📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📢نویسنده‌ای که پدرش را تهدید کرد!. مؤذنی: من موقع نوشتن حتی حوصله خودم را هم ندارم چه برسد به شما

همه را هم از خودم می‌رنجانم. البته نمی‌خواهم برنجانم، ولی می‌رنجانم. دست خودم نیست. پدرم سال‌ها پیش قهر کرده بود و نمی‌آمد حتی نوه‌های دوست‌داشتنی‌اش را ببیند. حرفش هم این بود که چرا این پسره بی‌چشم و رو از اتاق نیامد بیرون، یک سلام به من بکند، بعد برود خاک نوشتن را بریزد توی فرق سرش. من هم تا تهدیدش نکردم که اگر آشتی نکنی، ازت یک چهره عنق تو ادبیات می‌سازم، آشتی نکرد که نکرد. داشتم برای دوستی مثال می‌زدم که این‌جور مواقع برای حرف زدن انگار باید سطلی را بیندازند در عمق بیست متری من و حرف را به زور از این چاه بالا بکشند. می‌بینید، بدبختی من که یکی دو تا نیست! هرچه می‌گویم هوای نویسنده بدبخت را موقع نوشتن داشته باشید و هی نزنید توی سرش که «بی‌ادب متکبر خودشیفته! ...
  • گزارش تخلف

📢کاظم رضا و نویسندگانی که غلط املایی دارند!. سالخورد: کاظم رضا یک هدایت‌گر بود

کسی که فوجی از نویسندگان را شناساند و آثارشان را در برابر دید گذاشت. چند ماهی‌ست که داستان بلندش؛ «هما» در کتابفروشی‌هاست و پیکرش در اعماق خاک‌آلود آرامگاهی خاموش. کمتر کسی چون او، این‌چنین فروتنانه و بی‌نیاز، عمرش را پیشکش ادبیات می‌کند که او کرد. کاظم رضا، رویای شهرت نداشت و اگر داشت، دیگران را در این مسیر، محق‌تر می‌دانست شاید، که داستان‌های خودش چاپ نشدند و کمتر خواننده‌ای، کلمات او را شناخت؛ کلمات معجزی که سطور را به رقصی آهنگین وا می‌دارند و پیش از آنکه، فقط حروف را در جوار هم چیده باشند و نظیف و به قاعده، دستور نگارش به کار بندند، شاعری می‌کنند و «تصاویر» را از پنهان ذهن نویسنده‌اش بیرون می‌کشند. کاظم رضا، نمی‌نویسد، بل نقاشی می‌کند، با تاش‌های قلم قدرتمندی که خست ندارد و به گشاده‌دستی رنگ می‌پاشد بر صفحات و لکه‌های رنگ، کلمات اویند. با اینهمه، نوشته‌اند که «هما» تنها داستان بلند منتشرشده‌ی کاظم رضا که به یاری نشر «رشدیه» به طبع رسید، ضد قصه است و به بازی با فرم می‌ماند. آنچنان از دوران شکوه داستان‌نویسی فارسی گذشته است و گذشته‌ایم و آنقدر نابلدان در این عرصه قلم ساییده‌اند بر ک ...
  • گزارش تخلف

خواسته کنایه آمیز مدیر انتشارات مروارید از شهرداری تهران

حسن زاده: ناشر از ستون‌های فرهنگ جامعه و پیاده نظام توسعه فرهنگی است. ناشر، کشاورز و باغبان نیست؛ ولی بذر اهل قلم را به میوه می‌رساند. ‌ناشران قربانی ندادند اما فداکاری‌های زیادی کردند و ما معتقدیم ناشر مانند آهنگساز، آهنگساز اشعار و کلام اهل علم است و ما باغبان شکوهمندترین باغ جهانیم. از شهرداری تهران می‌خواهم مجسمه دو بزرگ عرصه نشر و فرهنگ، همایون صنعتی و عبدالرحیم جعفری بنیانگذار نشر امیرکبیر را که به عنوان اولین ناشر خصوصی به مردم معمولی جرات تاسیس موسسات نشر را دادند، ساخته و نصب کنند و البته امیدواریم بعدها کسی مجسمه‌ها را برندارد. ...
  • گزارش تخلف

📌فوری

اصغر فرهادی به حواشی اخیر و تصمیم نژادپرستانه دونالد ترامپ و غیبتش در مراسم اسکار: …متاسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. در روزهای گذشته علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات متحده پیش آمد، همچنان تصمیمم بر حضور در این مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره این شرایط و به هیچ عنوان قصد عدم حضور و یا تحریم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم چون آگاهم که بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است و همان‌گونه که روز اعلام نتایج آکادمی به پخش کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت، همچنان تصورم همراه بودن در این اتفاق بزرگ فرهنگی بود. اما امروز به نظر می‌آید که این امکان حضور با اما و اگرهایی همراه است که برایم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قایل شوند. پس مایلم آنچه را که قرار بود در فرصت سفرم بیان کنم در اینجا ابراز نما ...
  • گزارش تخلف

