📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


سیاوش پادرمیانی کرد که او را ببخش شاید پندپذیر باشد و به راه آید و شاه پذیرفت

سودابه را دوباره به شبستان بردند پس از مدتی دوباره دل شاه پر از مهر سودابه شد و سودابه نیز دوباره به بدگویی از سیاوش می‌پرداخت و شاه را بدگمان می‌کرد. در همین زمان بود که شاه شنید که افراسیاب با صدهزار ترک به‌سوی ایران آمده است پس در فکر این بود که چه کسی می‌تواند هماورد او شود. سیاوش با خود گفت: بهتر است من به جنگ او روم تا از چنگ سودابه و بدگمانی پدر خلاص شوم پس نزد شاه رفت و تقاضای خود را گفت و شاه هم شادمانه موافقت کرد و رستم را نزد خود خواند و گفت که با سیاوش همراه شود بنابراین سپاهیان را آماده کردند و مجهز و کامل با دوازده هزار سپاهی پهلوی و پارس و بلوچ و کرد و گیلانی و خلاصه هر ایرانی پهلوانی را که آماده بود مهیا کردند. کاووس تا جایی سیاوش را همراهی کرد و با ناراحتی و اشک و آه با او خداحافظی نمود. گویا دلشان گواهی می‌داد که دیگر دیداری نخواهند داشت ...
  • گزارش تخلف

کمپین

در این کمپین بر آنیم تا با روند متاسفانه رو به رشد غلط نویسی خط فارسی در شبکه‌های اجتماعی مجازی مقابله کنیم. تمرکز ما در این کمپین صرفا بر تصحیح غلط‌های املایی است، و شیوه‌ی کار ما بدین صورت است که نوشته‌های حاوی غلط املایی را reply کرده و املای صحیح آن را می‌نویسیم و به همراه هشتگ ارسال می‌ کنیم. البته غلط نویسی‌های سهوی، و نوشتار محاوره‌ای معمول مد نظر ما نیست …در کانال مخصوص این کمپین، غلط نویسی‌های رایج را دنبال نمایید:. جلوگیری از سوتفاهم‌ها و دلخوری‌های احتمالی، بهتر است ابتدا این کمپین را به دوستان خود در گروه‌های مجازی معرفی نمایید، و طی قراری دوستانه متعهد شوید که از بابت تصحیح غلط املایی یکدیگر ناراحت نخواهید شد.. لطفا گروه‌های مجازی را با این کمپین همراه سازید. ...
  • گزارش تخلف

❌تاثیرگزار ✅تاثیرگذار

گذاشتن، در معنای حقیقی کلمه، «قرار دادن به طور عینی و مشهود» است، مثلا: «لیوان را روی میز می‌گذارم». اما گذاشتن در معنای مجازی به معنای «قرار دادن، وضع کردن، تاسیس کردن» است و چون مقصود از قانونگذار کسی است که قانون را وضع و بنا می‌کند (و نه فرضا کسی که قانون را اجرا می‌کند.) باید به همین صورت، یعنی با حرف «ذ» نوشته شود. ایضا بنیانگذار، به معنای «موسس»، کسی است که بنای کاری یا موسسه‌ای را می‌گذارد و نوشتن آن با حرف «ز» غلط است.» (نجفی، ابوالحسن (۱۳۸۴) غلط ننویسیم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی. ذیل گذاشتن/ گزاردن). هم‌چنین گزاردن نیز در فارسی معانی مختلفی دارد؛ از جمله: ادا کردن، خرج‌کردن، انجام‌دادن، تعبیر خواب‌کردن، ترجمه‌کردن و به‌جاآوردن؛ مانند سپاسگزار، وامگزار، نمازگزار و خوابگزار. نوشتن «گزاردن» به‌جای گذاشتن یا گذاردن و در معنای قراردادن و نهادن به‌کاربردن درست نیست. توضیح بیشتر:. ...
  • گزارش تخلف

- زن داری؟. - نه، امیدوارم بگیرم. عصبانی گفت: خیلی خری

مرد که نباید زن بگیرد. - چرا؟ سینیور ماجیوره. با عصبانیت گفت: مرد نباید زن بگیرد. نباید ازدواج کند، اگر قرار باشد همه چیز را از دست بدهد نباید دستی دستی خودش را توی مخمصه بیندازد. مرد که نباید خودش را توی هچل بیندازد و دنبال چیزهایی باشد که آن‌ها را بعدا از دست می‌دهد. - حالا چه الزامی دارد که از دست بدهد؟. سرگرد گفت: به هر حال از دست می‌دهد. از دست می‌دهد پسر با من بحث نکن. ...
  • گزارش تخلف

هر آدمی بویی می‌دهد. هر جایی هم حتا بوی خاصی دارد. سخت‌ترین چیزی که می‌شود توصیف کرد، بوست

