📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📢نویسنده ایتالیایی و فضای روحانی کتاب‌هایش

داراب: اری دلوکا، نویسنده‌ای ‌ است که بیشتر با زبان شاعرانه و شهود ادبی‌اش شناخته می‌شود، زبانی که بر زمینه‌ عاطفه و تخیل شکل می‌گیرد. او در داستان‌هایش واقعیت و خیال را با هم می‌آمیزد و جهانی خلق می‌کند که مختص اوست؛ جهانی که برای او ادبیات است؛ و همین ادبیات او را واداشته تا بنویسد؛ خودش دراین‌باره می‌گوید: «ادبیات تا پایان دنیا هم ماجراهایی برای تعریف‌کردن دارد. تجربه، شناخت، سنت و دین به‌وسیله داستان‌های شفاهی یا نوشتاری به ما رسیده و نسل بشر همیشه روزگار داستان‌سرا و روایتگر بوده و خواهد بود. یک‌سری تکنولوژی‌های نوین نمی‌تواند لذت تاریخی داستان‌سرایی را دگرگون کند.». دنیای کتاب‌های دلوکا دنیای کوچکی است از تکه‌تکه‌های جهانی که او خالق آن است؛ کتاب‌هایی که خود یک جهان‌اند؛ جهانی در شرح شهود که توصیف گوشه‌های اعتزال‌آمیزی است که نویسنده و قهرمانانش از آن‌جا به فضاهای عظیم، به همه‌ دنیا نگاه می‌کنند. انگار از پنجره‌ کوچکی درحال تماشای همه‌ وسعت جهان‌باشی و البته درحال تأمل درباره‌ حس و حالی که با این تماشا همزاد و همراه است. فضای کتاب‌های دلوکا فضایی «روحانی» است. از این منظر، به فلس ...
  • گزارش تخلف

⁠✅ ⁣فراخوان بنیاد شعر و ادبیات داستانی برای سفر ۱۰ روزه به بوسنی

شعر و ادبیات داستانی با انتشار فراخوانی تحت عنوان «۱۰ روز در بالکان» از اهالی ادبیات و نویسندگان جوان کشورمان برای سفر به بوسنی ‌و هرزگوین و شرکت در مراسم پیاده‌روی چهارروزه صلح (مارش میرا) دعوت کرد. به گزارش روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مراسم پیاده‌روی صلح (مارش میرا) به منظور بزرگداشت جانباختگان و شهدای نسل‌کشی سربرنیتسا (در جریان جنگ دهه ۱٩٩۰ میلادی در منطقه بالکان) در کشور بوسنی‌ و هرزگوین برگزار می‎شود. این آیین، محفلی برای گردهمایی مسلمانان، مسیحیان صلح‌طلب و اهالی فرهنگ و ادبیات از نقاط مختلف کره خاکی است تا در آن اندیشه صلح همگانی ترویج شود. از این رو بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برای شرکت نویسندگان جوان کشورمان در این آیین نمادین و بزرگداشت شهدای نسل‌کشی با عنوان «۱۰ روز در بالکان» اقدام کرده است. بر اساس این گزارش، نویسندگان در این برنامه از ۱۴ تا ٢۴ تیرماه امسال با حضور در کشور بوسنی‌ و هرزگوین و شرکت در این آیین بزرگداشت، ضمن دیدار با فرهیختگانی از سرزمین‌های مختلف از کشور بوسنی نیز دیدن خواهند کرد. برنامه سفر «ده روز در بالکان» روز ۱۴ تیر با پروا ...
  • گزارش تخلف

📢سرگذشت عجیب یک نسخه از «جنایت و مکافات»

