ماتیکانداستان 📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani ماتیکانداستان ۱۸:۵۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ انجمن ماتیکان داستان.. برای حمایت از ما کانال را به دیگران معرفی کنید انتشار خبرهای شما و تماس با مدیر کانال:. شماره تماس: ۰۹۳۶۰۴۸۶۵۵۹. لطفن در گروهها به اشتراک بگذارید ماتیکانداستان ۱۸:۵۵ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ Telegram me/anjomane_dastani_rahtaab.۲۲ قانونی که شرکت پیکسار PIXAR برای رسیدن به داستانهای فوق العادهاش استفاده میکند. در سال ۲۰۱۲ خانم اما کاست Emma Coast طراح استوری بورد در شرکت پیکسار ۲۲ قانونی را که این شرکت برای رسیدن به قصههای جذابش از آنها استفاده میکند در صفحه تویتر خود منتشر کرد و با استقبال فراوانی روبرو شد بخصوص اینکه این سرفصلها قواعدی هستند که تمام فیلمنامه نویسان موفق از آنها استفاده میکنند. یک سال بعد آقای استفان ولادیمیر بوگاژ Stephan Vladimir Bugaj نویسندهای که ۱۲ سال با شرکت پیکسار همکاری میکند کتابی را منتشر میکند که شرح کامل این ۲۲ قانون است، این کتاب بصورت رایگان در وبلاگ ایشان قرار دارد. 👇👇👇 ... ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ …دومین نشست نقد فیلم با عنوان «به تماشای کتاب» ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه چهاردهم آذر با نمایش و برگزاری جلسه نقد و تحلیل فیلم «۴۵۱ درجه کتاب و فیلم ماجراهای جالبی باهم دارند. بسیاری فیلم را رقیب جدی کتاب میدانند، حداقل در میان افراد اهل مطالعه این تصور وجود دارد. اما در بسیاری از مواقع این دو همافزایی اثربخشی به نمایش گذاشتهاند. گاهی کتاب آنچه داشته کریمانه در اختیار فیلم قرار داده است. این را سینمای اقتباس نام نهادهاند. در دورانی نیز فیلمهایی نظر مردم را به خود جلب کرده، سپس داستان و قهرمانهای آن در قالب کتاب ظهور و بروز پیدا کردهاند. بسیاری از کتابها به این بهانه خوانده شدهاند. گاهی نیز فیلم همدلانه با کتاب، تصویری از آن را در کتابخانه، در میان مردم یا در حال خوانده شدن به نمایش گذاشته است. «به تماشای کتاب» مجموعه نشست-پژوهشهایی است در دور اول آن (حالت اخیر)؛ یعنی آنجا که کتاب، کتابخانه، کتابدار و کتابخوانی از دریچه رسانه فیلم به عموم عرضه شده است، بررسی خواهد شد.. ... ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ _نویسنده. دو دسامبر - یازده آذر.. Romain Gary کانال کتابدونی. 🎈📌📕📚📒. ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ _نویسنده. دو دسامبر - یازده آذر.. Romain Gary نویسنده، فیلمنامهنویس، کارگردان، خلبان در جنگ جهانی دوم و دیپلمات فرانسوی …. نام اصلی رومن کاتسف (Roman Kacew) در ۸ مه ۱۹۱۴ میلادی در شهر ویلنا (واقع در لیتوانی) در خانوادهای یهودی به دنیا آمد. پدرش کمی بعد در ۱۹۲۵ میلادی خانواده را رها کرد و به ازدواج مجدد دست زد. از این هنگام او با مادرش، نینا اوزینسکی (کاسو)، زندگی میکرد، ابتدا در ویلنا و سپس در ورشوی لهستان. در سال ۱۹۲۸ همراه مادرش به شهر نیس در کشور فرانسه رفتند. رومن سرگذشت سه دههٔ نخست زندگیاش را در کتاب وعدهٔ سپیده دم (Le promesse de l&aposaube، ۱۹۶۰) نوشتهاست. نگارش نخستین رمانش، تحصیلات اروپایی (Education Europeen، ۱۹۴۵) را مادامیکه در ارتش بود شروع کرد. در سال ۱۹۴۵، در فرانسه جایزهٔ منتقدین (Prix des critique) را دریافت کرد. طی این سالها وی دو بار ازدواج کرد. ... ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ یازده آذر.. نویسنده و مترجم کانال کتابدونی. 🎈📌📕📚📒. ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ یازده آذر نویسنده و مترجم …در سال ۱۳۰۲ در محله سید نصرالدین از مجلههای قدیمی شهر تهران در خانوادهای روحانی و اصالتا اهل طالقان به دنیا آمد. کودکی وی در محیطی کاملا مذهبی گذشت. پدر جلال تمام سعی خود را بکار بست تا از او جانشینی برای خود پرورش دهد. کتابدونی. اما کوششهای پدر در تربیت مذهبی کودک به ناکامی انجامید و پس از پایان یافتن دوره تابستان جلال روانه بازار کار شد تا حداقل حرفهای برای گذران زندگی خود بیاموزد. جلال روزها به کارهایی چون ساعتسازی، سیمکشی برق، چرم فروشی و … میپرداخت و شبها دور از چشم پدر در کلاسهای شبانه مدرسه «درالفنون» به تحصیل خود ادامه میداد. دوران دبیرستان او نیز مصادف با جنگ دوم جهانی بود. در همین دوران پدر به دلیل حضور برادر بزرگتر جلال در نجف، شرایط را برای اجرای خواست قلبی خود فراهم دید و بار دیگر فرزند جوان خود را روانه نجف کرد تا به تحصیل علوم حوزوی بپردازد. اما بیشتر از دو ماه زندگی با برادر را تاب نیاورد و به ایران بازگشت. ... ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ یازده آذر.. نویسنده و مترجم …برخی از پنج داستان (۱۳۵۰). نفرین زمین (۱۳۴۶). ارزیابی شتابزده (۱۳۴۳). سنگی بر گوری (نوشتهٔ ۱۳۴۲، چاپ ۱۳۶۰). غرب زدگی (۱۳۴۱). نون والقلم (۱۳۴۰). مدیر مدرسه (۱۳۳۷). سرگذشت کندوها (۱۳۳۷). زن زیادی (۱۳۳۱). ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ از خواندن این کتاب لذت بردم چون متوجه شدم که نوشابه، قاتل یکی از نویسندگان نامدار این مملکت بوده قاتلی که هیچ کسی زندانی اش نکرده است. ومن چقدر شانس آوردم که فهمیدم نوشابه قاتل است و میتواند هر آدم گردن کلفتی را از پای بیندازد. این سطرهای پایین را از کتاب غروب جلال نوشته سیمین دانشور نقل میکنم تا متوجه شوید که نوشابه همین نوشابههای شیشهای به ویژه خانواده چه موجودات کثیف و نامردی هستند. «من جلال را پیش عمویم بردم که رییس بهداری ارتش وقت بود. او معاینات فراوان کرد و دستور آزمایشهای فراوانتر داد و به این نتیجه رسید که جلال سل ندارد اما برونشیت مزمن دارد و قلبش هم نسبت به اندامش کوچک است و سیگار کشیدن و نوشیدن نوشابه را مطلقن ممنوع کرد. پدرش حضرت آیت الله سید احمد طالقانی، جلال را به شاه آباد پیش آقای عباس آل احمد برد که متخصص عکسبرداری از ریه بود و او هم تشخیص عمویم را تایید کرد. حاج آقا با تعدادی جوجه که خریده بودند با جلال از شاه آباد بر گشتند. تصور میفرمودند بیماری جلال از بی قوتی است از نوشابه و سیگار اطلاع نداشتند. هرچه به جلال التماس کردم که سیگار را ترک بکند، زیر بار نرفت و با مهارت خود مرا سیگاری کرد. ... ماتیکانداستان ۱۸:۵۲ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ دو کتابخوان در یک قاب!. متروی تهران. خط یک هم اکنون. ماتیکانداستان ۱۸:۴۳ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ چاپ ششم رسید ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ عوام بود چنان که در اواخر قرن نوزدهم این نوع شعر وارد مهمانیها و شب نشینیهای مردم عادی شده بود … «اندیشههای سبز بی رنگ کوچولو، ترکیب خلاقانهی جملات دارای مفهوم که بر اساس گرامر به ترتیب چیده شدهاند در حالی که نتیجهای بیمعنا دارند؛ یکی از اصول اولیه این سبک است. برای رسیدن به ایده آفریدن جملات بیمعنی میتوان از روشهایی مثل تناقضگویی، کلمات بیربط و نامربوط و یا کاراکترهای غیر عادی استفاده کرد. مانند ایدهای که بعدی از رنگ را نشان میدهد آنقدر ویژه، که بدون رنگ و خلوص رنگی باشد. نمو نههای دیگری از این گونه ترکیبسازیهای خلاقانه را میتوان در جملاتی چون «ریشه مربع شکل روز سهشنبه» یا صدای دست زدنم با یک دست چگونه است؟ دید. در حالی که در حقیقت نه روز سهشنبه ریشه مربع دارد و نه طبق هیچ قانونی میتوان با یک دست صدایی ایجاد کرد …بخشی از آنچه که خواننده از ادبیات معناگریز دریافت میکند، غرق شدن در اوهام و آرزوهای ذهنی انسان برای یافتن معنا در هر جا و هیچ کجا، آنجا که هیچ چیزی وجود ندارد، است. آزاد گذاشتن ذهن انسان و قدرت خلاقیتش به آن اندازه که ناممکنها را چنان ممکن میسازد که پیچیده و پیچیدهتر شوند …هر چند دیگران ممکن است استدلال کنند این تعریف و تجزیه تحلیل از این سبک خود گواهی بر معنیدار بودن سبک معناگ ... ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ت چیده شده را از نو از هم جدا سازید تا از هر قطعهای یک کلمه بیشتر نماند، آن گاه قطعات و تکهها را در کیسهای نهان بجنبانید و از ک اما در ادبیات معناگریزی با وجود بیمعنی بودن رخدادها، کلمات ابداعی، تکرار بیش از حد کلمه و تکنیکهای دیگر در نهایت وابستگی و ارتباط متن با هم حفظ میشود و داستانی شکل میگیرد و به سرانجام خاصی میرسد هر چند ممکن است این سرانجام با معنی نباشد …سورئالیستها هم گروهی دیگر از نویسندگان بودند که با هدف شورش بر از خود بیگانگی و تنهایی انسان معاصر در جامعهی صنعتی، سبکی را بنا نهادند که بر محور ضمیر ناخودآگاه بود و اجازه میداد تا اثرش در مسیری غیر منطقی - ترجیحا بیمنطق - توسعه یابد. به نظر برتون سورئالیسم اندیشهی القا شده در غیاب هر گونه نظارت عقل و فارغ از هر نوع نظارت هنری یا اخلاقی است. بنابراین این سبک هم با روشهای خاص خود مانند تکیه بر کشف و شهود به جای خرد، اهمیت بیش از حد به رویا و نوشتن در حالت خلسهی خواب و بیداری دیوانهوار نوشتن و نگارش خودکار، گونهای ادبی را ایجاد کرد که بر پایهی ضمیر نا خودآگاه و با هدف رسیدن به آزادی و رهایی جامعهی بشری است. اگر چه در نگاه اول شاید بیمعنی به نظر برسد اما جایگاه و هدفی جدا ازآن دارد. چرا که نویسندگان سبک معناگریز هرگز دربارهی نوشتنشان جدی ... ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ نقد و بررسی گام معلق لک لک محصول ۱۹۹۳.. heodoros Angelopoulos: کارگردان نویسنده: Theodoros Angelopoulos. بازیگران: Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Gregory Patrikareas. خلاصه داستان: «الکساندر» که گزارشگر تلویزیون است چند روز را در شهری مرزی کار میکند، جائی که پناهندههای زیادی از آلبانی، ترکیه و کردستان را در خود جای داده است. در بین آنها متوجه پیرمردی میشود و تصور میکند او سیاستمدار مهم یونانی است که چند روز قبل ناپدید شده. در آتن او از همسر سیاستمدار میخواهد تا او را شناسایی کند و ….. منتقد: دانیال قاسمی. اصل و اساس در تحلیل این اثر توجه به مفهوم تعلیق است. این مفهوم هم از نظر کلامی و هم از نظر بصری ارجاعات فراوانی در فیلم دارد. مشاهده میشود که این لفظ در عنوان فیلم که به مثابهی شناسنامهی فیلم است، ذکر شده است. ... ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ رک انسانهای دیگری پذیرفته است که شاید تمام عمرشا ن را در آنها صرف کردهاند، و نیز برای درمان درد افسردگی اش (با توجه به نام کتابش) از طرف دیگر کارگردان جوان هم شیفتهی او شده است و چند باری تلاش میکند که با افراد درون کمپ یکی شود. اما نتیجهی نهایی زمانی رقم میخورد که سیاستمدار با فهمیدن اینکه امکان لو رفتن هویت قبلی اش وجود دارد، آخرین مرز را هم پشت سر گذاشته است و در سوی مقابل کارگردان جوان در حالتی تردیدآمیز و درست مانند فرد نظامی ابتدای فیلم، روی خط مرزی متوقف میماند. سیاستمدار آزادگی را به نهایت خود میرساند. در این مرحله دیگر زندگی و یا خوشی و مرگ مسئله نیستند، بلکه مسئلهی اصلی درک و پیوستگی نهایی