رنگ و صدا و طعم و اشیاء را راحت‌تر می‌شود اسم گذاشت؛ سرخ است یا زرد، خشن است یا زنگ دار، ترش است یا گس، نرم است یا سفت. اما همه‌ی بوها نام ندارند. راست می‌گویی، مثل بوی تو، که آدم نمی‌داند چه بنامش. بعضی وقت‌ها شب تا صبح بیدار بودم. سپیده که می‌زد می‌رفتم در فضای باز، ناگهان بویی می‌آمد. نمی‌دانم از کجا؛ شاید از افق، شاید از دمیدن خورشید، شاید بویی بود که ستاره‌ها وقتی از آسمان می‌رفتند، یادگار می‌گذاشتند. وقتی این بو را می‌شنیدم، هوس می‌کردم دوباره عاشق شوم، دوباره چشمی مسحورم کند.. کتاب «رمان ناتنی». از «مهدی خلجی» ...
  • گزارش تخلف

کشیش به انتظاربیوه زن که روی صندلی گهواره‌ای کنده کاری شده اشرافی نشسته بود

رطوبت غریب آن خانه رااحساس کرد؛ خانه‌ای که ازوقتی صدای شلیک گلوله تپانچه، بیش ازبیست سال پیش، درآن پیچیدوخوزه آرکادیابوئندیا، عموزاده سرهنگ وعموزاده همسرخودش، روی ساق پیچهایی که تازه ازپای خودبازکرده بودوهنوزگرم بوددمرافتاده وصدای سگکهاومهمیزهابلندشد، دیگرروی آرامش ندید. مرده وپانزده داستان دیگرگارسیامارکز***. به کانال انجمن داستانی رهتاب بپیوندید …👇👇. Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab ...
  • گزارش تخلف

آخرهای ژوئیه بودوچنین گرمایی ازموقع بنای شهرسابقه نداشت

اما مردم که بامرگ پرنده هااحساس خطرکرده بودندبه صرافت گرمانیفتادند. بااینکه این پدیده عجیب تاثیرجدی برفعالیتهای شهرنگذاشته بوداماماه اوت که رسیدبیشترمردم به فکرفرورفتند. عالیجناب آنتونی ایسایل، عضوگروه عشای ربانی محراب کاستانیه داای مونترو، یعنی کشیش آرامی که توی نودوچهارسالگی به مردم اطمینان داده بودکه سه بارشیطان رادیده، جزواینهانبود. مرده وپانزده داستان دیگر# گابریل گارسیامارگز.. ***. به کانال انجمن داستانی رهتاب بپیوندید …👇👇. Telegram. me/anjomane_dastani_rahtaab ...
  • گزارش تخلف

شهامت از آن آنان است که خودشان را یک روز صبح در آینه نگاه می‌کنند و روشن و صریح این عبارات را به خودشان می‌گویند، فقط به خودشان: آ

فقط همین چند واژه…. شهامت نگاه کردن به زندگی خود از روبرو، هیچ هماهنگی و سازگاری در آن ندیدن. شهامت همه چیز را شکستن، همه چیز را زیر و رو کردن…. به خاطر خودخواهی؟ خودخواهی محض؟ البته که نه، نه به خاطر خودخواهی… پس چه؟ غریزه بقا؟ میل به زنده ماندن؟ روشن بینی؟ ...
  • گزارش تخلف

نوبل خوانی

بخش نوبل خوانی در نشست این هفته‌ی انجمن ماتیکان داستان به نقد و بررسی داستان کوتاه «دیوار» از ژان پل سارتر اختصاص دارد. ***همچنین این داستان در گروه انجمن در تلگرام، پنجشنبه ساعت ۱۰ شب نقد و بررسی خواهد شد …***یادآور می‌شود که بخش داستان خوانی حاضران به قوت خود باقی است …. نشست هفتگی انجمن ماتیکان داستان …پنجشنبه‌ها از ساعت ۴:۳۰ تا ۶:۳۰ عصر. نشانی: مشهد مقدس-. بولوار سجاد - حامد جنوبی۱۲- پلاک ۱۰۸ - کافه گالری رادین. ورود برای همه علاقه مندان ادبیات داستانی و داستان نویسی آزاد و رایگان است ...
  • گزارش تخلف