زن اولین ‌نسخه‌ ترجمه انگلیسی‌زبان رمان «جنایت و مکافات» نوشته «فئودور داستایوفسکی» را ۱۴ پوند خرید و ۱۳ هزار و ۵۰۰ پوند فروخت … «گاردین» نوشت: اولین نسخه انگلیسی‌زبان «جنایت و مکافات» شاهکار کلاسیک «داستایوفسکی» که توسط یک زن به قیمت ۱۴ پوند خریداری شده بود، به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ پوند در یک حراجی به فروش رسید …این کتاب با جلدی آبی‌رنگ در سال ۱۸۸۶ از سوی انتشارات «ویزتلی» لندن منتشر شده است. زنی که رمان این نویسنده بزرگ روس را در حراجی عرضه کرده، آن را به عنوانی کتابی دست دوم به قیمت ۱۴ پوند خریده بود. او جعبه‌ای را که حاوی تعدادی کتاب دست دوم بود، بدون این‌که از محتوای دقیق آن خبر داشته باشد خرید و بعدا متوجه شد یکی از این کتاب‌ها، ‌اثری کمیاب است و ممکن است بتواند در حراجی‌های آنلاین آن را به قیمتی گزاف بفروشد …این زن که می‌خواست نامش فاش نشود، با یک حراجی تماس می‌گیرد و به گفته خودش وقتی جواب ایمیلش می‌آید، از شوک روی صندلی می‌افتد. در جواب ایمیل او نوشته شده بود که از این چاپ «جنایت و مکافات»، کمتر از ۱۰ نسخه در کل دنیا موجود است …از سال ۱۹۹۱ تاکنون هیچ نسخه اولی از رمان «داستایوفس ...
  • گزارش تخلف

📢 مشکل داستان‌های ابوتراب و دیگران

پاینده: یکی از مشکلات داستان ایرانی نفوذ صدا، زبان، و دایره لغات خاص نویسنده به صدا و زبان راویست. باید توجه داشت که در داستان خواننده با راوی روبروست، خصوصا در داستان اول شخص که این امر بیشتر نمود پیدا می‌کند. داستانی که غربی‌ها زیاد در این مورد مثال می‌زنند هاکلبری فین شاهکار مارک تواین است. در این داستان زبان استفاده شده برای برده سیاهپوست با ارباب سفید پوست با نوجوان یاغی با پیشه ور قالتاق متفاوت است و هر کس با توجه به موقعیت اجتماعی، منطقه و جایگاه خود و همینطور زمان تاریخی شخصیت دایره لغات و صدای خاص خود را دارد. اما بگذارید مثالی هم از میان آثار شاخص ایرانی بزنیم. به طور مثال در رمان ملکان عذاب ابوتراب خسروی چند راوی متفاوت داریم در زمان‌ها و دوره‌های متفاوت. اما زبان، نحوه‌ی نوشتار و دایره لغات همه‌ی راوی‌ها بسیار به هم نزدیکند و این همان زبان خاص خسروی ست که در دیگر آثار او هم می‌بینیم. باید توجه داشت که نحوه‌ی نوشتن من و دایره لغات و زبان و صدای من با نحوه‌ی نوشتن پدرم در دوره او و پدر بزرگم فرق دارد و هر کس بنا به دوره‌ی تاریخی، موقعیت اجتماعی، شغل و منطقه‌ی خود ساختار زبانی ...
  • گزارش تخلف

📢نان فیکشن: شیطنت‌های بونوئل کبیر!

مهدی یزدانی خرم: «با آخرین نفس هایم» یکی از معجزات نسل ما بود …کتابی که اول دهه‌ی هفتاد درآمد با جلدی سرخ رنگ و به سرعت هم ممنوع الانتشار شد …سال‌های سال افست فروشی‌ها هزاران نسخه از خاطرات این نابغه‌ی اسپانیایی را فروختند تا شب عید که وقتی تجدیدچاپ این کتاب را دیدم عملن شوکه شدم … باور نمی‌کردم این شاهکار به شکلی رسمی بازگردد به بازار کتاب و حظ خواندن اش گسترده‌تر شود …لوییس بونوئل کبیر در این کتاب که با کمک ژان کلود کاریر جمع آوری اش کرده از روزگار خودش و فیلم هایی که ساخته و تجربه‌های اش می‌گوید …از رفاقت اش با لورکا، پیکاسو، دالی و دیوانه بازی‌های شان …کتاب بی نهایت مفرح است و نمایان‌گر روح و رفتارهای عجیب این مرد …در تجدیدچاپ اثر سه تکه‌ی بسیار مهم دیگر به آن اضافه شده. یکی ترجمه‌ی تنها مقاله‌ی بونوئل، یکی مقاله‌ی اکتاویو پاز و سوم چند گفت و گو با این فیلم ساز که عاشق رفتارهای خرق عادت بود و تجربه‌های ناب … «با آخرین نفس هایم» برای کسانی هم که حتا یک فیلم از او ندیده‌اند نیز عمیقن جذاب است …یک نان فیکشن پر تب و تاب از شیطنت‌ها و آرمان‌های یک نسل یاغی یاغی …مردی که شدیدن به زمانه و ...
  • گزارش تخلف

