📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
✒درسهایی درباره نوشتن فیلمنامه
✒درسهایی درباره نوشتن فیلمنامه
@matikandastan
اصغر عبداللهی: ◀تمرکز بر پلات اصلی همانقدر مهم است که تمرکز بر مضمون اصلی. هر قصهی فرعی یا هر حادثهای برای جذاب کردن فیلمنامه این احتمال را ايجاد ميكند که مضمون ناخواستهای به قصه اضافه بشود. قصههای ناخواسته یا مضامین ناخواسته اگر از دست در بروند و مهار نشوند، تعبیر و تاویل به قصهی اصلی اضافه میکنند.
◀گاهی برای متقاعد کردن مخاطب لازم است مقدمه بدهیم تا ماجرا دفعتا غفلتا بهنظر نیاید و همین باعث میشود قصه دیر شروع بشود یا از محور و نقطهی جوش قصه دور بیفتیم. ساختار مرتب، انسجام در روایت رویدادها، برای این نوع قصه الزامی است، منظورم در قصهای که بنا دارد مبنا را بر واقعیتگرایی بگذارد.
◀نویسنده در انتخاب پلات و مضمون مختار است اما وقتی قصه شروع شد ناگزیر است به اقتضای قصه ادامه بدهد. (منبع: داستان همشهری، آبان ٩۵)
@matikandastan