گزارش نشست نوبل خوانی با «سوتلانا آلکسیویچ». هنر می‌تواند دروغ بگوید

هادی مشهدی: در روزهای پیشین آکادمی ادبی نوبل برگزیده سال ۲۰۱۵ خود را اعلام کرد. اهدای این جایزه به سوتلانا آلکسیویچ روزنامه‌نگار بلاروس موجب شگفتی بسیاری از صاحب‌نظران و منتقدان شد؛ خاصه این که کسانی چون فیلیپ‌ راث و هاروکی موراکامی در فهرست نامزدهای امسال این جایزه بودند. رویکرد انتقادی این روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی بلاروس در مقابل سیاست‌های روسیه بسیاری را وامی‌دارد تا نوبل را نیز به فهرست اقدامات سیاست‌زده‌ی اروپا بیفزایند. انتخاب آلکسیویچ برای مخاطبان ایرانی نیز جالب توجه است؛ چراکه شاید غالب ایشان تاکنون حتا نام او را نشنیده باشند؛ تاکنون هیچ اثری از آلکسیویچ به فارسی ترجمه نشده است. هجدهمین نشست نوبل‌خوانی شهرکتاب، یکشنبه ۲۶ مهرماه برگزار شد. در این نشست آبتین گلکار و زهرا محمدی حضور یافتند تا برگزیده‌ی آکادمی ادبی نوبل را به مخاطبان ایرانی معرفی کنند. اما به شدت محکوم می‌کنم!. محمدی ابتدا بخشی از کتاب «چهره‌ی جنگ زنانه نیست» نوشته‌ی برنده‌ی نوبل را خواند؛ وی در شرح حواشی انتخاب آلکسیویچ اظهار داشت: زمانی که در ۱۹۵۸ بنا شد نوبل ادبیات به پاسترناک داده شود در اتحادیه‌ی نویسندگان شو ...
  • گزارش تخلف

محمدی افزود: زاخار پریلیپین نویسنده‌ای جوان و پرفروش است؛ گرایش‌هایی ناسیونالیستی دارد که پس از حوادث اوکراین و پیوستن کریمه بیش ا

پریلیپین در تارنمایی به نام «رسانه‌ی آزاد» همواره آلکسیویچ را به تندی نقد می‌کند و بر این عقیده است که نفرت تاریخی او از روسیه در کتاب‌هایش تجلی یافته است. آلکسیویچ، از این‌روی پریلیپین را قربانی ناسیونالیسم نوظهور روس می‌داند. به اعتقاد وی روس‌ها به دو دسته تقسیم شده‌اند: آن‌ها که فکر می‌کنند و از ترس سکوت کرده‌اند و آن‌ها که فکر نمی‌کنند و تنها متأثر از تبلیغات هستند. آلکسیویچ این رویکرد را پدیده‌ای می‌داند که با ظهور پوتینیسم قوت روزافزون می‌گیرد. پریلیپین نیز بر این اعتقاد است که جایزه‌ی نوبل ادبیات به دنبال تخلیه‌ی عقده‌ی حقارت اروپا نسبت به روسیه به آلکسیویچ داده شده است و رویکرد ادبی در آن نقشی ندارد. وی تاکید کرد: پریلیپین عقده‌ی حقارت اروپا را ناشی از پیوستن کریمه به روسیه و نفوذ این کشور در رخ‌دادهای منطقه (به‌ویژه سوریه) می‌داند. به عقیده‌ی او باید از این بابت خوشحال بود؛ چراکه این‌دست رویکردهای اروپا نشان این است که روسیه دوباره به یک ابرقدرت بدل شده است. اما منتقدی دیگر اظهار نظری متعادل‌تر در این‌باره دارد. دیمتری بیکوف نیز یک نویسنده‌ی معاصر است که در جریان اپوزیسیون قرا ...
  • گزارش تخلف

وی در ادامه به ذکر ویژگی‌ها و مولفه‌های آثار آلکسیویچ پرداخت و اظهار داشت: ممکن است خواندن کتاب‌های این نویسنده برای خوانندگان علا

همان‌طور که گفته شد، از آن‌جاکه آلکسیویچ در وهله‌ی اول روزنامه‌نگار است، نثری روان و سبکی مطبوعاتی دارد؛ او برای عامه‌ی خوانندگان (همان کسانی که روزنامه می‌خوانند) می‌نویسد. نمونه‌ی چنین نثرهایی حتا بین برندگان نوبل وجود دارد؛ اولین مورد از این‌دست در دومین سال برگزاری نوبل به تئودور مومسن تاریخ‌نگار آلمانی تعلق گرفت؛ پس از آن راسل و چرچیل را می‌توان از این‌دست نام برد. گلکار به تشریح واکنش‌ها و رویکردهای نویسندگان و منتقدان در رویارویی با این اتفاق پرداخت و گفت: اهدای جایزه‌ی نوبل به آثاری غیرادبی موجب خوشحالی بسیاری از نویسندگان شده است. به زعم آن‌ها این رویکرد موجب می‌شود دامنه‌ی کار قدری وسعت یابد و از این‌پس نویسندگان بیشتری بتوانند در این گستره خود را مطرح کنند. اما از دیگرسو باید در نظر داشت در ژانر مستندنگاری، نویسندگان مطرح دیگری وجود دارند که از آلکسیویچ شایسته‌تر به نظر می‌رسند. اما طبعا کمیته‌ی ادبی نوبل شاخص‌های خود را دنبال می‌کند و از این‌روی گاه انتخاب اعضای آن غیرمنتظره به نظر می‌رسد. گویا جنبه‌های انسانی آثار در انتخاب نوبل ادبی بسیار پراهمیت و مؤثر هستند؛ از این‌روی ...
  • گزارش تخلف