✒درس‌هایی درباره نوشتن فیلمنامه

عبداللهی: ◀تمرکز بر پلات اصلی همان‌قدر مهم است که تمرکز بر مضمون اصلی. هر قصه‌ی فرعی یا هر حادثه‌ای برای جذاب کردن فیلمنامه این احتمال را ایجاد می‌کند که مضمون ناخواسته‌ای به قصه اضافه بشود. قصه‌های ناخواسته یا مضامین ناخواسته اگر از دست در بروند و مهار نشوند، تعبیر و تاویل به قصه‌ی اصلی اضافه می‌کنند …◀گاهی برای متقاعد کردن مخاطب لازم است مقدمه بدهیم تا ماجرا دفعتا غفلتا به‌نظر نیاید و همین باعث می‌شود قصه دیر شروع بشود یا از محور و نقطه‌ی جوش قصه دور بیفتیم. ساختار مرتب، انسجام در روایت رویدادها، برای این نوع قصه الزامی است، منظورم در قصه‌ای که بنا دارد مبنا را بر واقعیت‌گرایی بگذارد …◀نویسنده‌ در انتخاب پلات و مضمون مختار است اما وقتی قصه شروع شد ناگزیر است به اقتضای قصه ادامه بدهد. (منبع: داستان همشهری، آبان ٩۵). ...
  • گزارش تخلف

📢نویسنده یا ستاره؟

شهسواری: ادبیات ما متأسفانه از اواخر دهه‌ی هشتاد به طور فزاینده‌ای در حال تولید «خودآزار» و «دیگرآزار» است. تا قبل از دهه‌ی هشتاد، ستارگان ادبیات ما کسانی بودند چون گلشیری و براهنی و دولت‌آبادی که دهه‌ها از آغاز نوشتن‌شان گذشته بود و نویسندگان جوان‌تر بدیهی می‌دانستند که برای رسیدن به مقام ستار‌گی باید صبر را پیشه‌ی عقل کنند. اما به یک باره در این زمان، ستارگان ادبیات ما شدند چند نویسنده‌ی کار اولی. چاپ کتاب‌هایشان از ده و پانزده رد شد. بعد خیل عظیم نویسندگان دختر و پسر گفتند چرا ما نه؟ و بدتر این که، چرا همین الان نه؟ اصلا همین امروز …این شد که ۹۹ درصد آن‌ها اندک زمانی پس از انتشار اولین کتاب‌شان، قدر ندیده و صدر ننشسته، خنجر سرکج کین را برداشتند و در نبردی سراسر خشم و بی‌پروایی (با همه‌ی حیله‌های ناجوانمردانه‌ای که از انبان تیره‌ی سایه کشف کرده‌‌ بودند)، خود و دیگران را مجروح و خونین کردند و بر جا گذاشتند. می‌گذارند …اگر در دهه‌ی چهل و پنجاه و شصت و هفتاد و حتا اوایل دهه‌ی هشتاد، نویسندگان با انتشار حتا چهار کتاب هم هوای ستاره شدن و شهرت به سرشان نمی‌زد (مثلا استخوان‌خردکرده‌هایی همچ ...
  • گزارش تخلف