📢انتقادات تند یک داستان نویس به جوایز ادبی

آرش آذرپناه: ۱- جایزه آقای دولتشاه -جایزه هفت اقلیم- ظاهرا مجموعه داستان بنده (شماره ناشناس) را ندیده یا داور‌ها ندیده‌اند، که البته دیده‌اند و خود را به آن راه زدند. چرا که آدم‌ها در سایه‌ی متوسط‌ها دیده می‌شوند نه زیر هیبت بلند قد‌ها..٢- بعضی از داستان‌های مجموعه هایی را که نامزد شده‌اند واقعا دوست دارم از جمله یکی دو تا از داستان‌های سلمان باهنر نازنین و همین طور مجموعه احمد حسن زاده عزیز. اما با احترام به همه دوستان برگزیده، شماره ناشناس را با همه مجموعه‌های نامزد شده قابل مقایسه می‌دانم. نمی‌گویم بهتر، چون هرچقدر داستان خوب و بد معنا می‌دهد، این که بگوییم فلان داستان بهتر است حرف بی معنایی است. با این حال بنده از روز نخست نه چشمداشتی به جوایز دولتی و خصوصی داشته‌ام و نه برای جایزه بردن، کتابم را به خانه این داور و آن داور برده‌ام و مدام بهشان زنگ زده‌ام و نه برای تبلیغ کتابم سیاهی لشکر جمع کرده‌ام تا تا فلان جا و بهمان جا رای بیاورم یا برنده شوم …٣- طبیعی است مجموعه شماره ناشناس با دو سه داستان مشهورش نمی‌توانست جایی در جوایز دولتی مثل جایزه موسوم به نویسنده غربزدگی و در خدمت و خی ...
  • گزارش تخلف

📢در ستایش کار عزت‌مندانه شهریار عباسی نویسنده

امیری | پیش‌نوشت: بازیگری نوشت که برای مقابله با نژادپرستی به مراسم اسکار نخواهد رفت؛ اقدامش در خور تحسین بود، ولی تدافعی و ایرانش کم. هنرمندی دیگر، سنگ تمام گذاشت؛ رو به جلو و آکنده از ایران …وطن، یک مفهوم ذهنی و نایافتنی نیست؛ نام زیبای «ایران» است که روی شناسنامه‌های ما و گذرنامه‌های‌مان نوشته شده است؛ وطن همین جایی است که ایستاده‌ایم؛ گفتن از «این‌جایی که ایستاده‌ایم» و دفاع از آن «چه با نام، چه با ننگ» شعور تاریخی یا منطقی پیچیده‌ای نمی‌خواهد؛ تحلیل تئوریک نظام‌مندی نمی‌خواهد؛ نه بالیدن به هخامنشیان لازم دارد، نه افتخار کردن به دوره طلایی تمدن اسلامی در سرزمین ایرانی؛ یک چیز می‌خواهد؛ ناخودآگاه سالمی که بفهمد از کجاست و پدر و مادرش اهل کجایند. بی‌اعتنایی به وطن، بی‌اعتنایی به پدر و مادر است و بی‌اعتنایی به ریشه؛ به جایی که از آن آمده‌ایم …از وطن گفتن تنها از حس سالم و ملی می‌آید که خانه می‌فهمد و زادگاه. در کار هنری، این مسقط‌الرأس، نقطه عزیمت هنرمند است برای دیدن جهان و فهمیدنش. نویسنده، اگر نویسنده است، باید خانه‌ای داشته باشد و از آن خانه سخن گفتن آغاز کند. نویسندۀ بی‌کاشانه، ن ...
  • گزارش تخلف

📢آگوتا کریستوف همان آگاتا کریستی نیست!

اسلاوی ژیژک: وقتی برای اولین بار شنیدم شخصی درباره ی آگوتا کریستوف حرف میزند، فکر کردم تلفظ نادرست اروپای شرقی از آگاتا کریستی است؛ اما به زودی پی بردم که آن آگوتا، همان آگاتا نیست و وحشت کارهای آن آگوتا به مراتب بیش از کارهای آگاتا است. دنیای داستانی آگوتا کریستوف «پست مدرن» است (سه گانه ی او به سبکی کاملا متفاوت نوشته شده اند، و به رغم روایت اتفاق‌های یکسان اغلب یکدیگر را نفی میکنند، گرچه این روایت‌های متفاوت، آن «چیز» آسیب زا را که احتمالا اتفاق افتاده است ترسیم می کنند) اما نثر کریستوف با سادگی محض خود و جملاتی که گزارش های مدرسه­ ی ابتدایی را به خاطر می آورد، کاملا ضد پست مدرن است … «دفتر بزرگ» داستان دو پسربچه ی دوقلوست که در سال‌های آخر جنگ جهانی دوم و ابتدای سال‌های کمونیسم، با مادربزرگ­شان در یکی از شهرهای مجارستان زندگی می کنند. (بعدا می فهمیم هیچ معلوم نیست که به راستی دو برادر وجود دارد یا تنها یک نفر است با توهم دیگری پاسخ لاکانی چنین است: آنها بیش از یک نفر و کمتر از دو نفرند. دوقلوها ۱ + a هستند: یک سوژه که خمیر مایه ی درونش بیش از خودش است.) دو ...
  • گزارش تخلف

از بخت نگون آدمی که دلیل خلقتش را از کف بداده است. ای هبوط دشخوار و شقی! وای بر آدمی!

