📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


چشمهایش - بزرگ علوی ⬆️ … …

«مجتبی بزرگ علوی» از نثرنویسان برجسته ادبیات فارسی سده بیستم میلادی و مشهورترین نویسنده چپ‌گرای ایران است. او که یکی از افراد گروه معروف ۵۳ نفر بود در آماده‌سازی مجله دنیا با تقی ارانی همکاری می‌کرد و به روانشناسی زیگموند فروید و فلسفه مارکسیسم بسیار علاقه‌مند بود. علوی همچنین یکی از بنیانگذاران حزب توده ایران بود و آثار ادبی مشهوری را به رشته تحریر در آورد که از آن جمله می‌توان به رمان چشمهایش و داستان کوتاه چمدان اشاره کرد …بزرگ علوی در بهمن ماه ۱۲۸۲ (دوم فوریه ۱۹۰۴) در تهران متولد شد. پدر او حاج سید ابوالحسن و پدر بزرگش حاج سید محمد صراف نمایندهٔ نخستین دوره مجلس شورای ملی بود. مادر وی نوهٔ آیت‌الله طباطبایی بود. سید ابوالحسن علوی و همسرش خدیجه قمر السادات که از طرفداران مشروطیت بودند دارای شش فرزند، سه دختر و سه پسر بودند که مجتبی بزرگ فرزند سوم آنان بود. ابوالحسن علوی از اعضای حزب دموکرات ایران بود که این حزب به گواه تاریخ از بدو تشکیل در آغاز مشروطه با نفوذ بیگانگان یعنی انگلیس و روس که در آن زمان چشم طمع به ایران دوخته بودند، مقابله می‌کرد … علوی مدتی پیش از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ...
  • گزارش تخلف

«اول زندانی دیگران بودم. پس ترکشان کردم. بعد زندانی خودم بودم

بدتر بود. خودم را هم ترک کردم.». الوتریا؛ ساموئل بکت، ترجمه اصغر نوری … «D&aposabord j&aposétais prisonnier des autres. Alors je les ai quittés. Puis j&aposétais prisonnier de moi. C&aposétait pire. Alors je me suis quitté.». Samuel Beckett, Eleutheria ...
  • گزارش تخلف

افول فراروایت‌ها (نظریه‌ی لیوتار).. بخش اول: ملاحظات اولیه

در گذشته مرزبندی مشخص و اکیدی بین ادبیات نخبه گرا و عامه پسند وجود داشت؛ و عموما معیارهای عامه پسندانه از نظر نویسندگانی که خود را نخبه گرا می‌خواندند مبتذل شمرده می‌شد، با ظهور مدرنیسم مرز میان نخبه گرایی و عامه پسندی تشدید شد و نویسندگان مدرنیست هنر خود را برای اقلیتی که آنها را نخبگان جامعه می‌دانستند خلق می‌کردند. ظهور پسامدرنیسم در خدمت دموکراتیزه کردن هنر و ادبیات و در نتیجه از بین بردن این مرزبندی بود؛ از این رو هنر پسامدرن با اختلاط معیارهای عامه پسندانه و نخبه پسندانه دست به خلق آثاری زد که به نظر لیوتار راهی برای غنی سازی ادبیات به شمار می‌رفت. البته بدعت گذاری پسامدرنیست‌ها به همین یک مسئله ختم نمی‌شود آنها در شکل و شیوه‌ی بیان هنری نیز ارزش هایی برآمده از زیباشناسی جدید ایجاد کرده‌اند؛. لیوتار معتقد است که پسامدرنیسم را باید از خلال همین تحولات و دگرگونی‌های هنری فهمید و نه فقط بر مبنای تاریخ فرضی شروع این تحولات …. او معتقد است که کارکرد رئالیسم «ثبات بخشیدن به مصداق» است و منظورش این است که رئالیسم یعنی برقراری تناظر بین دال و مدلول‌ها … به بیان دیگر دال‌های متن رئالیستی ...
  • گزارش تخلف

The ۸۷th Annual Academy Awards (۲۰۱۵). گراهام مور (نویسنده فیلم Imitation Game):