📢وقتی شهر هم شخصیت داستان می‌شود

در دوران باستان اغلب درباره‌ی خدایان بودند و به تمنای انسان برای شناخت هستی می‌پرداختند. دوره‌های بعدتر شاهان به موضوع اصلی داستان‌ها بدل شدند، موجوداتی ایزدوار که باواسطه به خدایان مرتبط می‌‌شدند. و سال‌ها طول کشید تا داستان‌ها ابرانسانی شدند و به حکایت زندگی انسان‌های نادره‌ای رسیدند که آوازه‌ای در علم، پهلوانی یا مشکل‌گشایی داشتند. اما پیشینه‌ی داستان‌هایی که قهرمان‌هایشان آدم‌های عادی با زندگی‌های روزمره‌اند به بیش از چند قرن نمی‌رسد. یعنی تنها چند صد سال از عمر داستان‌هایی می‌گذرد که مردم کوچه و بازار نقش‌های اصلی آن را به عهده دارند و سبک زندگی این مردم بنیان داستان‌ها را می‌سازد. از این‌جا به بعد شهرها، خیابان‌ها و کوچه‌ها معنای‌ دیگری دارند؛ خیابان‌ها فراتر از یک محل رفت و آمد هستند، شهرها با این‌که شبیه هم‌اند و با برج‌ و نمایش‌خانه‌ و ایستگاه‌ قطار ساخته می‌شوند اما نقشی بیش از این کارکردها و شمایل‌‌ها را حمل می‌کنند. شهرها شکلی از روابط انسانی را انعکاس می‌دهند که ملهم از سرعت زندگی و سبک‌های متفاوت معیشت و وسعت شهر است. این‌جا آغاز دورانی است که شهرها به جای آدم‌ها قهرمان د ...
  • گزارش تخلف

📢 نویسنده‌ها عاشق دفع‌الوقت هستند. من این‌طور نیستم

قدرتی دارم که دیوانه‌وار و بدون وقفه افکار خودم را می‌کاوم، یک‌جوری که باید بگویم بیشتر از حد طبیعی مشغول این کارم. نیاز دارم که این تجربه را از سر بگذرانم وگرنه به هم می‌ریزم و حتی حضورم هم آزاردهنده می‌شود. تجارب خام برایم بسیار تحمل‌ناپذیر، آشفته و تاریک هستند و مجبورم آنها را دوباره نظم ببخشم. به این ترتیب است که من وارد این حرفه شدم، نویسنده شدن برای من انتخاب نبود (خیلی چیزهای ارزشمندی بود که می‌شد سراغش رفت) نویسنده شدن بهترین بود، باثمرترین راه بود برای اینکه مختصری هم خل‌وچل باقی بمانم …بنابراین به یک معنی هیچ موقع بیکار نیستم، اما درعین‌حال هیچ‌وقت به اندازه‌ی کافی تند و سخت کار نمی‌کنم. نارضایتی از خود در سرشت اغلب نویسنده‌ها هست و در این حالت دفع‌الوقت و تنبلی بی‌پایان است. و وای به حال ادبیات که اخبار این‌روزهای جهان این‌قدر عجیب و پیچیده شده است، نویسنده می‌تواند حسابی وب‌سایت‌های خبری و صفحه‌ی اینترنتی روزنامه‌هایی همچون «گاردین» را بالا و پایین کند و وقت بگذراند و دست‌آخر هم هیچ چیز به‌دردبخوری عایدش نشود و این هراس گریبانش را بگیرد که کار بدی ارائه نکند …به‌طور طبیعی ن ...
  • گزارش تخلف

چشم‌ها.. همه در مورد چشم‌های سرخ ترسناکش اتفاق‌نظر داشتند

رهگذری که مقابل بساطش یک نخ سیگار روشن کرده و گفته بود پول ندارم و حتی راننده‌ای که در آن روز بارانی، گرانفروشی‌اش را بهانه کرد و بساط سیگارش را پرت کرد وسط بزرگراه. و او به آنها خیره شده بود. با آن چشم‌ها به طرزی ترسناک خیره شده بود و فقط گفته بود: «این حرکت‌تان یادم می‌ماند». همیشه به همه همین را می‌گوید: «این حرکت‌تان یادم می‌ماند» …نویسنده: وحید حسینی ایرانی: مجموعه داستانک آناناس | انتشارات نون | پخش ققنوس. join ...
  • گزارش تخلف