📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📢رمان عاشقانه از نویسنده‌ای که به روش سامورایی خودکشی کرد

میشیما نویسنده‌ی مطرح ژاپنی در سال ۱٩٢۵ متولد شد و در سال ۱٩٧۰ در اعتراض به شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر ژاپن، هاراگیری (خودکشی آیینی سامورایی‌ها) کرد. حاصل عمر کوتاه این نویسنده هشت رمان، چهار نمایش‌نامه، پنجاه داستان کوتاه، ده نمایش‌نامه‌ی تک‌پرده‌ای، یک سفرنامه‌ و چندین مقاله است. معروف‌ترین اثر وی چهارگانه‌ی «دریای حاصلخیزی» است که آخرین جلد آن را صبح روزی که اقدام به هاراگیری کرد تحویل ناشرش داد … «آوای امواج» داستان عاشقانه‌ی ساده‌ای از یوکیو میشیما ست که با برگردان پارسی فرناز حائری به همت نشر قطره منتشر شده است. این رمان در سال ۱٩۵۴ در ژاپن موفق به دریافت جایزه‌ی ادبی «شینچوشا» Shinchosha شد. ...
  • گزارش تخلف

📚تنبل‌ها بهانه‌ای برای نخواندن این کتاب ندارند

«خاطرات کاناپه فروید» نوشته کریستیان موزر و برگردان پارسی ناصر غیاثی …محمدرضا سرگلزایی: «زیگموند فروید» پزشک اتریشی از سال ۱۸۸۵ که وارد حوزه شناخت ذهن پیچیده انسان شد تا هنگام درگذشتش در سال ۱۹۳۹ به مدت حدود نیم قرن مشغول نظریه پردازی در باب سلامت و بیماری روان بود و در این مدت بیش از بیست کتاب وده‌ها مقاله و «مورد پژوهی» منتشر ساخت. نبوغ، مطالعات وسیع و پشتکار بی نظیر فروید باعث شد که «نظریه ناخودآگاه» که پیش از فروید هم در فلسفه قرن نوزدهم مطرح شده بود به نام فروید گره بخورد و فروید به عنوان پیشتاز سومین جریانی که به خودشیفتگی بشر ضربه زد شناخته شود. اولین ضربه به خودشیفتگی بشر در حوزه اخترفیزیک اتفاق افتاد، هنگامی که کپلر، کوپرنیک و گالیله با مشاهدات و محاسبات دقیق به اثبات رساندند که ما در مرکز جهان واقع نشده‌ایم و کره زمین یکی از میلیون‌ها چرخنده این جهان بی نهایت بزرگ است. این یافته‌ها برخلاف آموزه‌های کلیسا بودند که با قرار دادن بشر در جغرافیایی تخیلی که زمین را مرکز عالم می‌دانست انسان را به عنوان بزرگترین پروژه و بزرگترین دغدغه آفریدگار جهان معرفی می‌کردند. دومین ضربه به خودشی ...
  • گزارش تخلف

📢رابطه رمان و افرادی با تفکر باز

عبدی: به نظر من یکی از بهترین متن‌ها برای شکل‌گیری یک تفکر ترکیبی است. برای شکل‌گرفتن یک تفکر ترکیبی باید تک‌گویی را کنار گذاشت و چندصدایی را در پیش گرفت. رمان یک متن چندصدایی است. تفکر ترکیبی میل به حرکت دارد و تفکر بسیط میل به سکون. در تفکر ترکیبی است که روابط رفت‌وبرگشتی و چرخه‌ای قابل‌تصور است و دیالوگ‌ها شکل می‌گیرد و اندیشه‌ورزی اتفاق خواهد افتاد. حرکت تفکر غیرپویا و بسیط را از بین می‌برد. سکون انقیاد می‌آورد و حرکت انتقاد. انقیاد ویژگی افراد با تفکر بسته است و انتقاد ویژگی افراد با تفکر باز …رمان می‌تواند کاری کند که انسان از آگاهی کاذب انباشت‌شده در ذهنش، حتی برای مدتی کوتاه هم که شده، فاصله بگیرد. خواننده را متوجه کارکرد هر نوع از آگاهی کاذب در زندگی‌اش می‌کند. ...
  • گزارش تخلف

📢محال است کارهای بازاری مثل جوجو مویز و پائولو کوئیلو ترجمه کنم

میرعباسی: محال است روزی روزگاری بروم مثلا جو‌جو مویز یا پائولو کوئیلو ترجمه کنم. همان‌طور که گفتم بعضی کتاب‌ها مثل آثار مارکز و سلینجر که کلاسیک‌های مدرن به حساب می‌آیند یا آثار کلاسیک‌هایی مثل داستایفسکی و جین آستین، هم آثار ارزنده‌ای هستند و هم مخاطب عام دارند. من اگر هم مسائل اقتصادی و استقبال مخاطب را در نظر می‌گیرم، سراغ ترجمه این نوع آثار می‌روم چون به‌هرحال آدمی که بیست‌وچند سال دارد ترجمه می‌کند باید از نظر اقتصادی هم حداقل درآمدی از راه ترجمه داشته باشد؛ بنابراین باید راه حل بینابینی پیدا می‌کردم که نه سیخ بسوزد نه کباب. یک بار در صفحه فیس‌بوکم نام ١٠ کتاب از شاهکارهای ادبیات آمریکای لاتین را گذاشته بودم و گفته بودم اینها کتاب‌هایی است که اگر مازوخیست بودم می‌نشستم ترجمه‌شان می‌کردم، چون مطمئنم هیچ‌کدام‌شان فروش نمی‌رود. در خیلی از کشورها این نوع کتاب‌ها که مهم‌اند اما ممکن است چاپ‌شان سود اقتصادی نداشته باشد، با حمایت نهادهای فرهنگی خصوصی یا دولتی ترجمه می‌شوند. (منبع: روزنامه شرق). ...
  • گزارش تخلف

📚آن زن سرگردان آتشین مزاج. رمان «سفر سرگردانی» نوشته سعیده امین زاده

عباس پوراحمدی: در این وانفسای نشر و نوشتن همین که رمان هنوز چاپ می‌شود خدای را سپاس بیکران می‌گذارم. قهرمان اصلی سفر سرگردانی دختری است بنام آذر آتشی، آتشین مزاج و تندخو، عاشق تئاتر و بازیگری، تخم طلاق و غمناک برادری معتاد، در جستجوی عشق و ناکام از یافتنش، قربانی بزرگ زندگی، مردان و اجتماع -اجتماعی که اصلا دیده نمی‌شود. شرایطی که علت تامه فلاکت و رنج اوست و در داستان دیده نمی‌شود - و برادری فرشید نام که رستگاری خود را در کشتن خود می‌یابد. ولی آذر به تحریک نقش خود، مده آ - انتقام گیرنده‌ای خشمگین از خیانت معشوق از دنیای باستان - میل به کشتن در وجودش جوانه می‌زند و به انفجاری نه چندان تراژیک می‌انجامد و در مسیر این انتقام رستگار نمی‌شود و در پایان نادم از خسرانی که تولید کرده، سیر بر دایره سرگردانی خویش را ادامه می‌دهد شاید بازیگری تئاتر او را رستگار کند …رمان سرشار از قربانیان است. انسان هایی که دنبال خوشی و خوشبختی اند و فرزندان طلاق که زخمی از تاریخ زندگی خود، روح خود را پنجه می‌کشند و راهی به رهایی نمی‌یابند. ناتورالیسم بیان شده بر پشت جلد را اگر جبر زندگی و رفتار انسانی در شرایط موج ...
  • گزارش تخلف