وقتی ۱۶ سالم بود سعی کردم خودم رو بکشم چون احساس میکردم عجیب غریبم و با بقیه فرق دارم. و الآن اینجا ایستادم و میخوام این لحظه رو صرف این حرف کنم که اون بچه‌ی که اون بیرون احساس میکنه عجیب غریبه. یا با بقیه فرق داره و یا به درد هیچ کاری نمیخوره آره، همینطوره بهت قول میدم همینطوره همینطوره. عجیب غریب باقی بمون با بقیه فرق داشته باش و بعد یه وقتی نوبت تو میشه و روی یه همچین صحنه‌ای می‌ایستی. ...
  • گزارش تخلف

شهرام ناظری: گوهری چون بیضایی را رها کرده‌ایم. ناظری: ما همچنان پنبه غفلت در گوش بی خبر مانده‌ایم

با قدرناشناسی مان گوهری همچون بهرام بیضایی را رها کرده و از حضور آن گنج روان بی نصیب مانده‌ایم و سعادت برخورداری از آن گنج را به دانشگاه برکلی و آمریکا سپرده‌ایم. دریغا و دردا. چراغی که به خانه رواست …. ...
  • گزارش تخلف

گیتی دیهیم (۱۳۱۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴) زبان‌شناس ایرانی‌ و مولف «فرهنگ آوایی فارسی» و از شاگردان آندره مارتینه، زبان‌شناس شناخته‌شده فران

از او به عنوان نخستین زن زبان‌شناس ایرانی نام می‌برند. دکتر گیتی دیهیم سال ۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد. در دانشگاه تحت تاثیر استادان خود «کیا»، «خانلری» و «یارشاطر» به حوزه زبان‌شناسی علاقمند شد. دکترای خود را در حوزه زبان‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه گرفت و بیش از ده‌ها کتاب و مقاله در زمینه زبان‌ فرانسه، زبان‌های باستانی و منطقه قصران ترجمه و تالیف کرد. دیهیم سال‌ها استاد زبان و ادبیات فرانسه در یکی از دانشگاه‌های کانادا و همچنین دانشگاه شهید بهشتی تهران و نیز عضو ناپیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. از جمله آثار او در حوزه زبان‌شناسی و گویش‌شناسی «فرهنگ آوایی فارسی» و «اطلس گویش‌شناسی قصران داخل» است. سال ۱۳۹۳ وی کتابخانه تخصصی خود را با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب و مجلات قدیمی و نیز اسناد و دستنوشته‌های قدیمی خانوادگی خود را به کتابخانه مجلس اهدا کرد …آثار:. • واژه شناسی فرانسه، گیتی دیهیم، آنماری موثقی، گروه تخصصی زبان وادبیات فرانسه (زیرنظر)، ناشر: مرکز نشر دانشگاهی. • آواشناسی فرانسه، مهوش قویمی، گیتی دیهیم، ناشر: مرکز نشر دانشگاهی. ...
  • گزارش تخلف

یادداشت مرضیه طائب بر مجموعه داستان «نهنگ تاریک» نوشته سعید بردستانی.. طنز در فضایی سوررئال

مجموعه داستان «نهنگ تاریک»، نوشته سعید بردستانی، دوازدهمین اثر انتشارات پیدایش در حوزه ادبیات بزرگسال است که به‌تازگی منتشر شده است. این کتاب دومین اثری است که از سعید بردستانی، نویسنده اهل جنوب کشورمان منتشر می‌شود. اولین مجموعه داستان او به نام «هیچ»، سال ۱۳۸۵ توسط «نشر ققنوس» منتشر شد و توانست نظر اهالی ادبیات را جلب کند. این کتاب که در هفتمین دوره جایزة ادبی گلشیری نامزد شد، نام او را به عنوان یک نویسندة جوان و مستعد در حوزة ادبیات داستانی مطرح کرد. «نهنگ تاریک» از ده داستان به نام‌های «پایان وضعیت»، «بی‌خواب‌ها»، «ایستاده می‌میریم»، «دویدن»، «برکت»، «ماهی مقدس موسی»، «آن بالایی»، «فرشتة دستشویی»، «تنبیه هیرو» و «داستان آپارتمانی» تشکیل شده که همگی با فضایی سوررئال، تجربة جدیدی را برای مخاطب رقم می‌زنند. نویسنده در اولین داستان کتاب، «پایان وضعیت»، ماجرای مردی را روایت می‌کند که با ورود به خانه خود متوجه حضور دزد می‌شود و به جای اعتراض، در دزدیدن وسایلش به آنها کمک می‌کند. بردستانی با روایت طنز خود به خوبی نشان می‌دهد که شخصیت اصلی داستان چگونه در خدمت کسانی است که به حریم او تجاوز ...
  • گزارش تخلف

