمیای نویسندگی. چه مینویسید مفهومی ندارد، نه؟ عمق شخصیتهایتان به عمق کاغذ سلوفون است داستان مثل سیاه مست هایی که تشنج دارند تلوتلو میخورد. خط طرح فاقد منطق است و دلیلی برای ادامهی داستان وجود ندارد و نویسندهی حرفهای شدن به رؤیایی واهی میماند. بسیار خوب. حالا دیگر شما واقعا به نویسندگی علاقه دارید و به زودی به مهارتی که قبلا نداشتید دست خواهید یافت. منتها اینک در بخش تاریک و اسرارآمیز مراحل نویسندگی – که توضیح دادنی نیست – هستید. اما قبل از اینکه نویسنده شوید باید حتما این بخش وصف ناپذیر را حس کنید. شخصیت نویسنده هم در همین مرحله آزموده میشود. و باز کیمیای نویسندگی در همین مرحله اتفاق میافتد. همان گونه که کیمیاگران قدیم رنجی برخود هموار میکردند تا سرب را تبدیل به طلا کنند و نمیتوانستند، نویسنده نیز سعی میکن با رنج و زحمت چیزهای بی ارزش را تبدیل به گنج کند. ...
ماتیکانداستان ۲۰:۲۹ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab مقالات دانشگاهی در کشور ما خدمتی به پیشبرد مطالعات ادبی نمیکنند. اکثر این مقالات دستبرد به پایاننامههای دانشجویانی است که خود برای گردآوری مطالب پایاننامههایشان از مقالات و کتابهای دیگران انتحال کردهاند. تا آنجا که من دیدهام، عمدهترین کارکرد نشریات دانشگاهی انتشار مقالات دوامضایی است که فقط برای ارتقای اعضای هیات علمی کاربرد دارد، البته آن دسته از اعضای هیات علمی که خود صاحب اندیشه نیستند یا دیدگاه قابل طرحی ندارند. ترجمه کتابهای نظری درباره نقد را البته کار مفید و شرافتمندانهای میدانم، مشروط به اینکه متن ترجمه بتواند با خواننده ارتباط بگیرد و راه و روش جدیدی را به روشنی بشناساند.. مصاحبه روزنامه اعتماد با حسین پاینده ...
ماتیکانداستان ۲۰:۲۹ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab وضع داستان کوتاه ایران، در مقایسه با وضع رمان ایرانی، نسبتا خوب است و البته برای بهتر شدن آن، داستاننویسان ما باید آگاهی خود از نظریههای جدید در حوزه ادبیات داستانی را بیشتر کنند. داستاننویس کسی است که در بسیاری از زمینههای عمومی مطالعه میکند، از تاریخ علم بگیرید تا مکتبهای ادبی، متون روانشناسی درباره تیپشناسی شخصیت و مقالات نوشتهشده از منظر مطالعات فرهنگی درباره فضای مجازی. داستان بازنمایی گفتمانها و الزامات آن گفتمانهاست. پس هرچه قدر داستاننویس وقوف بیشتری به چندوچون گفتمانهای زمانه خود داشته باشد، به همان میزان در جایگاه مناسبتری برای کاویدن جنبههای ناپیدای فرهنگ قرار دارد. به نظر من کار دیگری که هر داستاننویسی باید بهطور مستمر انجام دهد خواندن آثار نوشتهشده در ادبیات سایر ملل است. بارها به داستاننویسانی برخوردهام که نمونه کارهایشان را برای خواندن و اظهارنظر به من میدهند و هنگامی که آنها را به آثار فلان نویسنده مشهور ابتدای قرن بیستم ارجاع میدهم و میخواهم که به نحوه شخصیتپردازی یا فضاسازی در آثار او توجه کنند، از ایشان میشنوم که وقت این کار را ندارند! این جد ...
ماتیکانداستان ۲۰:۲۹ ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab شخصی از مولانا عضدالدین پرسید چطور است که در زمان خلفا مردم دعوی خدایی و پیغمبری بسیار میکردند و اکنون نمیکنند. گفت: مردم این روزگار را چندان ظلم و گرسنگی پیش آمده است که نه از خدایشان به یاد میآید و نه از پیغامبر …عبید زاکانی ...