با مقام والای انسانی است. انسانی که مفلوک، جدا افتاده، مرز بندی شده، در وضعیت بی تکلیفی و سر مرگ است. این پیوستگی با زیرپا گذاشتن قراردادهایی حاصل شده است که موجبات وضع موجود را فراهم آوردهاند. پیوستگی ای که انسان (ها) را از تعلیق به در میآورد و آنها را به سمت نوع دوستی، فعالیت، شادابی، سرزندگی و تفاهم سوق میدهد. دست آخر میتوان گفت که در این فیلم جنبه مثبت نگرانهی تفکر کارگردان به جنبه منفی نگرانهی آن چربش دارد. چناچه همین یک فرد رهایی یافته (سیاستمدار) خود کورسویی از امید را ایجاد میکند به این آرزو که د ... ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ برای داستان نویسانی که به دنبال خلق و ابداع معناهای جدیدی در عرصهی داستان نویسی هستند:. معناگریز فرزانه فرهنگ. لذت و شادی واژههای فراموش شدهای هستند که در جامعهی ما اغلب زشت و گناه شمرده میشوند. عادت دیرینی که در وجود همگانمان نهادینه شده و نیاز به بازنگری جدی دارد. به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین بخش دگرگونساز یک جامعه در این میان نقش بیچون و چرایی دارد. مسلما هر دگرگونی زمانی به نتیجه میرسد که از پای بست بنیان نهاده شود و البته که کودکان پایهی هر بنیان جدیدی هستند که به آسانی میتوان آنان را سامان داد. کودکانی که میتوانند جامعهای را بیافرینند که در آن زندگی زمینی به خودی خود ارزشمند باشد و لذت بردن، خنده و خوشی در آن مقدس و گرانبها. لذا برآن شدم در اینجا به گونهی ادبی بپردازم که کمتر بررسی شده و غایت آن چیزی نیست جز لذت، خوشی و شادی بیدلیل و مخاطب عمدهاش کودکان است؛ هرچند چنان دلچسب و گواراست که بزرگسالان را هم درگیر میکند …امروزه بیشتر آثار ادبی و هنری کودکانه حتی در بالاترین سطوح برای لذت کودک نوشته نمیشود؛ در بهترین حالت برای آن است که از کودک بخواهند دوستداشتنیتر باشد و در بدترین حالت ترفندی است برای آموزش علم به او. در حالی که کودک پس از روبرو شدن با استدل ... ماتیکانداستان ۱۶:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ کتابفروشی ارغوان: آخرین اثر داستانی بلقیس سلیمانی، با نام «شب طاهره» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروشهای کتابفروشی ارغوان ایستاده و رمان جنجالی «همسر خاموش» نوشتهی اس. ای هریسون با ترجمهی مریم مفتاحی و ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» از یورگن تودنهوفر نیز در این کتابفروشی جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. علاوه بر اینها «چقدر خوبیم ما» از ابراهیم رها که به عادات و خلقیات ایرانی با نگاهی طنز نگاه کرده؛ هم برای مشتریهای این فروشگاه جذابیت داشته و به عنوان یکی از کتابهای محبوب در این فروشگاه معرفی شده است. ... ماتیکانداستان ۱۶:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ چاپ دوم رسید ماتیکانداستان ۱۶:۱۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ واکنش تند کارگردان فیلم پرویز به مسعود فراستی: من مسئول نفهمیدن شما نیستم ماتیکانداستان ۱۶:۱۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ واکنش تند مجید برزگر کارگردان فیلم پرویز به مسعود فراستی:.. مگر من باید جواب نفهمیدنشما را بدهم؟ برزگر در نشست نقد وبررسی فیلم پرویز درباره برخی از بازخوردها و انتظاری خود داشته گفت: من میفهمم وقتی فیلمی شبیه به پرویز میسازم حتما کسانی ناراحت میشوند و حرص میخورند. به هر حال غلطهایی هم در فیلم است که شما به هر حال آنها بر من میبخشید. ولی وقتی مخاطب، فیلمی را دوست داشته باشد و با جهان فیلم ارتباط برقرار کند، دیگر آن چند اشکال را فراموش میکند. من به آقای فراستی احترام میگذارم ولی جمله اول نقد ایشان درباره پرویز این بود که «من این فیلم را نمیفهمم» خب مگر من باید جواب نفهمیدن شما را بدهم. وقتی فیلم را اکران کردیم، به خودم گفتم باید نصف تماشاگران بعد از دیدن نصف فیلم از سالن خارج شوند. چون به هر حال این فیلم، فیلم خوشایندی نیست. ریتم و موضوع مهیبی دارد و من آماده بودم که نقدهای تند و تیزتری دریافت کنم. ... ‹ 410 411 412 413 414 415 416 ›