زهره عارفی: کتاب:. این رمان شامل سه فصل روزگار جهنم، روزگار برزخ و روزگار دنیا است با همین ترتیب

اما نکته قابل تامل در این نوع چینش آن است که ترتیب آنها کاملا برعکس آن چیزی است که انسان تجربه می‌کند. روزگار دنیا، روزگار برزخ، روزگار جهنم/ بهشت. شاید با این روش نویسنده خواسته است نشان دهد، آنچه در روزگار جهنم اتفاق می‌افتد، همان چیز‌های آزاردهنده‌ای است که در روزگار دنیا برایش اتفاق افتاده و روزگار جهنمش چیزی جز وجدان معذب انسان‌ها در روزگار دنیا نیست. گشایش داستان معماگونه است و اگرچه می‌توان آن را به عنوان «حبسیه نوشت» در حالات زندانیان محکوم به مرگ و اتفاقاتی که در زندان می‌افتد و برخورد نگهبانان با زندانیان و زندانیان با همدیگر بررسی کرد در عین حال می‌توان داستان را به جهت روان شخصیت-راوی که گرفتار خود است و احساس گناه مسببی برای رفتارهای او است نقد کرد. ...
  • گزارش تخلف

«مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست همای رحمت» در تبریز، کتاب‌خانه ندارد

بنا داریم به همت داستان‌نویسان و داستان‌خوانان ایرانی تاسیس و تجهیز کتاب‌خانه‌ی این مرکز را به انجام رسانیم. کودکان بی‌سرپرستی که در این مرکز نگهداری می‎شوند در حدود سیزده تا چهارده ساله هستند. می‌توانید با ارسال کتاب‌هایی که به درد این رده‌ی سنی می‌خورد و یا با ارسال مبلغی (که صرف خرید کتاب و یا ترمیم ساختمانی که به کتاب‌خانه اختصاص خواهد یافت می‌شود) با «گروه داستان ایرانی» همراه شوید تا گامی در راه ترویج کتاب‌خوانی برداریم. آدرس موسسه: تبریز / روبروی پلیس راه تبریز تهران / قزلجه میدان / خیابان امام / پلاک ۳۷. تلفن: ۰۴۱۳۶۳۰۰۷۴۴. همراه مدیریت: ۰۹۱۴۴۱۴۴۸۰۲. همراه بازرسی: ۰۹۱۴۴۱۰۱۶۱۴. شماره‌ی کارت برای ارسال کمک‌های نقدی: ۵٠٢٢٢٩١٠٢۵٩٢٣٣٧۴ بانک پاسارگارد به نام یوسف انصاری. آدرس برای ارسال کتاب: تبریز / روبه‌روی پلیس راه تبریز تهران / قزلجه میدان / خیابان امام / پلاک ۳۷. ...
  • گزارش تخلف

📚وقتی به جهل جوانی بانگ بر مادر زدم

دل آزرده بکنجی نشست و گریان همی گفت: مگر خردی فراموش کردی که درشتی میکنی؟. چه خوش گفت زالی بفرزند خویش. چو دیدش پلنگ افکن و پیل تن. گراز عهد خردیت یاد آمدی. که بیچاره بودی در آغوش من. نکردی در ین روز بر من جفا. که تو شیر مردی و من پیر زن. ...
  • گزارش تخلف

خادم، نفر جلویی مرا که به بیرون راهنمایی کرد، سید افضل با دست به در باز اشاره کرد و گفت: تفضل

در کوتاه بود. خم شدم. باید برای ورود به ضریح حسین، احترام کرد. پایم را داخل گذاشتم. زانویم شل شد. دستم را به صندوق چوبی روی قبر گرفتم که نیفتم. همه چیز را از پشت پرده‌ ای از آب و اشک، موج‌ موج می‌ دیدم. خادمی که روبرویم ایستاده بود، لب می‌‌جنباند و نمی‌‌فهمیدم چه می‌‌گوید. من درست رفته بودم در آغوش محبت حسین. ...
  • گزارش تخلف