📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
پیتر هاندکه
پیتر هاندکه
نمایشنامه نویس ،شاعر و رمان نویس اتریشی که از مهمترین نویسندگان قرن محسوب میشود در ۱۹۴۲ در گریفن متولد شد. بعد از اتمام دبیرستان ، رشته حقوق را شروع کرد و با اینکه ظاهراً در درسش موفق به نظر می رسید تحصیل را در نیمه رها کرد. نخستین رمان خود به نام "زنبورها"و اولین نمایشنامه اش به نام "اهانت به تماشاگر" را در ۱۹۶۶ نوشت. او از کسانی بود که در زبان نمایشی و ساختار نمایشنامه که ازسنت ارسطویی یا برشتی دنباله روی می کرد به تغییرات اساسی دست زد و نمایشنامه نویسی را متحول کرد. ضدیت او با شکل روایی آثار و نو آوری هایش در ایجاد شکل نوشتاری متفاوت، او را از دید بسیاری منقدین در زمره نویسندگان پست مدرن قرار داده است. به پیتر هاندکه جوایز بسیاری از جمله جایزه کافکا در سال ۲۰۰۹ تعلق گرفته است. در سال ۱۹۶۶ به آمریکا رفت و در گردهمایی موسوم به گروه ۴۷ در دانشگاه پرینستون به رواج نوعی نوشتههای رئالیستی در ادبیات معاصر آلمان تاخت و برای نخستین بار نامش بر سر زبانها افتاد.
آثار
او با آفرینش آثاری نو و نامتعارف و تغییر نشانهها و روابط بین شخصیتها در نمایشنامههایی چون «دشنام به تماشاچی» و «کاسپار»، شیوههای بدیعی به کار گرفت و به تجربهگرایی دست یازید. هاندکه در آثار بعدی خود از شیوههای نوآورانهٔ درهم شکستن مرزهای زمان و بازگشت به اصل خویش و به کاربستن اشیاء و رویدادهای عادی برای تصویر اسطورههای نهان در دل آنها سود جسته است.
برخی از آثار او از این قرارند:
ترس دروازهبان از ضربهٔ پنالتی
داستان کودکان
بر فراز دهکدهها
پیمودن دریاچه کنستانس
نامهٔ کوتاه، وداع طولانی
ماجراهای مداد
زن چپدست
هاندکه همچنین با ویم وندرس کارگردان معروف همکاری داشته و فیلمنامه فیلم «بهشت بر فراز برلین» را نوشته است و خود هم چند فیلم بر روی آثار خود و دیگرا نویسندگان نوگرا کارگردانی کرده است. @radesoot