ماتیکانداستان ۱۸:۵۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ انجمن ماتیکان داستان.. برای حمایت از ما کانال را به دیگران معرفی کنید انتشار خبرهای شما و تماس با مدیر کانال:. شماره تماس: ۰۹۳۶۰۴۸۶۵۵۹. لطفن در گروهها به اشتراک بگذارید
ماتیکانداستان ۱۸:۵۵ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ Telegram me/anjomane_dastani_rahtaab.۲۲ قانونی که شرکت پیکسار PIXAR برای رسیدن به داستانهای فوق العادهاش استفاده میکند. در سال ۲۰۱۲ خانم اما کاست Emma Coast طراح استوری بورد در شرکت پیکسار ۲۲ قانونی را که این شرکت برای رسیدن به قصههای جذابش از آنها استفاده میکند در صفحه تویتر خود منتشر کرد و با استقبال فراوانی روبرو شد بخصوص اینکه این سرفصلها قواعدی هستند که تمام فیلمنامه نویسان موفق از آنها استفاده میکنند. یک سال بعد آقای استفان ولادیمیر بوگاژ Stephan Vladimir Bugaj نویسندهای که ۱۲ سال با شرکت پیکسار همکاری میکند کتابی را منتشر میکند که شرح کامل این ۲۲ قانون است، این کتاب بصورت رایگان در وبلاگ ایشان قرار دارد. 👇👇👇 ...
ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ …دومین نشست نقد فیلم با عنوان «به تماشای کتاب» ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه چهاردهم آذر با نمایش و برگزاری جلسه نقد و تحلیل فیلم «۴۵۱ درجه کتاب و فیلم ماجراهای جالبی باهم دارند. بسیاری فیلم را رقیب جدی کتاب میدانند، حداقل در میان افراد اهل مطالعه این تصور وجود دارد. اما در بسیاری از مواقع این دو همافزایی اثربخشی به نمایش گذاشتهاند. گاهی کتاب آنچه داشته کریمانه در اختیار فیلم قرار داده است. این را سینمای اقتباس نام نهادهاند. در دورانی نیز فیلمهایی نظر مردم را به خود جلب کرده، سپس داستان و قهرمانهای آن در قالب کتاب ظهور و بروز پیدا کردهاند. بسیاری از کتابها به این بهانه خوانده شدهاند. گاهی نیز فیلم همدلانه با کتاب، تصویری از آن را در کتابخانه، در میان مردم یا در حال خوانده شدن به نمایش گذاشته است. «به تماشای کتاب» مجموعه نشست-پژوهشهایی است در دور اول آن (حالت اخیر)؛ یعنی آنجا که کتاب، کتابخانه، کتابدار و کتابخوانی از دریچه رسانه فیلم به عموم عرضه شده است، بررسی خواهد شد.. ...
ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ _نویسنده. دو دسامبر - یازده آذر.. Romain Gary نویسنده، فیلمنامهنویس، کارگردان، خلبان در جنگ جهانی دوم و دیپلمات فرانسوی …. نام اصلی رومن کاتسف (Roman Kacew) در ۸ مه ۱۹۱۴ میلادی در شهر ویلنا (واقع در لیتوانی) در خانوادهای یهودی به دنیا آمد. پدرش کمی بعد در ۱۹۲۵ میلادی خانواده را رها کرد و به ازدواج مجدد دست زد. از این هنگام او با مادرش، نینا اوزینسکی (کاسو)، زندگی میکرد، ابتدا در ویلنا و سپس در ورشوی لهستان. در سال ۱۹۲۸ همراه مادرش به شهر نیس در کشور فرانسه رفتند. رومن سرگذشت سه دههٔ نخست زندگیاش را در کتاب وعدهٔ سپیده دم (Le promesse de l&aposaube، ۱۹۶۰) نوشتهاست. نگارش نخستین رمانش، تحصیلات اروپایی (Education Europeen، ۱۹۴۵) را مادامیکه در ارتش بود شروع کرد. در سال ۱۹۴۵، در فرانسه جایزهٔ منتقدین (Prix des critique) را دریافت کرد. طی این سالها وی دو بار ازدواج کرد. ...
ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ یازده آذر نویسنده و مترجم …در سال ۱۳۰۲ در محله سید نصرالدین از مجلههای قدیمی شهر تهران در خانوادهای روحانی و اصالتا اهل طالقان به دنیا آمد. کودکی وی در محیطی کاملا مذهبی گذشت. پدر جلال تمام سعی خود را بکار بست تا از او جانشینی برای خود پرورش دهد. کتابدونی. اما کوششهای پدر در تربیت مذهبی کودک به ناکامی انجامید و پس از پایان یافتن دوره تابستان جلال روانه بازار کار شد تا حداقل حرفهای برای گذران زندگی خود بیاموزد. جلال روزها به کارهایی چون ساعتسازی، سیمکشی برق، چرم فروشی و … میپرداخت و شبها دور از چشم پدر در کلاسهای شبانه مدرسه «درالفنون» به تحصیل خود ادامه میداد. دوران دبیرستان او نیز مصادف با جنگ دوم جهانی بود. در همین دوران پدر به دلیل حضور برادر بزرگتر جلال در نجف، شرایط را برای اجرای خواست قلبی خود فراهم دید و بار دیگر فرزند جوان خود را روانه نجف کرد تا به تحصیل علوم حوزوی بپردازد. اما بیشتر از دو ماه زندگی با برادر را تاب نیاورد و به ایران بازگشت. ...
ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ یازده آذر.. نویسنده و مترجم …برخی از پنج داستان (۱۳۵۰). نفرین زمین (۱۳۴۶). ارزیابی شتابزده (۱۳۴۳). سنگی بر گوری (نوشتهٔ ۱۳۴۲، چاپ ۱۳۶۰). غرب زدگی (۱۳۴۱). نون والقلم (۱۳۴۰). مدیر مدرسه (۱۳۳۷). سرگذشت کندوها (۱۳۳۷). زن زیادی (۱۳۳۱).
ماتیکانداستان ۱۸:۵۴ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ از خواندن این کتاب لذت بردم چون متوجه شدم که نوشابه، قاتل یکی از نویسندگان نامدار این مملکت بوده قاتلی که هیچ کسی زندانی اش نکرده است. ومن چقدر شانس آوردم که فهمیدم نوشابه قاتل است و میتواند هر آدم گردن کلفتی را از پای بیندازد. این سطرهای پایین را از کتاب غروب جلال نوشته سیمین دانشور نقل میکنم تا متوجه شوید که نوشابه همین نوشابههای شیشهای به ویژه خانواده چه موجودات کثیف و نامردی هستند. «من جلال را پیش عمویم بردم که رییس بهداری ارتش وقت بود. او معاینات فراوان کرد و دستور آزمایشهای فراوانتر داد و به این نتیجه رسید که جلال سل ندارد اما برونشیت مزمن دارد و قلبش هم نسبت به اندامش کوچک است و سیگار کشیدن و نوشیدن نوشابه را مطلقن ممنوع کرد. پدرش حضرت آیت الله سید احمد طالقانی، جلال را به شاه آباد پیش آقای عباس آل احمد برد که متخصص عکسبرداری از ریه بود و او هم تشخیص عمویم را تایید کرد. حاج آقا با تعدادی جوجه که خریده بودند با جلال از شاه آباد بر گشتند. تصور میفرمودند بیماری جلال از بی قوتی است از نوشابه و سیگار اطلاع نداشتند. هرچه به جلال التماس کردم که سیگار را ترک بکند، زیر بار نرفت و با مهارت خود مرا سیگاری کرد. ...
ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ عوام بود چنان که در اواخر قرن نوزدهم این نوع شعر وارد مهمانیها و شب نشینیهای مردم عادی شده بود … «اندیشههای سبز بی رنگ کوچولو، ترکیب خلاقانهی جملات دارای مفهوم که بر اساس گرامر به ترتیب چیده شدهاند در حالی که نتیجهای بیمعنا دارند؛ یکی از اصول اولیه این سبک است. برای رسیدن به ایده آفریدن جملات بیمعنی میتوان از روشهایی مثل تناقضگویی، کلمات بیربط و نامربوط و یا کاراکترهای غیر عادی استفاده کرد. مانند ایدهای که بعدی از رنگ را نشان میدهد آنقدر ویژه، که بدون رنگ و خلوص رنگی باشد. نمو نههای دیگری از این گونه ترکیبسازیهای خلاقانه را میتوان در جملاتی چون «ریشه مربع شکل روز سهشنبه» یا صدای دست زدنم با یک دست چگونه است؟ دید. در حالی که در حقیقت نه روز سهشنبه ریشه مربع دارد و نه طبق هیچ قانونی میتوان با یک دست صدایی ایجاد کرد …بخشی از آنچه که خواننده از ادبیات معناگریز دریافت میکند، غرق شدن در اوهام و آرزوهای ذهنی انسان برای یافتن معنا در هر جا و هیچ کجا، آنجا که هیچ چیزی وجود ندارد، است. آزاد گذاشتن ذهن انسان و قدرت خلاقیتش به آن اندازه که ناممکنها را چنان ممکن میسازد که پیچیده و پیچیدهتر شوند …هر چند دیگران ممکن است استدلال کنند این تعریف و تجزیه تحلیل از این سبک خود گواهی بر معنیدار بودن سبک معناگ ...
ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ت چیده شده را از نو از هم جدا سازید تا از هر قطعهای یک کلمه بیشتر نماند، آن گاه قطعات و تکهها را در کیسهای نهان بجنبانید و از ک اما در ادبیات معناگریزی با وجود بیمعنی بودن رخدادها، کلمات ابداعی، تکرار بیش از حد کلمه و تکنیکهای دیگر در نهایت وابستگی و ارتباط متن با هم حفظ میشود و داستانی شکل میگیرد و به سرانجام خاصی میرسد هر چند ممکن است این سرانجام با معنی نباشد …سورئالیستها هم گروهی دیگر از نویسندگان بودند که با هدف شورش بر از خود بیگانگی و تنهایی انسان معاصر در جامعهی صنعتی، سبکی را بنا نهادند که بر محور ضمیر ناخودآگاه بود و اجازه میداد تا اثرش در مسیری غیر منطقی - ترجیحا بیمنطق - توسعه یابد. به نظر برتون سورئالیسم اندیشهی القا شده در غیاب هر گونه نظارت عقل و فارغ از هر نوع نظارت هنری یا اخلاقی است. بنابراین این سبک هم با روشهای خاص خود مانند تکیه بر کشف و شهود به جای خرد، اهمیت بیش از حد به رویا و نوشتن در حالت خلسهی خواب و بیداری دیوانهوار نوشتن و نگارش خودکار، گونهای ادبی را ایجاد کرد که بر پایهی ضمیر نا خودآگاه و با هدف رسیدن به آزادی و رهایی جامعهی بشری است. اگر چه در نگاه اول شاید بیمعنی به نظر برسد اما جایگاه و هدفی جدا ازآن دارد. چرا که نویسندگان سبک معناگریز هرگز دربارهی نوشتنشان جدی ...
ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ نقد و بررسی گام معلق لک لک محصول ۱۹۹۳.. heodoros Angelopoulos: کارگردان نویسنده: Theodoros Angelopoulos. بازیگران: Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Gregory Patrikareas. خلاصه داستان: «الکساندر» که گزارشگر تلویزیون است چند روز را در شهری مرزی کار میکند، جائی که پناهندههای زیادی از آلبانی، ترکیه و کردستان را در خود جای داده است. در بین آنها متوجه پیرمردی میشود و تصور میکند او سیاستمدار مهم یونانی است که چند روز قبل ناپدید شده. در آتن او از همسر سیاستمدار میخواهد تا او را شناسایی کند و ….. منتقد: دانیال قاسمی. اصل و اساس در تحلیل این اثر توجه به مفهوم تعلیق است. این مفهوم هم از نظر کلامی و هم از نظر بصری ارجاعات فراوانی در فیلم دارد. مشاهده میشود که این لفظ در عنوان فیلم که به مثابهی شناسنامهی فیلم است، ذکر شده است. ...
ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ رک انسانهای دیگری پذیرفته است که شاید تمام عمرشا ن را در آنها صرف کردهاند، و نیز برای درمان درد افسردگی اش (با توجه به نام کتابش) از طرف دیگر کارگردان جوان هم شیفتهی او شده است و چند باری تلاش میکند که با افراد درون کمپ یکی شود. اما نتیجهی نهایی زمانی رقم میخورد که سیاستمدار با فهمیدن اینکه امکان لو رفتن هویت قبلی اش وجود دارد، آخرین مرز را هم پشت سر گذاشته است و در سوی مقابل کارگردان جوان در حالتی تردیدآمیز و درست مانند فرد نظامی ابتدای فیلم، روی خط مرزی متوقف میماند. سیاستمدار آزادگی را به نهایت خود میرساند. در این مرحله دیگر زندگی و یا خوشی و مرگ مسئله نیستند، بلکه مسئلهی اصلی درک و پیوستگی نهایی با مقام والای انسانی است. انسانی که مفلوک، جدا افتاده، مرز بندی شده، در وضعیت بی تکلیفی و سر مرگ است. این پیوستگی با زیرپا گذاشتن قراردادهایی حاصل شده است که موجبات وضع موجود را فراهم آوردهاند. پیوستگی ای که انسان (ها) را از تعلیق به در میآورد و آنها را به سمت نوع دوستی، فعالیت، شادابی، سرزندگی و تفاهم سوق میدهد. دست آخر میتوان گفت که در این فیلم جنبه مثبت نگرانهی تفکر کارگردان به جنبه منفی نگرانهی آن چربش دارد. چناچه همین یک فرد رهایی یافته (سیاستمدار) خود کورسویی از امید را ایجاد میکند به این آرزو که د ...
