📚 داستان‌نویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکان‌داستان را به شیفتگان فرهنگِ ایران‌زمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکان‌داستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani


📚هنر تیز دادن. می‌گویند دو گوز آسمان جل، از دوستان قدیمی هم توی روده می‌خورند به تور هم

یکی شان می‌بیند آن یکی امروز بدجوری تیپ زده. متعجب می‌پرسد: «ها، چه خبر شده رفیق؟ توی مثل من همیشه پاپتی، امروز عطر ادکلن از صد فرسخی، موها سشوار کشیده، عینک آفتابی دخترکش، صورت چهار تیغه، کت و شلوار پارچه‌ی نفیس انگلیسی، کفش چرم اصل ایتالیایی، کیف سامسونت؟ از کجا آمده این همه تغییر ناگهانی؟» آن یکی گوز می‌گوید: «هیچی بابا، من چند دقیقه‌ی دیگر پرواز دارم.». این لطیفه‌ی بسیار تصویری بامزه را تعریف کردم تا از کتاب کوچک اما سراسر خنده آوری بگویم با عنوان «راهنمای توپچی فریبکار» اثر پدر سورئالیسم، نابغه‌ی دیوانه یا دیوانه‌ی نابغه‌ی اسپانیایی، سالوادور دالی با ترجمه‌ی دکتر محمدرضا اصلانی در نشرنو. این کتاب که عنوان دیگرش «هنر تیز دادن» است، ضمیمه‌ی یادداشت‌های روزانه‌ی او بوده. دالی در ٨۱ صفحه‌ی «راهنمای توپچی فریبکار» به تعریف و تفاوت و انواع و تمایز انواع گوز و بسیاری مطالب دیگر مربوط به پدیده‌ای می‌نشیند که بی شک هر آدمی در زندگی اش از آن خاطره‌ی خوش یا ناخوشی دارد. من موقع خواندن ورق به ورق این کتاب خندیدم. ...
  • گزارش تخلف

📚تقلای ادبیات برای احیای هویت. این برنامه ٢۰ تیرماه در کافه کتاب سلام برگزار شد

در این نشست، هادی تقی‌زاده منتقد و داستان‌نویس گفت: به نظر من اثری مثل گود، جزو رمان‌های ماندگار است. نویسنده در اثرش، رجعتی به گذشته داشته است و تاریخ را از نگاه خودش دیده است. او افزود: اگر امروز شاهد راه‌افتادن موج رمان‌‌نویسی تاریخی هستیم به این دلیل است که احساس کرده‌ایم هویت‌مان را داریم از دست می‌دهیم و در تقلا برای به دست آوردن آن هستیم. این نویسنده ابراز کرد: اینکه پس از یک گسست، دوباره به سمت تاریخ‌نویسی رجعت کرده‌ایم، موضوع مهم و به نظرم بازگشت خوبی است …احمد ابوالفتحی با تایید صحبت‌های تقی‌زاده بر تاریخی خواندن رمان گود تاکید کرد و گفت: در دهه ۶۰ و ٧۰ که اتفاقات روزمره ما تکاپوی بسیاری دارد، طبیعی است که مسئله «زمان حال» مسئله اصلی رمان‌ها باشد و ضرورتی برای خلق رمان‌های تاریخی احساس نشود. این در حالی است که الان ما به شدت مشغول مطالعه خودمان هستیم و به این نگاه می‌کنیم که چه بر ما گذشته است؟. این داستان‌نویس ابراز کرد: گویا ما در زمان حال گرفتار رکود هستیم، حال بسیار خنثایی را داریم تجربه می‌کنیم، به همین دلیل اتفاقی که ممکن است در این وضعیت بیفتد پرداختن به تاریخ در عرصه‌ ...
  • گزارش تخلف

📚معرفی کتاب. جدال شک و ایمان. ✒ادوارد هلت‌کار

✏خشایار دیهیمی. 📎نشر نو. 📖 در زندان اومسک، داستایفسکی چهار سال با رانده‌شدگانی زیست که از قراردادها و رسوم اجتماعی عادی معاف بودند -موجوداتی که به هستی حیوانی بازگشته بودند. او به مغاکی چشم دوخته بود که در آن عنصر خام شهوت مجرد بشری می‌جوشید و مغاک داخل در روح او می‌شد. او شاید خود هنگامی که پا به زندان گذاشت انسانی غیرعادی بود. در آنجا آموخت که خود را با جهانی غیرعادی وفق دهد، و هنگامی که سر برآورد نگاه کج و معوجش نمی‌توانست به کانونی دیگر دوخته شود …📖 … هنگامی که داستایفسکی به کار نویسندگی روی آورد، سه جریان ادبی، اعم از داخلی و خارجی، در قالب‌ریزی داستانهای روسی تأثیر اساسی داشتند. رمان احساساتی (عمدتا فرانسوی)، رمان تخیلی (عمدتا آلمانی و انگلیسی)، و رمان ناتورالیستی که گوگول آفریده بود و به تدریج دو نوع رمان یاد شدۀ فوق را تحت‌الشعاع خود قرار می‌داد. موضوع مطلوب رمان احساساتی، که معمولا بر سه یا چهار جلد بالغ می‌شود، عشقها و ناکامیهای قهرمانان نجیب و زن‌قهرمانان ساده دل است. جوهر رمان احساساتی قرار دادن اشخاص عفیف در موقعیتهای رقت‌انگیز، و سپس فشردن و بیرون کشیدن حس همدردی تا آخرین ...
  • گزارش تخلف

📢نویسنده‌ای که تقابل کشیشها و فمینیستها را برانگیخت

محقق: تامس هاردی نویسنده‌ای است که کشیش‌ها کتابش را سوزانده‌اند؛ فمنیست‌های متقدم آثارش را جسورانه یافته‌اند؛ ویریجینیا وولف بر کتاب «تس دوربرویل» او نقدی نوشته و سیمون دوبوار این کتاب او را اثری برجسته‌تر از فسلفه دانسته؛ می‌گویند وقتی که می‌خواهید کسی یا چیزی را بهتر بشناسید به طرفداران، تحسین کنندگان، منتقدان و دشمنانش رجوع کنید؛. تقابل کشیش‌ها و فمنیست‌ها، و توجه دو نویسنده‌ی زن محبوبم به این نویسنده باعث شد که سری به تامس هاردی و آثارش بزنم که گویا بعد از سوزانده شدن یکی از رمان هایش از رمان نوشتن دست برداشته و فقط شعر نوشته؛ گاهی خیال می‌کنم شعر بیش از گونه‌ی دیگر ادبی در برابر تحجر، ظلم، کوته بینی، خشم یا سانسور گونه‌ی مقاوم‌تری است و از همان رو ادبی‌تر و گاهی تصمیمی مثل تصمیم تامس هاردی این خیال مرا تقویت می‌کند؛ اگر به تامس هاردی علاقه مند شده‌اید رد این جمله‌ها را می‌توانید در کتاب شاهکارش که گویا ترجمه‌های بسیاری هم دارد بیابید: «اما روال روزگار چنان است که زندگی همیشه با آرزوهای ما نمی‌خواند، آن کس که به ندایمان پاسخ می‌دهد همان کس نیست که فرایش خوانده‌ایم، آن کس را که باید ...
  • گزارش تخلف