📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
عبدی پیشنهاد میدهد:. دختری در قطار، نوشتهی پائولا هاوکینز، ترجمهی مهرآیین اخوت، نشر هیرمند
@matikandastan
زهرا عبدی پیشنهاد میدهد:
دختری در قطار، نوشتهی پائولا هاوکینز، ترجمهی مهرآیین اخوت، نشر هیرمند
📜داستان توسط راوی اول شخص و از زاویهی دید سه زن با نام های ریچل، آنا و مگان نقل میشود. منتقدان این کتاب را یکی از دلهرهآورترین و تعلیقآمیزترین داستانهایی میدانند که تا کنون نوشته شده است. این که چقدر این توصیف صحیح است با توجه به سلیقهی خواننده بسیار متغیر خواهد بود، اما به هر حال این روزها آمار فروش خیرهکنندهی کتاب هنوز سیر صعودی دارد. به نقل از گاردین، فروش این رمان موفق شده در سراسر جهان، از فروش نسخهی جلد سخت کد داوینچی هم فراتر برود. این سیر صعودی در کشورهای انگلیسیزبان، بهخصوص انگلستان (زادگاه خود نویسنده) و آمریکای شمالی همچنان با قدرت ادامه دارد. در فروشگاههای ایندیگو کانادا (چیزی مانند شهر کتاب خودمان) کتاب درست در میزی روبهروی درگاه ورودی، محل پرفروشها، خودنمایی میکند و آمار فروشش بسیار بالاست. من کتاب را خواندهام. در کشش و دلهرهآوربودن و تعلیق بسیار هوسانگیزِ آن حرفی نیست، صفتی که برای خوانندگان حرفهای انگیزهی کوچکی نیست. استودیوِ فیلمسازی اسپیلبرگ در حال ساخت فیلمی بر مبنای این رمان است که قول اکران آن را در سال ۲۰۱۶ داده است. به نظر من، آنچه در این رمان توانسته نظرها را به خود جلب کند تنها بخش تعلیق و دلهرهی ان نیست. طرح معما به خودی خود جذاب است، اما اینکه نویسنده پیگیری معما و نفسگیری در گردنهها را به یک راوی غیرقابلاعتماد – که دائم الخمر است – میسپارد، امری جذاب است و جذابتر اینکه این راوی، یک زن است و همهی اینها در کنار هم، یک تریلر روانشناسانه با رنگ و بوی زنانه میسازد و برای نویسندهاش موفقیت به همراه دارد و از همه مهمتر این که اثر نویسنده فرامرزی میشود. البته نمیتوان دلایل اقتصادی و حتی سیاسی پشت این تبلیغ گسترده را انکار کرد و همچنین قدرت رمان و نویسنده را. پائولا هاوکینز برای بیان این داستان خوب فکر کرده و درونکاوی عمیق و موشکافانهای را به نمایش میگذارد. نکتهی جالب این است که در انتخاب شخصیتها اصلاً سختگیری نکرده؛ شخصیتها آدمهایی بسیار معمولیاند، اما او آنها را معمولی ننوشته و این قدرت روایت اوست. دختری در قطار روایتی مدرن و چندصدایی از زن است. هر کس زاویهی دید خود را دارد. کتاب را به دوستان پیشنهاد میکنم، اما حواستان باشد چندان به دنبال معناشکافی عمیق نباشید. داستان که تمام میشود آن را به کناری خواهید گذاشت. داستان در ذهن شما به آفرینشی مداوم و زایش معنا نخواهد رسید. بیشتر میتوان به عنوان یک دورهی کوتاه رماننویسی به آن نگاه کرد با عنوان «نگاهی به یک نوع شیوهی روایت زنانه و روانکاوانه در داستان.»
@matikandastan