ماتیکانداستان ۱۸:۳۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ برای داستان نویسانی که به دنبال خلق و ابداع معناهای جدیدی در عرصهی داستان نویسی هستند:. معناگریز فرزانه فرهنگ. لذت و شادی واژههای فراموش شدهای هستند که در جامعهی ما اغلب زشت و گناه شمرده میشوند. عادت دیرینی که در وجود همگانمان نهادینه شده و نیاز به بازنگری جدی دارد. به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین بخش دگرگونساز یک جامعه در این میان نقش بیچون و چرایی دارد. مسلما هر دگرگونی زمانی به نتیجه میرسد که از پای بست بنیان نهاده شود و البته که کودکان پایهی هر بنیان جدیدی هستند که به آسانی میتوان آنان را سامان داد. کودکانی که میتوانند جامعهای را بیافرینند که در آن زندگی زمینی به خودی خود ارزشمند باشد و لذت بردن، خنده و خوشی در آن مقدس و گرانبها. لذا برآن شدم در اینجا به گونهی ادبی بپردازم که کمتر بررسی شده و غایت آن چیزی نیست جز لذت، خوشی و شادی بیدلیل و مخاطب عمدهاش کودکان است؛ هرچند چنان دلچسب و گواراست که بزرگسالان را هم درگیر میکند …امروزه بیشتر آثار ادبی و هنری کودکانه حتی در بالاترین سطوح برای لذت کودک نوشته نمیشود؛ در بهترین حالت برای آن است که از کودک بخواهند دوستداشتنیتر باشد و در بدترین حالت ترفندی است برای آموزش علم به او. در حالی که کودک پس از روبرو شدن با استدل ...
ماتیکانداستان ۱۶:۴۰ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ کتابفروشی ارغوان: آخرین اثر داستانی بلقیس سلیمانی، با نام «شب طاهره» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروشهای کتابفروشی ارغوان ایستاده و رمان جنجالی «همسر خاموش» نوشتهی اس. ای هریسون با ترجمهی مریم مفتاحی و ده روز با داعش، در دل خلافت اسلامی» از یورگن تودنهوفر نیز در این کتابفروشی جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. علاوه بر اینها «چقدر خوبیم ما» از ابراهیم رها که به عادات و خلقیات ایرانی با نگاهی طنز نگاه کرده؛ هم برای مشتریهای این فروشگاه جذابیت داشته و به عنوان یکی از کتابهای محبوب در این فروشگاه معرفی شده است. ...
ماتیکانداستان ۱۶:۱۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ واکنش تند کارگردان فیلم پرویز به مسعود فراستی: من مسئول نفهمیدن شما نیستم
ماتیکانداستان ۱۶:۱۶ ۱۳۹۴/۰۹/۱۱ واکنش تند مجید برزگر کارگردان فیلم پرویز به مسعود فراستی:.. مگر من باید جواب نفهمیدنشما را بدهم؟ برزگر در نشست نقد وبررسی فیلم پرویز درباره برخی از بازخوردها و انتظاری خود داشته گفت: من میفهمم وقتی فیلمی شبیه به پرویز میسازم حتما کسانی ناراحت میشوند و حرص میخورند. به هر حال غلطهایی هم در فیلم است که شما به هر حال آنها بر من میبخشید. ولی وقتی مخاطب، فیلمی را دوست داشته باشد و با جهان فیلم ارتباط برقرار کند، دیگر آن چند اشکال را فراموش میکند. من به آقای فراستی احترام میگذارم ولی جمله اول نقد ایشان درباره پرویز این بود که «من این فیلم را نمیفهمم» خب مگر من باید جواب نفهمیدن شما را بدهم. وقتی فیلم را اکران کردیم، به خودم گفتم باید نصف تماشاگران بعد از دیدن نصف فیلم از سالن خارج شوند. چون به هر حال این فیلم، فیلم خوشایندی نیست. ریتم و موضوع مهیبی دارد و من آماده بودم که نقدهای تند و تیزتری دریافت کنم. ...