چه چیزی را گم کرده و چه چیزی را باز یافته است؟ از چه کسی دور گشته و چه کسی از برایش باقی مانده است؟ سعادتی را که به خاطر آن پا به عرصه وجود نهاده، از کف بداده است و شقاوتی را که از برای آن آفریده نشده، نگاه داشته است …📒پروسلوگیون (خطابیه‌ای در باب اثبات وجود خدا). ✒آنسلم قدیس. ✏افسانه نجاتی. 📎انتشارات قصیده سرا. ...
  • گزارش تخلف

در پی سیاست‌های بحث‌برانگیز ترامپ. 📢رمان ۱٩٨۴ باز هم سر زبان‌ها افتاد

بحث‌برانگیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، باعث شد رمان «۱٩٨۴» جورج اورول بعد از چند دهه که از انتشارش می‌گذرد باز هم به صدر فهرست پرفروش‌ها بازگردد … خبرگزاری رویترز گزارش داده است استقبال مخاطبان کتاب نسبت به رمان بحث‌برانگیز جورج اورل به خاطر اتفاقاتی است که بعد از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، رخ داده است.. بعد از مراسم تحلیف ترامپ، تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم او به یکی از جنجال‌های رسانه‌ای در آمریکا تبدیل شد. رسانه‌های منتقد سیاست‌ها ترامپ گزارش دادند جمعیتی که برای شرکت در مراسم تحلیف او در اطراف کاخ سفید جمع شده بودند نسبت به جمعیتی که برای مراسم تحلیف رؤسای جمهوری سابق جمع شده بود بسیار کمتر بوده است.. کلین کانوی، مشاور ارشد کاخ سفید، بعد از این مراسم در یک نشست مطبوعاتی از اصطلاح «حقایق جایگزین» برای پاسخ دادن به منتقدان استفاده کرده بود.. گزارشگران گفته‌اند این اصطلاح آنها را به یاد «ادبیات اورولی» انداخته است.. رمان «۱٩٨۴» که سال ۱٩۴٩ میلادی منتشر شد فضایی از یک جامعه‌ی بسته و خفقان‌آور را ترسیم می‌کند که زیر چشمان دولت موسوم به «برادر بزرگ» اداره می‌شود و ...
  • گزارش تخلف

📢ادب فارسی؛. مرتبه‌ای که هیچ‌یک زبان‌های بزرگ از آن فراتر نرفت

طباطبایی: دلیل این‌که ادب فارسی در فاصله‌ی آغاز سده‌ی هفتم تا آغاز سده‌ی نهم، به چنان مرتبه‌ای رسید که فراتر رفتن از آن تا کنون نه تنها در زبان فارسی، بلکه کم‌وبیش در هیچ‌یک از زبان‌های بزرگ ممکن نشده‌است، ازین‌روست که شعر فارسی نظم و ناحیه‌ای در ادب نیست، بیان «خاطره‌ی قومی» مردمانی است که جان و روح قومی خود را در زبان ملی دمیده‌اند. به این اعتبار، نه شعر فارسی صرف شعر است، نه زبان فارسی صرف یک زبان، آن‌چه این هر دو را از بسیاری از زبان‌ها و ادبیات‌های دیگر متمایز می‌کند، ساحتی از «خاطره‌ی قومی» ایرانیان است که در کالبد آن دو دمیده شده است، آن‌چه در زبان عرفانی-فلسفی از آن به «تروح جسم و تجسم روح» تعبیر کرده‌اند. پیش‌تر با حکیم ابوالقاسم فردوسی، زبان فارسی به زبان حماسه‌ی ظاهری ایران تبدیل شده‌بود، اما شیخ شهاب‌الدین سهروردی، با انتقال آن حماسه به مرتبه‌ی عالم مثال، در نظام «حکمت خسروانی» خود به تعبیر هانری کربن آن را به «حماسه‌ی باطنی» تبدیل کرد تا نه تنها از آب و باد گزند نیابد بلکه آن‌گاه نیز که در «معرض وزیدن باد بی‌نیازی خداوند» قرار می‌گیرد، و به‌ویژه آن‌گاه که «سامان سخن گفتن ن ...
  • گزارش تخلف