📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


آیا نویسندگان از کودکی نویسنده‌اند؟ / «جرالد سیمور» از تجربیات خود می‌گوید

«جرالد سیمور»، نویسنده ۷۳ ساله انگلیسی و خالق ۳۲ کتاب می‌گوید در کودکی هیچگاه فکر نمی‌کرد نویسنده شود؛ هرچند اکنون بر این باور است که ویژگی‌های این حرفه از همان زمان در او وجود داشته است. آیا نویسندگان از کودکی نویسنده‌اند؟ / «جرالد سیمور» از تجربیات خود می‌گوید. به گزارش نشریه «تلگراف»، «سیمور»، نویسنده رمان‌هایی چون «مرده و فروشنده» و «مرگ غیرقابل انکار» بر این باور است که رمان‌نویسی حرفه‌ای «تک نفره» است؛ نمی‌توان بابت آن با کسی رایزنی یا از کسانی که خلوت شما را برهم می‌زنند استقبال کرد.. وی اظهار کرد: «ممکن است من از دوران کودکی تا کنون کمی تغییر کرده باشم اما آن زمان هم شخص منزوی بودم. مادرم رمان‌نویس بود و پدرم شاعر؛ و هر دو در خانه کار می‌کردند. بنابراین، ناچار بودم لحظات خودم را در تنهایی بگذرانم.». نویسنده رمان «هم‌دست» (Collaborator) افزود: «از ۱۷ سالگی دوست داشتم مجری رادیو و تلویزیون شوم. به‌خاطر دارم که در ۱۰ سالگی وقتی اخبار بامدادی را گوش می‌کردم هیجان‌زده می‌شدم و دلم می‌خواست در آن‌جا باشم.». ...
  • گزارش تخلف

کتاب «ستون ۱۴۵۲» اثر کیوان امجدیان با موضوع خاطرات پیاده روی اربعین دیشب در برنامه زنده کوی محبت شبکه دو سیما رونمایی شد

این کتاب با مقدمه‌ای از سردار آزادی معاون فرهنگی‌ و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین و سرآغازی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان در پنج فصل تدوین شده و حاوی هفتاد و دو خاطره از وقایع راهپیمایی عظیم اربعین می‌باشد. در ضمیمه هر خاطره نیز یک قاب عکس مرتبط با موضوع مرتبط به همان خاطره دیده می‌شود که به قرار گرفتن خواننده در فضایی که آن خاطره اتفاق افتاده است کمک می‌کند. کتاب «ستون ۱۴۵۲» به همت انتشارات فرآهنگ اندیشه در قطع پالتویی منتشر شده است. ...
  • گزارش تخلف

ثبت نام کارگاه‌های پژوهشی نهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت آغاز شد

ثبت نام اینترنتی کارگاه‌های تحقیقاتی- پژوهشی نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت که با حضور استادان ایرانی و خارجی برگزار می‌شود، آغاز شد …به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی سینما حقیقت، عناوین این کارگاه‌ها و مدرسان آن که به منظور گسترش دانش سینمای مستند و تقویت توانمندی‌های مستندسازان کشور، طی روزهای ۲۳ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود، به این شرح است:. از انتخاب دوربین تا تصحیح رنگ در فیلم مستند (رضا تیموری)، صدا، سکوت، موسیقی (فرشاد فدائیان)، سینمای مستند تجربی/ مستند بدون فیلمنامه (سیف اله صمدیان)، فیلمنامه در فیلم مستند (سورین ورمرش از فرانسه)، نکات کلیدی در راهیابی فیلم‌های مستند به بازارهای بین المللی و تامین فاندهای بین المللی (با حضور نمایندگان شبکه مستند اروپا EDN) متقاضیان شرکت در کارگاه‌های تحقیقاتی- پژوهشی جشنواره بین المللی سینماحقیقت می‌توانند از امروز (دوشنبه ۲۵ آبان ماه) تا پنجم آذرماه ۱۳۹۴ به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www. irandocfest. ir مراجعه کرده و ضمن اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در کارگاه‌ها، اقدام به ثبت ...
  • گزارش تخلف

دوره پاییزه کلاس داستان نویسی کاوه فولادی نسب در موسسه بهاران

این دوره از روز یکشنبه ٢٢ آذر ١٣٩٤ شروع می‌شود. ساعتش ٦ تا ٨ عصر است، اما کسی اگر می‌خواهد برایش برنامه‌ریزی کند، خوب‌تر است این‌طوری در نظر بگیرد که بعضی جلسه‌ها ممکن است تا ٩ هم طول بکشند …. برای اطلاعات بیشتر، هم می‌توانید متن روی پوستر را بخوانید و هم می‌توانید با موسسه‌ی بهاران تماس بگیرید: ٨٨٨٩٢٢٢٨ / ٨٨٩٤٤٩٠٦ ...
  • گزارش تخلف

حضور اهل هنر در شهر کتاب فرشته

در پی فراخوان احمد مسجدجامعی برای حضور در کتاب‌فروشی‌ها در روز پنج‌شنبه ۲۸ آبان، تعدادی از اهل هنر میهمان شهر کتاب فرشته می‌شوند. مسجدجامعی با انتشار فراخوانی، برای دومین سال اهل هنر و ادبیات و نیز مردم را برای حضور در کتاب‌فروشی‌ها هم‌زمان با آخرین روز هفته کتاب دعوت کرده است …وزیر سابق فرهنگ و ارشاد و عضو شورای شهر تهران طی فراخوانی از هنرمندان و مردم دعوت کرده تا در آخرین روز از هفته کتاب به کتاب‌فروشی‌ها بروند و کتاب بخرند. پیرو این فراخوان و دعوت، لیلی گلستان، مهتاب کرامتی، هوشنگ کامکار، پوریا عالمی، کریستف رضاعی، حامد بهداد، مهناز افشار، گلی امامی، ابراهیم حقیقی، خشایار اعتمادی، مرتضی کاظمی، مریم زندی و علیرضا سمیع‌آذر از چهره‌هایی هستند که پنج‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه میهمان شهر کتاب فرشته خواهند بود. ...
  • گزارش تخلف

Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab.. سومین کارگاه داستان نویسی رهتاب

تا بامداد روز پنجشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۴ فرصت دارید، یک داستان ۵۰ کلمه‌ای بنویسید که در ان سه کلمه‌ی ملحفه، پارو، غروب به کار رفته باشد …. * حروف اضافه و حروف ربط شمرده نمی‌شوند …** کلمه‌های مرکب فقط یک کلمه حساب می‌شوند …*** کلمه‌های انتخابی می‌توانند در داستانک مورد نظر به ترتیب پشت سرهم قرار بگیرند و هم جدا جدا به کار بروند …**** تعداد کلمات داستان می‌تواند کمتر از ۵۰ کلمه باشد اما نمی‌تواند از این مقدار بیشتر باشد …*****اعضای کانال رهتاب و یا سایر علاقه مندان به شرکت در این دوره از کارگاه، اگر قصد شرکت به صورت ازاد در این برنامه را دارند، داستان خود را از طریق لینک زیر ارسال بفرمایند. انتهای داستان، نام و نام خانوادگی خود را ذکر بکنید. نام و نام خانوادگی را در پیامی جداگانه نفرستید …جهت هماهنگی‌های احتمالی، شماره‌ی موبایل خود را در پیامی جداگانه ارسال بفرمایید …داستان به صورت پیام ارسال بشود، از ارسال داستان در فایل ورد خودداری بفرمایید …ارسال داستان به منزله‌ی اعلام موافقت با انتشار آن در کانال رهتاب و یا سایت انجمن است …همه‌ی داستان‌های ارسال شده، در کانال انجمن منتشر خواهند شد …ار ...
  • گزارش تخلف

استعاره‌ها در دنیای نوح. تراژدی جنگ و انسان معاصر. هادی تقی‌زاده

رمان روضه‌ی نوح در حاشیه‌ی ادبیات جنگ قرار گرفته است. نگاه ویژه‌ی محمودی او را در حاشیه‌ی این ژانر جای داده. رمان روضه‌ی نوح با جادویی منتشر که در سراسر متن توزیع شده به‌سختی تلاش می‌کند تصوری عینی از سوژه‌ی خود ارائه کند. البته این تلاش با سانتی‌مانتالیسم رایج در ادبیات جنگی یا دفاع مقدس که سبقه‌ای طولانی دارد توفیر می‌کند. محمودی بر آن است از این راه به باورپذیری عناصر رمان یاری رساند. او با بهره‌برداری از این تصور عینی ابژه‌اش را از دیار نون می‌سازد. داستان با نوح غایب آغاز می‌شود، کسی که به‌دنبال سر بریده‌ی پسرعمویش به جبهه می‌رود. سر پسرعمو استعاره‌ای از سر بریده‌ی سیدالشهدا (ع) است که به شام یغما رفت و نوح به‌دنبال این سر می‌گردد، سری که نماد آزادی‌خواهی و ایثار است. هزار شب این سر در خواب‌ها می‌گردد و از خوابی به خواب دیگر می‌رود. ...
  • گزارش تخلف

دیوار ایده و تصاویر درخشانی دارد. حذف راوی از روایت. آرش آذرپناه

دیوار، اثر تحسین‌شده‌ی علیرضا غلامی، رمان کوتاهی است با مضمون جنگ هشت‌ساله. این کتاب روایتی است از شهری زیر بمباران و برخلاف بسیاری از داستان‌های جنگ از نمایش صحنه‌های دشوار جنگ درنمی‌گذرد. برعکس، با استادی و اغراقی هنری آن‌ها را به تصویر می‌کشد. با‌این‌حال، دیوار برای موفقیتش ریسک نمی‌کند و برای انتخاب راوی و نظرگاهش از الگویی استفاده می‌کند که امتحانش را در رمان‌های موفقی مثل دفتر بزرگ اثر آگوتا کریستوف پس داده است. راوی غلامی و لحن بی‌طرف و بی‌مبالاتش و خون‌سردی‌اش در روایت صحنه‌های فجیع جنگ ویژگی برجسته‌ای است که بر کل رمان سایه افکنده و مشخصه‌ی بارزش است. نخستین پرسشی که به ذهن خواننده یا حتی منتقد دیوار می‌رسد چرایی همین لحن خون‌سرد در برابر فاجعه است. پاسخ این پرسش را نمی‌توان در باورناپذیری یا انتخاب اشتباه نظرگاه و راوی دانست. ...
  • گزارش تخلف

محمود حسینی زاد در گفتگو با حسن محمودی در روزنامه فرهیختگان:

از اولین کتابی که از یودیت هرمان ترجمه کردم، با او در ارتباطم و از موفقیتش در ایران کاملا اطلاع دارد. اردیبهشت در آلمان یک سمینار پنج‌روزه با یودیت هرمان و مترجم‌های همین کتاب مورد بحث بود. در آخر سمینار داستان‌خوانی هرمان بود و مترجم‌ها هم بخشی از ترجمه‌ها را می‌خواندند. یک شهر خیلی کوچک، تعداد زیادی شنونده آمده بودند. هرمان در بخشی از صحبت‌هایش گفت: ««آلیس» که شما در آلمان زیاد تحویل نگرفتید، در ایران یک موفقیت بزرگ بوده است.» او تا حالا چندبار خواسته بیاید ایران که نشده است ...
  • گزارش تخلف