📚 داستاننویسان و دوستداران داستان 📢ماتیکانداستان را به شیفتگان فرهنگِ ایرانزمین معرفی کنید 📢📢محتوای مطالب، نظر نویسندگان آن است و ممکن است با دیدگاه گردانندگان ماتیکانداستان همسو نباشد. ارتباط با مدیر کانال @vahidhosseiniirani
📢کسانی که معتقدند داستاننویسی نیاز به کلاس ندارد جفنگ میگویند!
📢کسانی که معتقدند داستاننویسی نیاز به کلاس ندارد جفنگ میگویند!
@matikandastan
جمال میرصادقی: ◀در داستان نویسی من به استعداد اهمیت نمیدهم و آن را در مراحل آخر میبینم. همه میتوانند داستاننویس شوند.
◀کسانی که معتقدند داستاننویسی نیاز به کلاس ندارد جفنگ میگویند. البته بسیاری هستند که داستاننویسی درس میدهند، اما شعوری و شناختی از آن ندارند. بله در مورد آنها کمی حرف صدق میکند، اما باز من معتقدم همین کلاسهای بیکیفیت هم تا حدی موثرند؛ کارآموز به آنها مراجعه میکند و آموزشی میبیند که جواب سوالش را نمیدهد. در نتیجه کارآموز به مدرسان بهتر سوق داده میشود.
◀از ایران که پا فراتر بگذاریم همه به لزوم وجود کلاسهای داستاننویسی اذعان میکنند.
◀اینجا آدمهای پرتی بودند که یا کلاس نرفتند یا در یکی-دو کلاس ناکارآمد شرکت کردهاند و بدون شناخت نظر به حذف کلاس میدهند.
◀٨۵ درصد کار شکیبا بودن، توانایی استفاده از ذهن و شناخت تکنیک است. کسی که مارکز میشود از ۱۵ درصد مرحله آخر برخوردار است، بنابراین من اعتقاد دارم استعداد در داستاننویسی محلی از اعراب ندارد.
◀کسی که بخواهد داستاننویس شود یا باید کلاسهای آن را برود یا اگر دسترسی ندارد کتابهای مربوط را بخواند.
◀خود من هم خودرو بودم، اما الان در تمام دنیا این کلاسهای داستاننویسی برقرار میشود. حتی در امریکا کلاسهای تقویت خلاقه را برای داستاننویسان برگزار میکنند. همچنین در شیکاگو و دانشگاه لسآنجلس برای داستاننویسی مدرک میدهند. نویسندگان بزرگی همچون سلینجر هم کلاس دیدهاند.
◀ این داستان تقلبی و بیهوده که میگویند در کلاسها خصوصیت نویسنده به شاگردانش منتقل میشود، حرف بیاساسی است. سلینجر نویسنده بزرگی است و استاد دانشگاه واشینگتن بود. کتابهای متعددی نوشته شده که در آن هر معلمی نحوه کارش را در آن ارایه داده است. این بیشتر به نحوه کار مدرس بازمیگردد.
◀ آدمها به دو نوع تقسیم میشوند: افرادی که داستان نمیخوانند و افرادی که میخوانند؛ دسته اول کسانی هستند مانند دکترها و مهندسها که ترجیح میدهند که اگر چیزی میخوانند به بالا بردن فکرشان در کار بینجامد. این افراد هیچوقت داستان نویس نمیشوند. در دسته دوم کسی که داستان دوست دارد میتواند داستاننویس شود.
◀همه خلاقیت را دارند برای این که بتوانند این خلاقیت را ارئه دهند، باید اصول را آموزش ببینند. چنان که خیاطی یا هر هنر دیگری را آموزش میدهند چرا نتوان نوشتن را آموخت.(منبع: ایسنا)
@matikandastan